عکس/ اولین جلسه شورای عالی قوه قضاییه به ریاست محسنی اژه‌ای

محسنی اژه ای خطاب به قضات گفت: چنانچه اولیای دم بدون عذر موجه هستند ماده ۴۲۹ تکلیف را روشن کرده و تضمین مناسب بگیرید و آزاد کنید. تضمین مناسب را قاضی می‌تواند تشخیص دهد.

به گزارش مشرق؛ حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای صبح امروز پنجشنبه (۲۴ تیر) در بدو سفر به استان ایلام، با حضور در زندان مرکزی ایلام که در تیرماه سال جاری به بهره برداری رسید، از بخش‌های مختلف این زندان بازدید و با مسئولان و زندانیان آن گفتگو کرد.

بیشتر بخوانید:

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای از زندان ایلام بازدید کرد/ آزادی زندانیان مالی در حضور رئیس دستگاه قضا

محسنی اژه‌ای در این سفر خطاب به مسوولان قضایی و قضات گفت: تعدادی پرونده قصاص داریم که در مراحل گوناگون هستند؛ ازظرفیت مردم، صاحبان نفوذ وصاحبان کلام کمک بگیرید تاجایی که ممکن است از تقاضای قصاص صرف نظر شود.

اگر، ولی یا اولیای دم در مرحله اول از قصاص صرف نظر نکردند، باز تلاش کنید. فردی، چهار، پنج یا ۱۰ سال در زندان است و حکم قصاص برای وی صادر شده است.

چنانچه اولیای دم بدون عذر موجه هستند ماده ۴۲۹ تکلیف را روشن کرده و تضمین مناسب بگیرید و آزاد کنید. تضمین مناسب را قاضی می‌تواند تشخیص دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    9 0
    واه !
  • محمود IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    14 5
    آقای اژه ای با این تصمیم شما قانون قصاص کم کم بی اثر میشه از فردا هر مجرمی هر کاری حتی قتل رو انجام میده و بعد خانواده مقتول مجبورند یا رضایت بدن یا شاهد راست راست گشتن قاتل و ریشخند به ریش خانواده مقتول باشن خصوصا که قاتل از این تازه به دوران رسیده های تازه پولدار باشه پوپولیستی نباش جناب...
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    14 2
    داداش اول کاری گند زدی. تا الان که قاتلها رو نصفه و نیمه اعدام می کردید، امنیت ندارم، وای به روزی که قاتل رو به جای اعدام، ازاد کنید.
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    5 1
    سلام علیکم و خدا قوت ما می گوییم مشکلات ما یک مقدار جدی ان در تغذیه است و متاسفانه مورد قبول واقع نمی شود لطفا به این حدیث زیادی دقت بفرمایید امام حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام می فرمایند خوردن خون باعث می شود رحمت و مهربانى را آن چنان از دل آدمى برود که حتى ممکن است فرزند، پدر و مادر و همسرش را به قتل برساند علل الشرایع ج 2 ص 485 سوال : در کشتارگاه ها ایا شوک برقی به مرغ ها و گاوها نمی دهند و ایا این شوک باعث نمی شود خون در بدن انها بماند و کامل خارج نشود و ما خون بخوریم ؟ ایا بهتر نیست گاوها و مرغها و.......موقع ذبح سرحال باشند تا دست و پا بزنند و خون کامل از بدنشان خارج شود تا اینکه بی حس شوند و ذبح شوند و خون مقداری در بدنشان بماند و اسیب های مختلف برای ما داشته باشد تشکر توجه داشته باشیم از لحاظ شرعی مشکلی نیست اما از لحاظ علم تغذیه اسلامی خوب نیست و باید دستگاهی طراحی شود که موقع ذبح گاو و مرغ و...... را مهار کند و بلافاصله بعد ذبح رها کند تا خون کامل خارج شود و از شوک استفاده نشود تشکر تشکر از پیگیری شما
  • محمد IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    11 3
    این حکم نقض صریح قانون اسلامه
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    5 3
    خوبه ولی باید در مورد قاتلهای حرفه ای اجرا نشه
  • سامان IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    12 2
    واقعا که! طرف رفته آدم کشته، تجاوز کرده حالا بیاین با کمک سلبریتی های دارای نفود خانواده جان باخته رو تحت فشار بزارین و جای قاتل و مقتول رو عوض کنین. ادای روشنفکرا رو در نیارین که با این کارا اصلاح طلبا بهتون علاقه مند نمی شن. اگر می خواین نظر همه بخش های جامعه رو جلب کنید باید مثل سردار سلیمانی و آقای رئیسی کار کنید که حتی اصلاح طلبان هم به توانمندیشون معترفند.
  • مهرداد IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    4 7
    در مواردی که محکوم به قصاص، در زندان است و صاحب حق قصاص، بدون عذر موجه یا به علت ناتوانی در پرداخت فاضل دیه یا به جهت انتظار برای بلوغ یا افاقه ولی دم یا محکوم علیه، مرتکب را در وضعیت نامعین رها نماید، با شکایت محکوم علیه از این امر، دادگاه صادرکننده حکم، مدت مناسبی را مشخص و به صاحب حق قصاص اعلام می کند تا ظرف مهلت مقرر نسبت به گذشت، مصالحه یا اجرای قصاص اقدام کند. در صورت عدم اقدام او در این مدت، دادگاه می تواند پس از تعیین تعزیر بر اساس کتاب پنجم«تعزیرات» و گذشتن مدت زمان آن با اخذ وثیقه مناسب و تایید رئیس حوزه قضائی و رئیس کل دادگستری استان تا تعیین تکلیف از سوی صاحب حق قصاص، مرتکب را آزاد کند.
    • محسن IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      3 6
      با سلام؛ این کاربر محترم یک مطلبِ حقوقی و قضایی نوشته اند، و از واژه ها و اصطلاحاتِ تخصصی که بکار برده اند چنین بر می آید که خودشان وکیل یا مقام قضایی و یا بطور کلی آشنا به موازینِ حقوقی هستند. حالا این کاربرِ دیگری که به کامنتِ ایشان « منفی » داده، بر چه اساس این کار را کرده است؟! بعضی ها انگار با این منفی و مثبت دادنها تفریح و وقت گذرانی می کنند!
    • رسول IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      0 0
      به علت ناتوانی در پرداخت فاضل دیه ?!...........تفاضل دیه صحیح است مجید جان !!!!!....................کامنت پایینی تعریفتو کرده و گفته مطلبی حقوقی و قضایی با اصطلاحات تخصصی نوشتی !!!!.............در حالیکه فرق فاضل رو با تفاضل نمیدونی ؟!............
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      1 0
      فاضل دیه تعبیر درستی است یعنی اضافه دیه
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    1 4
    قوه قضائیه حامی
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    7 2
    آقای اژه ای با احترام این حکم باعث ازدیاد امار قتل میشود چطور اولیا دم عذر غیر موجه داشته باشند یا رضایت میدهند یا قصاص عذر غیر موجه دیگه چیه اگر بحث پرداخت است بقول عزیزی در کامنت ذیل فاضل دیه راهش این است قاتل راست راست بچرخد در ضمن اصل فشار روانی به صاحبان دم خلاف شرع است توصیه و نصحیت خوب است و امر به معروف است ولی الان خیلی اوقات خانواده مقتول را در منگنه میگذارند کجای این کار باشرع تطابق دارد قصاص حیات است و بخشش بهتر است فرق حیات با بخشش بهتر است چه مقدار است
  • محسن IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    4 2
    با سلام؛ بنده هم مانند اکثر کاربران با این دستور و توصیۀ ایشان موافق نیستم. قتلِ نفس، کاری است که اگر ترس از انجام آن بریزد و در جامعه ای رایج شود امنیت و آرامش بکلی از آن جامعه رخت می بندد. شاید برای همین است که در قرآن کریم، کشتنِ یک انسان بمنزلۀ کشتن همۀ انسانها دانسته شده است. به هر حال، بر قاتل نباید آسان گرفت. در کشورهایی هم که مجازاتِ قصاص نیست و قاتلان را محبوس می سازند، اوضاع و شرایطِ حبس چنان طاقت فرساست که زندانی آرزوی مرگ می کند.
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    5 1
    این دیگه چه قانونیه؟! اول که اولیاءدم رو از طرق مختلف تحت فشار مردم و انواع و اقسام ریش‌سفیدها و گله‌گنده‌ها قرار بدین بعدم عذر موجه(!) میخاین؟!
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    5 1
    واقعا که نکنید این کارو قانون خدا رو اجرا کنید
  • رسول IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    6 2
    دستور رئیس قوه قضائیه به قضات ؟!............مگه قاضی مستقل نیست ؟
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    4 1
    اینطوری که مملکت هرج ومرج و بکش بکش میشه-یعنی اولیای دم(یا ببخشند یا خودشون بروند قصاص کنند) ویا متهم زورتر بره اولیای دم را بازهم تهدید وبکشه-بابا اولویتها را دنبال کنید
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    1 0
    جالب بود
  • GB ۰۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    1 0
    چرا کسی که آدم کشته باید آزاد بین مردم بچرخه. که بره یکی دیگه رو هم بکشه. گیریم اولیای دم رضایت بدن، طرف جونِ یه انسانو گرفته یعنی نباید از بقیه انسانها در مقابل یه آدمکش محافظت کرد؟ تازه بعضی‌ها میگن آدم کشی برگشت نداره یعنی یه بار که انجام بشه طرف دفعه های بعد دوباره این کارو تکرار میکنه.
  • mojtaba SE ۰۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 2
    طبق قانون قتل زندان عمومی داره .عموم قتلهای ایران بدلیل عصبانیت لحظه انجام میشه قتل غیر عمد. نه رو برنامه ریزی قبلی که قتل عمد است..آقای اژه ای میخواد جلوی اعدام ها رو بگیره چون قتل غیر عمد(دو تا دوست یا فامیل یا دوتا بچه محل که از بچگی با هم بزرگ شدن) در ایران با قصاص میشه اعدام اما بدون قصاص میشه 15 سال زندان عمومی عملا..قتل عمد رو با قصاص یا بی قصاص اعدام میدن و اعدام میکنن فعلا..اژه ای کارش درسته میخواهد جلوی انتقام که با نام قصاص قانونی میشود رو جلوش رو بگیره.یک دوست رو حماقت و اتفاق دوستش رو کشته ؟و از عزاداری که به خانواده دوستش که از بچگی رفت و آمد داشته و بزرگ شده داره دق میکنه ,اعدام این فرد به هر دلیلی جنایت است .این منظور رئیس قوه فضائیه است کامنت دهندگان دوستدار مرگ, بجای دلسوزی و بخشش
    • محمود IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      1 0
      نمیخواد شما از اروپا برا ما درس اخلاق بگی ...راستی آلبانی چه خبر ؟
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    1 0
    باید انقلابی عمل کردو انقلابی ماند
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 0
    شایسته است افراد عادی و بی اطلاع از امور قضایی اظهار نظر نکنند . آقای اژه ای خودشان بهتر میدانند و دستور اجرای قانون را داده اند . اجرای ماده 249 قانون مجازات اسلامی . خوب راست میگن دیگه . اولیای دم یا قصاص کنند یا ببخشند طبق آیات قرآن . قرآن میگه اگر ببخشند این کار بهتر است . یک عده کم سواد اظهار نظر نکنید .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس