زنگ خطر در مدارس؛ دانش‌آموزان ایرانی به زبان فارسی «تسلط» ندارند+ آمار

نتایج یک تحقیق در هفت استان کشور نشان می‌دهد دستیابی به کمترین سطح تسلط در مهارت‌های زبانی برای دانش‌آموزان ممکن نشده و سیاست‌های آموزش زبان فارسی در مدارس با موفقیت همراه نبوده است.

به گزارش مشرق، در حالی که گسترش و تقویت هر زبانی در دنیای امروز، یک پیشرفت برای صاحبان و گویشوران آن زبان محسوب می‌شود، دایره  تسلط بر زبان فارسی در میان نسل جدید و جوان این زبان رفته‌رفته کم و کمتر می‌شود.

آموزش زبان فارسی به کودکان در ایران همواره با کاستی‌ها و اشکالاتی همراه بوده است. از یک سو معلمان انس گرفته با روش‌های سنتی در سیستم آموزشی حضور دارند و از سوی دیگر، خانواده‌هایی هستند که درک صحیحی از زبان رسمی و آموزش آن به کودکان خود ندارند. در حالی که در اکثر خانواده‌ها، به خصوص در شهرهای بزرگ، رقابت بر سر یادگیری زبان دوم و سوم توسط کودکشان است، کمترین توجه به زبان فارسی می‌شود؛ گویی این روزها زبان فارسی هم در میان بیگانگان غریب است و هم در میان خویشان و آشنایانش.

بیشتر بخوانید:

اُفت عملکرد دانش‌آموزان ایرانی در درس علوم

بسیاری از خانواده‌ها با سرسری انگاشتن آموزش زبان فارسی، آن را تنها وظیفه مدرسه دانسته و حتی در پاره‌ای از مواقع این امر را ضروری نمی‌دانند و معتقدند که زبان فارسی آموختنی نیست و کودک به خودی خود آن را فرامی‌گیرد. از سوی دیگر، استمرار روش‌های سنتی و تک‌مهارتی و انس تعدادی از معلمان به این روش‌ها و همچنین توجه و تمرکز برخی از مدیران مدارس بر بیشترین تعداد قبولی‌ها به منظور حفظ تراز مدارس در هر دوره تحصیلی سبب شده است تا تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل از مقطع متوسطه تسلط کافی و مورد انتظار به زبان و ادبیات فارسی را نداشته باشند؛ این در حالی است که آنها در آستانه ورود به مرحله بعدی آموزش، یعنی دانشگاه‌ها هستند و این امر برای استاد و دانشجو و ایجاد تفاهم و تفهیم بین آنها مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

مریم دانشگر، مدیر بخش آموزش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در جدیدترین یادداشت خود که در شماره ۸۲ خبرنامه این گروه منتشر شده، نتایج یک تحقیق را مورد ارزیابی قرار داده است. در این پژوهش که برای تحلیل وضعیت مهارت‌های زبانی و ادبی برون‌دادهای نظام متوسطه کشور، شامل دانش‌آموختگان پایه دوازدهم انجام شده است، چهار مهارت زبانی در میان دانش‌آموزان این پایه از مدارس دولتی و غیر دولتی مورد بررسی قرار گرفته است.

دانشگر در بخشی از این یادداشت می‌نویسد: بر اساس پرسش‌های پژوهش مهارت‌های خواندن، نوشتن، شنیدن و سخن گفتن دانش‌آموختگان و تأثیر متغیر جنس و رشته از طریق نمونه‌گیری هدفمند در هفت مرکز استان شامل آذربایجان شرقی، کردستان، کهگیلویه و بویر احمد، مازندران، فارس، یزد و مرکزی در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ با نمونه آماری ۲۸۲ پسر و ۳۲۷ دختر در سه رشته تحصیلی انسانی، تجربی، ریاضی بررسی شده است.

خواندن؛ پاشنه آشیل دانش‌آموزان ایرانی

او در ادامه با اشاره به تحقیقات صورت گرفته با تأکید بر اینکه یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد دانش‌آموختگان در هیچ یک از مهارت‌ها به امتیاز سطح تسلط در مهارت‌های زبانی دست نیافته‌اند، می‌گوید: با این حال دست کم در سه مهارت نوشتن، شنیدن و سخن گفتن موفق به دریافت امتیاز کمینه و عبور از سطح ناتوانی شده‌اند. همچنین دختران در تمامی مهارت‌های چهارگانه امتیاز بالاتری کسب کرده‌اند و تفاوت امتیاز آنان با گروه پسران معنادار بوده است. از نظر رشته‌های تحصیلی، در رشته انسانی بیشترین امتیاز مربوط به مهارت سخن گفتن و با فاصله‌ای اندک، مهارت نوشتن بوده است. در رشته‌های تجربی و ریاضی بیشترین امتیاز به مهارت نوشتن تعلق یافته است. اختلاف نتایج در مهارت‌های خواندن و نوشتن برای رشته‌های انسانی در مقایسه با رشته‌های تجربی و ریاضی معنادار بوده است. در حالی که بیشترین توجه ساختار آموزشی بر مهارت خواندن است، نتایج حاصل نشان می‌دهد که در تمامی رشته‌های تحصیلی پایین‌ترین امتیاز مربوط به مهارت خواندن بوده است. واکاوی نتایج ارزشیابی بیانگر آن است که دستیابی، حتی، به کمترین سطح تسلط در مهارت‌های زبانی و ادبی برای دانش‌آموختگان ممکن نشده و سیاست‌های آموزش زبان و ادبیات فارسی در مدارس با موفقیت همراه نبوده است.  

آموزش زبان فارسی , زبان فارسی , فرهنگستان زبان ,

این پژوهشگر حوزه آموزش زبان با توجه به نتایج تحقیقات می‌نویسد: جدول بالا نشان می‌دهد دانش‌آموختگان در هیچ یک از مهارت‌ها به امتیاز لازم برای دستیابی به سطح تسلط بر مهارت‌های زبانی دست نیافته‌اند؛ با این حال دست کم در سه مهارت نوشتن، شنیدن و سخن گفتن موفق به دریافت امتیاز کمینه و عبور از سطح ناتوانی شده‌اند. همچنین مقایسه‌ها نشان می‌دهد بهترین نتیجه به مهارت نوشتن و ضعیف‌ترین نتیجه به مهارت خواندن تعلق یافته است. مقایسه این نتایج با مطالعات مشابه شهر تهران تفاوتی را در ترتیب مهارت‌ها نشان می‌دهد: ترتیب نتایج تهران «سخن گفتن، شنیدن، نوشتن، خواندن» بوده اما نتایج کشوری به «نوشتن، سخن گفتن، شنیدن، خواندن» تغییر یافته است. وجه اشتراک این دو ارزشیابی از نظر مهارت‌ها این است که همچنان جایگاه مهارت خواندن به عنوان ضعیف‌ترین مهارت حفظ شده است. یعنی در سراسر کشور مهارت خواندن دچار ضعف است و با توجه به مطالعات پرلز باید گفت این ضعف از پایه شروع شده و تا پایان تحصیل ادامه یافته است.

دختران یا پسران؟

دختران در تمامی مهارت‌های چهارگانه امتیاز بالاتری کسب کرده‌اند و تفاوت امتیاز آنها با گروه پسران معنادار بوده است. در مقایسه، ضعیف‌ترین امتیاز در هر دو گروه دختران و پسران متعلق به مهارت خواندن بوده است. میانگین مخههارت خواندن دانش‍‌آموختگان پسر ۲۱.۴۵۱(۴۶.۶۳ از صد) بوده که نمایانگر ناتوانی کلی و تسلط نیافتن بر مهارت خواندن است. این میانگین برای دختران ۲۳.۹۳۲(۵۲.۰۳ از صد) است. هرچند دختران از وضعیت بهتری نسبت به پسران برخوردا بوده‌اند اما فقط توانسته‌اند کمینه نمره قبولی (۱۰ از ۲۰) برای عبور از مرز بی‌سوادی را دریافت کنند و آنان نیز به حد تسلط بر مهارت خواندن نرسیده‌اند.

کدام رشته‌های تحصیلی بیشترین تسلط را بر زبان فارسی دارند؟

از نظر رشته‌های تحصیلی، گروه تجربی در بهترین وضعیت و با فاصله اندکی رشته ریاضی قرار گرفته است. گروه علوم انسانی با فاصله نسبتاً زیادی از این دو قرار دارد و در تمامی مهارت‌ها ضعیف‌تر از سایر رشته‌ها عمل کرده است. رشته انسانی در تمامی مهارت‌ها ضعیف‌تر از سایر رشته‌ها عمل کرده است و چون در تمام شاخه‌های علوم انسانی توانش زبانی مهمترین ابزار بحث، تحلیل و ارائه نظر است، ضعف دانش‌آموختگان علوم انسانی را در مهارت‌های زبانی باید جدی گرفت.

به نظر می‌رسد نخستین جایی که باید به عنوان نقطه ضعف رشته انسانی مورد توجه قرار داد، ورودی است. جایی که دانش‌آموزان پایه دهم، در ساختار فعلی آموزشی، انتخاب رشته می‌کنند و با انتخاب یکی از رشته‌های تحصیلی انسانی، تجربی یا ریاضی به مدت سه سال خود را برای ورود به دانشگاه آماده می‌کنند. سال‌های متمادی است که گروه علوم انسانی به جایگاهی برای وورد به جمعیت سر ریز دو رشته تجربی و ریاضی تبدیل شده است. به جز درصدی معدود، عوم ورودی‌های انسانی از سر اجبار وارد شده‌اند و به همین دلیل فاقد شور و اشتیاق لازم برای پیشرفت و تحصیل‌اند. یکی از راه‌حل‌های این مشکل تشویق دانش‌آموزان در پایه دوره متوسطه اول به انتخاب رشته‌های مهارتی در گروه‌های کار و دانش و فنی و حرفه‌ای است.

در جهانی که کشورهای توسعه یافته تلاش دارند تا با حفظ هویت ملی و فرهنگ خود، زمینه پیشرفت آینده را فراهم سازند، در خانواده‌ها یا برخی مدارس، عامل پیشرفت چیز دیگری عنوان می‌شود. از سوی دیگر، نباید ناکارآمدی کتاب‌های درسی برای دانش‌آموزان امروز را از یاد برد. در زمانه‌ای که عمده دانش‌آموزان با تکنولوژی روز مرتبط و آشنایند، کتاب‌های درسی به خصوص کتاب‌های درسی فارسی با ضعف‌های جدی همراه‌اند. از سوی دیگر، تمرکز ساختار آموزشی در کشور، به خصوص در پایه‌های یازدهم و دوازدهم، بر موفقیت در کنکور سبب شده تا دانش‌آموزان بیش از آنکه درصدد ارتقای مهارت‌های زبانی باشند، به دنبال نتیجه بهتر با زدن تست بیشتر در آزمون‌های کنکور هستند. هرچند نمی‌توان نتایج این تحقیق را به تمامی دانش‌آموزان و مدارس در کشور تعمیم داد، اما همگی بر این قول موافقیم که مشت نمونه خروار است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 5
  • سید IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    35 2
    سیمای جمهوری اسلامی ایران اصلی ترین معمار تخریب زبان و ادبیات فارسی است به واسطه مدیران و مجریانی که کمترین اعتقاد عملی به رعایت قواعد و تلفظ درست و صحیح زبان فارسی و نیز اعتقادی به کمترین استفاده از واژگان فرنگی در ساخته ها و برنامه های شان ندارند در نتیجه کودکان و جوانان ما را با ناقص ترین و بی ترکیب ترین و شاید بدترکیب ترین شکل گفتن و نوشتن زبان فارسی سوق می دهند! در حقبقت صدا و سیما و به خصوص سیمای ما در حق زبان فارسی بیشترین جفا و خیانت را روا می دارند!
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      4 33
      وقتی ی غیر فارس رو مجبور میکنی فارسی حرف بزنه خب اونم انتقامشو ی جوری میگیره
    • فرهاد از کرمانشاه IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      24 5
      تنها کسانی که با زبان فارسی مشکل دارند اقلیت پانترکهای ساکن تبریز هستند ، که البته از جانب بیکانگان هم به شدت تغذیه میشن ولی خوب راه به جایی نخواهند برد. من با اینکه زبان مادریم فارسی نبوده ولی زبان فارسی رو خیلی دوست دارم ، فارسی زبان فرهنگ و هنر و تمدن ایران زمینه ، فارسی زبان حافظ و فردوسی و سعدی و نظامی و مولاناست...
  • بابک آزری IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    5 57
    الحمدالله زبان تورکی از همدان تا اردبیل از ماکو تاتهران دوباره اوج میگیرد
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      34 3
      پانترک متوهم عوضی زبان تورچی از باکو تا اوج میگیرد زبان تورچی مال تورچ های ترکیه بوده نه اذری ها که انقدر زبان تورچی میکنی رفته تو کانال های پان تورچی دوتا چیز الکی بهش گفتن اومده اینجا مزخرف میگه
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      30 2
      زبان ترکی در زمان حمله ترکها به ایران به اذری ها تحمیل شد الان اینو گفتم پانترکه برای مزدوری کردن صد تا بهانه در میاره نه نمی تونی حقیقت رو تغییر بدی حالا دوست داری هعی سنگشو به سینه بزن
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      21 2
      بابک آذری زبان ترکی که خود صادر شده به باکو هست شما نمی خاد صادر کنی به ایران
  • رامسر IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    4 34
    پدر و مادر من گیلک زبانند و من جدیدن در سن ۲۸ سالگی دارم متوجه میشم که واژه های فارسی رو تو ذهنم ترجمه میکنم ! واسه همین توو مدرسه گیراییم پایین بود !!! مثلن وقتی میگن مرغ و خروس تصویر مرغ و خروس در جا توو ذهنم نمیاد ! چون این دو جانور توو ذهنم با واژه ی کرک و تلا ثبت شده و تا ترجمه کنم یکم تاخیر در دریافت دارم ! اکثر ایرانی ها فارس زبان نیستن و دولت فارس افغانی رو دست نشاندگان غربی ها چماغ کردن توو سر ملتهای غیر فارس امپراطوری قاجار . زمان رضا شاه ۸۰ درصد سربازا فارسی بلد نبودن
    • حقیقت IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      26 2
      جناب میشه بگی پس چرا شمس تبریزی به زبان فارسی شعر میگفته ؟ مگر نه اینکه ادعا میکنید زبان فارسی در فلات ایران قدمتی ندارد ؟ اصلا کدام زبان در سرزمین ایران به اندازه زبان فارسی دانشمند و شاعر و ... داشته ؟ این همه کتاب به زبان فارسی که از قدیم الایام باقی مانده و البته نویسندگانش از امپراطوری عثمانی تا بدخشان و هند و ... گسترده بودن.اینها نشان دهنده چی هست ؟ در ضمن اگر قرار باشه گیلکی ها بزبان خودشان. آذری ها بزبان خودشان.کرد ها به زبان خودشان. لر ها بزبان خودشان.بلوچ و عرب و ... بزبان خودشان. پس مردم این سرزمین چگونه زبان همدیگر رو بفهمند ؟ زبان محلی را با زبان ملی نباید مقایسه کرد. برام جالب بود دو کرد مهاباد و کرمانشاه با هم صحبت میکردند. کرد های مهاباد زبان کرد های کرمانشاه رو درست متوجه نمی شدند. و دایما وقتی با هم صحبت میکردند از کلمات فارسی داخل زبان کردی محلی شون استفاده میکردن تا متوجه حرف همدیگر بشوند.
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      5 1
      این الان چی گفت !!!!! خب برو دکتر انقدر ایکیوت پایینه
    • فرهاد از کرمانشاه IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      15 2
      آره شما که راست میگی و از رامسر پیام میدی!! ولی دوست تبریزی من! لطفا جواب بده که چرا سعدی و حافظ و فردوسی و نظامی و مولانا و.... همه به زبان فارسی شعر گفتن نه زبان ترکی؟ یا چرا حکومت صفویه یا همین قاجاریه زبان رسمی کشور رو فارسی انتخاب کردند نه ترکی! یا چرا زبان اداری عثمانی فارسی بوده؟ چرا شاهان صفوی به زبان فارسی به عثمانی نامه میزدن و فارسی هم جواب میگرفتن نه ترکی! ، یعنی از 1000 سال قبل رضاخان لعنت الله علیه بوده که فارسی رو در ایران رواج داده!؟ خدا همه رو کمک کنه مخصوصا خودمغول پندارها رو!
    • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      1 2
      حقیقت جان ، سوتی دادی به بزرگی فیل !!! شمس تبریزی که اصلا شعر نمی گفته ! اشعار دیوان شمس تبریزی را تمامش را مولوی سروده . منتها چون مولوی به شمس ارادت بسیار داشته ، نام دیوان شعرش را به نام شمس تبریز می زنه .
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    3 33
    میگن ۸۰ درصد سربازایی که زمان رضا شاه میگرفتن فارسی بلد نبودن و کلاس آموزش زبان داشتن
    • حقیقت IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      29 1
      شنیدن کی بود مانند دیدن.اولین بار زمان قاجار دوربین های فیلمبرداری اومد. شما برو فیلم سخنرانی های شاهان قاجار قبل از پهلوی را ببین به چه زبانی داشتن صحبت میکردن؟
  • BE ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    18 0
    معلمی که مسلط نیست درس هم نمی تواند بدهد ...فیلمهای مبتذل تلویزن هم کمک میکند ...فضای مجازی که معلوم حال است ....
  • ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    3 21
    البته به جای کاربری زبان در امور روزانه برخی ها دوست دارند کلمات منسوخ شده و از رده خارج شده شاهنامه و متون قدیم را به خورد دانش آموزان بدهند که البته و صد البته اشتباه محض است و در هیچ جایی از زندگی یک ایرانی کاربرد ندارد در فارسی متوسطه دوم حدود چهار و پنج کلمه معادل انواع اسب گذاشتندتا دانش آموزان آنها را فقط حفظ کنند و در زندگی واقعی مفهومی ندارد که این همه به عقب نگاه کنیم از زندگی روزانه در کتاب ها خبری نیست
  • یه دوازدهمی بدبخت IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    6 1
    هرچی وعده دادن قبل امتحانا همش دروغ بود اومدن توی تلویزیون گفتن سوالات رو نسبت به سال های گذشته ساده تر طراحی میکنن بازم دروغ بود بعدشم چرا من باید زبان انگلیسی یا عربی رو یادبگیرم در صورتی که فارسی نمیتونم حرف بزنم تازه همین فارسیشم انقد پیچوندن که نمیدونی فارسیه یا زیست واقعا نظام اموزشی ما از ریشه خرابه هیچکسم عین خیالش نیست اقای خبرنگار یه روز پاشو برو در مدرسه ها بدون حضور مدیر یا معاون مدرسه با بچه ها صحبت کن راجب اموزش ببین چی بهت میگن
  • احمد IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    1 18
    مشکل زبان فارسی هم قواعدی هم خواندنی هم نوشتاری است..
  • DE ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    1 8
    نتایج یک تحقیق در هفت استان کشور نشان می‌دهد دستیابی به کمترین سطح تسلط در مهارت‌های زبانی برای دانش‌آموزان ممکن نشده و سیاست‌های آموزش زبان فارسی در مدارس با موفقیت همراه نبوده است.// البته ما هم به همچنین. نتایج-تحقیق-مدارس-موفقیت-سطح-تسلط-ممکن-سیاست- متن بالا را به فارسی برگردانید.زورزدیمنشدزورنزننمیشه
  • .. IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    4 17
    خب طبیعیه وقتی زبان یکی فارسی نباشه همینه دیگ از روی اجبار وقتی ی کاری صورت بگیرع نتیجش بهتر از این نمیشه
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    10 1
    وقتی اسهال طلبان برنامه آموزش به زبان محلی را در مدارس و دانشگاه هاارایه می کنندنتیجه اش این می شود
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    5 16
    یاشاسین تورک دیلی...
  • غزل IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    5 0
    آخ بر عاقبت ایران که این مردم و دولت رو داره اگر مبنی بر هر دلایلی مدرسه ها رسیدگی نمیکنن ما باید به بچه هامون یاد بدیم فارسی رو تا به جای کلمه آری از Yes یا به جای باشه از اوکی استفاده نکنن باور کنید اگر هر روز کتاب های بزرگانمون رو بخونیم نمیمیریم من 17 سالمه و رشتم هم انسانی نیست اما هر روز شاهنامه میخونم. یاد بگیریم به جای اعتراض خودمون رو تغییر بدیم. والسلام.
  • طغرل IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    2 14
    الله چوخ شوکور گورون سیزی ورانا گویاجیوخ یا یوخ و البته اونایی که میگن آذری ها ترکی زبان شدند اصلا تبریز اردبیل ارومیه همدان آستارا کرج ربطی به قوم آذری خود درآورده شما ندارد قوم آذری قوم خیلی کوچکی بودن که اکثرا به طرف اصفهان شیراز و مناطق کرمانشاه کوچیده شده.بیزلر بوزقوردوخ به گفته شما گرگ همان گرگ است
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    0 5
    دانش آموزان ایرانی تورکی رو هم نمیتونن کامل بفهمند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس