کتاب سفیر شیعه در غرب

آیت‌الله رمضانی گیلانی با تاکید براینکه جامعه جهانی تشنه اخلاق و مبلغان دینی است، گفت: دانش دین و معنویت برای تاثیرگذاری در تبلیغ مهم است که مرحوم محمد محققی لاهیجی از آن بهره‌مند بود.

به گزارش مشرق، آیت‌الله مهدی رمضانی گیلانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در آیین رونمایی و معرفی کتاب سفیر شیعه در غرب، اظهار داشت: مرحوم محققی لاهیجانی به‌معنای واقعی یک مهاجر هدف‌مند و مهاجر الاالله بودند.

وی گفت: تنوع تحصیلات و جهات علمی محققی لاهیجانی ایشان را مهاجر الاالله و مجاهد علمی کرد.

«محققی» از اعزام به آلمان انگیزه مادی نداشت

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با تاکید براینکه کسانی که می‌خواهند در تبلیغ موفق شوند باید حقیقت را در جان و دل مخاطب بنشانند، گفت: اگر کسی که می‌خواهد به این دو مهم برسد باید به دو ابهت بزرگ یعنی دانش دین و معنویت معارف دینی بهره‌مند شود تا اسوه و تاًثیرگذار باشد.

آیت‌الله رمضانی گیلانی تصریح کرد: دانش دین و معنویت برای تاثیرگذاری در تبلیغ مهم است که مرحوم محمد محققی لاهیجی از آن بهره‌مند بود.

وی با تاکید براینکه جامعه جهانی تشنه اخلاق است، گفت: در آیات و روایات بسیاری از قواعد اخلاق حسنه اسلامی بیان شده است که برای جامعه بشری جذاب است. امروزه دنیای غرب تشنه مبلغان دینی است که زبان‌دان و دارای ابهت علمی باشد.

«محققی» از اعزام به آلمان انگیزه مادی نداشت

«محققی لاهیجی» مورد اعتماد آیت‌الله بروجردی بود

مهدی مصطفوی قائم‌مقام دفتر ارتباطات بین‌الملل رهبر معظم انقلاب اسلامی در این مراسم، اظهار داشت: کتاب سفیر شیعه در غرب سرگذشت زندگی عالم ربانی و اندیشمند فرهیخته، روحانی مبارز محمد محققی است. حدود ۶۸ سال از زمان فوت این عالم می‌گذرد. در مجموع ۵۸ سال دوران زندگی ایشان بوده که در این دوران او شرایطی را به‌ لحاظ علمی و اخلاقی و توان ارتباط‌ برقرار کردن با مخاطبین در خارج ایران ایجاد کردند تا مورد اعتماد حضرت‌آیت‌الله بروجردی قرار گیرند.

«محققی» از اعزام به آلمان انگیزه مادی نداشت

وی افزود: مرحوم محققی لاهیجی در ۴۴ سالگی به آلمان رفتند. اینکه او در این سن آماده تبلیغ در خارج از کشور داشته جای تامل دارد چراکه شرایط آن دوران متفاوت بوده است.

قائم مقام دفتر ارتباطات بین‌الملل رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: اینکه کسی همانند مرحوم محققی در آلمان می‌رود و مسجدی در هامبورگ ایجاد می‌کند حتما شرایطی داشته است و اینکه این مرکز تا به امروز یکی از مهم‌ترین مراکز شیعی است بخاطر خلوص بانیان است که در رفتار و تامین منابع ایجاد کرده‌اند.

مصطفوی ادامه داد: مرسوم است برای افتتاحیه این مراکز شناسنامه‌ای از بانیان و تاریخ گفته شود، درحالی که برای افتتاح مسجد هامبورگ فقط اشاره‌ای به آیه‌ای از قرآن درخصوص مساجد اشاره شده است که این اخلاص موجب ماندگاری کار در مسجد هامبورگ شده است.

وی مرحوم محققی لاهیجی را الگوی مناسبی برای طلاب و دانشجویان جوان دانست و افزود: از عزیزان مرکز اسناد انقلاب اسلامی بخاطر اهتمام در تدوین و چاپ این کتاب تشکر می‌کنم.

توجه «محققی لاهیجی» به هنر در امر تبلیغ دین

ابوذر ابراهیم ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در آیین رونمایی و معرفی کتاب سفیر شیعه در غرب بر اهمیت هنر تبلیغ تاکید کرد و اظهار داشت: مرحوم حجت‌الاسلام محققی لاهیجی سال ۱۳۳۴ برای تبلیغ به هامبورگ اعزام شده بودند. از ویژگی‌های بارز ایشان مشهود بودن هنر تبلیغ است.

«محققی» از اعزام به آلمان انگیزه مادی نداشت

وی به علاقه مرحوم محققی لاهیجی به هنر نقاشی، خط و شعر اشاره کرد و افزود: اهمیت مرحوم محققی لاهیجی به هنر نشان دهنده دغدغه ایشان در امر تبلیغ بود.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تاکید بر اینکه در کار فرهنگی ما به‌ دنبال اثبات نیستیم و به دنبال اغنا هستیم، تصریح کرد: کار اغنا کار هنرمند است که مرحوم محققی لاهیجی توان اغنا داشت.

ترکمان ادامه داد: تبلیغ صرفا این نیست ما بگوییم و دیگران بشنوند بلکه ما باید تبادل ایجاد کنیم، چراکه ما واسطه حروف هستیم. مرحوم محققی اینگونه بود که وقتی وارد حوزه علمیه قم وارد شد خود را محدود نکرد و برای فراگیری فقه و برخی از مباحثی همچون ریاضی و شیمی و فیزیک اقدام کرد، چراکه ایشان در دارالفنون تحصیل کرده بودند و به‌ سمت دروسی می‌رفت که بدون متولی بود.

وی ادامه داد: مرحوم محققی در آلمان ترک‌ها، افعانستانی‌ها و ایرانی‌ها را جمع می‌کند که نشان دهنده قدرت اغنای ایشان است. ایشان هیچ انگیزه مادی و مالی از اعزام به آلمان نداشته‌اند.

خلأ مبلغان دینی برای خارج کشور همچنان جدی است

حجت‌الاسلام «سیدعلی قاضی عسکر» نماینده سابق ولی فقیه در امور حج و زیارت در آیین رونمایی و معرفی کتاب سفیر شیعه در غرب با بیان‌ اینکه یکی از خلأهای جمهوری اسلامی بعد از ۴۲ سال بحث تبلیغ است، اظهار داشت: ما هنوز نتوانسته‌ایم افراد توانمند لازم را برای تبلیغ دین در خارج کشور تربیت کنیم.

«محققی» از اعزام به آلمان انگیزه مادی نداشت

وی گفت: یکی از علل موفقیت مرحوم «محققی لاهیجی» جامعیت ایشان در علوم بود که قبل از ۲۰ سالگی به‌ دنبال فراگیری زبان روسی بود و بعد از اینکه به حوزه علمیه آمد، فقط به بخشی از علوم اکتفا نمی‌کند و در دارالفنون و حوزه تحصیل می‌کند.

نماینده سابق ولی فقیه در امور حج و زیارت خاطرنشان کرد: مرحوم محققی لاهیجی دانش لازم برای تبلیغ دینی داشت. برخی تبلیغ می‌کنند، اما بجای ایجاد جاذبه، دافعه ایجاد می‌کنند. این نشان دهنده عدم درک صحیح از دین است.

قاضی عسکر ادامه داد: گاهی در بیان مسایل دینی به گونه‌ای عمل می‌کنیم که جاذبه ایجاد نمی‌شود. مخاطب‌شناسی ازجمله ویژگی‌های محققی لاهیجی است که برای همه طیف‌ها از جمله دانشجویان، زنان و غیر مسلمانان برنامه داشته است.

«محققی» از اعزام به آلمان انگیزه مادی نداشت

وی تاکید کرد: مرحوم محققی اسلام را تک‌بعد ندید و معتقد به جمع کردن همه مسلمان با همه گرایش‌ها بود. تواضع مبلغان در خارج کشور موجب جذب خواهد شد که مرحوم محققی در این جهت رفتار ویژه‌ای داشت.

قاضی عسکر افزود: رقبای ما در جهان اسلام برای ایجاد مراکز فرهنگی به شدت هزینه می‌کنند درحالی که ما در شهرهای مهم دنیا برنامه‌ریزی نکرده‌ایم و اگر کرده‌ایم، اندک بوده است. در بسیاری از شهرهای مهم جهان فاقد یک مبلغ دینی شیعی هستیم درحالی که بسیاری از شهرهای دنیا تقاضامند بهره‌گیری از این افراد هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس