کد خبر 1241942
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸
روحانی

مردم با یادآوری دهه شصت می‌گویند کشور در اواخر دهه ۹۰ به وضعیت دهه ۶۰ رسیده است و فقط مانده که کوپن باز گرد.

به گزارش مشرق، خبرگزاری دانشجو در گزارشی می نویسد:در حالیکه مردم اعتقاد دارند که شفاف نبودن مدیران صنعت برق، به نوعی محرم ندانستن مردم و پنهانکاری کم کاری‌هاییست که طی سال‌های گذشته در حوزه تولید و بهبود وضعیت تامین انرژی برق مطمئن و پایدار، باید انجام می‌شده است.

صاحب‌نظران و آگاهان صنعت برق اعتقاد دارند که طی حداقل ۵ سال گذشته، هیچ نیروگاه جدیدی وارد مدار تولید برق کشور نشده و بخشی زیادی از نیروگاه‌های موجود نیز به دلیل آورهال نشدن، با ظرفیتی کمتر از ظرفیت کامل، تولید برق دارند.

مطلعان حوزه برق و انرژی با تاکید براینکه، تحریم به شکل مستقیم بر این موضوع تاثیر کمتری نسبت به سوء مدیریت‌ها داشته است، یادآور می‌شوند که حتی اگر همین امروز، بستر برای آغاز عملیات ساخت یک نیروگاه در کشور آغاز شود، حداقل بین ۴ تا ۶ سال برای وارد مدار شدن این نیروگاه، زمان لازم است؛ بنابراین، سال ۱۴۰۰ ابتدای مسیر پرسنگلاخی ست که به دلیل تناسب نداشتن میزان تولید و مصرف برق، پیش روی ایران قرار داده شده است

بسیاری از مخاطبان در پیام‌های مکتوب و تلفنی، ضمن انتقاد شدید به شرکت‌های توزیع نیروی برق، اعلام کرده‌اند که اقدامات تبلیغاتی این شرکت‌ها در اطلاع رسانی پیرامون انجام مانورهای ماهیانه و هفتگی و روزانه برای روزآمد کردن سیستم‌های تامین و توزیع انرژی برق، تنها یک شواف بوده و واقعیت نداشته است.

خواب سنگین روحانی در بی‌برقی مردم!
کارشناسان معتقدند مهمترین دلایل خاموشی گسترده اخیر در این موارد خلاصه شده است:
اول این که خشکسالی باعث شده است اغلب قریب به اتفاق نیروگاه‌های برق‌آبی از مدار تولید خارج شوند؛ یعنی حدود ۱۴ درصد کل تولید برق کشور یعنی ۷ هزار مگاوات از دسترس خارج است.

دوم گرمای شدید هوا که ظاهرا در ۴۰ سال اخیر بی سابقه بوده، مصرف برق در وسایل سرمایشی را به میزان بی سابقه‌ای بالا برده است؛ در سال‌های گذشته در پیک مصرف معمولا حدود یک درصد افزایش مصرف نسبت به سال قبل از خودش ثبت می‌کردیم؛ اما امسال نسبت به سال ۹۹ میزان مصرف در اوج بار ۱۳ درصد بیشتر شده است.

سوم اینکه دولت به نصف تکالیف خودش در ایجاد ظرفیت جدید نیروگاهی عمل کرده و به اندازه کافی ظرفیت جدید تولید نشده که در پیک به داد کشور برسد.

چهارم ابزار تعرفه گذاری صحیح برق به دلیل مسائل اجتماعی و به خصوص بی تدبیری عمیق ماجرای بنزین در سال ۹۸ از دست دولت خارج شده است؛ و از این ابزار برای کنترل مصرف نمی‌تواند استفاده کند. باید اشاره کرد شدت مصرف انرژی در ایران بالاترین میزان در کل دنیا است و همه حامل‌های انرژی به بدترین شکل ممکن در ایران مصرف می‌شود.

پنجم خروج دو تا نیروگاه مهم حرارتی در شمال و جنوب کشور از مدار تولید به دلایل فنی که تقریبا هزار مگاوات از تولید برق را شامل می‌شود؛ بدترین اتفاق ممکن در برهه کنونی و اوجگیری تابستان داغ ۱۴۰۰ بود.

در نهایت اتفاق خطرناکی افتاده این است که بخشی از تاسیسات و تجهیزات کنترل فرکانس مثل برخی رله‌های مهم به دلیل شدت بار از مدار خارج می‌شوند و در این شرایط اگر امکان کنترل فرکانس از دست توانیر و دیسپچینگ خارج شود با قطعی‌های مکرر مانند دو روز اخیر مواجه می‌شویم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سید حسین IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    2 0
    با ...
    • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      0 0
      با ف.... ته جهنم
  • وطن پرست DE ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    14 0
    مقصر اول خود مردمن که به کنسرت رای دادند و مقصر دوم خبرنگارها هستند که در دو سال گذشته با وجود حجم گسترده هشدار متخصصیان عرصه برق و نیرو سرگرم مطالب زرد بودند.
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    1 1
    انقلاب ما انفجار نور بود
    • ES ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
      1 0
      بله، ان شالله مکر دشمنان این انقلاب به خودشون برگرده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس