کد خبر 1242779
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶
رسول موسوی: نشست گفت‌وگوهای بین الافغانی در تهران موفق بود

مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه نشست گفت‌وگوهای بین الافغانی با حضور نمایندگانی از دولت و هیأت عالی سیاسی طالبان در تهران را نشست موفقی خواند.

به گزارش مشرق، نشست دو روزه گفت‌وگوهای بین الافغانی با حضور نمایندگان دولت افغانستان، شخصیت‌های عالی جمهوریت و هیأت عالی سیاسی طالبان از صبح دیروز (چهارشنبه) ۱۶ تیرماه جاری به میزبانی جمهوری اسلامی ایران به مدت دو روز در تهران برگزار شد.

این نشست با سخنرانی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در محل وزارت امور خارجه در تهران افتتاح شد و امروز نیز در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با سخنرانی پایانی ظریف به کار خود خاتمه داد.

حاضران در این نشست بیانیه‌ای ۶ بندی صادر کردند. 

در همین خصوص «سید رسول موسوی» دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه بعدازظهر امروز (پنجشنبه) در توئیتی درباره این نشست نوشت: «معتقدم نشست بین الافغانی تهران نشست موفقی بود. سند این ادعای من اعلامیه نشست است. دو طرف به شدت حمله به مکاتب ، شفاخانه‌ها ..و تاسیسات عامه را محکوم کردند (بند ۶ ) و نشست تهران را فرصت جدیدی برای تقویت راه‌حل سیاسی افغانستان دانستند ( بند ۵ ).»

نشست بین الافغانی در تهران موفق بود

در این بیانیه آمده است که هر دو طرف تصمیم گرفتند مواردی را که نیاز به مشورت و توضیح بیشتر دارد مانند سازوکار گذار از جنگ به صلح دائمی، نظام اسلامی مورد توافق و نحوه دستیابی به آن، طی نشست بعدی که در نزدیک‌ترین فرصت ممکن برگزار خواهد شد، مورد بحث قرار داده و به نتیجه برسند. طرف‌ها همچنین نشست تهران را فرصت و زمینه جدیدی برای تقویت راه‌حل سیاسی معضل افغانستان خواندند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز امروز در نشست پایانی خطاب به هیأت‌های افغانستانی در تهران گفت: هر چه زودتر جنگ را پایان دهید و برای مردم افغانستان فرصت توسعه فراهم آورید.

رهبری هیأت جمهوری اسلامی افغانستان در این دور از مذاکرات را «یونس قانونی» وزیر امور داخله پیشین افغانستان و رهبری هیأت مذاکراتی گروه طالبان را «عباس استانکزی» معاون دفتر این گروه بر عهده داشتند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس