روسیه  آمریکا روسیه

دیمیتری ترنین معتقد است: روسیه تلاش می‌کند خلا قدرتی را که در سطح جهانی برای به چالش کشیدن منافع آمریکا وجود دارد از طریق برقراری روابط خوب با ایران پر کند.

به گزارش مشرق، با ترسیم نمودار تحول نگرش روسیۀ پساشوروی به ایران، جابه جایی‌هایی با شدت نوسان گسترده قابل مشاهده است که در یک سوی آن، ایران به مثابه «متحدی مطمئن و قابل اتکا در منطقه و جهان» و «متحدی در برابر دشمان مشترک» و در سوی دیگر به عنوان «تهدید جنوبی و به منزله ابزاری برای تنظیم روابط با غرب» مورد شناسایی قرار گرفته است.

یکی از جلوه‌های عملی این نوسان، در ارائه دو رای متفاوت و مهم در شورای امنیت سازمان ملل متحد در قبال ایران مشاهده می‌شود، مخالفت و وتوی قطعنامه ضد ایرانی شورای امنیت در ۲۶ فوریه ۲۰۱۸ و موافقت و رای به قطعنامه ضد ایرانی ۱۹۲۹ در ۹ ژوئن ۲۰۱۰ است.

«ایران در هندسه سیاست خارجی روسیه» عنوان کتابی به قلم محمد شاد است که وی در این اثر کوشیده است تصویری منطبق با واقعیت، از نحوه سیاستگذاری خارجی روسیه در مقابل ایران و عناصر دخیل در شکل‌گیری این سیاست‌ها ارائه دهد. خبرگزاری میزان در نظر دارد هر روز برشی از این کتاب را با خوانندگان خود به اشتراک بگذارد.

دیمیتری ترنین: در مسائل سیاست داخلی ایران نیز ورود کرده است؛ در نوشته‌ای با عنوان «انتخاب روحانی؛ نظام ایران آزمون حساس را پشت‌سر گذاشت» پس از انتخابات سال ۱۳۹۲ استدلال می‌کند که همسایگان، دوستان ودشمنان ایران با انتخاب آقای روحانی باید با ایرانی یکپارچه و همگرا در مسائل داخلی مواجه شوند که با آنکه به لحاظ تاکتیکی انعطاف‌پذیر است به لحاظ راهبردی همچنان به دنبال تبدیل شدن به قدرت منطقه‌ای است.

انتخاب آقای روحانی این شرایط را ایجاد کرد که نتوان این کشور را دارای رهبری غیر محاسبه‌گر یا غیر عقلانی دانست. از نظر ترنین، ایران امروز بازتعریف شده و این مسئله چالشی اساسی برای رهبران ایالت متحده، رژیم صهیونیستی و برخی دیگر از کشورهاست. در مجموع، لحن ترنین در خصوص انتخابات ۱۳۹۲ بیشتر مثبت بوده و ضمن اشاره به حوادث سال ۱۳۸۸ در ایران، نتایج انتخابات ۱۳۹۲ را نشانه‌ای از انعطاف درونی نظام معرفی کرده است.

ترنین در مقاله‌ای با عنوان «توضیح حرکت موشکی روسیه؛ چالش اس ۳۰۰» ارسال موشک‌های «اس ۳۰۰» به ایران را نشانه‌ای از تلاش مسکو برای دادن این پیام به غرب دانسته است که این کشور از تحریم‌های آتی علیه ایران استقبال نخواهد کرد و ایران را به عنوان کشوری که در چهارچوب مناسبات آمریکا قرار ندارد، در نقش شریکی جدید جدی‌تر در نظر خواهد گرفت.

از دید ترنین، روسیه تلاش می‌کند خلا قدرتی را که در سطح جهانی برای به چالش کشیدن منافع آمریکا وجود دارد از طریق برقراری روابط خوب با ایران پر کند.

از نظر ترنین، شاید مهم‌ترین عارضه این اقدام پوتین تحت فشار قرار گرفتن روابط روسیه و رژیم صهیونیستی باشد. با این حال، اختلاف نظرهای مسکو- اورشلیم در مورد ایران برای مدت طلوانی ادامه داشته است. روس‌ها معمولاً نگرانی‌های رژیم صهیونیستی را در نظر نمی‌گیرند و صهیونیست‌ها بر این باورند که روس‌ها بسیار از خودراضی یا بدتر از آن هستند.

مطمئناً روسیه خواهان حفظ مناسباتش با رژیم صهیونیستی است؛ اما درگیری عمیق با ایالات متحده در حال حاضر بر روی ارتباط بین روسیه و تعدادی از متحدان ایالات متحده تأثیر منفی گذاشته است. مسکو می‌گوید که تمام متحدان ایالات متحده، از جمله رژیم صهیونیستی از سیاست روسی واشنگتن در نهایت پیروی خواهند کرد.

از نظر ترنین، این اقدام روسیه عوارضی را نیز در روابط با کشورهای عربی در پی خواهد داشت؛ اما مسکو تصمیم خود را گرفته است و سیاست بازگشت به خاورمیانه را با تمام قدرت پیگیری می‌کند در این میان، ایران نقش اساسی در عمق بخشی به سیاست راهبردی در خاورمیانه دارد و پوتین نیز حاضر است هزینه‌های این سیاست را بپردازد.

«روابط روسیه و ایران؛ بی‌اعتمادی تاریخی و هم پیمانی معاصر» یکی از مهم‌ترین مقالاتی است که در خصوص رابطه این دو کشور نگاشته شده و به نوعی بیانگر نگاه کلان مجموعه کارنگی به این موضوع است.

در این مقاله، ترنین استدلال‌هایی را در خصوص موضوعات مختلف سیاسی و اقتصادی مطرح کرد که به صورت اصلی حول «بی‌اعتمادی تاریخی» میان ایران و روسیه سازماندهی شده است.

اولین موضوعی که ترنین در این خصوص مطرح کرده این است که علی‌رغم ارتباط تاریخی میان دو کشور و شبیه بودن نظامی‌های حکومتی آن‌ها به یکدیگر، دو کشور به روابط خود با بدبینی بسیار و سوءتفاهم می‌نگرند.

از دید ترنین، این بی‌اعتمادی تاریخی در کنار سایر دلایل اقتصادی موجب پایین آمدن سطح مراودات اقتصادی آن‌ها شده است. علی‌رغم ذهنیت روس‌ها مبنی بر اینکه پس از برداشته شدن تحریم‌ها روابط اقتصادی روسیه و ایران ارتقا خواهد یافت، برجام منجر به رشد چشمگیر روابط ایران و روسیه نشد. از طرف دیگر، روابط اقتصادی فعلی نیز بیشتر به پیمانکاری‌های هسته‌ای و مراودات نظامی روسی با ایران مربوط می‌شود.

دومین مسئله‌ای که ترنین در خصوص روابط ایران و روسیه مطرح می‌کند عبارت است از تلاش هزمان روسیه برای «بازدارندگی هسته‌ای ایران» از طریق همکاری با آمریکا و نگرانی مسکو از پیشرفت «موشک‌های بالستیک» ایران.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • DE ۰۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    8 31
    ایران و روس چقدر بدبختیم که این روس دوزاری میخواد خلا پر کنه :)))
    • علی IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      14 3
      شما ها به معنای واقعی کلمه مستغرب هستید. همیشه دنبال غرب و درحال التماس کردن هستید و خیلی براتون سنگینه که چین و روسیه به این نتیجه رسیدن که باید با ایران همکاری کنن.
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      7 1
      اصلا فهمیدی چی نوشته که اومدی نقدش کنی ؟ ایران خلا اونها ترمیم می کنه نه برعکسش کما این که توی سوریه هم ایران گوشی داد دستشون
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      3 1
      دست از غرب کمتر از دوزاری بردار غربگداجان
    • GB ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      3 1
      عزیز دل برادر، تکنولوژی فضایی آم ر ی ک ا که روسی هست. تمام تولیدات آمریکا هم که از چین وارد میشه. علم پزشکیشون هم که فقط مال پولدار هاست. اروپایی ها هم تا شرفتو ندی بهشون پوست تخمه هم دستت نمیدن. ماه و مریخ هم که تصرف شده. حالا به نظر شما که اینقدر عالمی ما بریم با کی مبادله و همکاری کنیم. میخوای بریم از کره اورانوس یکی پیدا کنیم بیاریم. می‌پسندی؟
    • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      0 0
      سلام.مثلا اگر امارات این حرف رو زده بود! بازم این رو میگفتی؟! یا مثلا امریکا روسیه رو تایید میکرد؟ ..
  • IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    25 6
    اونوقت تو دولتمردان و سیاست خارجه مون درست برعکس تلاش دارن هرچه بیشتر از روسیه و چین گریزان و ب سمت دشمنان قسم خورده این ملت که عزم جزم دارن ریشه ملت ایران رو بخشکانن غش و ضعف برن، رئیس دولت فرمود برای تامین منافع مردم در دیدار با مقامات غربی (شما بخوانید مقامات آمریکایی ) در هر کجا و در هر زمان لحظه ای درنگ نخواهم کرد!!! پالس ضعف و بدبختی و درماندگی بی سیاستی از این بالاتر.
  • جوادی IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    1 3
    روسیه اگر عاقل باشد باید در این فرصت ذیقیمتی که بر اثر رفتار های خارج از عرف سیاستمدران یانکی بوجود آمده است به سمت اعتماد سازی و مشارکت در باز سازی صنعتی و سرمایه گذاری اقتصادی در ایران پیش برود . در غیر اینصورت و با گرایشات سیاسی اصلاح طلبان به سمت اروپا و آمریکا و زمینه سازی هایی که در دولت تدبیر و امید شده است طبیعی است که ظهوراین بهار همیشگی و جاودانه نخواهد بود و توان مانورشان لحظه به لحظه کمتر خواهد شد
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    4 3
    توی این فرصت بهترین وقت برای وارد کردن تکنولوژی از چینه. الان که آمریکا توی سواحل چین و روسیه مانور میده باید وزارت خارجه از چین و روسیه حمایت کنه. البته از حقشون نه خودشون
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    11 7
    ایران و روسیه در یک جبهه قرار دارند دیوار شرق فرو بریزد تک تک کشورهای اسیایی را میزنند
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    2 9
    ما شدیم ابزاری در دست روسیه
    • ترایتون IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      6 0
      حرف مفت نزن
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      4 0
      گرما زدگی بی عوارض نیست
  • sadeg IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    7 4
    روسیه خیلی خبیثه. تمام بمبارنهای نیروهای ایرانی در سوریه زیر سر روسیه است.2-اس 300 را که پولشو گرفته بود بعد از چندین سال که ایران مشابهش را ساخت،تحویل داد ولی به ترکیه ناتو بلافاصله اس400داد 3-هیچ یک از قطعنامه های تحریم ایران را تا حالا وتو نکرده 4-همین پریروز نماینده روسیله از لزوم فعال شدن دوربین در مراکز هسته ای گفت ...
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      1 0
      تمام بمبارونها ؟! یعنی نیروهای سپاه هیچی حالیشون نیست شما بایستی تدریس بفرمایید ! اون دوربین هم همونیه که ایران الآن انجام میده در واقع تایید کار ایرانه
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    2 0
    وسبه جنگ جهانی راهم به لطف ملت ایران آنروز(هرچند حکومت دوزاری وبی لیاقت رضاپالانچی ومحمدرضا ی فاسد ترسو) برنده شده. امروز روسیه وچین تنهابااتحادباایران قدرتمندامروز قادربه شکست تهاجم خبیثانه ی آمریکا انگلیس هستند.
  • رضا IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    2 0
    من 3 فلسفه منطقی، تاکتیکی و راهبردی رو به شما پیشنهاد میکنم، از این 3 فلسفه همیشه اگر در اینده روابط ایران با دیگران استفاده کنیم، نه هرگز پشیمان خواهیم شد نه هرگز شکست خواهیم خورد! این 3 فلسفه 1 کلمه خیلی ساده هستند، اولویت اول همسایگان ما، الویت دوم همسایگان ما و بازم الویت سوم همسایگان ما هستند. البته امنیت جمعی با تعامل و مدارا با دیگران بدست می‌آید و بقول ‌شاعر دوران‌ها فردوسی، رسم تعامل ما اینست... با دوستان مروت با دشمنان مدارا....
  • GB ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    0 0
    اگر ایران مواردی شبیه علم پزشکی روسیه رو در راستای اشاعه بهداشت در منطقه به خدمت بگیره و بجاش خدمات شهری و شهرداری رو به روسها یاد بده و براشون اجرا کنه این یکی از بحث‌های خیلی مهم و بزرگ. ببینید که وکسن کرونا رو چطوری با کمکم هم ساختن. از اون طرف هم ببینید که کشورهای همسایه مثل عراق، افغانستان، حتی از خود عربستان میان ایران برای دوا و درمان. سه تا بیمارستان بزرگ تو بلوچستان، خراسان و خوزستان با کمک دکترهای روسی بسازید ببینید عایداتش چی خواهد بود. این خودش یه پروژه عظیم خواهد بود. روسها در پژوهش و توسعه در همه زمینه ها خیلی خوب هستن و تکنولوژی همه چیز رو دارن. اما شهرداری و خدمات به شهروندان خودشون رو اصلاً بلد نیستن که ما می‌توانیم در این زمینه بهشون کمک کنیم.
  • رضا IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    0 0
    روسیه پس از انگلیس کثیف ترین کشور یه که تا حالا دیدم همش سعی داره از ایران سو استفاده کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس