در حالیکه در کشورهای همسایه ایران تا ۹ درصد خرید و فروش بصورت آنلاین است اما این رقم در ایران حدود ۳.۲ درصد است.

شیوع پاندمی کرونا در اوایل سال ۲۰۲۰ بسیاری از معادلات جهان را برهم و تغییرات زیادی در زندگی مردم جهان به وجود آورد. یکی از این تغییرات مثبتی که در این ایام به وجود آمد، ترغیب مردم به سمت «خرید آنلاین» به جای خرید حضوری بود که تقریبا در تمام کشورهای جهان اتفاق افتاد. در این گزارش مروری بر وضعیت خرده فروشی آنلاین در ایران و مقایسه آن با سایر کشورهای دنیا خواهیم داشت.

وضعیت خرید و فروش آنلاین در ایران

بر اساس آنالیز «دیجی‌کالا» که در گزارش عملکرد یکساله این فروشگاه اینترنتی ایرانی از وضعیت خرده فروشی آنلاین در ایران منتشر شد، مشخص می‌شود که در سال ۱۳۹۹ در حدود، ۳.۲ درصد از خرید و فروش کالا در کشور از طریق بستر وب بود که نسبت به سال ۱۳۹۸  رشد بیش از ۶۰ درصدی را نشان‌ می‌دهد.

این روند صعودی علاوه برآنکه رشـــد و توســـعه طبیعی و تدریجـــی خرده‌فروشـــی آنلاین را نشـــان می‌دهد، تحت تأثیر شـــیوع ویروس کرونا و گســـترش خریـــد و فروش اینترنتی بود و سبب افزایش کمی تعداد مراکز خرده‌فروشی آنلاین در کشور نیز شد.

بررسی افزایش تعداد خرده‌فروشی‌های آنلاین در سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد تعداد خرده فروشی‌های آنلاین ایران در سال ۹۸ حدود ۳۱ هزار فروشگاه بود که این آمار با افزایشی بیش از ۱۸ هزار عددی به حدود ۵۰ هزار فروشگاه آنلاین در سال ۹۹ رسید.

عقب‌ماندگی ایران از همسایگان در خرید و فروش آنلاین

وضعیت خرید و فروش آنلاین در جهان

افزایش آمار خرید اینترنتی و غیرحضوری نه تنها ایران بلکه در تمام کشورهای دنیا خود را به طور ملموسی نشان داد.

عقب‌ماندگی ایران از همسایگان در خرید و فروش آنلاین

از سوی دیگر، بهتر است برای رسیدن به آمار بهتر از میزان افزایش خرید اینترنتی در جهان، میزان دسترسی مردم جهان به اینترنت را نیز نگاهی بیندازیم.

عقب‌ماندگی ایران از همسایگان در خرید و فروش آنلاین

بررسی وضعیت دسترسی مردم ایران به اینترنت نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰ بیش از ۹۴ درصد مناطق به اینترنت موبایل دسترسی داشته‌اند و همچنین رشد تعداد کاربران اینترنت ۱۰۰ درصد بوده است.

عقب‌ماندگی ایران از همسایگان در خرید و فروش آنلاین

از کنار هم قرار دادن دو آمار فوق (میزان خرید و فروش اینترنتی در کشورهای دیگر و درصد دسترسی به اینترنت) مشخص می‌شود فاصله معناداری میان درصد خرید و فروش آنلاین در ایران با کشورهای همسایه وجود دارد و این در شرایطی است که مطابق آمار، میزان دسترسی و استفاده مردم ایران از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بیشتر است.

برای نمونه در کشور ترکیه که زیست بوم اقتصادی و قرابت فرهنگی و سبک زندگی با مردم ایران دارد، درصد خرید آنلاین ۸.۸ درصد است که بطور تقریبی بیش از ۲.۵ برابر ایران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس