روحانی جهانگیری

بانک مرکزی با انتشار آمار میزان تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در دولت‌های نهم تا دوازدهم از سقوط سرمایه‌گذاری در دولت روحانی خبر داد، موضوعی که تبعات آن، دامنگیر دولت بعد هم خواهد بود.

سرویس اقتصادی مشرق- بر اساس آمار بانک مرکزی، در هشت سال دولت احمدی‌نژاد مجموع تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در کشور به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۰ حدود ۱۱۷۳ هزار میلیارد تومان بوده است.

این در حالی است که در هشت سال دولت روحانی مجموع تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در کشور به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۰ حدود ۹۲۳ هزار میلیارد تومان بوده که ۲۱ درصد کمتر از عملکرد دولت احمدی‌نژاد است؛ به عبارت دیگر دولت روحانی مجموعاً ۲۵۰ هزار میلیارد تومان کمتر از دولت احمدی‌نژاد، در اقتصاد ایران سرمایه‌گذاری کرده است.

دولت روحانی ۲۱ درصد کمتر از دولت قبل سرمایه‌گذاری کرد +نمودار

بر اساس آمار بانک مرکزی، میزان تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در سال پایانی دولت احمدی‌نژاد نسبت به سال پایانی دولت خاتمی ۱۶.۴ درصد بیشتر بوده است.

این در حالی است که در دولت روحانی شاهد افول این شاخص بودیم به طوری که در سال پایانی دولت روحانی نسبت به سال پایانی دولت احمدی‌نژاد، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص با رشد منفی ۲۸ درصد مواجه شد.

دولت روحانی ۲۱ درصد کمتر از دولت قبل سرمایه‌گذاری کرد +نمودار

تشکیل سرمایه ثابت ناخالص یک مفهوم اقتصاد کلان است. از نظر آماری این متغیر به سنجش کسب دارایی‌های جدید یا بهبود دارایی‌های موجود توسط کسب‌وکارها، دولت و خانوار می‌پردازد و نشان‌دهنده میزان ارزش افزوده سرمایه‌گذاری شده دریک اقتصاد است.

 تشکیل سرمایه در تولید ناخالص داخلی نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری در کل تولید ناخالص داخلی است. این شاخص نشان‌دهنده فرایندها و الگوهای فعالیت‌های تولید اقتصادی بوده و به‌عنوان یک عامل مهم فرایند توسعه پایدار در کشورهای درحال توسعه تلقی می‌شود که افزایش آن جزو اهداف همه کشورها تلقی می‌شود.

 کاهش سرمایه‌گذاری ثابت ناخالص هشداری برای تداوم رشد اقتصادی محسوب شده و می‌تواند روند رشد توسعه‌ای اقتصاد کشور را برای سال‌های آتی با مشکل مواجه کند.

با توجه به این که سرمایه‌گذاری و تشکیل سرمایه در همه نظریه‌های اقتصادی به‌عنوان موتور توسعه اقتصادی عمل می‌کند منفی شدن این رقم به‌خصوص برای ماشین‌آلات بسیار خطرناک بوده و می‌تواند رکود سال‌های پیش‌رو را تشدید کرده و به آن دامن بزند.

بنابراین دولت رئیسی در سال جاری و سال‌های آینده، چوب کم‌کاری‌های دولت روحانی را خواهد خورد که کمبود برق یکی نمونه آشکار آن است که نتیجه عدم سرمایه‌گذاری دولت روحانی برای توسعه تولید برق است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    8 0
    ايشان و تمام وزرايش كه صبح به صبح طوري گزارش كار ميدن كه انگار تا قبل سال ٩٢ هرگز در مملكت كاري نشده ومردم غار نشين بوده اند!!!
    • امیرو IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      3 0
      یعنی در این 8 سال مردم ایران در بهشت بودند و خود نفهمیدند. اون کاسه لیسیهای به ظاهر هنرمند کجا ترمکیده اند تا نظر بدهند.
    • محمد IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
      2 0
      دیو چو بیرون رود فرشته درآید
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    0 1
    یعنی علاوه براینکه حداقل باید چندبرابر افزایش میداشت حتی ۲۱درصد هم کمتر بوده!؟یعنی چیزی حدودحداقل ۲۱۰درصدکاهش(یعنی مملکت را دوبرابر فلج کرد
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    0 1
    ۲۱۰درصد
  • امیرو IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    3 0
    آفرین بر این آمار. بله درست است 21 درصد کمتر و 79 درصد بقیه را برای نابودی ممکت سرمایه گذاری کرد. جمعش میشه صد در صد
  • کارگر ساده IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    2 0
    البته ارزش پول ملی نسبت به زمان احمدی‌نژاد یک هشتم شده یعنی در واقع شما باید در اون جدول عدد نه میلیون و دویست هزار میلیارد ریال سرمایه ی دولت روحانی رو تقسیم هشت بکنید تا بشه با عدد دولت احمدی‌نژاد مقایسه ی واقعی کرد خب بدین ترتیب سرمایه روحانی یک میلیون و پانزده هزار میلیارد ریال است که در مقابل یازده میلیون و هفتصد هزار میلیارد ریال احمدی‌نژاد یعنی حدوداً یک دهم و یعنی همان تقریبا هیچ نتیجه ی برجام!!!!
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    2 0
    خدا پدر و مادر احمدی نژاد را بیامرزد . هر چی تا بحال از احمدی نژاد شنیدم و دیدم ، در نهایت درست از آب در آمد . احمدی نژاد یک قدرت خاص مردمی دارد و از معدود افرادی است که از زمان خودش جلوتر است . الان هم مردم در کوچه و خیابان به راحتی می توانند به ایشان دسترسی داشته باشند .
    • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
      1 3
      تمام بدبختی جامعه از وضع تحریم های جندلایه جهانی علیه ایران تا حمله به سفارتخانه ها خارجی و قطع رابطه با کشورهای مهم منطقه.برباد فنا دادن بیش از 750 میلیارذدلار در آمد ارزی و....سر به نیست شدن دکل های نفتی و...خارو خاشاک خواندن مردم ...همه بعلت سیاست های غلط احمدی نژاد و عوامفریبانه احمدی نژاد بود !!؟؟
    • IR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
      1 0
      طرفدارهای روحانی هیچی بلد نیستند . ولی خوب بلد هستند که احمدی نژاد را بکوبند و مردم را فریب دهند . بی عرضه تر از روحانی و پر روتر از کاسه لیس های روحانی تا به حال ندیدم . هر چی هم صابون و سنگ پا بیاوریم برای اینها کم است . هنوز هم مردم را فریب می دهند . احمدی نژاد هیچ وقت به مردم خیانت نکرد . دکل گم شده هم کار اصلاحاتی های دزد از آب در آمد .
  • بختیاری IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    3 0
    در عوض تاجایی که در توان داشت از جیب ملت برداشت و با بهترین بتن از نظر کیفیت واستحکام جایگزین کرد. لطفا منصفانه نقد کنید.همونطور که ایشان روزانه چندصد میلیون دلار زیان برجامی رو نقد کرد فقط وفقط با لبخند و تضمین نیویورکی.! دیگه لازم نیست از مهدی وحسین و....گفته بشه.یااینکه از مسائلی که داخلی بود وبه خارج کشیده نشد.! یا گدایی امتیازات دروغین برای پیروزی در انتخابات. خداوکیلی و انصافی خدماتی که این هشت سال داشتن بعید میدونم طی یک قرن گذشته شاهی یا دولتی به کدخدا داشته باشه!!!
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    2 0
    جناب روحانی بعد از ریاست جمهوری قصد دارین به کجا فرار کنین ؟
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    1 0
    روحانی فقط بدرد شهرداری بویین زهرا و سگز آباد میخوره
  • DE ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    1 0
    دولت روحانی ۲۱ درصد کمتر از دولت قبل سرمایه‌گذاری کرد.// توو اون عکس بالا ....منظور عکس اولی اسحاق به حسن میگه : دو هفته دیگه سر رسید 30 میلیارد دلار و 65 تن طلا میرسه چیکار کنیم ؟ حسن: سه نکن فیلمبردارها میتونند لب خونی کنند گندش درمیاد ساکت. احتمالا همه یادشون رفته.امضاء میکنیم تحویل میدیم .
  • محمد علی IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    1 0
    مملکت را جناح بندی کردند دودش رفت توچشم ملت. دست از جناح بندی بردارید. اینا برای ملت آب ونان نمیشه...!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس