هلیا

فحاشی، گیس‌وگیس‌کشی و قمه‌کشی دختری به نام «هلیا» و رفتارهای ناهنجار دیگر آمیخته شده چرایی بروز رفتارهای ناهنجار را مورد پرسش قرار داده‌است.

به گزارش مشرق، انتشار کلیپی از رفتار ناهنجار چند دختر نوجوان در یک پارک، جنجال زیادی در شبکه‌های اجتماعی و فضای عمومی جامعه ایجاد کرده‌است. فحاشی، گیس‌وگیس‌کشی و قمه‌کشی دختری به نام «هلیا» و رفتارهای ناهنجار دیگر آمیخته شده چرایی بروز رفتارهای ناهنجار را مورد پرسش قرار داده‌است. یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های مطرح شده خانواده‌ها، عیان‌شدن بخشی از لایه‌های پنهانی است که در فقدان عملکرد درست خانه، مدرسه و ساختارهای فرهنگی تشکیل شده و به این شیوه آن هم از سوی دخترانی نوجوان نمود لجام گسیخته خود را به نمایش گذاشته است. کاربران شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های مختلفی به انتشار کلیپ نشان داده‌اند. برخی قمه‌کشی هلیا را با طنز درآمیخته و آن را به اشتراک گذاشته‌اند، اما عمده کاربران نگران آینده این دختران و گروه‌های همسال آن‌ها هستند که قرار است در آینده نسلی از مادران را شامل شوند.

دکتر طهمورث شیری، جامعه شناس حادثه را از دو جنبه قابل بحث می‌دانند. یکی بحث گسترش وسایل نوین ارتباطی که قبلاً نبود و بحث دیگر گسترش شبکه‌های اجتماعی. وی مشکل اصلی را نبود فرهنگ و مدیرانی شایسته در امور فرهنگی می‌داند. او در این باره می‌گوید: «شاید سال‌ها پیش هم خانمی چنین رفتاری را داشت ولی به خاطر عدم وجود این شبکه‌ها دیده نشد. متأسفانه در کشورمان برخورد مناسبی برای گسترش شبکه‌ها نشد. معمولاً وسایل نوین ارتباطی را انکار کردیم و تأکیدمان بیشتر بر حفظ ارزش‌ها بود، اما برآیند آن این شد که با جوانان و نوجوانانی مواجه شدیم که دیگر به آن ارزش‌ها پایبند نبودند و در آخر شاهد ارزش گریزی در جامعه بودیم.»

توجه به تغییر کارکرد خانواده

دکتر شیری بر این باور است که وقوع این پدیده‌ها یک علتی و تک بعدی نیست. علت‌های مختلفی دارد، از جمله خانواده. کارکرد خانواده امروزی با چند سال قبل فرق کرده است. خانواده‌ها قبلاً گسترده ولی الان تصویری، تعداد افراد کم و روابط عاطفی و الگوی پذیری از خانواده، تغییر پیدا کرده‌است. در فرایند اجتماعی شدن افراد در جامعه مقوله‌های جدیدی وارد شده است. قبلاً اجتماعی شدن در جامعه ایرانی ابتدا خانواده بعد مدرسه سپس گروه‌های مرجع و جامعه بود، ولی در فرایند اجتماعی شدن امروز افراد، تلفن همراه هوشمند، شبکه‌های اجتماعی، پروسه اجتماعی شدن را تحت تأثیر قرار داده است. ما هم نتوانستیم برای پذیرش این مهمان‌های ناخوانده که وارد خانواده شده‌اند برنامه مشخصی داشته باشیم. قبلاً در سینما و محیط بیرون می‌دیدیم ولی الان در جمع خود خانواده‌ها دیده می‌شود. خانم هلیا دختر نوجوانی که قمه می‌کشد و فحاشی می‌کند، شاید اولین مورد نباشد ولی اولین موردی است که رسماً فیلمبرداری و پخش شده است.

بی‌تدبیری در فرهنگ

این جامعه‌شناس معتقد است که وقوع چنین رفتارهایی قابل پیش‌بینی بود: «بنده سال‌ها قبل این پیش‌بینی را کرده بودم که این مسائل اتفاق خواهد افتاد به این دلیل که نتوانستیم سازو کار مناسبی تعریف کنیم. ما در نحوه پذیرش این شبکه‌ها سردرگم هستیم و متأسفانه نتوانستیم یک سازو کار خوب تعریف کنیم. مدیران فرهنگی کشور با فرهنگ آشنا نیستند و از مفهوم فرهنگ بی‌اطلاع هستند؛ چراکه حتی تئوری فرهنگ را نخوانده‌اند و نمی‌توانند مدیرفرهنگی موفقی باشند. آن‌ها باید نحوه تعامل با مسائل جدید را بلد باشد. تغییرات فرهنگی آرام آرام جلو می‌رود و زمانی که اتفاق بیفتد جلوگیری از آن سخت است. وقوع این قبیل صحنه‌های زشت به خصوص از یک دختر نوجوان که انتظار مادری از او می‌رود و مانند پسران قمه می‌کشد و فحاشی می‌کند نشان می‌دهد نتوانسته‌ایم برخورد مناسبی داشته باشیم.»

به باور این جامعه‌شناس در بروز این رفتار چند مؤلفه دخیل است، سطح مهارت و دانشی که باید مدیران فرهنگی داشته‌باشند، گسترش روز افزون شبکه‌های نوین ارتباطی که متأسفانه ساز و کار مناسب برای هضم آن‌ها نداریم و دچار چند گانگی هستیم.

سیاستگذاری‌های فرهنگی جزیره‌ای است و در این مجموعه جزیره توسط یک مغز فرهنگی که اشراف کامل داشته‌باشد دیده نمی‌شود. نکته سوم اینکه برخوردها قهری است. پلیس با این دختر برخورد می‌کند، ولی کسی به فکر این نیست تا مثل هلیاها به‌وجود نیاید. بارها اعلام شده که کانال تلگرام فیلتر است، ولی همه در حال استفاده هستند. ماهواره‌ها هم با دستگاه‌های جدید دیده می‌شود. هیچکس راه کار مناسب برای استفاده از آن‌ها ارائه نمی‌دهد. یک رفتار مشابه در تمام دولت‌ها حاکم بود و آن نابخردی و بی‌تدبیری با مقوله فرهنگی و گماردن افراد غیرفرهنگی بر امور فرهنگی که بسیار آسیب‌پذیر بود. نتیجه هم می‌شود به سخره گرفتن ارزش‌ها، عرف و آداب و رسوم که در نتیجه دچار دوگانگی و چندگانگی و اینکه نتوانیم برای آن تدبیر درستی داشته باشیم.

هلیا محصول شرایطی است که دولت‌ها ایجاد کرده‌اند

دکتر شیری معتقد است: «درخودنمایی در ذات یک دختر یا پسر نوجوان هست و بنابراین نمی‌توان فقط هلیا را مقصر دانست. او محصول شرایط ایجاد شده‌است. در سن رشد این گرایش خودنمایی وجود دارد حال گاهی در درگیری و گاهی در کلاس درس. طبیعتاً برای خانمی که می‌خواهد در شرایط جامعه ما جذاب‌تر باشد به این گونه بروز می‌کند. می‌گویند نگرانیم. مشکل ما همین است که نگرانیم ولی کاری انجام نمی‌شود. مشکل دیگر اینکه نگرانیم هلیا الگوی دختران دیگر شود. این نگرانی در زمان‌های قبل نیز مطرح شد، ولی ما فرصت‌های طلایی را به دلیل بعضی بی‌تدبیری‌ها از دست دادیم. اتفاقات در حوزه فرهنگ را باید مثل کوه یخ شناور دید. ما قسمت جزیی آن را می‌بینیم ولی قسمت اعظم آن زیر آب است و دیده نمی‌شود.

نزاع خیابانی بین دختران سال‌هاست دیده می‌شود ولی قمه کشیدن را تا حالا ندیده بودیم. زمانیکه وارد اجتماع می‌شویم سعی می‌کنیم رفتارمان را کنترل کنیم اگر به جایی برسد که این کنترل انجام نشود همه چیز غیرقابل کنترل می‌شود و بدانیم اتفاقات دیگری هم خواهد افتاد. شخصیت اجتماعی اگر غالب شود این مخاطرات را خواهد داشت. امروز هلیا و فردا فرد دیگری را خواهیم دید.»

منبع:روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 73
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 30
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    55 10
    رفتار بعضی از دهه هشتادیها رو خوب ببینید . به ویژه همین عزیزانی که اصرار به تیپ زدن (به قول خودشان ) دارند. تمام خیابانها رو الوده می کنند و تیپ طرف با رفتار اجتماعیش متفاوته . ادعای نو اندیشی داره ولی به راحتی آشغال می ریزه و اصلا ککش هم نمیگزه!!!!!!!!!!! بعضی از اینها الوده کننده محیط هستند. با شلوارک وارد شهر میشه یک کیلو پوست تخمه تو پارک می ریزه! وقتی در تعلیم و اموزش جایی برای رفتارهای سالم اجتماعی نباشه ، این میشه نتیجش!
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      5 3
      ببندید این شبکه های اجتماعی رو نوجوانان و جوانان به فنا رفتند
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    28 0
    خیلی خطرناکه حسن!
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    40 3
    احتمالا سر یک پسر دعواشون شده
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    35 50
    این هلیا ها محصول انحلال نهادی به نام کمیته های انقلاب اسلامی هستند . این هلیا ها نتیجه شعار جذب حداکثری و دفع حداقلی هستند. این هلیاها نتیجه بدعتی به نام رافت اسلامی است. این هلیاها نتیجه جایگزین کردن تعالیم ژان پیاژه به جای دستورات امام صادق علیه السلام است. این هلیاها نتیجه همان تفکر است که گفت اینها بجه های خودمان هستند کاریشان نداشته باشید.... اما بدانید هر قدر توانستید با تبلیغ و هشدار و کار فرهنگی مردم را وادار به زدن ماسک و توصیه های بهداشتی برای کرونا بکنید و هر قدر ساختن برنامه ها و تبلیغات بی شمار برای جلوگیری از اعتیاد مواد مخدر مفید بود، قطعا کتاب و کار فرهنگی برای اخلاق اجتماعی و امنیت و حجاب و.. هم جواب می دهد. من متاسفم برای مغزهایی که نمی دانند این کارها دقیقا بازی در پازل دشمن است و به اراذل و بی حجابها پیام می دهد که خیالتان راحت! برخوردی در کار نیست. آن اروپایی های تی تیش مامانی که این حقوق بشر و کار فرهنگی را دهان شما گذاشتند خودشان با هفتاد سال زور پلیس وحشی و جریمه های نجومی کاری کردند که رانندگی صحیح و اطاعت از قوانین به صورت عادت مردمی درآورند. کار فرهنگی حرف مفت است. تا نباشد چوپ تر فرمان نبرد این بشر.
    • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      7 25
      صددرصد موافقم کار فرهنگی و عزیزم جونم گفتن هیچ اثری نداره ممکنه استثنائا چندتا جوون با کار فرهنگی سربراه بشن ولی برای کل جامعه تنها قوانین بسیار سختگیرانه جواب میده قوانینی که هیچ زنی جرات و شهامت بی حجابی که هیچ حتی بدحجابی را هم در مکانهای عمومی نداشته باشه مجازاتهایی که از ترس آنها تصور دوست دختر دوست پسر بازی در مخیله هیچ جوونی نیاد قوانین و مجازاتهایی که تولید کننده لباسهای مبتذل از ترس اونا به خودش بلرزه و جرات تولید لباس مبتذل و ضدفرهنگ نداشته باشه اگه اینکارو کردید ظرف چند سال مشکل بی حجابی و طلاق و حتی کاهش جمعیت و خییلی مشکلات دیگه حل میشه وگرنه انتهای رافت اسلامی و امر به معروف و نهی از منکر نازنازی سقوط و نابودی ایرانه
    • امین IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      26 6
      اون دوران گشت ارشاد و کمیته تموم شد از خواب بیدار شو
    • EXtremist ES ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      13 2
      لطفا آدرس غلط ندید ... من مخالف کمیته نیستم - اما تا وقتی زمینه های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی وجود داره برخورد سلبی فقط حکم انداختن کبریت روی انبار باروت رو داره ... وقتی "پرورش" اساسا در سیستم آموزشی ما وجود نداره و تنها آموخته های نسل جدید حفظیات گاج و قلمچیه - وقتی سن بلوغ برای پسران به 7 8 سال رسیده - وقتی هیچ تضمین شغلی وجود نداره و برای پسران سربازی کابوس و استرس دوازده سال دوران تحصیله - وقتی کلا استعداد یابی وجود نداره - وقتی حتی داخل مدارس دولتی کلاس به کلاس تفاوت هست و بعضی کلاس ها حکم VIP دارند - وقتی بچه ها به جای اینکه به صورت مفهومی با آیات شریفه ی قرآن کریم با مفاهیم دینی آشنا بشن و بدونند که چرا به این دنیا آمدند و جایگاهشون در عالم کجاست مجبور به حفظ مطالب درسی و تجوید و قرائت در حد مرحوم عبدالباسط میشن و قرآن رو بارم بندی میکنند.... وقتی برنامه ای دینی اساسا برای زندگی یک فرد مسلمان و مسلمان زاده در نظام دینی ما تعریف نشده و صرفا بی هدف و بی مقصد زندگی میکنند و میکنیم.... صحبت از برخورد اشتباه است . مثلث شوم انحصار و فضای بسته و محافظه گرایی که در سازمان های فرهنگی ما علی الخصوص صدا وسیما وجود داره که وجود افراد بی سواد و بی خاصیت ثمره ی این چرخه ی باطل است مشکل ماست..... هلیا ها - مدرسه ی معین ها - دانش آموزان خودکشی کرده ی اصفهان فقط علائم یک بیماری پیشرفته ی فرهنگی هستند. والدین نسل های جدید خود اسیر این فضای بی هدف و منطق و بی بهره از پرورش و آموزش حقیقی بوده اند . و کودکانی که خود به خود بزرگ میشوند بی بهره از تربیت و ادب و عقل. زمینه های بروز این بیماری رو برطرف کنید تا خود به خود مشکل برطرف شود - نیاز به اره و چاقو نیست.
    • IR ۰۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      28 4
      شما با این تفکر عقب موندت اسم امام معصوم رو نیار امام علی ع کمیته داشت؟ معصوم کمیته داشت؟معصوم بر دلها حکومت می کنه. این وقایع ناشی از خلا معصوم است بی سواد. امام علی چوب تر داشت؟ بله داشت اما برای کم فروش بازار، نه حتی زنی که زنا داده بود!!!
    • حقیقت IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      4 0
      کدوم کمیته کدوم گشت ارشاد کدام اجبار؟خودم دهه هشتادی هستم طرف های خونه ی ما یه پارک هست شده منشا فساد بیایید ببنید دختران با چه پوشش های نا مناسبی های کاری بخواهند میکنند و آن وقت هیچ کس هم کاری با آنان ندارد با پوشش خیلی نامناسب از مقابل افسر رد می شوند آن افسر هم انگار نه انگار کاری ندارد!آن دوران تمام شده ماها اصلا گشت ارشاد ندیده ایم اون ها محدودیت های دهه ۶۰ بود
    • . IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      14 3
      به 1.03 اینایی که گفتی هیچ ربطی به کسی نداره گنده هاتون هم خوب میدونن از خواب مخملی بیدار شو تا مردم خفت نکردن مردک فیک به تو چه ربطی داره کی با کی ارتباط داره یا کی با کی دوست میشه دلقک؟!
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      4 3
      اتفاقابازور آوردند چیزایی مثل کمیته بدتر میشه که بهتر نمیشه اینا با فرهنگ سازی پرس میشه با آگاهی با رشد سطح فکر با اون روشی که شما تو ذهنته فقط میشه بزور اونم برای مدت محدود چادر روسری کسی نگه داشت.
    • به EXtremist و ۰۵:۱۷ و ۱۳:۱۱ - IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      2 3
      خودتان را دارید با این حرفها فریب می دهید. حتی به معصوم هم دروغ می بندید. خوب می دانید اگر قرار بود کار فرهنگی جواب بدهدهیچ دولتی در دنیا برای بیماری کرونا مجبور به بگیر و ببند و ماسک اجباری نمی شد. همانها مه این حرفها را دهان شما گذشتند خشن ترین پلیس ها را دارند. کی گفته اسلام فردی است و باید تک تک به به افراد آموزش داد؟ مگر پیغمبر همه را سلمان و ابوذر کرد و بعد قانون خدا را اجرا کرد؟ خیر. در همان جامعه پر از منافق که خیلی ها دلشان با کفر بود با قاطعیت دین را پیاده کرد. همان حضرت علی علیه السلام نه تنها قاطعانه زناکار را طبق آیه قرآن مجازات کرد که دستور داده به زناکار رافت روا ندارید، که حتی تحمل نمی کرد زن و مرد در بازار کوفه شانه هایشان به هم برخورد کند.«عَنْ أَبِی‏عَبْدِ اللهِ(علیه السلام)قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ(علیه السلام )یَا أَهْلَ الْعِرَاقِ نُبِّئْتُ أَنَّ نِسَاءَکُمْ یُدَافِعْنَ الرِّجَالَ فِی الطَّرِیقِ أَ مَا تَسْتَحْیُونَ (کلینی، الکافی/ج5/ ص537). ای اهل عراق آیا حیا نمی کنید زنانتان در راه به مردان برخورد می کنند و «أَنَّ أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ(ع) قَالَ: أَ مَا تَسْتَحْیُونَ وَ لَا تَغَارُونَ نِسَاءَکُمْ یَخْرُجْنَ إِلَى الْأَسْوَاقِ وَ یُزَاحِمْنَ‏ الْعُلُوج‏»؛ آیا شرم نمی‏ کنید و به غیرت نمی ‏آیید، که زنان شما راهی بازارها و مغازه ‏ها می ‏شوند (همان/ج5/ص537) ؟ و.با افراد بی‏ دین برخورد می کنند
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      0 1
      جناب 5:17 امام علی 30 سال بعد از پیامبر زندگی کرد چند سالش را به حق امامت خود رسید ؟ اون 4.5 سال که تازه در راس قرار گرفت چند سال در جنگ بود با چه کسانی ؟؟؟ مصادیق ان افراد امروز کی ها هستند ؟؟
    • ..... IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      0 1
      نظرات که نگاه میکنه ادم میفهمه بعضی از مردم هنوز نفهمیدن دوران مجازات تنبیه تموم شده و با این کار نه تنها کمتر بلکه بیشترم میشه همین فرهنگ رو شما تو خاتواده خودتون گسترش بدین چن روز دیگه بچهاتون هم به حرفتون گوش نمیکنن و چیزی بوجود میاد بنام پنهان کاری لج لجبازی
    • ... IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      1 0
      اینها همه اش اثرات بظاهر روشنفکری و غربگرایی هستش. دین اسلام و فرهنگ آریایی در کنار هم بهترین فرهنگ و تشکیل میدن ولی متأسفانه به عده از مردم ما که اسم خودشونو روشنفکر گذاشتن می‌خوان خودشونو غربی جلوه بدن. بخدا بی حجابی و بدحجابی و نگهداری سگ در خانه و انجام کارهای غلط نشانه روشن فکری نیست. واقعاً خیلی این وضعیت تأسف باره. مردم ما باید دست از این کار ها بردارند.
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    23 5
    جرئت گفتن حقیقتو نه شما خیلیا ندارن. باید گفت سرسپردگی فرهنگی.فرهنگ فمنیستی.ازقدیم گفتندخیلی وقتا عامل اززیر بارمجازات درمیره اما گوینده وافشاکننده سرشو بباد میده
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    21 3
    وقتی یک عده بی مسئول از طریق پارتی معلم امثال هلیادمیشن
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    24 7
    وقتی مدارس غیر انتفاعی هلیا را آزاد گذاشت که دانش آموز پولداری را از دست ندهد
    • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      1 1
      اون زمان یه دختر برداشت وسط خیابون کلی فحش بده و قمه کشی کنه ؟؟ این نابه‌هنجاری‌ها اون زمانم بود ؟
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    32 16
    محصول سپردن تربیت بچه ها به فضای مجازی رهاشده و ولنگار هم هست
    • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      17 7
      پرورش یافته ی مدارس غیرانتفاعی ست
    • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      10 0
      محصول تربیت آموزش و پرورش و رسانه ملی اسن
    • EXtremist ES ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      1 0
      محصول بی فرهنگی ما و معضلات اجتماعی ماست!
    • س IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      2 0
      سلام این درست نیست اصلا که میگید مدارس غیر انتفاهی ازادش گذاشتن اتفاقا مدارس دولتی بهترهستش .ماهم تومدارس غیرانتفاهی و هم دولتی درس خوندیم ولی چرا درست تربیت شدیم و بارامدیم بااینکه خانواده هم نظارت چندانی نداشته .این خانم اول دعوا رو شروع نکرد اون دختردیگه شروع کرد اینم دفاع چون حالا قمه کشیده و... شده ادم بده این ماجرا فقط یک نیمه پرلیوان رو نبینید همشو ببینید .
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    20 17
    وقتی الگوی دخترها میشود باربی و فلان بازیگر و خواننده غربی و طلاق و سگ بازی عادی میشود قمه کشی دخترها هم عادی است. جاهایی تند روی کردیم و جاهایی کند روی میکنیم. باید به تعادل برسیم
    • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      15 5
      الگو این اگر باربی الان بعنوان مانکن بازداشت میشد نه قمه کش
  • IRIMN IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    16 1
    افسوس و صد افسوس!
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    27 7
    اینستا گدام فرهنگ ایران رو نابود کرد
    • IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      11 6
      مدارس غیرانتفاعی
    • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      8 9
      هردو
    • سلین IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      0 0
      اینستا گدام یاگرام؟ بعد چ ربطی داره اینستا کلا از توی ایران پاک شه یعنی اینا دیه قمه نمی کشن؟ اینجوری لباس نمیپوشن منم دخترم منم اینستا دارم پ چرا مح قمه نمکشم پ چرا مح ابنجورب للاس نمیپوشم یا خیلی از دحترا ک اینجودی لباس نمی پوشن همه دخترا رو باهم قاطی نکنید ب همشون تو هین نکنید این فرهنگ خانوادشونو میرسونه ن اینستا اوکی
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    12 7
    هم اکنون زنها به همه چیزی که میخواستند رسیدند .
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    16 6
    اینقدر هم نمی شه ناحق گفت وقتی شهوت از حد بگذره و نوجوان و جوان نتوانند آن را به نحو شرعی و شایسته ارضا کنند کافیه یکم داخل این فضای مجازی سیر کنند بعد تحملشون تموم شه و دست به کارهای ناهنجار بزنند به جای اینکه ما براین بندگان خدا فشار بیاریم یکم به مسئولین و بانیان فرهنگی مملکت فشار بیاریم تا زندگی برای جوانان آسانتر بشه و شاهد چنین رفتارهای ناهنجار نباشیم
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    19 11
    تو رو خدا این سلبریتی ها رو جمع کنید. اینا خیلی برای نوجوون ها بدآموزی دارند. دیگه واقعا از حد کنترل و روشنفکر بازی گذشته. یه قوه قاهره لازمه. هم برای این نسل هم برای الگوهاشون! آخه کجای اسلام اومده تربیت یعنی ول بذار خودش راهشو پیدا می کنه؟؟؟؟
    • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      3 0
      احسنت فیلمهای خانگی که همش شده خیانت ، مثلث عشقی و حرفهای رکیک
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    19 4
    عرضه تربیت کردن ندارید بچه نیارید مردم به اندازه کافی مشکل دارن
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    24 19
    شما فقط قمه را دیدین پسرهایی که دخترها رو دوره کرده بودن و فیلم‌میگرفتن آیا فاجعه ی روابط آزاد پسر دختر نبود!!
    • بی نام IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      16 6
      مگه تو فضول ملتی؟! سرت به کار خودت باشه و روابط اینو اون به تو هیچ ربطی نداره.
    • س IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      3 1
      دقیقا
  • EXtremist IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    21 6
    تز الکی ندید - همه چیو میندازین گردن اینترنت... اون زمان که اینترنت دیال آپ بود و خیلی کم بود و توی مدارس ابتدایی بین بچه ها سی دی اشتراکی و فلش فیلم مبتذل پخش میکردند هم شما همین حرف ها رو میزدید ؟ دارم از اوایل دهه ی هشتاد براتون میگم که نه ماهواره بود و نه اینترنتی
    • IR ۰۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      0 0
      و چون آن زمان مسیر یادگیری رفتارهای غلط سخت تر بود ، این حوادث هم بسیار کمتر بود.
    • IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      0 0
      توی دهه ی شصت و هفتاد هم همین چیزها بود ، اما حالا تشدید شده ، فقط اون موقع اینترنت و فضای مجازی نبود که رسانه ای بشه ، توی مدرسه ای که من درس میخوندم از این موارد زیاد بود همش هم بر می گشت به فرهنگ و محیط خانوادگی بچه ها ، همکلاسی من خیلی راحت میومد واز فیلم های مستهجن که در کنار خانواده اش دیده بود تعریف میکرد ، سی دی غیر مجاز میاورد مدرسه و هزار جور برنامه دیگه ، همه اینها سر چشمه اش می رسید به خونواده هاشون که بی بند و بار بودن ، پس لطفا گردن همه کس نندازید .
    • EXtremist IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      0 0
      حرفم رو بالاتر هم در جواب شخص دیگری که به دنبال برخود سلبی و چکشی بود هم گفتم، وقتی به محیط های عمومی این رفتار ها تسری پیدا میکنه، یعنی مورد شخصی نیست. پس وظیفه ی نهاد های فرهنگی با بودجه های کلان چیست؟ صبح تا شب آدم استخدام کنن تا در شبکه های فیلتر شده پست و توییت بزنن؟ امروز در کلان شهر های ما در مناطق پرجمعیت و نوساز و آپارتمان نشین امکانات فرهنگی و آموزشی به شدت کم هست و یا اصلا وجود نداره، به تناسب جمعیت و یا وسعت ناحیه مسجد وجود نداره، بچه ها با مفاهیم اولیه دینی و اخلاقی در مدارس آشنا نمیشن تا اینکه در دوران بلوغ ضربات سنگین بر اونها وارد میشه. مهمترین دوران آموزشی و پرورشی دوران ابتدایی است. که باید بچه هارو آماده کنن برای دوران بلوغ و نوجوانی اما در عمل بچه های فقط برای کنکور و سربازی آماده میشوند، این در حالیه که نصف عمر بچه ها در مدارس سپری میشه و کمتر از نیمی از اون پای موبایل و تلویزیون و اینترنت. تلویزیون به عنوان دانشگاه عمومی اثر بخشی خودش رو از دست داده و امروز رقیب خودش رو کانال و پیج های اینستاگرامی و یوتیوب میبینه. چند تا کانال یوتیوب و اینستاگرام وجود داره که یک فرد طلبه بیاد با زبان نسل های جدید برای اونها احکام رو تشریح کنه و اونها رو با بدیهیات مسائل دینی آشنا کنه؟ (دانشجوی امروز ما حتی قرائت نماز رو در دوران مدرسه یاد نگرفته) کسی که فلسفه ی پوشش و لباس رو نمیدونه و بهش نگفتن و براش تعریف نشده چطور ازش میخوان که حجاب کامل داشته باشه و چادر و پوشیه بیاد توی خیابون... کم کاری های خودمون رو گردن دشمن نندازیم. معضلات فرهنگی امروز زخم هستند و عوامل بیماری کم کاری ها، کمبود ها و بی برنامگی و بی دغدغگی و بی عملی ما... دشمن فقط مگسی و پشه است که روی زخم میشینه و از اون تغذیه میکنه و بیماری رو تشدید میکنه... عامل و زمینه بیماری چیز دیگه است. خیلی از دانش آموزان تا قبل از دبیرستان رنگ لباس روحانیت رو مدارس نمیبینند... هلیا ها مستضعف اند که به واسطه ی خانواده و اجتماع و حاکمیت با اصول اخلاقی و اجتماعی آشنا نشدند و بالعکس به سمت مخالف سوق داده شدند.... باید به این استضعاف فرهنگی پایان داد و نباید اونها رو مقصر و مجرم اصلی دانست.
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    14 1
    وقتی راهی که می‌رید همینه چرا تعجب... تعجب از اون آدم هایی که فکر میکنن همه جا خوبه و اصلا نمیبینن همه اینها طبیعیه و کاملا هم طبیعیه غیر این باشه غیر طبیعیه وقتی همه منتظر دولت هستن همین میشه وقتی همه تربیت نسل جدید رو رها و ول کردن همین میشه وقتی همه هیچ کاری برای اخلاق نمی کنه همین میشه منظورم از همه تمام ۸۵ میلیون نفر از اون روحانی تا معلم تا پدر و مادر و اون سیاستمدار و همه
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    1 1
    این نتیجه انحطاط فرهنگیی هست که بنیانگذارش خاتمی است
  • علی ابهر IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    2 1
    فرهنگ ایرانی واسلامی کمرنگ شده نه تنها اسلامی بلکه ایرانی فرهنگ ایران باستان زنان ودختران را ارزشمندمیشمردوبرپایه ی نظرات بزرگان وفلاسفه تربیت میداد که اثاربسیاری دراین باب وجود داردوتربیت کنونی تربیت ایرانی وپارسی نیست برای کسانی که ادعای ایرانی بودن میکنندواگاهی هایشان رازیادنمیکنندوایرانی بودن ومسلمان بودن لقلقه ی زبانشان است،تربیت ایرانی باستان پسران را مردان جنگاور،مسلط به یک حرفه وکار،و حساس نسبت به وطن ودختران را عاشق خانواده،باوقار،شجاع درمواقع لزوم دررکاب مرد ووفاداربارمیاورد که بااموزه های اسلامی همخوانی کامل داشت ولی امروزمتاسفانه با بیتفاوتی مسئولان رده بالا وخانواده ها این فرهنگ زیبای ایرانی واسلامی اگرهشیارنباشیم روبه انحطاط میرود
  • IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 2
    نتیجه ترویج فرهنگ غربی و تشویق ابتذال اخلاقی و رفتاری به اسم آزادی
  • IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    2 0
    من هم یک دخترم تمام نوجوان ها تو سن بلوغ زود جوشن ولی نه اینکه فحاشی کنن یا برای دیگری غمه بکشند بعضی ها فکر میکنن خانوادهاش تربیتش نکردن ولی نه میخوام بگم که در اشتباهن خانواده های بیچاره میترسم که بلای سر جونشون بیاد این هلیا هست که باید تربیت داشته باش بعدشم کار این کسی که فیلم گرفته خیلی بده که باعث شدش ابروی چند نوجوان بره واقعا توف تو صورت این بی غیریتی که فیلم گرفتش
  • حسین IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 0
    محصول پدر . مادرهای بی قید است که خود، فرهنگ، دین، اصالت و ارزشهای فرهنگی شان را گم کرده‌اند وگرنه دستگاه‌های فرهنگی دولتی همیشه کم فایده بوده اند
  • رامین IR ۰۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    2 0
    هربلایی سر مردم میاد . باعث بانیش این دولت بی لیاقت هستش. همین مسعولین بی لیاقت کشورمون.. متاسفم واسه همچین دولت نفهم بیسواد..
  • IR ۰۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    4 1
    هلیا به کنار، این فرهنگ فیلم گرفتن و پخش کردن هم خیلی بده. هلیا کم سنه و شاید سر عقل بیاد و روان‌درمانی بشه ولی با پخش این ویدیو فکر نمیکنم دیگه آینده‌ای بتونه داشته باشه، همین شناخته شدنش با اسم دختر قمه کشه، انگیزه ایه تو همین راه پسرفت کنه،
  • محمد علی IR ۰۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    10 3
    شما فقط این دختر هلیا را دیدید. قمه کشی تو فرهنگ ما دهه ها امر پسندیده ای بوده دهه ها دست مردان جامعه ما قمه و چاقو بوده. الان کسی ناراحت نیست که چرا قمه کشی شده بلکه ناراحتند برای چه یک دختر قمه کشی کرده چون قمه کشی را مختص مردان میدانند. اما هردو فرهنگ اشتباه هست قمه نباید نه دست مرد باشد و نه دست زن باشد ولی ما چگونه فضا را آماده کرده ایم که یک نوجوان تو دستش قمه باشد. آیا از کشته شدن پهلوان روح الله داداشی درس نگرفتید چرا باید فضا برای لات بازی مهیا باشد و لات ها را تطهیر کنیم و ازشون به عنوان مجید سوزکی و باغیرت یاد کنیم. از کی تا حالا کسی که روی ناموس خودش غیرت داره ولی به ناموس بقیه تعرض می کند نامش باغیرت شده. فرهنگ درست یعنی ناموس تو ناموس منم هست. فرهنگ درست یعنی جلوی این لات بازی و قمه کشی و بی فرهنگی ها گرفته شود. من از صدا و سیما گله دارم چرا لات ها را به برنامه پربیننده ای چون ماه عسل دعوت میکرد چرا باید یکی مثل وحید مرادی یا مهران قربانی الگو و اسطوره فرزندان ما باشند. چرا شهدا و ورزشکاران و هنرمندان و نخبه ها الگو فرزندان ما نیستند. از یک طرف هم باید نسل جدید را شناخت چه عاملی باعث شده که نسل جدید اینقدر عصبی و مضطرب و کم طاقت بار بیایند و با هر کنشی سریعا واکنشی تند نشان دهند. واقعا الان میفهمم چرا در جامعه ما قتل های خانوادگی چقدر زیاد شده زن شوهر را می کشد و شوهر زن را می کشد و پدر و مادر فرزند خود را میکشد و فرزند پدر و مادر خود را میکشد. باید ریشه ای برخورد شود همه چیز را تقصیر غرب و شرق نندازیم یکم مسئولیت پذیر باشیم و مشکلات نسل جدید را حل کنیم و دردهاشونو بشنویم.
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      3 3
      حرفهای شیک روشنفکرانه اما پوچ و بی معنی. قمه کشی و قداره بندی هیچ گاه افتخار نبوده است اما پهلوی و دفاع از ناموس البته افتخار بوده و پهلوان هم گاهی از قمه استفاده می کرد اما فقط وقتی مجبور می شد. اما زن ناموس است و اینکه حالا تبدیل به ارادل و اوباش خیابانی شده یعنی خانواده فروپاشیده. اتفاقا دردنسل جدید در بی دردی است. درد پوچی است. نسلی لوس و ننر که همه جیز برایش راحت و مهیا بوده و دیگر مزه تنبیه و کتک و فلک را نچشیده و برای همین فکر می کند هر کاری بکند هزینه ای برایش ندارد.
  • DE ۰۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    16 3
    زمین شوره سنبل بر نیارد .. اینها نسل بعد از انقلابند که جز خشونت در جامعه چیزی ندیده اند : خشونت با حیوانات ، اسید پاشی ، اعدام های خیابانی ، دیه و قطع دست و پا و کورکردن چشم بعنوان قصاص ، سرکوب بی رحمانه و دهها صحنه و نمونه بی رحمی در جامعه از سوی سیستم با مردم و مردم با خودشان ... اگر درد بیکاری و بی پولی و نبودن مراکز تفریحی را هم اضافه کنیم ، چراباید تعجب کنیم . در کشوری که حتی آب بازی چند جوان جرم محسوب میشود و جلوی چشم هلیاها جوانها را دستگیر می کنند می خواهید این خشم ها ی انباشته شده ، جائی سر باز نکند ؟؟
    • علی IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      12 0
      درود بر شرفت حرف دل خیلیارو زدی خدا بهت خیر بده مرَی
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      4 4
      اینها نسل ازادی و دیوار نکشیدن و اینستاگرام و ... هستن نه انقلاب
  • IR ۰۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 0
    مادر؟! کدام مادر؟
  • عطاءالله IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 1
    این افراد معمولا بدون خانواده و سرپرست هستند. اکثرا خانواده اینا درگیر معضل اعتیاد هستند و خانواده رو رها کردند.
  • ... IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 1
    رفتار بعضی از دهه هشتادیها رو خوب ببینید . به ویژه همین عزیزانی که اصرار به تیپ زدن (به قول خودشان ) دارند. تمام خیابانها رو الوده می کنند و تیپ طرف با رفتار اجتماعیش متفاوته . ادعای نو اندیشی داره ولی به راحتی آشغال می ریزه و اصلا ککش هم نمیگزه!!!!!!!!!!! بعضی از اینها الوده کننده محیط هستند. با شلوارک وارد شهر میشه یک کیلو پوست تخمه تو پارک می ریزه! وقتی در تعلیم و اموزش جایی برای رفتارهای سالم اجتماعی نباشه ، این میشه نتیجش! این هم از روشنفکری برخی از عزیزان. به خدا بدحجابی نشانه روشن فکری نیست.خودتونو جمع کنید
  • س IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 0
    واقعا برای اون فرد و افرادی که باعث پخش این فیلم شدن متاسف هستم چرا که با ابرو و شخصیت این دختر و حتی خانواده های او بازی شده و مورد توهین قرارگرفتن .من هرگز نمیگوئیم کارهلیا درست بوده ولی کار اون کسی و کسانی که پخش کننده فیلم بوده بدتراز کارهلیا بوده واقعا جای تاسف داره نسل دهه ازدخترتا پسر آن به ناکجااباد دارندپیش میروند .
  • علي IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 0
    سلام . نه فقط دولت بلكه بنده معتقدم كه تعداد زيادي از نهادهاي فرهنگي هستند از بودجه كشو.ر هزينه مي كنندكه فلسفه وجودي آنها مگر عير از ترويج فرهنگ صحيح جامعه مي باشد ؟ متاسفانه اين نهاد ها عين زالو فقط بودجه هزينه مي كنند و هيچ اثري هم ندارند و به هيچ جايي نيز پاسخگو نيستند . بايد همه اين نهاد ها منحل شوند و بودجه بيهوده خرج نشود .
  • CA ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    7 3
    چه ربطی به دولت و مدرسه غیر انتفاعی و پسر داره، چرا همه چیو با هم قاطی میکنین، ضمنا کدوم پسری با دختر قمه کش دوست میشه، یارو مگه از جونش سیر شده
  • رز IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    1 1
    هلیا به درک نگران بچه های سالم خود هستیم که با بی تدبیری و نابلدی مدیران کشور چه بر سرشان خواهد امد و فرداهای سالم خود را ازدست خواهند داد تربیت ما اینگونه نبوده ولی بعد از اینهمه شعار حالا بچه ها از این اراذل یاد میگیرند
  • ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    1 1
    در سریال های ایرانی کدام شخصیت ها را الگو معرفی می کنند ؟انسان های فرهیخته یا ..........
  • setayesh IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    2 1
    یعنی اینقدر قمه کشیدن یه دختر واستون عجیبه؟! پس چرا یه پسر میره دعوا قمه کشی میکنه میزنه یارو جر میده اینجوری وانکش نشون نمی‌دید اون موقع میگید پسره حالا دعوا کرده خب که چی؟ اگه اون دختر نمی‌پرسد چاقو داری اصلا قمه رو در نمی‌آورد و کاملا مشخص بود قصد استفاده ازش رو نداره واقعا درک نمیکنم پسرا بزنن همه و جر بدن برن دعوا قمه کشی هر گهی مخان بخورن ولی تا یه دختر یه قمه میگیره دستش زمون و زمان میشن مجرم همه میشن بد میشن دلیل تربیت نادرست
  • روح اله IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 1
    نابلدی فرهنگی دولتها فقط؟ پس نقش بسیج با این امکانات و بودجه گسترده کجاست؟ نقش حوزه علمیه؟ نقش امور مساجد؟ نقش ستاد های گوناگون حاکمیتی که هیچ گاه مورد مطالبه قرار نمی گیرند؟ البته که دولتها هم نابلد بودند اما منصفانه نگاه کنیم به نابلدی ارگانهای بالا هم باید سیخی زد..
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      1 0
      دوستان مواظب باشید لقمه حلال به بچه هاتون بدین بخورن خیلی خیلی لقمه موثره
  • NL ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    2 0
    پسرهای ایرانی دیگه از دست این دختر ها امینت جانی ندارن. صدای ما پسرهای مظلوم به گوش کی میرسه؟! خیلی از این دخترها به اسم دفاع از خود، انواع اقسام اسپری فلفل و شوکر و چاقو و قمه و ... با خودشون حمل می کنن. حتی تحصیل کرده ها و روشن فکراشون!!! باید داشتن سلاح گرم نیمه اتوماتیک توی ایران برای پسرها آزاد بشه. ولی اسم ما پسرها بد در رفته. همیشه و همه جا پلیس به پسرها مظنون هست و همیشه ماشین هامون رو بازرسی می کنن!
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    7 0
    دخترها اکثرن دعوای ناموسی میکنن برای یک بچه خشگل به جان هم میافتن و در آخر با شخصی به شکل علیرضا خمسه ازواج و سربه زیر میشن
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 0
    چرا باز جناحی نظر می دهید . محصول نابلدی و مال اندوزی کسانیکه سنگ اسلام را به سینه می زنند می باشد . نه تنها هلیا که پدر و مادرش هم متولد انقلاب هستند و هیچ درکی از طاغوت نباید داشته باشند. نمی شود اگر خوبی دیدیم بگوئیم حاصل کار ماست و اگر خلافی دیدیم به دشمن نسبت دهیم. نتیجه کم کاری ماست.
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 1
    ب ما چ؟ :/
  • امیر IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    1 0
    سلام دوستان یه طرفه قاضی نرید منم ازکارش خوشم نیومد اما وقتی ده نفر بهش حمله کردن بشینه بگه غلط کردم مرسی که حمله کردین، ازخودش دفاع کرده،به قول یکی از دوستان کلیپ وکامل ببینید نه فقط قمه دست هلیا رو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس