کد خبر 1244469
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۰
برق

اخیراً برخی کشورهای آسیایی دوباره به سمت ساخت نیروگاه‌های ذغال‌سنگی روی آورده‌اند.

به گزارش مشرق به نقل از راشا تودی، در حال حاضر ۵ کشور در آسیا بخش قابل توجهی از نیاز این قاره به ذغال سنگ را تأمین می‌کنند. نکته اینجاست که این کشورها هیچ علاقه‌ای به کاهش تولید ندارند؛ چراکه چندین شرکت دوباره در حال ساخت نیروگاه‌های ذغال سنگی هستند.

بنا به نتایج یک مطالعه که در ماه ژوئن منتشر شد، چین، هند، اندونزی، ژاپن و ویتنام هم‌اکنون ۸۰ درصد از ذغال سنگ آسیا را تولید می‌کنند و قصد دارند بیش از ۶۰۰ نیروگاه ذغال سنگی جدید بسازند.

قرار است از مجموع این ۶۰۰ پروژه ۳۰۰ گیگاوات برق تولید شود. از آنجا که هم‌اکنون جایگزین‌های زیادی برای ذغال سنگ وجود دارد، تداوم در استفاده از این سوخت فسیلی با آلایندگی بالا جای تعجب دارد.

نکته جالب‌تر آنکه به نظر می‌رسد با توجه به تلاش جهان برای کاهش وابستگی به ذغال سنگ ساخت این نیروگاه‌ها هزینه‌های بسیار بالایی در پی داشته باشد.

موسسه کربن تراکر انگلیس که این تحقیق را انجام داده مدعی شده که نسبت به ذغال سنگ نیروگاه‌های خورشیدی و بادی برق به مراتب ارزان‌تری را تولید می‌کنند؛ چراکه هزینه تولید برق از آنها ۸۵ درصد کمتر از تولید برق از ذغال سنگ است.

پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۶ نیز استفاده از ذغال سنگ به طور کامل هزینه بیشتری را نسبت به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر داشته باشد.

به طور مثال اروپا روند کنار گذاشتن استفاده از ذغال سنگ در تولید نیرو را تسریع کرده و مثلا انگلیس می‌خواهد یک سال زودتر از موعد و تا سال ۲۰۲۴ نیروگاه‌های ذغال سنگی این کشور را خاموش کند.

از طرف دیگر برخی نیروگاه‌های ذغال سنگی در انگلیس در حال تغییر دادن سوخت مصرفی خود هستند و برخی از آنها قرار است به ژئوترمال تبدیل شوند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس