کد خبر 1243882
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷

مانند  هر نوع بیماری ، هرچه زودتر کم شنوایی را درمان کنید بهتر است. در اینجا 10 علامت رایج کم شنوایی را توضیح می دهیم.

1. شنیدن مکالمه ها از طریق تلفن مشکل است

تلفن های همراه و حتی تلفن ثابت معمولا به ولوم تنظیم میزان صدا مجهز می باشند. بنابراین ممکن است شما علیرغم وجود کم شنوایی در شنیدن مکالمه تلفنی یک دوست ، همکار یا مشتری خود مشکلی نداشته باشید زیرا صدای تلفن را در سطح حداکثر آن قرار می دهید. تنظیم ولوم صدا روی تلفن همراه خودتان را بررسی کنید و اگر متوجه شدید که معمولا از ولوم بالا استفاده می کنید ، ممکن است کم شنوایی داشته باشید. یک راه حل ساده انجام آزمایش شنوایی و درصورت تشخیص متخصص، استفاده از سمعک می باشد.

ده علامت رایج کم شنوایی کدامند؟

2. وقتی افراد همزمان صحبت می کنند ، در دنبال کردن مکالمه مشکل دارید

توانایی ما در پردازش چندین سیگنال ورودی و رقابتی با گذشت زمان دچار ضعف می شود. بنابراین اگر گاهی اوقات در درک مکالمه دچار مشکل هستید، به معنای کم شنوایی نیست. با این حال ، اگر در یک جلسه کاری چنده نفره یا هنگام صرف غذا با خانواده دائما نیاز به تکرار صحبت ها دارید یا برخی از کلمات را متوجه نمی شوید،  ممکن است دچارکم شنوایی شده اید.

3. اعضای خانواده (یا همسایه شما !) از بلند بودن صدای تلویزیون شکایت دارند

معمولا فهم کامل برنامه های تلویزیونی به ویژه در مواقعی که محیط اطراف شما شلوغ باشد دشوار است. اما بلندتر کردن صدای تلویزیون همیشه باعث شفاف شدن صدا نمی شود. اگر به طور مداوم نیاز دارید صدای تلویزیون را بلند کنید، طوری که صدا برای دیگران ناراحت کننده است یا همسایگان صدا را می شوند، وقت آن است که حتما یک آزمایش شنوایی انجام دهید. استفاده از انواع سمعک ها (از جمله سمعک نامرئی ) به شما کمک می کند تا این مشکل را برطرف کنید.

ده علامت رایج کم شنوایی کدامند؟

4. هنگام گوش دادن به مکالمات خسته می شوید

تلاش مداوم برای شنیدن و پیگیری مکالمه از نظر روحی و جسمی خسته کننده است. این مشکل می تواند باعث شود که بعد از حتی یک روز عادی احساس خستگی و فرسودگی کنید. بنابراین اگر طی یک روز معمول مکالمه با همکاران ، دوستان و خانواده دچار سردرد می شوید یا احساس خستگی جسمی می کنید ، ممکن است کم شنوایی داشته باشید.

5. در محیط های پر سر و صدا نمی توانید به راحتی به صحبت ها گوش دهید

گوش دادن به مکالمات در محیط های شلوغ و با سر و صدای پس زمینه (مثل رستوران) معمولا دشوار است. افرادی که کم شنوایی دارند معمولا در حذف صدای پس زمینه و تمرکز بر روی گفتار مشکل دارند. متخصصان شنوایی می گویند که این مشکل در افراد کم شنوا بسیار شایع است. اگر دچار این مشکل هستید ، زمان ان فرا رسیده که ارزیابی شنوایی را نزد متخصص شنوایی شناس انجام دهید.

6. دائما تکرار می کنید چی؟!

اگر از فاصله 3 متری نمی توانید صدای همکار خود را بشنوید، الزاما به معنای کم شنوایی نیست. با این حال ، اگر دائما کلمه "چی" را تکرار می کنید، این می تواند به این معنی باشد که صداها را به خوبی نمی شنوید و درک کامل جملات دچار مشکل هستید.  در این حالت ممکن است کم شنوایی داشته باشید. نشانه دیگر این است که شما برای جبران کم شنوایی خود مجبورید بسیار متکی به دیگران (مثلا همسرتان) باشید به نحویکه انگار دائما "ترجمه" مطالب را برای شما انجام می دهند.

ده علامت رایج کم شنوایی کدامند؟

7.  مردم واضح صحبت نمی کنند

اگر حس می کنید که همه اطرافیان شما نامفهوم صحبت می کنند ، به احتمال زیاد دچار کم شنوایی شده اید. خیلی اوقات ، افرادی که نمی توانند فرکانس های بالا (صداهای زیر) را بشنوند حس می کنند که صدا را می شنوند، اما درک جملات برایشان راحت نیست.

8. جملات دیگران را اشتباه متوجه می شوید

درک اشتباه کلمات به جای هم در یک مکالمه می تواند سوء تفاهم های جدی ایجاد کند. این مشکل اغلب به دلیل کم شنوایی در فرکانس های بالا (صداهای زیر) که بر توانایی درک گفتار تأثیر می گذارد، اتفاق می افتد. این نوع کم شنوایی با عنوان کم شنوایی حسی-عصبی هم شناخته می شود و اغلب به دلیل افزایش سن و یا قرار گرفتن در معرض سر و صدای زیاد (کم شنوایی ناشی از صدا) ایجاد می شود. گاهی اوقات این مشکل با وزوز گوش هم همراه هست. در این حالت باید به موقع برای ارزیابی و درمان وزوز گوش هم اقدام کنید.

9. در درک صحبت های کودکان و زنان مشکل دارید

کاهش شنوایی معمولا در برخی از فرکانس ها بیشتر اتفاق می افتد. همه افراد با افزایش سن احتمالا در فرکانس های بالا دچار کاهش شنوایی می شوند. اگر دچار کم شنوایی شده باشید، معمولا در درک صحبت های نوه یا همسرتان دچار مشکل می شوید. از آنجا که زنان و کودکان با صدای زیرتر صحبت می کنند ، درک گفتار آن ها نسبت به مردان یا کسانی که با صدای بم صحبت می کنند دشوارتر است.

ده علامت رایج کم شنوایی کدامند؟

10. در حین مکالمه مایوس و ناامید می شوید

اگر نتوانید صدای اطرافیان را به خوبی بشنوید، دچار سرخوردگی و نا امیدی می شوید. احساس ناامیدی طبیعی و قابل درک است، زیرا ارتباط بخش مهمی از زندگی است. اگر این اتفاق برای شما افتاده، باید با خود صادق باشید و به این نتیجه برسید که مشکل ایجاد شده به دلیل گنگ صحبت کردن دیگران نیست، بلکه ناشی از یک کم شنوایی احتمالی است.   

روش درمان کم شنوایی چیست؟

اگر فقط یک یا دو مورد از علائم بالا را دارید، باید در اولین فرصت ارزیابی شنوایی را در یک کلینیک شنوایی شناسی انجام دهید. حتی افرادی که شنوایی کاملا عادی دارند ، برخی اوقات در درک مطالب یا شنیدن مکالمات در یک محیط پر سروصدا مشکل دارند. با این حال اگر مرتبا دچار علائم بالا هستید، انجام ارزیابی شنوایی ضروری است.

کم شنوایی یک مشکل رایج هست و راه حل های متناسب با هر بودجه ای برای آن وجود دارد. آزمایش شنوایی نیز آسان و بدون دردسر هست. بنابراین امروز اقدام کنید و با تکمیل فرم نوبت مشاوره رایگان از وضعیت شنوایی خود با خبر شوید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس