کد خبر 1243224
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۳
سعدالله زارعی

الان سؤال اساسی این است که درگیری‌های قومی که امروز در نتیجه مذاکرات دوحه بر افغانستان سایه افکنده است، چه لایه‌های پنهانی دارد؟ آیا آمریکا نمی‌دانست که طالب نمی‌تواند به تنهایی بر افغانستان مسلط شود؟

به گزارش مشرق، سعدالله زارعی طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت:

سقوط تعداد قابل توجهی از شهرهای افغانستان به دست «طالبان» مباحث زیادی را در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی و از جمله در ایران پدید آورده است. سؤال اصلی این است که با این تحولات که عمدتاً صبغه نظامی- امنیتی دارد، سرنوشت افغانستان چه می‌شود؟ و آیا در پس این روند، شکل‌گیری یک «حکومت مقتدر مذهبی» است یا آغاز جدیدی

بر آنارشی امنیتی و از هم گسیختن هرچه بیشتر پایه‌های نظام اجتماعی افغانستان؟ برای پاسخ بر این سؤال توجه به مطالب زیر اهمیت دارد:

۱- کشور «جمهوری اسلامی افغانستان» ۶۵۲۸۴۰ کیلومترمربع مساحت و حدود ۴۰ میلیون نفر جمعیت دارد. ۷۷ درصد از مردم این کشور به زبان فارسی و بقیه به دو زبان پشتو و ازبکی تکلم می‌نمایند.

۹۹ درصد مردم آن مسلمانند و در بیش از ده گروه قومی شامل پشتون‌ها، تاجیک‌ها، هزاره‌ها، ازبک‌ها، ایماق‌ها، ترکمن‌ها، بلوچ‌ها، پشه‌ای‌ها و سادات قرار دارند. در این بین پشتون‌ها با حدود ۱۶ میلیون نفر، ۳۹/۵ درصد، بزرگ‌ترین گروه قومی افغانستان به حساب می‌آیند که از پیروان دو مذهب اهل سنت (اکثریت) و تشیع (اقلیت) شکل گرفته است. گروه دوم تاجیک‌ها هستند که ۳۲/۵ درصد یعنی حدود ۱۳ میلیون نفر جمعیت دارند و عمدتاً سنی مذهب می‌باشند و بیشتر در شهرهای هرات، مزارشریف، کابل و غزنی زندگی می‌نماید. گروه قومی سوم، هزاره‌ها هستند که ۲۰ درصد یعنی حدود ۸ میلیون نفر جمعیت دارند که در ولایات مختلف افغانستان توزیع شده‌اند. گروه قومی چهارم، ترک‌تبارها- ازبک‌ها- هستند که ۱۰ درصد یعنی جمعیت آنان حدود ۴ میلیون نفر می‌باشد.

جمعیت شیعه که حدود ۷ میلیون نفر می‌باشد، در میان تاجیک‌ها، پشتون‌ها، قزلباش‌ها، سادات، هزاره‌ها و بقیه توزیع شده‌ است. شیعیان عمدتاً در ولایات بامیان، مالستان، بلخاب، سرپل، ناوور، کابل، مزار شریف، هرات، دایکندی، غزنی، شیخ علی، لعل، سرجنگل و جاغوری زندگی می‌کنند و شهر محوری و تاریخی آنان بامیان به حساب می‌آید.

بنابراین کاملاً واضح است که هیچ قومی در افغانستان وجود ندارد که بتواند ادعا کند اکثریت مطلق جمعیت را داشته و در نتیجه حق دارد حکومت و کشور و سازمان‌های آن را در قبضه خود قرار دهد.

البته از نظر مذهبی، با توجه به اینکه بین ۷۵ تا ۸۰ درصد مردم، تابع مذهب حنفی هستند، طبعاً حکومت از نظر قوانین و حقوق اساسی، از اصول این مذهب پیروی می‌کند. کما اینکه الان هم این‌گونه است اما در عین حال این نکته را باید در نظر داشت که تقسیم‌بندی‌های داخلی افغانستان مانند عراق، لبنان و... نه بر مبنای مذهب بلکه بر مبنای قومیت قرار دارد و از این منطق تبعیت می‌نماید.

۲- گروه طالبان که از حدود ۱۳۷۰ و در جریان جنگ‌های داخلی افغانستان سربرآورده و در فاصله سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۰ حکومت را در این کشور به دست گرفته است و گفته می‌شود مثلث آمریکا، پاکستان و سعودی در شکل‌گیری اولیه و رشد آن نقش اساسی داشته‌اند، حداکثر ۳۰ درصد جامعه متنوع افغانستان را نمایندگی می‌کند. چه اینکه طالبان با توجه به صبغه مذهبی و دستور کاری که- تحت عنوان امارت اسلامی- برای خود تعریف نموده است، نمی‌تواند اقوام غیرپشتون را مخاطب خود داشته باشد. در میان پشتون‌ها هم سه جریان وجود دارد؛ یک جریان مذهبی سنی که از نظر تعلیمی از مدارس حقانی و... پاکستان تغذیه می‌شود، یک جریان مذهبی شیعه پشتون و یک جریان غیرمذهبی سنی پشتون که از ایده‌های غیرمذهبی‌ جانبداری می‌نماید. جریان مذهبی اول یعنی طالبان اگر سه چهارم کل پشتون‌ها را هم جذب نماید، ۳۰ درصد یعنی حدود ۱۲ میلیون نفر از مردم افغانستان را نمایندگی می‌نماید.

آنچه الان از سوی گروه طالبان دنبال می‌شود سیطره مطلق بر افغانستان و کنار زدن عملی سهم و حق بقیه اقوام و طوایف است و این یعنی سیطره یک اقلیت ۳۰ درصدی بر کل افغانستان. این در حالی است که تاجیک‌ها با داشتن حدود ۱۳ میلیون نفر جمعیت، اقلیتی بزرگ‌تر را شکل می‌دهند. در اینجا دو نکته وجود دارد یک نکته این است که میان بیان و قول طالبان، از یک سو باسابقه و از سوی دیگر با عمل فاصله اساسی وجود دارد.

«طالبان امروز» اصرار دارد ما قبول کنیم با طالبان گذشته و حکومت مطلوب فعلی آنان با حکومت امارات گذشته، تفاوت بنیادی دارد. ولی روشی که طالبان برای سیطره بر افغانستان در پیش گرفته است، وادارکردن بقیه طوایف و مذاهب به تمکین در برابر سیطره مطلق خود است و این در واقع نوعی جدید از «تمامیت‌خواهی» این گروه می‌باشد که اگر بر افغانستان مسلط گردد، قطعاً برای ساکت کردن دیگران دست به سلاح می‌برد و به قول و قرارهای فعلی خود پشت می‌کند.

طالبان الان بر شکل‌گیری امارت اسلامی تأکید دارد و از آن کوتاه نمی‌آید و حال آنکه حدود ۷۰ درصد از مردم و اکثریت قاطع اقوام، مخالف این ایده هستند. طالبان «قانون اساسی» که به تصویب اکثریت مردم رسیده را رد کرده و حتی به اصلاح آن بسنده نمی‌کند. طالبان دقیقاً به دلیل اینکه نمی‌تواند بیش از ۳۰ درصد مردم را نمایندگی ‌کند، با برگزاری انتخابات پارلمانی یا ریاست‌جمهوری موافق نیست و به یک «لویه جرگه» می‌اندیشد که اعضای آن بر مبنای اکثریت پشتون و اقلیت دیگران منصوب شده باشند و این به معنای آن است که تا سال‌های بعد هم مردم حق و سهم واقعی در تشکیلات دولتی نخواهند داشت.

طالبان با حمله به مناطق شمالی در حال جنگ با اقوام تاجیک، هزاره، ازبک و... می‌باشد و هر روز تعدادی از طرفین در این جنگ کشته می‌شوند این به معنای وقوع دوباره یک جنگ قومی در افغانستان است طالبان، اصرار دارد بگوید ما با مسالمت شهرهای شمالی را تسخیر کرده و بنای جنگ نداریم ولی این واقعیت ندارد و صدها کشته و هزاران آواره مناطق شمالی، بطلان این ادعا را آشکار می‌کند. طالبان اصرار دارد بگوید ما با شیعیان کار نداریم و مرزهای جمهوری اسلامی ایران را هم محترم می‌شماریم ولی روش طالبان که توسل به زور برای سیطره بر افغانستان است، آینده شیعیان و مرزهای کشور ما را با ابهام مواجه کرده است. البته شیعیان قادر به دفاع جدی از خود هستند و جمهوری اسلامی ایران اجازه کمترین تعرض به مرزهای خود را نمی‌دهد، اما سخن بر سر این است که این همه با هزینه‌هایی از سوی شیعیان و جمهوری اسلامی مواجه خواهد بود و نمی‌تواند نگران‌کننده نباشد.

۳- نکته دیگر این است که به دلیل آنچه در بخش قبلی گفته شد، استقرار حکومت مطلقه طالب به این سادگی هم که آنان و آمریکا تصور کرده‌اند، میسر نیست. ما شاهد بوده‌ایم که طالبان در فاصله سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۰ نتوانست سیطره مطلق پیدا کند و لذا در طول این دوره، جنگ در مناطق شمالی این کشور استمرار پیدا کرد. الان هم طالبان نمی‌تواند ۱۰۰ درصد خاک را به تصرف درآورده و امارات خود را بدون توافق با دیگران و بدون ارائه یک چشم‌انداز روشن از حکومتی فراگیر، مردمی و دربردارنده حقوق همه اقوام مستقر نماید. همین الان که رسانه‌های طالبان تصویر پیروزی مطلق این گروه‌ها را به نمایش گذاشته‌اند، بیش از ۵۰ درصد یعنی ۱۸۳ شهرستان از ۳۶۹ شهرستان افغانستان را در سیطره خود ندارد و جنگ و درگیری سخت در ۱۳۶ شهرستان ادامه دارد و این در حالی است که طالب مدعی است بر حدود ۹۰ درصد افغانستان سیطره یافته است. حکومت مورد نظر طالب یک حکومت نیست، صحنه‌ای از آشوب دائمی میان اقوام است و این چیزی نیست که با تغییر ادبیات طالبان- در حالی که بر اصلی‌ترین عناصر فکری سابق خود تأکید می‌کند- دگرگون گردد.

۴- در این میان سهم آمریکا خیلی مهم است. آمریکا براساس وظیفه خود باید در طول ۲۰ سال گذشته که در دو بخش سیاسی و امنیتی- نظامی این کشور تسلط داشته است، ارتش افغانستان را برای به دست گرفتن مسئولیت‌های نظامی- امنیتی آموزش می‌داد و تجهیز می‌کرد. نه اینکه ۲۰ سال پس از آنکه با ادعای مقابله با طالبان این کشور را ‌اشغال کرده،- به دلیل ناتوان شدن- طرحی که مشخصات کامل یک توطئه دارد را به اجرا بگذارد که نتیجه آن درگیری نظامی در بیش از ۱۳۶ شهرستان- ۳۷ درصد خاک این کشور- باشد.

الان سؤال اساسی این است که درگیری‌های قومی که امروز در نتیجه مذاکرات دوحه بر افغانستان سایه افکنده است، چه لایه‌های پنهانی دارد؟ آیا آمریکا نمی‌دانست که طالب نمی‌تواند به تنهایی بر افغانستان مسلط شود؟ پس چرا برای ایجاد موازنه قدرت بین طالبان و دولت پشتون ‌اشرف غنی کاری نکرده و با عدم تجهیز ارتش و جلوگیری از تجهیز آن توسط دیگران، عملاً افغانستان را به صحنه درگیری تبدیل کرده است؟ آیا از این پس طالبان در نقش گروه نیابتی آمریکا برای مهار مخالفان آمریکا در افغانستان و منطقه عمل خواهد کرد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    13 7
    قطعا طالبان با افکار تکفیری هیچ جایی در آینده نخواهد داشت. اما پیش از این خبرهای متعددی منتشر شد مبنی بر رفتارهای نسبتا مثبت این گروه حتی با شیعیان و حتی در همکاری با ایران ضد آمریکا. بعنوان نمونه شکار هواپیمای آیت الله آمریکایی و یا پیام تسلیت و شهید خواندن سردار سلیمانی. با این حال هر حرکت اشتباه از ما، تبعات طولانی خواهد داشت
    • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      5 1
      امریکا دارد طالبان را تامین میکند. میخواهند ایران را درگیر کنند
    • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      1 0
      سعدالله زارعی دروغ می گوید. طالبان نشان داد صداقت دارد و چه در 20 سال قبل و چه الان که طایفه گرا نیست و اگر شما شیعیان افغانستان را علیه آنها نشورانید آنها هم کاری به کار شیعیان نذارند.. مردم افغانستان هم اگر قصد مقاومت علیه طالبان داشتند طالبان به این راحتی بیشتر جمعیت و خاک افغانستان را با حداقل جنگ و خونریزی تصرف نمی کرد. متاسفانه هنوز دلداده گروه فاسد اتحاد شمال و باند احمد شاه مسعود هستید که فاجعه کشتار محله شیعه نشین افشار کابل را خلق کرد. اگر دلتان برای شیعه سوخته بود دست از این دوستی ها خاله خرسه بر می داشتید.
  • IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    3 1
    اینکه اقوام افغانی فهمیدن امریکا بیست سال سرشون شیره مالید اولین وجه مثبته قضیست.همین مسأله توی کشور ما هم تجدید شد و نسل جدید به ذات امریکا پی برد و در عراق هم همینطور. مسأله بعدی اینکه استقرار یک دولت در افغانستان یک حرفه و دوام اوردنش حرف دیگه. ظاهرا طالبان نتونن حکومت متمرکز ایجاد کنند. مسأله بعدی اینکه بر فرض که دولت طالبان استقرار پیدا کنه دو حالت پیش میاد.اول اینکه طالبان خیلی سریع ماهیت واقعیش را هویدا کنه و شروع به طاغی گری کنه. دوم اینکه چند سالی مشغول پایه سازی تفکراتش بین افغانها بشه. اما حالت اول به نفع ایرانه چون میشه بهانه ای برای از بین بردنشون داشت اما ظاهرا این حالت مد نظر امریکاست تا ایران را مشغول کنه ولی چارش اینه که مداخله ایران بصورت غیر مستقیم باشه.
  • iran IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    7 2
    با توجه به شناختی که از اقوام افغانستان و شرایط افغانستان دارم مقاله بسیار ارزشمند و ، واقع بینانه ای بود ، تاجیک ها و هزاره ها باید در فدرت و حکومت آینده افغانستان سهیم شوند در غیر اینصورت به هیچ عنوان نمی‌توان به طالبان خوشبین بود !!! ایران نباید همچون قره باغ فقط تماشاگر این وقایع باشد ! ما باید بازیگری فعال و هوشمند باشیم منافع ایران در حضور و مشارکت اقوام تاجیک و هزاره در قدرت آینده افغانستان ... بیاری حق ..
    • یک افغانستانی شیعه IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      6 1
      مقاله نسبتا خوبی بود که پس از مدت ها در مورد افغانستان مطالعه کردم. فقط برخی اشکالاتی که داشت رو بیان میکنم. 1- جمعیت شیعیان افغانستان بین 25 تا 30 درصد است. که از 40 میلیون نفر جمعیت افغانستان در حالت بدبینانه هم حساب کنیم 10 میلیون نفر شیعه هستند. 2- دوم اینکه علت سقوط پشت سر هم مناطق نه قدرت طالبان بلکه خیانت عناصر آمریکایی و پشتون گرای دولت کابل هست. متاسفانه دو شهرستان شیعه نشین شیخ علی و دره صوف سمنگان را شبانه و بدون هیچ درگیری ترک کردند. در پاسخ به مردم که خواهان ماندن آنها بودند در کمال تعجب میگفتند دستور از امنیت ملی کابل ارسال شده که این مناطق را ترک کنیم.این عقب نشینی تاکتیکی است !جالب اینکه تجهیزات بسیار زیاد و پر ارزش را هم در پایگاه برای طالبان گذاشتند و پس از دقایقی طالبان امده و تمام تجهیزات را غصب کردند.! 3- در آخر این مقاله عنوان شده چرا آمریکا ارتش افغانستان را تجهیز نکرده. باید بگویم ارتش افغانستان کاملا مجهز و تا بن دندان مسلح است.ولی بطور مشکوکی ارتش افغانستان در هنگام عقب نشینی هایش تمامی اسلحه ها و مهمات را بسته بندی شده برای طالبان برجای میگذارند.در واقع به این صورت در حال مسلح کردن و قوی تر کردن طالبان هستند. 4- متاسفانه معتقدم باید یک جریان سوم بوجود بیاید. دولت پشتونی اشرف غنی و طالبان پشت پرده علی رغم اختلافات فکری . ولی در مورد تضعیف و نابودی مقاومت و قدرت شیعیان و فارسی زبانان تاجیک و حتی اقلیت ترکتبار افغانستان اتحاد رویه و اتحاد نظر دارند. در واقع دولت افغانستان و حتی انگلیس و آمریکا میداند برای اینکه کل کشور در سیطره پشتونها باشد و در مذاکرات آینده سهمی به اقوام نزدیک به ایران نرسد باید از طریق طالبان اقوام شمال افغانستان را تا جای ممکن ضعیف و فرسوده کنند.
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      1 0
      درود بر شما دوست شیعه افغانستان، توضیحات و اطلاعت خوبی بود ارائه کردید
    • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      1 2
      کسی که خود را افغانستانی شیعه می داند دروغگویی بیش نیست که احتمالا مامور این کامنتهای دروغ است. او هرگز به شما نمی گویدطالبان به دیدار روسای طوایف شیعه رفتند و به آنها اطمینان دادند که هیچ مزاحمتی برایشان نخواهند داشت.
  • mojtaba SE ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    12 1
    آقای زارعی کاملا کیف کردم از این روشن بینی و بیداری شما .این مطالب شما باید استراتژی نظام(رهبری,رئیس ستاد نیروهای مسلح و سازمان امنیت سپاه) باشد..افغانستان رو دقیقا میخوان بدن دست دله دزد و عقب افتاده ترین گروه ممکن ,نوکرهای امریکائی طالبان..
    • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      3 1
      رهبری بی شک اعلم تر از شماست
  • IR ۰۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    7 0
    بالاخره تکلیف ما چیه؟؟؟؟!!!طالبان جنبش اصیل مردمی هست یا رفیق آمریکا؟؟؟؟؟!!!!! مرگ بر طالبان بگیم یا نگیم؟؟؟؟؟
  • حسین IR ۰۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    12 1
    بالاخره سر عقل آمدید
  • IR ۰۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    9 0
    اینکه همزمان طالبان به راحتی همه جا را به اشغال خودش درمیاره و امریکا و انگلیس خاک افغانستان رو ترک میکنن، خیلی عجیب هست.امریکا عراق رو ترک کرد و داعش رو تشکیل داد. مسلما ترک خاک افغانستان هم با نقشه ای همراه هست.
  • م ق IR ۰۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    5 1
    جناب زارعي سلام مقاله وزين شما را خواندم . از اينكه به عنصر حنفي رسيديد خدا رو شكر . از اينكه به مدرسه حقاني اشاره كرديد هم سپاس . ذهن پوياي شما ستودني است . بله طالبا ( با نون غنه بي صدا ) يك پديده در پوسته مذهب حنفي است . كه بعد از انفجار امريتسر در شبه قاره شكل گرفت . در اين ميان عنصر پشتون ( نصير الله بابر ) و مذهب حنفي ، سميع الحق ( مدرسه حقاني ) و فضل الرحمن بيشترين سهم رو دارند . و احتمالا اين جنبش همه خاك آسياي مركزي را در خواهد نورديد و تا تركيه پيش خواهد رفت سد مقاوم اين حركت حنفي سوريه و مصر شافعي خواهد بود .
  • mojtaba SE ۰۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    6 1
    جواب کوتاه به 0054..یا من ساده لوحم یا خیلی خبره اما خودم رو به ساده لوحی زدم!!برای همین ایرانی ها به ما یاد دادن,بچه جون هر کی سبیل داشت عموت نیست بخصوص طالبانی باشه.تو چطوری یاد نگرفتی ؟؟؟.پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر عزیزم
  • IR ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    7 1
    مشرق جان ده بار همین مطلب رو نوشتم اما انتشار ندادی! طالبان یک آتش زیر خرمن است که وظیفه درگیری قومی و مذهبی و در انتها درگیری میان ملت های افغانستان پاکستان و ایران را دارد!
  • IR ۰۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    5 2
    مطالب آقای زارعی را تایید می کنم فقط یک مورد را تصحیح کنید. اینکه طالبان حتی ۳۰ درصد از جامعه را هم نمایندگی نمی کند! زیرا که در میان پشتون ها که اغلب قومیت طالبان را تشکیل می دهد هم فقط ۵۰ درصد و یا کمتر مقبولیت دارد. زیرا مردم پشتون یا حنفی اند یا شیعه و یا کاری با دین ندارند و یا سلفی دیوبندی! مردم حنفی و شیعه کاری با طالب ندارند و لائیک ها هم که هیچی! آنچه امروز از طالبان می بینید سربازان تعلیم یافته پاکستانی است یعنی طالبان اصلی . افراد شبکه حقانی و لشکر .... و .... که ظلم فراوان در حق شیعیان پاکستان کرده اند
  • عاشق سردار دل ها سردار قاانی IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    3 3
    درود آقای زارعی. من تا حالا حتی با یکی از مقاله های شما هم موافق نبودم. ولی با این صد درصد موافقم. ساختن گروه های جهادی ۱۰۰ هزار نفره متشکل از هزاره ها و تاجیکها و شیعیان برای دلاوران سپاه قدس کاری نداره. چشم‌ امید ما بعد از خدا به شما ست سردار قاآنی. یاعلی
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      2 0
      شما خودت باید در خط مقدم باشی اقای زرنگ
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    1 0
    چه با نمک
  • CA ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    1 1
    پروسه طالبان شویی
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    2 0
    توطئه دیگری شکل گرفته امریکا داره شطرنج بازی میکنه اما بدونن زادگاه شطرنج ایرانه امریکا تو بزودی به یاری خدا کیش وماتی اینو فرو کن تو گوشت.
  • یک افغانستانی IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    4 0
    دکتر لطیف پدرام یک حرف جالبی دیروز زد. او رسما گفت الان که دولت فاسد اشرف غنی در ضعیف ترین موقعیت خود قرار دارد و پشت پرده برای نابودی و تضعیف ما با طالبان همکاری میکند . وقت آن است تا تاجیک های فارسی زبان . اقلیت ترکتبار و شیعیان افغانستان مسلح شده و در شمال افغانستان اعلام خودمختاری کنند.از سال 1375 به مدت 25 سال زعامت پشتون های سلفی افراطی ( طالبان ) و 20 سال زعامت پشتون های آمریکایی ( دولت افغانستان) کافی است.حال وقت آن است تا اقوام شمال افغانستان اعلام خود مختاری کنند. در اینصورت حتی در آینده اگر مذاکرات صلحی هم بوجود بیاید امکان گرفتن سهم عادلانه از قدرت را دارند. بهترین گزینه برای افغانستان حکومت فدرالی است. عزیزان یادتان باشد تا زمانی که سپر ها و محافظانی بنام شیعیان و تاجیک های فارسی زبان در افغانستان نفس می کشند و درقدرت حضور دارند داعش و القاعده و طالبان هیچ خطری برای ایران نخواهند داشت. ولی وقتی ایران سپر های محافظتی و متحدانش را از دست بدهد. هر اتفاقی برای مرز های شرقی ایران ممکن است در دراز مدت رخ بدهد.
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    2 2
    به زودی آمریکا از طریق ترکیه داعش را وارد افغانستان خواهد کرد کاری که تو سوریه وعراق وحتی آذربایجان کرد باز جنگ باز خون ریزی مگه میشه آمریکا بی دلیل یکی از کشورهای اشغال شده را ترک کنه مساله بو دار هست بهتره نیرو ببریم تو مرزها و آنجا را تقویت کنیم یک مانور بد نیست
    • RO ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      0 1
      بسوزه پدر حسادت.
  • US ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    4 0
    این تحلیل به نظر من بسیار به واقعیت نزدیک بود اینکه طالبان میگویند با خشونت رفتار نمیکنیم باید بگوییم با حلوا حلوا کردن دهن شیرین نمیشه خودتان ببینید چطور مردم افغانستان از شما وحشت دارن
  • بی خانمان ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    2 0
    راهبرد ما باید دو سویه باشد مذاکرات با طالبان و تقویت سازماندهی و تجهیز هزاره ها و شیعه
    • یک افغانستانی IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      3 1
      پسر احمد شاه مسعود و تاجیک هایی که نژاد شان اصولا ایرانی هستند را از یاد نبرید. ایران عملا بیش از 50 % جمعیت افغانستان را که شامل شیعیان و تاجیک هاست را زیر اثر خود دارد و هرگز نباید این سپر های دفاعی و عمق استراتژیک خود را به طالبان واگذار کند.نه دولت پشتونی کابل و نه طالبان هیچ وابستگی فرهنگی. زبانی. نژادی و عقیدتی به ایران ندارند
    • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      0 0
      وقتی این احمد شاه مسعود عزیزتان در حال قصابی در محله شیعه نشین افشارکابل بود شما کجا بودید؟
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    6 0
    با سلام خدمت شما . مطلبی را عرض می کنم که خود اخیرا شاهد ان بوده ام . یکی از دوستان افغانی ما رفته بود افغانستان . فردی سالم است که حدود 20 سال است اورا میشناسم . ماه ها از او خبری نداشتم . بالاخره برگشت و به من گفت چندین ماه زندانی طالبان بوده و او را شلاق می زدند .سوال کردم چرا ؟ گفت می گویند پول و پله داری و ایران بودی . خلاصه مبلغ زیادی از او گرفتند و ازادش کردند . از انطرف می گویند جان و مال شیعه در امان است . دوست شیعه من که میگفت اینها بشدت دروغ می گویند . ظاهرا طالبان هم سیاست راه بیانداز جا بیانداز را یاد گرفته است.
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    3 0
    دولت و وزارت خارجه و کمیسیون امنیت ملی باید از این کارشناسان خبره بهره ببرد واقعاً تحلیل خوبی بود بنظر من هم ایران نباید از یک گروه شبه نظامی که نماینده یک اقلیت میباشد حمایت کند ویا اجازه دهد تا بر کل کشور افغانستان تسلط یابد در هر حال قدرت گرفتن طالبان به سود ایران نخواهد بود چون یک حکومت سکولار بهتر از یک حکومت دینی ارتجاعی و تحت حمایت وهابیت می باشد .
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    1 0
    جالبه
  • مهدی IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    1 1
    دوست ارجمند و فرهیخته جناب آقای دکتر زارعی سلام علیکم آمار جمعیتی جنابتان از کجا آمده است ؟کدام سرشماری این داده‌ها را تنظیم نموده است؟ آیا افغاستان نظام سرشماری دارد آیا اساسا میسور است که سر شماری در ایالات نامتحد افغانستان! انجام شود؟! اظهار اینکه مذهب مردم اهل سنت در افغانستان حنفی است هیچ کمکی به تبیین و تشریح وضعیت دین در افغانستان نمی کند. زیر طالبان اساسا از دیوبندیان هستند و مکتب دیوبند در احکام و فتوا و کلام، بسیار با اکثریت بریلویه شبه قاره یعنی حنفیان پاکستان افغانستان و هند و معارض و متفاوت می باشد. بماند اینکه دبوبندیه در ژئوکالچر شرق جهان اسلام نسبت به الباقی حنفیان در اقلیت هستند در غرب جغرافیای فرهنگی جهان اسلام نیز اساسا این نسبت برای غیر دیوبندیان بسیار شدیدتر است. مثل احناف در ترکیه و.. از اقدام هوشورزانه جنابعالی در خصوص تحلیل منازعه و شیفت تحلیل از مطالعات دینی و کلامی به مطالعات قدرت و سیاست بسیار بهره بردم و هم مبناً درست است و هم بنای آن در میدان دقیقتر و استوار.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس