به گزارش مشرق به
نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم ویدیویی تهران، «مسعود احمدیان» مدیر
اجرایی جشنواره با اشاره به مکانهای برپایی این رویداد سینمایی افزود: این
در حالی است که علاوه بر مجموعه سینمایی فلسطین در تهران، سالنهای دیگر
نیز، برای بخشهایی از جشنواره درنظر گرفته شده که اعلام می شود.
وی
ادامه داد: خوشبختانه، جشنواره بینالمللی فیلم ویدیویی تهران گام نخست را
خوب و محکم برداشته و با برنامهریزی به عمل آمده و تکیه بر محور
«استاندارسازی» تاکنون، روند مناسب و خوبی را پشت سر گذاشته و پیش بینی
میشود، جشنوارهای سالم و صمیمی پیش رو داشته باشیم.
به گفته وی؛
استقبال هنرمندان و فیلمسازان اعم از صاحبنامان و پیشکسوتان تا جوانان از
این جشنواره چشمگیر و قابل ملاحظه بوده و این نشان از ضرورت این اتفاق و
اهمیت آن در کشور می دهد.
وی خاطر نشان کرد: 736 عنوان فیلم برای
بخش «مسابقه ایران (رویش یاسها)، خاطره یاسها ( مسابقه یک دهه فیلمهای
ویدیویی»، و مسابقه بینالملل جشنواره رسیده است که از این آمار 202 فیلم
در بخش مسابقه ایران، 496 فیلم در بخش خاطره یاسها، و 48 عنوان فیلم برای
بخش مسابقه بینالملل جشنواره میباشد.
مدیر اجرایی جشنواره
بینالمللی فیلم ویدیویی تهران؛ اضافه کرد: 496عنوان فیلم در ژانرهای
خانوادگی، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، اجتماعی، پلیسی و حادثهای، دینی،
کمدی و کودک و نوجوان تقاضای خود را برای حضور در بخش مسابقه یک دهه «خاطره
یاسها» (فیلم های پخش شده) اعلام کردند.
وی در ادامه افزود: با
توجه به نخستین دوره جشنواره و استقبال فیلمسازان از مجموع 496 عنوان
فیلم ویدئویی دریافتی جشنواره در بخش خاطره یاسها، 69 فیلم با مضمون
خانوادگی، 138فیلم بامضمون اجتماعی، 73 فیلم با مضمون انقلاب و دفاع مقدس،
71 فیلم باموضوع پلیسی و حادثهای،52 فیلم دینی،50 فیلم کودک ونوجوان
وهمچنین، 43 فیلم با مضمون کمدی شرکت کردهاند.
در بخش مسابقه بینالملل، 48 فیلم از 14 کشور رسیده است.
«مهدی
مسعود شاهی» دبیر دورههای پیشین جشنواره بین المللی فیلم فجر در آستانه
برگزاری نخستین جشنواره بینالمللی فیلم ویدئویی تهران در گفتوگویی با
روابط عمومی این رویداد سینمایی گفت: تفکیک فیلمهای ویدئویی برمیگردد به
امکانات و ظرفیت این تولیدات که بعضا از سینما هم گستردهتر است و باید
اعتبارش نسبت به تولیدات و امکانات افزایش یابد.
وی افزود: به دلیل
ظرفیتهای که در تولید آثار ویدیویی داریم از یک سو و از طرفی مخاطبان
گسترده این فیلمها از همه اقشار و همه نسلها، نیاز به این استقلال حس
میشود و باید این مستقل شدن با برنامهریزی درازمدت و ارزیابی تخصصی
رویکردی راهبردی پیدا کند.
وی تصریح کرد: بدیهی است هنرمندان به
عنوان سرمایههای اصلی این جشنواره میتوانند با تفکر وهنر خود تولیدات را
با شیوه جدیدی از پیامرسانی به منازل مخاطب سوق دهند.
وی با اشاره
به اینکه سیستم توزیع خانگی باید بهتر از این عمل کند و سر و سامان بگیرد
اضافه کرد: این حرکت نوپا و پدیده جدید نیاز به ابزار آلات روز دنیا دارد و
اگر میخواهیم سلسله تولید ویدئویی ادامه پیدا کند نیاز به تکمیل شدن
حلقههای بعدی آن داریم چرا که نیاز سیستم خانگی به دنیای دیجیتال برتر
کاملا مشاهده میشود.
مسعودشاهی عنوان کرد: ما قطعا برای گستردهتر
شدن دامنه ارتباط مخاطب با تله فیلمها باید راهکارهایی برای دسترسی آسان و
به موقع مخاطب بیابیم چرا که تولیدات ویدئویی در دنیا، دیگر منتظر توزیع
خانگی نیست و در صفحات وب و دنیای مجازی هم قابل رویت است.
وی
سرمایه علمی و فرهنگی کشور را نیازمند امکانات عرصه دیجیتال دانست و اظهار
کرد: میتوانیم فیلمهایی بسازیم که در حیطه تکنولوژی روز دنیا بتوان با
کشورهای در حال توسعه برابری کرد.
وی درپایان خاطرنشان کرد: ما نسل
جوان فیلمسازی داریم که همه دارای ظرفیتهای تولید هستند و لذا هنرمندان
پیشکسوت برای کمک و تجربهرسانی به جوانترها به کمک ابزار آلات پیشرفته
فنی قطعا ظرفیتهای جهانی بوجود خواهند آورد.
ایلبیگی: جشنواره فیلم ویدیویی تهران میتواند به رسانه ملی در رشد آثار ویدیویی کمک کند
«حبیب
ایلبیگی» مدیر روابط عمومی سابق جشنواره فیلم فجر درآستانه برگزاری
جشنواره فیلم ویدئویی تهران گفت: با توجه به اینکه ما یکی از کشورهای
تولیدکننده فیلم هستیم برگزاری جشنواره علیرغم نظر برخی که فکر میکنند
جشنواره زیاد داریم بسیار مطلوب و سازنده است.
وی افزود: ما برای
حفظ و ارتقای حوزه فرهنگ و هنر درکشور باید در همه زمینهها تولید فیلم و
مجال شناخته شدن آنها را به وجود بیاوریم درحالی که بعضی از فیلمها تنها
در جشنوارهها مجال دیده شدن دارند و جشنواره فیلم ویدئویی فرصت مناسبی
برای دیده شدن درفضای رقابتی است.
وی درادامه تصریح کرد: از نگاه
دیگر تنها جایی که فیلمهای ویدئویی عرضه میشود تلویزیون واخیرا، هم سیستم
توزیع خانگی است لذا باید جایی باشد که آثار خوب را به مردم معرفی کند و
مخاطبینی که از نظر تخصصی جشنوارهها و منتقدان به دنبال دیدن فیلمها
هستند بتوانند فیلمهای برتر را خود انتخاب کنند.
ایلبیگی با اشاره
به اینکه از نظر ساختار فیلمهای سینمایی و تله را نمیشود از هم جدا کرد
اما تفکیک این دو نوع تولید به نفع هر دو است افزود: از آن جایی که تله
فیلمها برای تلویزیون ساخته می شود نباید مردم فیلمهای ویدئویی را با
سینماییها اشتباه بگیرند زیرا سطح توقع مردم از سینماییها نسبت به تله
فیلمها قابل مقایسه نیست و از این رو، جشنواره سعی کند در اولین دوره
برگزاری فیلمهای شاخص و برتر را به مردم معرفی کند تا از لحاظ کیفی
مخاطبین هم رضایت داشته باشند.
وی جایگاه جشنواره را برای
فیلمسازان جوان مهم و قابل ارزش خواند و گفت: ما در سالهای گذشته به دلیل
اینکه تنها جشنواره فجر را داشتیم و با توجه به اینکه در یک جشنواره چند
روزه نمی شود خیلی از فیلمها را نمایش داد، جشنواره فیلمهای ویدئویی
میتواند این خلا را پرکند و بخشی از فیلمسازان جوان را با مخاطبین خود
آشنا سازد.
وی همچنین یکی از علل افت کیفی این تولیدات را دخیل
نبودن بخش خصوصی و سفارشی بودن فیلمها ذکر کرد و اظهار داشت: فرآیند و
نظرخواهی این جشنواره میتواند به رسانه ملی کمک خوبی برای ارزیابی
فیلمهای پخش شده از تلویزیون باشد تا بتوانیم به نقطهای برسیم که مردم
خود در روند تولید و انتخاب موضوعات نقش داشته باشند چراکه فیلمها برای
مردم ساخته می شود و ارزیابی اصلی ازسوی خود مردم باید باشد.
مجموعه سینمایی فلسطین در تهران و سالن آموزش و پرورش جزیره ابوموسی میزبانان برنامههای نخستین جشنواره بینالمللی فیلم ویدیویی تهران طی روزهای 28 خرداد تا 2 تیر هستند.