اگر پیگیر اخبار خودرو باشید می‌دانید که اغلب خودروسازان نامی دنیا به ویژه برندهای معروف و کهنه‌کار، یک شاخه مستقل جهت تقویت و ارتقاء فنی ساخته‌های خود تعریف و تعیین نموده‌اند. این درست است که اغلب مشتریان امروزی جویای هیجان و آدرنالین مضاعفی در حین رانندگی نیستند، ولی به هرحال باید فکری هم به حال آن طیف از افرادی نمود که کشش و پرفورمنس یک خودروی معمولی آن‌ها را راضی و خوشنود نمی‌کند.

http://file.tesmino.ir/reportage/35485855/image_0046d2c873f47ba46e16e499e822f90054a4d0fb.jpg

در اینجاست که کمپانی‌های مشهور با تأسیس و یا خرید شرکت‌هایی که سابقه و دستی برتر در امر تیونینگ بدنه و تقویت پیشرانه دارند، به نیاز این دسته از مشتریان پاسخ می‌دهند. البته برای لذت بیشتر، بهای بیشتری هم باید پرداخت و اگر نگاهی به لیست‌های قیمت خودرو بیاندازید، خواهید دید که این خودروها قیمت بالاتری نسبت به نسخه‌های استاندارد دارند.

در ادامه این متن برخی از زیر مجموعه‌های معروف برندهای برتر را به شما معرفی می‌کنیم، که تخصص آن‌ها بهبود عملکرد خودروهاست.

1 - M Power

واحد M Power در سال 1972 میلادی تأسیس و اساساً به عنوان بازویی کمکی برای کمپانی ب‌ام‌و در زمینه ساخت و تقویت خودروهای مسابقه‌ای این شرکت معرفی شد، اما رفته رفته محصولات خیابانی این شرکت هم به مشتریان مشتاق شتاب و سرعت عرضه شدند. این شرکت به مواردی همچون تقویت پیشرانه، ارتقاء سامانه تعلیق، ارتقاء سامانه انتقال قدرت، ارائه انواع فریم‌های متنوع برای تودروزی کابین و تزیینات داشبورد و ارتقاء آیرودینامیک بدنه می‌پردازد. نخستین خودرویی که این شرکت بر ارتقاء فنی آن تمرکز نمود، ب ام و CSL 3.0 بود اما از جمله شاخص‌ترین محصول آن مدل مشهور M1 است که به تعداد 453 دستگاه از سال‌های 1978 الی 1981 میلادی تولید شد. امروزه آزمایش و آماده‌سازی تمامی ساخته M POWER شرکت ب‌ام‌و در پیست اختصاصی این شرکت در پیست نوربورگ‌رینگ رینگ انجام می‌شود.

2 - AMG

کمتر پیش آمده که فردی واقعا عاشق خودرو باشد ولی با دیدن ساخته‌های آام‌گ (AMG)  فشار خونش بالا نرود و قلبش سخت به تپش نیافتد. این واحد صنعتی کهنه‌کار آلمانی که امروزه زیر مجموعه مرسدس‌بنز است در سال 1967 میلادی تأسیس و در سال 1990 میلادی تحت کنترل دایملر-کرایسلر درآمد و البته از سال 2005 کاملاً تحت مالکیت مرسدس‌بنز قرار گرفت. ساخته‌های AMG به طور مشخص دارای طرح ظاهری تهاجمی‌تر، هندلینگ بهتر، سطح بالاتر پرفورمنس، پایداری بهتر و همچنین کاربرد وسیع‌تر ماده فایبرکربن در قیاس با محصولات عادی مرسدس‌بنز هستند. از نخستین دستاوردهای این مجموعه می‌توان به خودروی کلاسیک لوکس و افسانه‌ای مرسدس‌بنز 300 SEL 6.9 اشاره نمود که از سال‌های 1968 تا 1972 میلادی در مدار تولید بود. دفتر مرکزی AMG در ایالت بادن وورتمبرگ آلمان قرار دارد.

http://file.tesmino.ir/reportage/35485855/image_a2f4b833a6f27bdde054770e5c6d2cbde7da50be.jpg

3 - SVT

به عنوان یکی از مشهورترین خودروسازان جهان، فورد سال‌هاست که زیر مجموعه‌ای به نام تیم ویژه وسیله نقلیه یا SVT (Special Vehicle Team) را برای تقویت ساخته‌های خود تعریف کرده است. زیر مجموعه SVT در سال 1993 میلادی توسط فورد تأسیس شد. این واحد جانشینی برای اداره خودروهای ویژه (SVO) به شمار می‌رود. این شاخه به تقویت و بهسازی ساخته‌های تولید انبوه شرکت فورد مبادرت می‌ورزد و از مشهورترین محصولات آن می‌توان به فورد SVT F150 رپتور و فورد GT90 اشاره نمود. دفتر مرکزی SVT در شهر دیربورن (Dearborn) ایالت میشیگان آمریکا است.

4 - Nismo

نیسمو (Nismo) مخفف عبارت Nissan Motor Sport است. این واحد صنعتی شاخه‌ای از شرکت نیسان بوده و در سال 1984 میلادی در شهر GAP CITY ژاپن تأسیس شد. شرکت نیسمو در امر تولید بادی کیت‌های تیونینگ برای بدنه و نیز تقویت پیشرانه و ارتقاء سامانه فنربندی فعالیت دارد. ساخته‌های این کمپانی در بسیاری از مسابقات اتومبیلرانی در دنیا از جمله فرمول E، 24 ساعته لمان، 24 ساعته دیتونا آمریکا، چالش جهانی GT اروپا و غیره شرکت می‌کنند. این مجموعه در ساخت و طراحی کامل برخی از معروف‌ترین ساخته‌های اسپرتی شرکت نیسان از جمله مدل‌هایی همچون اسکای‌لاین GT-R، اسکای‌لاین R33 400R و مدل سیلویا S14 270R مشارکت و همکاری داشته و نمونه‌های خاصی از آنها را به صورت تولید محدود هم به بازار عرضه نموده است.

5 - SRT

SRT شاخه مربوط به خودروهای پرفورمنس گروه خودروسازی فیات – کرایسلر است و مخفف عبارت Street Racing Technology است که در فارسی به معنای «تکنولوژی مسابقات خیابانی» است. کمپانی SRT اکنون به طور مستقل و تحت نظر کرایسلر فعالیت نموده و محصولات کمپانی‌های دوج، کرایسلر و جیپ را از حیث پیشرانه و بدنه مورد تقویت و ارتقاء می‌دهد تا در بازار خرید و فروش خودرو با استقبال مشتریان روبه‌رو شوند. شیوه‌ای که SRT برای نامگذاری ساخته‌های خود استفاده می‌کند به تعداد سیلندرهای پیشرانه بر می‌گردد که پس از نام SRT می‌آید.

http://file.tesmino.ir/reportage/35485855/image_3a257dc6a04eaaa9485d7a7b2f84378704139530.jpg

6 - Hyundai N

بخش N به عنوان یک دپارتمان مجزا برای عرضه خودروهایی با پرفورمنس بالا برای کمپانی هیوندای تعریف می‌شود. این بخش در سال 2016 میلادی تأسیس شد. کد N اشاره به حرف اول مرکز تحقیق و توسعه Namyang در کشور کره جنوبی دارد، جایی که البته بسیاری از وسایل نقلیه ساخت کیا و هیوندای در آن تحت تست و آزمایش قرار می‌گیرند. نخستین مدلی که رسما از بخش N راهی بازارهای مصرف در جهان شد، مدل i30 N از هیوندای بود که در سال 2017 معرفی شد. در سال 2019 از این بخش مدل ولوستر N نیز روانه بازار شد.

7 - Toyota Gazoo Racing

شرکت گازو ریسینگ (Gazoo Racing) از زیر شاخه‌های کمپانی تویوتاست که به ارائه خودروها و پیشرانه‌هایی با پرفورمنس بالا برای این شرکت مبادرت می‌ورزد. این مجموعه در سال 2007 میلادی تأسیس شد و شامل بخش‌های متفاوتی از جمله تیم رالی جهانی تویوتا گازو ریسینگ، تیم رالی قهرمانی جهانی تویوتا، تویوتا گازو ریسینگ اروپا، تیم قهرمانی استقامت جهانی تویوتا، تویوتا گازو ریسینگ آفریقای جنوبی، بخش رالی کراس‌کانتری تویوتا و تویوتا گازو ریسینگ آرژانتین می‌شود. همچنین برخی از خودروهای قدرتی و پرفورمنس بالای این مجموعه با برند GR عرضه می‌شوند که از جمله جدیدترین آن‌ها می‌توان به تویوتا سوپرا GR در سال 2019 و تویوتا یاریس GR در سال 2020 اشاره داشت.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس