کد خبر 1247944
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴
قیمت برنج نوبرانه شمال چند است؟

برنج‌های نوبرانه مازندران چند روزی است با افزایش قیمت ۲۰ تا ۲۵ درصدی در مقایسه با پارسال وارد بازار شده است.

به گزارش مشرق، برداشت برنج‌های شمال به صورت رسمی از هفته گذشته شروع شده است و ۱۲۰ هزار شالیکار مازندرانی آرام آرام با طلایی شدن خوشه‌ها آن را برداشت و برای تبدیل به برنچ روانه شالیکوبی‌ها می‌کنند بررسی قیمت برنج در شالیکوبی‌های مازندران نشان می‌دهد هر کیلوگرم برنج ارقام محلی از ۲۹ تا ۳۲ هزار تومان قیمت دارد که در مقایسه با پارسال ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش قیمت را نشان می‌دهد.

برنج‌های نوبرانه و جدید مازندران اگرچه هنوز به شکل انبوه در بازار عرضه نشده است، اما به نظر می‌رسد حدود ۵ تا ۶ هزار تومان بیشتر از پارسال است.

این قیمت اگرچه به مذاق شالیکاران چندان خوش نمی‌آید و معتقد هستند قیمت ۲۹ تا ۳۲ هزار تومانی برای هر کیلوگرم برنج با افزایش هزینه‌های تولید چندان متناسب نیست، اما بسیاری از این کشاورزان با توجه به اینکه ذخیره‌های مالی خود را برای کشت برنج هزینه کرده اند اکنون به دلیل نیاز مالی و کاهش نقدینگی مجبور به فروش برنج با این قیمت هستند.

عزیزالله شهیدی فر رییس سازمان جهاد کشاروزی مازندران نیز معتقد است قیمت ۳۰ هزار تومانی برای هر کیلوگرم برنج نوبرانه کفاف مخارج شالیکاران را نمی‌دهد.

او با بیان اینکه هزینه‌های تولید برنج امسال افزایش زیادی داشته است، افزود: افزایش حدود ۵۰۰ درصدی قیمت سم و کود و افزایش هزینه‌های کارگری سبب شده است قیمت ۳۰ هزار تومانی که حدود ۳ تا ۵ هزار تومان بیشتر از پارسال است متناسب با هزینه‌های تولید نباشد.

رییس سازمان جهاد کشاروزی مازندران گفت: متوسط هزینه تولید برنج طارم پارسال ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان و فروش آن بین ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان بود، اما هزینه‌های امسال قابل مقایسه با پارسال نیست.

شهیدی فر از دولت خواست حمایت‌های سال گذشته خود از شالیکاران مانند کنترل میزان واردات و جلوگیری از اختصاص ارز دولتی برای واردات برنج خارجی را امسال نیز ادامه بدهد.

او با بیان اینکه برنج‌های مازندران اکنون در بهترین شرایط خوشه دهی هستند، گفت: هیچ کمبود برنجی در مازندران نداریم و هرگونه زمزمه کمبود این محصول از طرف سودجویان و برای واردات خواهد بود.

۲۱۵ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران امسال زیر کشت برنج رفت و پیش‌بینی می‌شود حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن شلتوک برداشت شود.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    1 4
    همین مونده بود که به برکت تدبیر و امید بنفش کلیدش زده شد . ایندفعه موج گرون کردن برنج
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      4 0
      چرا نباید گرون بشه جنابعالی میخای مفت بخوری کشاورز باید ضرر کنه تمام اجناس رفته بالا هزینه ۵۰۰ درصد افزایش داشته امسال اونوقت من کشاورز باید ضرر کنم که مردم برنج ارزون بخرن حال کنن کاری نداره که ماشین ۲۰ تمنی کردین ۲۰۰ تمن بیارین بدین به مردم ۴۰ تمن تراکتور ۵۰ تمنی شده ۴۰۰ میلیون کود ۷۰ تمنی شده ۶۰۰ تمن اونم گیر نمیاد سم ۱۰۰ تمنی شده ۵۰۰ تمن روغن متور ۹۰ تمنی شده ۹۰۰ تمن هزینه کارگر ۱۰۰ تمنی شده ۴۰۰ تمن اونوقت برنج کیلویی ۳ تمن گرون شده بیخود ترین محصول تو ایران همین شالیکاری هستش هرکی میگه برنج گرونه بیاد زمین میدم بهش شالی کنه هرچی هم گرفت مال خودش فقط ببینم میتونه یک روز طاقت بیاره
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    5 0
    مگه شالیزار هم باقی مونده توو مازندران ؟!
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    3 0
    راه حل نهایی: وزارت صمت منحل و دلالان وزارت کشاورزی و صمت و رابطان آنها که رده بالا هم هستند به کوره های آدم سوزی معرفی شوند
  • ایساگونا IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    0 0
    برنج با گوجه لقب تیم ما باید گرونتر بشن
  • سعید براری IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    2 2
    قیمت برنج باید بالای صد هزار تومان باشه
    • IR ۰۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
      0 0
      پنیر گوسفندی ۱۰۰ تومن
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
    1 0
    برنجی که پارسال کود 120تومنی امسال شده 550 و کارگر 170 پارسال امسال شده 600 تومن کیلویی 3ت4 تومن افزایش
  • کشاورز IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    1 0
    یک کیلو گیلاس ۶۰ تمن برنجی که امسال کود ۷۰ تمنی شده ۷۰۰ تمن سم ۲۰ تمنی شده ۳۰۰تمن هزینه ۶۰۰ درصد بالا رفته امسال شالیکارها فقط میتونن هزینه ای که کردنو در بیارن هیچ سودی براشون نمیمونه همه چی تو این مملکت رفته بالا ماشین ۲۰ تمنی شده ۲۰۰ تمن گیر دادن به برنج شالیکارها شما میخاین شکم مردم سیر کنیین از جیب کشاورز من کشاورز باید ضرر کنم که مردم برنج ارزون بخرن گندشو در اوردین کود سم همه چی آزاد شده قیمت ۱۰ برابر شده قیمت برنج زیر کیلویی ۷۰ ضرر داره برا کشاورز زمینی که قیمتش میلیاردی هستش بفروشیم بریم تو سایه بشینیم بیشتر درامد داریم اگه حمایت از تولید داخل اینه همون بهتر که تولید نکنیم منی که میخام برم تو آتیش جونمو سلامتیمو به خطر بندازم که اخرش فقط هزینه ای که کردمو در بیارم همون بهتر که زمینو بفروشم بدم توش ویلا بسازن مردم چمیدونن کشاورزی چیه چقد شالیکاری سخته هزینه داره فقط میخان برنج ارزون بدن به مردم انگار تو مملکت هیچی گرون نشده فقط برنج رفته بالا این قیمت برنج برای ۲ سال پیش باید میبود نه الان
  • حامد IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    1 0
    با توجه به هزینه های برنج کاری که چندین برابر شده، فقط یه مشت احمق میتونن بگن که برنج گرون شده.وقتی پول یه کارگر تو روز بیشتر از ۲۵۰ هزار تومنه، هزینه های سم کود کارگر و.. و در کنار این ها بی تدبیری مسئولین و خشکسالی، اونوقت ۱۵ درصد افزایش قیمت؟؟؟؟ فقط میشه تاسف خورد
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    0 0
    سلام.کافیه تا برنج خارجی با ارز آزاد وارد بشه به خدا بالای30 تا 40 هزار تومن هر کیلو میشه.البته برنج آشغال خارجی هرکی بخوره بعدش باید خرج وزارت بهداشت و دوا و درمان بده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس