سخنگوی وزارت خارجه: برای ادامه مذاکرات وین باید منتظر استقرار دولت جدید باشیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره ادامه مذاکرات وین گفت: انتخابات در ایران برگزار شد و باید به دلیل اقتضائات مردم سالاری و دموکراسی اجازه دهیم دولت مستقر شود و کار را جلو ببرد.

به گزارش مشرق، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

خطیب زاده در نشست خبری خود در خصوص وقفه در مذاکرات احیای برجام در وین گفت: مذاکرات در شش دور در وین با قوت و جدیت جلو رفت.

 طبیعی است مردم‌سالاری دینی در ایران حاکم است و این گفت‌وگوها به‌دلیل عدم اجرای آن توسط آمریکا به تأخیرهایی خورد. انتخابات در ایران برگزار شد و باید به دلیل اقتضائات مردم سالاری و دموکراسی اجازه دهیم دولت مستقر شود و کار را  جلو ببرد.

دانلود

دولت مجری و وزارت خارجه اجرا کننده تصمیمات است. این در مسیر عادی ادامه خواهد یافت. مهم این است منافع مردم و تصمیمات عالیه نظام اجرا شود.

لحظه‌ای که آمریکا به تعهدات خود ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام برگردد و راستی‌آزمایی کنیم، جمهوری اسلامی ایران نیز ازسرگیری تعهدات خود را به‌صورت کامل خواهد داشت. باید صبر کنیم تا دولت جدید مستقر شود.

براساس ارزیابی های ما، متاسفانه طرف آمریکایی در شش دور قبلی، به تمامی تعهداتش ذیل برجام و  قطعنامه ۲۲۳۱ توافق نکرد که برگردد. البته بخش عمده‌ای از آنچه که باید توافق می شد، انجام شده بود.

 یکسری اختلاف نظرها در برخی لیست ها و عناوین باقی مانده بود که طرف آمریکایی در دور ششم آن ها را بلوکه کرد و توافق جدید صورت نگرفت. لذا ما اجازه دادیم طرف آمریکایی برود و تصمیم سیاسی خودش را در واشنگتن بگیرد.

نقض اولیه آزادی مذاهب در اروپا

وی در خصوص تصمیم دیوان دادگستری اروپایی مبنی بر منع حجاب نیز گفت: این تصمیم شرم آور است. عجیب است که در اروپا وقتی حقوق بشر و حقوق اقلیت ها و حقوق آزادی مذاهب، به اسلام می رسد، معنای مضیقی پیدا می کند.

این تصمیم، یک تصمیم تبعیض آمیز و مهم تر از آن تبعیض ساز است و می تواند مبنای گسترش اسلام هراسی و افزایش خشونت ها نسبت به مسلمانان در اروپا شود.

از نهادها و مراجع ذی ربط اروپایی انتظار داریم این تصمیم را اصلاح کنند. این تصمیم نقض اولیه آزادی مذاهب در اروپا است.

دانلود

امنیت افغانستان، امنیت ماست

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در خصوص تحولات در افغانستان گفت: ما به دقت اوضاع را در مرزهای خود زیر نظر داریم و کنترل کرده‌ایم و باز هم ادامه خواهیم داد. امنیت در افغانستان، امنیت ماست و ناآرامی در آنجا برای جمهوری اسلامی ایران قابل تحمل نیست.

امارات بداند مسئولیت حضور رژیم اشغالگر منطقه متوجه آن است

خطیب‌ زاده در خصوص افتتاح رسمی سفارت امارات عربی متحده در فلسطین اشغالی نیز گفت: رژیم اشغالگر قدس به عنوان رژیم متجاوز، مشروعیتی از این طریق کسب نخواهد کرد. امارات عربی متحده هم باید بداند که مسئولیت ناآرامی ها و آنچه که از حضور رژیم اشغالگر قدس در منطقه، مترتب شود، متوجه امارات خواهد بود.

پیشنهاد وزیر خارجه هند مبنی بر قرار گرفتن بندر چابهار در مسیر شمال در طرح هند-پاسیفیک

وی در خصوص پیشنهاد وزیر خارجه هند مبنی بر اینکه بندر چابهار در مسیر شمال در طرح هند-پاسیفیک قرار گیرد، گفت: بندر چابهار یکی از بنادر مهم ایران در حوزه توسعه آبی ماست و در کریدور جنوب – شمالی که نزدیک به دو دهه است بین ایران، روسیه و هند صحبت شده، قرار دارد.

توسعه بخشی از آن در اختیار شرکت های هندی است و ما انتظار داریم، آن ها به تعهدات خود عمل کنند.

آنچه به عنوان زیرساخت های ترانزیت در جمهوری اسلامی ایران قرار دارد می تواند در ظرفیت گسترش همکاری های منطقه‌ای به کار گرفته شود.

آمریکا به‌دنبال گره زدن یک موضوع انسانی به یک هدف سیاسی است

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در خصوص تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا گفت: ما در کنار گفتگوهای برجامی در وین، به صورت کاملا جداگانه گفتگوهایی را در خصوص این موضوع انسانی و بشردوستانه با آمریکایی ها با واسطه و انگلیسی ها داشتیم.

از روز اول و همواره اعلام کرده‌ایم که رهایی ایرانیانی که به بهانه های واهی و به صورت ناعادلانه و ظالمانه در ایالات متحده و برخی کشورهای اروپایی زندانی هستند، به عنوان موضوعی بشردوستانه اولویت جمهوری اسلامی ایران است.

دانلود

آنچه ایالات متحده انجام می دهد، گره زدن یک موضوع انسانی به یک هدف سیاسی است که هیچ گاه برای ما قابل قبول نبوده است. این رویکرد غلط است و باعث می شود همه مسیرها دچار سختی شوند.

در وین این گفتگوها به نتیجه رسید و قرار بود همه طرف ها اقدامات خود را انجام دهند، متاسفانه بخشی که مربوط به تعهدات آمریکا بود تا دیروز نشده بود. همین امروز هم اگر ایالات متحده تعهدات خود را در آن توافق انجام دهد، این توافق برای آزادی ده زندانی از همه طرف ها (ایران، انگلیس و آمریکا)، قابل انجام است.

تعرض به مسجدالاقصی محکوم است

خطیب زاده در خصوص تعرض به مسجدالاقصی هم گفت: این تعدی که در آستانه عید قربان صورت گرفته،  به اشد وجه محکوم است و جمهوری اسلامی ایران از آن اعلام انزجار می کند.

صدای واحد جهان اسلام قطعا می تواند در این حوزه کمک کننده باشد. جمهوری اسلامی ایران به تمامی مساعی خود برای اتحاد جهان اسلام در مقابل این جنایات ادامه خواهد داد.

ایران از هر ابتکاری برای حل بحران افغانستان استقبال می‌کند

وی درباره برگزاری نشست صلح برای افغانستان در تهران گفت: جمهوری اسلامی ایران مسیری را که آغاز کرده  تا لحظه‌ای که طرف های افغانستانی پایبند آن باشند، ادامه خواهد داد. ما در ابعاد دوجانبه و چندجانبه، با گروه های افغانستانی به طور فعال در ارتباط هستیم. از هر ابتکاری هم که در این مسیر باشد، استقبال می کنیم.

فکر می کنیم تنها یک گفتگوی فراگیر، به همه برای رسیدن به صلح در افغانستان کمک کند.

مردم لبنان باید در خصوص آینده این کشور تصمیم بگیرند

سخنگو در خصوص تحولات لبنان هم گفت: این مردم لبنان هستند که باید در خصوص آینده این کشور تصمیم بگیرند. ما هیچگاه از ارائه کمک به همه طرف های لبنانی به شمول دولت، گروه ها و احزاب کوتاهی نکرده و همواره اعلام آمادگی کرده‌ایم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس