.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد که ۱۵ زندانی ارمنستانی را در ازای دریافت نقشه‌های میدان‌های مین در منطقه «قره‌باغ کوهستانی» تبادل کرده است.

به گزارش مشرق، بعد از محکوم شدن ۱۴ زندانی ارمنستانی توسط دادگاه جمهوری آذربایجان، باکو از تبادل ۱۵ زندانی این کشور خبر داد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان عصر شنبه اعلام کرد که ۱۵ زندانی ارمنستانی را در ازای دریافت نقشه‌های میدان‌های مین در منطقه «قره‌باغ کوهستانی» تبادل کرده است.

به گفته این وزارتخانه، ارتش ارمنستان در زمان اشغال قره‌باغ، میدان‌های مین شامل ۹۲ هزار مین ضد نفر و ضد زره در این اراضی کار گذاشته و هم‌اکنون تهدید بسیار خطرناک و مهلکی برای بازگشت آذربایجانی‌ها به این منطقه محسوب می‌شوند.

بر اساس این گزارش، در بیانیه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان ذکر شده که وساطت روسیه کمک کرد نقشه‌های میدان‌های مین ارتش ارمنستان در شهرهای «فضولی» و «زنگلان» واقع در قره‌باغ را به‌دست بیاورند.

باکو درباره تبادل زندانی‌ها با ایروان نیز فقط گفت که آنها بعد از تحمل مجازات، به ارمنستان تحویل شدند و از ارائه جزئیات بیشتر امتناع کرد.

روز جمعه بود که دادگاهی در باکو، چهارده عضو نیروهای مسلح ارمنستان را در اتهام ورود غیرقانونی به جمهوری آذربایجان مجرم شناخت و به زندان محکوم کرد.

تنش‌های مرزی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در هفته‌های اخیر بارها  شدت گرفته و هر دو، طرف مقابل را به نقض آتش‌بس و حریم مرزی متهم می‌کنند.

تنش‌ها در شرایطی ادامه دارد که باکو و ایروان چهارم آبان ۱۳۹۹ بعد از ۴۴ روز درگیری، با وساطت مسکو بر سر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی به توافق رسیدند.

بر اساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در «آغ‌دام»، «کلبجر» و «لاچین» را تخلیه کند و مسیر زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند.

در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. شهر آزاد شده «شوشا» به همراه همه مناطق آزادشده به باکو واگذار شد.

تبادل ۱۵ زندانی ارمنستانی با نقشه میدان‌های مین در قره‌باغ

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس