حاج‌رضایی: سیری بیش از حد برخی فوتبالیست‌ها را بد اخلاق کرده است/ داوران ما بی پناه هستند

کارشناس فوتبال با اشاره به رفتار پرخاشگرانه بعضی از فوتبالیست‌ها گفت: شاید یکی از دلایل به وجود آمدن این شرایط، سیری بیش از حد باشد و خودشان را محق می‌دانند که داور چهارم را مضروب کنند یا به او حمله و فحاشی کنند.

به گزارش مشرق، ذوب ‌آهن و سایپا در حالی در اولین بازی هفته بیست و ششم لیگ برتر به تساوی 1-1 رسیدند که در دقیقه ۱۱ بازی، شهاب گردان دروازه‌بان ذوب‌ آهن که با مهاجم سایپا تک به تک شده بود، او را بیرون از محوطه جریمه با خطا متوقف کرد و علی صفایی، داور مسابقه پس از این اتفاق به گردان کارت زرد داد اما پس از اعتراضات نیمکت‌نشینان سایپا در مشورت با داور چهارم، به گردان کارت قرمز داد. پس از این تصمیم، گردان به سمت داور چهارم حمله کرد و او را هل داد. در این بین چند نفر سعی داشتند دروازه‌بان ذوب‌ آهن را آرام کنند اما او بشدت عصبانی بود و به سمت کمک داور هجوم می‌آورد.

پس از این بازی، کمیته انضباطی اعلام کرد گردان با صدور قرار دستور موقت تا اطلاع ثانوی از کلیه فعالیت‌های مرتبط با فوتبال محروم است. این موضوع باعث شد تا به سراغ امیر حاج‌رضایی، کارشناس فوتبال برویم و با او رباره پرخاشگری‌های اخیر تیم‌ها، بازیکنان و مربیان فوتبال کشورمان گفت‌وگو کنیم. بخش‌های خواندنی این مصاحبه در ادامه آمده است.

- من نمی‌توانم این مسأله را به درستی درک کنم. اگر در جامعه مشکلاتی وجود داشته باشد که همه از آن آگاهیم و باعث پرخاشگری بعضی از مردم می‌شود، می‌شود آن را درک کرد ولی جامعه فوتبال که از یک رفاه نسبی برخوردار است. فوتبال سخت است و هر چه هم که می‌گیرند مبارک‌شان باشد ولی شاید از آن طرف بام افتاده‌ایم. متأسفانه برای فرهنگ‌سازی در 2 فدراسیون گذشته هیچ کاری صورت نگرفت و حالا دامنه آن به ورزشگاه‌ها و درون زمین کشیده شده است. هر روز به این پرخاشگری‌ها افزوده می‌شود و فقط نوعش فرق می‌کند.

- حالا یک مقدار زیادی تیم‌ها روی داوری تمرکز می‌کنند و فقط می‌گویند که ما از داوری زیان می‌بینیم. طبیعتاً داوری مشکل دارد و قضاوت کردن مشکل است اما داوران ما بدون ابزار هستند. در همین بازی اخیر سوپرجام، داوران هدست داوری نداشتند و با هندزفری و ایرپاد کار می‌کردند و با چسب به گوش‌شان وصل کرده بودند که بسیار زننده بود. وقتی این همه گردش مالی در فوتبال هست که متأسفانه بخشی از آن با فساد همراه است، VAR که حرفش را هم نزنیم ولی یک هدست برای داور نمی‌خرند که مسلح باشد. این شرایط با برگزاری یورو تقارن پیدا کرده و ما این مسائل را می‌بینیم. یک داور در یورو به تکنولوژی دسترسی دارد و ابزارهای زیادی دارد و دائم از بیرون اطلاعات به او داده می‌شود و اگر جایی هم مشکوک شود، با VAR به کمکش می‌آیند و او تصمیمش را تصحیح می‌کند. اما در اینجا این طور نیست و اگر با این وضع همین طور به سراغ داور برویم، نه منصفانه است و نه اخلاقی. او هم یک انسان است که اشتباه می‌کند. اصلاً چنین چیزی نیست که یک داور تعمداً یک تیم را بازنده کند. بعد ببینید دستمزد آنها چقدر است و این پول ناچیز را چند وقت به چند وقت به آنها می‌دهند و اگر از آنها دفاع می‌کنم، به خاطر عشق‌شان به داوری است.

- ما چرا ضعف‌هایمان را به داور و دست‌های پشت پرده ارجاع می‌دهیم؟ چرا می‌گوییم دولت طرفدار یک تیم است؟ همه تیم‌های ما دولتی هستند و فقط یکی دو تیم خصوصی هستند که آنها هم وضع خوبی ندارند. شاید یکی از دلایل به وجود آمدن این شرایط، سیری بیش از حد باشد و خودشان را محق می‌دانند که داور چهارم را مضروب کنند یا به او حمله و فحاشی کنند. در حالی که در تمام دنیا دو سه تیم در هر فصل سقوط می‌کنند.

- برد و باخت مانند دوقلوهای به هم چسبیده است. باختن تلخ است ولی نمی‌شود گردن این و آن انداخت. داوران ما بی پناه هستند و غیر مسلح و این از بی‌کفایتی مسئولان سابق فوتبال است. داور انگار از بیمارستان آمده که به خودش چسب زده و این خودش پیام دارد و آن این است که فوتبال ایران بیمار است. ما 6 میلیون یورو باید به یک مربی بلژیکی ناکارآمد بدهیم در حالی که می‌توانیم این پول را خرج سخت‌افزارهای فوتبال خودمان کنیم تا از عدالت فاصله نگیرد. ما یک دستگاه داریم که یک توپی از خط دروازه رد شده را بگوید؟

- من تظاهر به چیزی نمی‌کنم اما از شرایط موجود رنج می‌برم. برای فوتبالیست‌های ما مسائل مالی به حد کافی و وافی تهیه شده ولی وقتی با بعضی از آنها برخورد نشده و قانون‌های مدونی در فوتبال نداریم و نظارت خوبی نشده، روز به روز بدتر می‌شوند و به خودشان اجازه می‌دهند که در سیمای یک طلبکار ظاهر شوند.

- لیگ باید مولد باشد. داور خوب، مربی خوب و بازیکن خوب تولید کند. دادن خدمات خوب به تماشاگر و احترام به آنها. اما اینها نیست. مگر ما این شب‌ها یورو را نمی‌بینیم؟ ما هم باید گام‌های اولیه را برداریم. قهرمان جهان و اروپا رفتند چون می‌دانند ذات فوتبال همین است. اما در فوتبال ما از داوری انتقاد دارند و بیرون از زمین می‌گویند پول‌مان را نداده‌اند و ناهار نداریم بخوریم. درست که یک باشگاه باید به تعهداتش عمل کند اما عزت نفس‌تان کجا رفته است؟ من با فوتبال بزرگ شده‌ام و می‌دانم چقدر حساس است ولی واقعاً شما محتاج این هستید که غذایتان فلان نبوده و بهمان بوده است؟ من این حرف را به عنوان یک فضیلت نمی‌زنم اما فوتبال ایران را 2 سال است نمی‌بینم و گاهی برش‌هایی از آن را دنبال می‌کنم. خط و نشان برای همدیگر را ببینم؟ همین بغل گوش ما در باکو دارد یورو برگزار می‌شود و ومبلی لندن و رم ایتالیا نیست. مسابقات راحت برگزار می‌شود و این قیاس با فوتبال ما که داعیه بزرگی در آسیا را داریم، آزاردهنده است.

منبع: روزنامه ایران ورزشی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حسین IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    5 0
    پول بیت المال را کی گفته خرج فوتبال بازی کنند؟ باشگاه‌ها خودشان درآمد ایجاد کنند. من شخصا راضی نیستم ریالی به فوتبالیست های قرمز و آبی از بیت المال پرداخت بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس