به گزارش مشرق محسن صمیمی در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: سیما تیرانداز در دو سریال شبکه خانگی دراکولا و تلویزیونی دودکش با دو نقش متفاوت از یک همسر ظاهر شده است.
نقش اولش زن ندید بدیدی را نمایش میدهد که از قِبَل دله بازی های شوهرش از نداری به یک زندگی لاکچری رسیده و کار به جایی رسیده که الان شوهر خود را نیز نمی پسندد. دقیقا عنصر اجتماعی «پرمصرف بی مصرف» که عنصر پرمدعا بودن نیز چاشنی آن شده است.
نقش دوم اما در سریال دودکش است و زنی را نشان میدهد که در تمام سختی ها و و بالا پایین زندگی کنار شوهرش بوده و هروقت هم به قول خودشان در آمپاس گیر می کنند، با دلگرمی دادن به شریک زندگی اش تلاش میکند که در رهاسازی خانواده از آمپاس همراه و همدل شوهرش باشد.
اینکه مهران مدیری سعی دارد طبقه ای از مرفهین و خاستگاه اجتماعی و طبقاتی آنها را نمایش دهد امری پسندیده است ولی اشکال طنز مدیری این است که هیچگاه درمانگر نیست و صرفا درد را نشان می دهد.
مشکلاتی که عفت در دودکش با آن درگیر است یک واقعیت اجتماعی است و واقعیت این است که کنش و واکنش او نسبت به این مشکلات که عمدتا اقتصادی است، طرز مواجهه یک بانوی اصیل ایرانی با مشکلات خانواده را که برخاسته از فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی است نمایش میدهد.
رویکردی که کم کم از فضای سبک زندگی ایرانی اسلامی رخت برمی بندد و زن را تبدیل به عنصری می کند که اگر مثل مینا شرافت به مکنت برسد عنان از کف میدهد و به ستون خانواده یعنی مرد میتازد و اگر به مکنت نرسد نیز عقده و کمبود را به خانواده و جامعه پمپاژ میکند.
سریال دودکش اما قالب هوشمندانه ای برای نقد وضع موجود در کنار ارائه راهکاری نه برای مسئولین بلکه برای مردم برای حفظ ارزشهای انسانی و الهی در این وضع نابسامان است که مسلمان سخت می تواند مسلمانی اش را نگه دارد.
در روزگار «مینا شرافت» ها «عفت سوزنچیان» باشیم.
*بازنشر مطالب شبکههای اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکهها منتشر میشود.