مجلس نمایه

اوایل سال جاری اعضای کمیسیون انرژی مجلس با تصویب شکایت از سازمان برنامه و بودجه، عدم پرداخت منابع وزرات نیرو را پیگیری کردند، این شکایت در آن زمان با وساطت معاون وزیر و قول مساعد سازمان منتفی شد.

به گزارش مشرق، کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی امروز نشست فوق‌العاده‌ای با موضوع بررسی قطعی برق با حضور وزیر نیرو داشت. در روایتی از این نشست یکی از نمایندگان مجلس به شکایتی که کمیسیون انرژی قرار بود برای وصول طلب بودجه ای وزارت نیرو از سازمان برنامه و بودجه داشته باشد اشاره کرد؛ شکایتی که با وساطت معاون وزیر منتفی شد. 

بیشتر بخوانید:

وزیر نیرو: از تک‌تک مردم بابت قطعی برق عذرخواهی می‌کنم

مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در صفحه اینستاگرام خود  در این مورد نوشته بود: ‏امروز به آقای اردکانیان گفتم مگر نمی گویید منابع مالی نداریم؟ چرا وقتی کمیسیون انرژی چندماه قبل در عمل به وظیفه نظارتی خود، برای کمک به دریافت مطالبات وزارت نیرو از سازمان برنامه و بودجه، ماده ۲۳۴ را اجماعی تصویب کرد، معاون پارلمانی شما از کمیسیون خواهش کرد شکایت را پس بگیریم؟

* تصویب شکایت از سازمان برنامه برای دریافت منابع وزارت نیرو

اما ماجرای شکایت مجلس که قرار بود به وصول مطالبات وزرات نیرو و جبران کمبود منابعش بینجامد چه بود؟

۲۱ فروردین ماه سال جاری بود که فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی مجلس از موافقت اعضای این کمیسیون با  اعمال ماده ۲۳۴آیین نامه داخلی مجلس درباره عملکرد سازمان برنامه و بودجه خبر داد و در این مورد گفت: ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس یکی از ابزارهای نظارتی در دست نمایندگان است تا اگر در مواردی که دستگاه‌های اجرای به تکلیف قانونی خود در مدت زمان مشخص عمل نکردند مشمول این ماده شوند تا موضوع جهت رسیدگی به قوه‌قضاییه ارسال می‌شود.

مصوبه کمیسیون انرژی با  تخلف سازمان برنامه و بودجه در زمینه عدم پرداخت بودجه حاصل از دریافت هزینه‌های آب و برق از مردم به وزارت نیرو مرتبط بود.

آنچنان که عباسی توضیح داده بود:  مطابق قانون باید وجوه دریافتی از مردم بابت مصرف آب و برق به خزانه واریز و در ادامه این بودجه به سازمان هدفمندی یارانه‌ها داده شود تا از این مسیر در اختیار  وزارت نیرو قرار گیرد و برای اصلاح شبکه‌های آبرسانی شهری و روستایی و بالا بردن راندمان تولید برق تامین آب هزینه شود اما چند سالی است که وزارت نیرو تکلیف خود را انجام نمی‌دهد. زمانی که نمایندگان نقش نظارتی خود را در این موضوع اعمال کردند و با پیگیری دلایل عدم تامین برق پایدار، کاهش راندمان اصلاح شبکه‌های آبرسانی و... متوجه شدند؛ بودجه لازم ازسوی سازمان برنامه و بودجه در اختیار وزارت نیرو قرار نمی‌گیرد به همین دلیل کمیسیون با تشکیل جلسه و بررسی موضوع،  توضیحات نماینده سازمان برنامه و بودجه را قانع‌کننده ندانست به همین دلیل اعمال ماده ۲۳۴ بر این موضوع در کمیسیون تصویب شد.

* قول مساعد سازمان برنامه و وساطت معاون وزیر 

عباسی البته گفته بود که سازمان برنامه و بودجه پس از تصویب ماده ۲۳۴ در کمیسیون انرژی، اقدامات لازم را انجام داد و طی جلساتی با حضور بنده، به توافق رسیدیم که سازمان برنامه مبلغی را در اختیار وزارت نیرو قرار دهد تا از وضعیت بحرانی در انجام وظیفه خارج شود و البته کمیسیون نیز گزارش خود را در این خصوص به صحن و در ادامه به قوه‌قضاییه ارسال نکند.

نگاه مجلس این بود که : با توجه به اینکه سازمان برنامه و بودجه به بخشی از وظایف خود در مقابل وزارت نیرو عمل کرد آنها نیز گزارش مذکور را به صحن و قوه قضاییه ارجاع ندادند چرا که مجلس به دنبال حل مسئله است نه اضافه کردن باری به دوش قوه قضاییه و پیچیده کردن مسائل و مشکلات.

نیکزاد: سازمان برنامه و بودجه منابع هدفمندی یارانه‌ها را از وزارت نیرو گرفت

حالا و بعد از نشست امروز کمیسیون انرژی با وزیر نیرو، گویا مشخص شد که به تعهد داده شده، عمل نشده است. در آن زمان مقرر شده بود تا  بودجه‌ای که قرار است به دست وزارت نیرو برسد از مسیر سازمان هدفمندی یارانه‌ها عبور نکند به همین دلیل در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مصوب شد؛ بودجه لازم به طور مستقیم از خزانه در اختیار وزارت نیرو قرار گیرد.

بعد از نشست ویژه کمیسیون انرژی مجلس، علی نیکزاد نایب رئیس مجلس اعلام کرد: متأسفانه سازمان برنامه و بودجه منابع هدفمندی یارانه‌ها را از وزارت نیرو گرفته است و حتی به موقع این اعتبارات را به این وزارتخانه برای احداث نیروگاه‌ها انجام نداده و حتی طلب بخش خصوصی که با وزارت نیرو در احداث پروژه‌های مختلف همکاری داشتند ندادند و باید انتظار چنین روزی را داشت.

* دولت حمایت نکرد یا ترامپ تحریم کرد

به گفته وی برخلاف برنامه ششم، وزارت نیرو ۲۵ هزار مگاوات صنعت برق را توسعه نداده و دولت در این زمینه از وزارت نیرو حمایت نکرده است.

اما باز هم حسن روحانی، رئیس جمهور امروز در جلسه هیات دولت تقصیرات را گردن تحریم انداخت و گفت: در طرح های آب و برق در دولت دوازدهم ۴.۵میلیارد آماده سرمایه گذاری بود که تحریم ترامپ آمد و همه اینها معطل شد و قطع شد و ۴.۵میلیارد در طرح های آب و برق عقب افتادیم. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس