به گزارش مشرق صفحه اینستاگرامی سازمان هنری رسانه ای اوج یادداشتی از مریم باجلان منتشر کرد و نوشت: به نظر می‌رسد به تعویق افتادن سن ازدواج در جامعه ما بیش از آنکه برای افزایش سرمایه‌های انسانی باشد به «ایجاد سرمایه‌های مادی» معطوف شده است.

اگر در گذشته جمله «ما از صفر شروع کرده‌ایم»، که حاکی از آغاز زندگی مشترک با کمترین امکانات و در ساده‌ترین شکل ممکن بود را از پدر و مادرها بسیار می‌شنیدیم، اکنون به واسطه موانع و مشکلاتی که در مسیر ازدواج جوانان وجود دارد، آغاز زندگی مشترک از صفر هم برای عده‌ای غیر ممکن شده است.

بدون شک یکی از دلایل این وضعیت را می‌توان در بستر خانواده و جامعه یافت؛ از زمانی که ساده‌زیستی جای خود را به تجملات داده و بسیاری از زندگی‌ها در فضای مجازی با زرق و برق‌های فراوان به تصویر کشیده می‌شود، عده‌ای از جوان‌ها نمی‌توانند آغاز زندگی را بدون بسیاری از امکانات تصور کنند.

در این بین، عده‌ای هم که می‌خواهند بی‌اعتنا به چشم و هم چشمی‌ها و بسیاری از تجملات، تن به ازدواجی ساده دهند، برای ابتدایی‌ترین نیازهای شروع زندگی مانند تأمین مسکن با چالش رقم‌های نجومی مواجه هستند.

اگرچه در این بین نقش رسانه‌ها در ترویج این دیدگاه و کمک به کاهش چشمگیر تجملات را نمی‌توان نادیده گرفت اما آمار نشان می‌دهد شیوع کرونا باعث حذف برخی از مراسم‌ها و اقدامات پر هزینه مرسوم در آغاز زندگی زوجین شده است، به معنای دیگر کرونا، ازدواج بدون تشریفات را به جوان نسل امروز تحمیل کرد و استفاده از این شرایط نشان داد میتوان زندگی مشترک را بدون بسیاری از رسوم رایج آغاز کرد.

در این بین حمایت مسئولان نقش مهم، مکمل و گره گشا در روند ازدواج جوانان به شمار می‌آید؛ قانونگذار و مجریان قانون می‌توانند با وضع قوانین و اجرای دقیق آن‌ها به تسهیل این امر مهم کمک شایانی داشته باشند اما متأسفانه شاهد کوتاهی‌هایی در این زمینه هستیم. به عنوان مثال بخت قانونی که 16 سال پیش با عنوان «تسهیل ازدواج جوانان» تصویب شده و می‌تواند به سرو سامان دادن جوان‌ها کمک کند، هنوز باز نشده است!

دیوارنگاره کنونی میدان حضرت ولیعصر(عج) با پرداختن به موضوع ازدواج و موانع آن، سعی بر ایجاد تلنگری در ذهن مخاطبان خود دارد؛ امید است خانواده‌ها و مسئولان با عنایت به آیات الهی و آموزه‌های دینی که تأکید ویژه‌ای بر امر ازدواج دارد و الگو قرار دادن ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) که با کمترین امکانات و بیشترین عشق و محبت آغاز شد نقطه عطفی در مسیر ازدواج جوان‌ها ایجاد کنند.

تلنگر دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) به خانواده‌ها و مسئولان

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    16 1
    دولت آب وصابون باعث بیشتر مشکلاتمونه
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    13 9
    چشم میگیم: به جای یخچال از آب انبار استفاده کنند به جای ماشین لباسشویی از تشتهای پلاستیکی رخت شویی استفاده کنند به جای اجاق گاز از چراغ پیکنیکی و چراغ علا الدین و والور استفاده کنند به جای خونه هم از چادر استفاده کنند خوبه ؟!
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      11 10
      من ۱۰ سال هست لباسام رو با دست شست و شو میکنم. ماشین لباس شویی هم تو خونه هست. کسی هم نگفت یخچال نخر، حتما نباید یخچال ۷۰ میلیونی تو خونه ات باشه. خودتو به نفهمی و خواب زدی. ارزش بیدار کردن هم نداری.
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      8 5
      ارزانترین یخجال ٤٠ تومنه عزیزم
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      9 3
      دوست عزیزی که فرمودند ماشین لباسشویی دارم ولی ده ساله با دست لباس می‌شویم. لطفا بیا زحمت لباسهای ما رو هم بکش، تا ما هم لباسشویی نخریم
  • سرباز IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    4 6
    اگر به سفارش اسلام دین محبوب خدا عمل شود شاهد این همه نابه سامانی نیستیم. وقتی روحیه ی اشرافیگری در مردم حاکم شود نتیجه اش میشود اصل را از فرع تشخیص ندادن
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      13 0
      چی میگید دلتون خوشه، جوونها در بازپرداخت قسط وام ازدواج و پرداخت اجاره خونه و خرید وسایل ضروری هم میمونن بعد میگید اشرافی گری!؟ یعنی واقعا بعد از کلی تحقیق و تفکر همه به این نتیجه رسیدن که گرایش به تجملات و اشرافی گری جوانها را از ازدواج باز داشته؟!! وقتی عده‌ای شکم سیر بخوان کار فرهنگی بکنن نتیجه میشه این
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    4 0
    بهتره به جای این نوع ولخرجی ها پولشو به صورت وام در اختیار جوانان قرار دهید
  • حسین IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    8 0
    تخت دو نفره رو‌نشون دادن رو دیواره میدان ولیعصر خوبه، ولی تخت دونفره رو نشون دادن تو سریال پایتخت بده! امان از ‌استاندارد دوگانه بعضی ها
    • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      2 0
      اصلا نمايش تخت دونفره مشكلش چيه!!!بابا به زن و شوهر ميگن همسر يعني دونفر كه سرشان بر يك بالين گذاشته ميشه!!!يعني نبايد كسي بفهمه اين دو نفر در يك جا ميخوابند؟؟بايد هميشه مثلا به عنوان طنز نشان بديم در حال جنگ و نزاع هستند و بك نفر رو كاناپه در حال ميخوابه ان يك نفر هم در يك جاي نا معلوم!!!!در سريالهاي جدي هم كه واويلا !پس بچه هايي كه قرار بود تلويزيون دانشگاهشون باشه از كجا مكارم اخلاقي و نوع رفتار زن و شوهر را بفهمند ؟؟؟؟
  • حسین IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    6 0
    بله این درست است که معمولاً زندگی‌ها از صفر یا نزدیک آن شروع می‌شود، ولی افسوس برای آنهایی که پس از شروع زندگی از صفر و تلاش برای رساندن آن به 100 در تنگناهای اقتصادی و تورم بلند مدت ویرانگر، همه زحماتشان به هیچ تبدیل می شود. چه چاره ای برای این دست آدم ها است، من و همسرم بیش از 10 سال تلاش کردیم تا زندگیمان را بسازیم، ولی کاری که تورم بلند مدت با زندگی و روان ما کرد، به هیچ وجه قالب جبران نیست، عمر رفت، جوانی و شور رفت و خسته تر از همیشه به دو فرزندی که روبرویمان نشته‌اند نگاه می‌کنیم، ما که هیچ ولی شاید آنها به آرزویشان برسند، کاش دولتمردان به اثرات بلند مدت مدیریتشان هم فکر می‌کردند. و . . .
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    7 1
    الان یه ماشین لباسشویی بی نام و نشون هم نمیتونن بخرن، دلتون خوشه. این از تجملات دست بکشید و این جور حرفها مال قدیم بوده الان جنس ایرانی هم خیلی گرونه!! مگر اینکه منظورتون این هست که کلا ماشین لباسشویی یا یخچال نخرید!!!
  • بیسیمچی GB ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    7 0
    خدا شاهده از مشکلات مردم بی خبره کسی که چشمش و بسته و دهنش رو وا می کنه و می گه ازدواج کم شده و جمعیت کاهش داشته. شما وقتی آب و خاک و هوا به گیاه نرسونید چطور انتظار دارید اون گیاه رشد کنه و میوه بده؟با این وضع نا بسامان اقتصادی خدا شاهده امکان ازدواج و فرزندآوری عملا وجود نداره مگر موارد استثنا
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    6 0
    کدوم تجملات؟ جوونای امروز حداقل های زندگی را هم نمی تونن با این اوضاع مملکت جفت و جور کنند. بی خود نیست که سن ازدواج رفته بالا.
  • سامی IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    4 1
    دوستان برا ازدواج فقط مشکل با نخریدن حل نمیشه به خدا قسم من لباس شویی ندارم و نخواهم داشت من گیر جیز های خیلی ابتدایی هستم از بد بختیم یه ایرانیم دومن کارگرم
    • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      2 1
      کارگر تو این مملکت ارزش نداشته باشه هیچیه این مملکت بدرد نمیخوره
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    2 7
    خواستن توانستن است...همه جوری میشه زندگی کرد.کم نیستن زوج های جوانی که همه چیز هم داشتن...ولی بعد از یه مدت طلاق گرفتن از هم...یا زوج های جوانی که با حداقل ها شروع کردن...الان همه چی دارن...ایران فقط تهران نیست...
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    2 0
    قفل و بست از پای اشتغال وا کنید بقیه اش جور میشود.
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    2 0
    گرافیک فریب دهنده که سعی میکند جوانان را کاخ نشین جلوه دهد ! کی جوانان خواهان لوستر صد شاخه ، تخت اشرافی ، باند موسیقی و مبل لویی شده اند که نمادهایش را ردیف کرده اید ؟ اکثر دختران وپسران به زندگی ساده راضیند ولی با شرایط کنونی توان تامین زیر پله هم نیست. نماد فوق بیشتر نزد مسئولان شارلاتان است که میگویند مانند یمنی ها لنگ ببندید و اشکنه بخورید و خودشان در باستی هیلز پارتی لاکچری میگیرند و موقعی پته شان روی اب می افتد که فیلم منکراتی شان در اید یا به جرم قتل زن چندمشان دستگیر شوند. موذی گری نکنید وگرنه فرقی با معصی نکبت نژاد ندارید.
  • مصطفی IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    1 0
    مشکل اینجاست که بسیاری از مسئولین ما تجمل گرا و ثروتمند هستند. در جمهوری اسلامی مسئول فقیر که مثل مستضعفین زندگی بکند نداریم بلکه همگی مثل سامری پولدار هستند.
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    1 0
    کاش انقدر قدرت داشتم تا هرم مازلو رو رو دیوار ترسیم میکردم که بگم ما میدونیم برای اینکه شما به اهدافتون برسید ما نیازهای اولیه هم برامون تجمل گرایی محسوب میشه. این قفل و بندها فقط و فقط نیاز اولیه است.
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    1 0
    اگه اراده ای هست تو این کشور اول از همه بایدحقوق مدیران و مسئولان کشور برابر حقوق کارگر بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس