۲۳ ذی‌القعده روز زیارتی مخصوص امام رضا(ع) / دل‌های عاشقان به سوی مشهدالرضا(ع) پر می‌کشد

حرم رضوی مهیای برنامه‌های روز زیارتی مخصوص امام رضا(ع) است و تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شده است.

به گزارش مشرق، دوباره ۲۳ ذی القعده آمده و دل‌های عاشقان به سوی مشهدالرضا(ع) پر می‌کشد؛ چرا که به روایتی سالروز شهادت ثامن الحجج(ع) و روز زیارتی آقاست و حال و هوایش با همه ایام دیگر سال فرق دارد.

معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی به مناسبت این روز عزیز، ویژه برنامه‌های متعددی را تدارک دیده که از بامداد فردا آغاز می‌شود. نکته مهم در تدوین این برنامه‌ها این است که با توجه به شرایط کرونایی کشور، تمهیدات ویژه‌ای برای رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی پیش‌بینی شده که مهمترین آن، برگزاری برنامه‌های روز زیارتی در صحن‌های پیامبر اعظم(ص)، رواق امام خمینی(ره)، مسجد گوهرشاد، صحن جمهوری اسلامی و صحن امام حسن مجتبی(ع) است.

برنامه‌های صحن پیامبر اعظم(ص)، از ساعت ۴ صبح فردا، یکشنبه ۱۳ تیر، با قرائت زیارت جامعه کبیره توسط ذاکر اهل بیت(ع)، سعید حدادیان آغاز خواهد شد. ادامه برنامه های روز زیارتی در این صحن از ساعت ۱۸:۳۰ و با قرائت مجدد زیارت جامعه کبیره دنبال می شود. شعرخوانی احمد بابایی، سخنرانی آیت ا... صدیقی، اقامه نماز به امامت حجت الاسلام و المسلمین راشد یزدی، قرائت زیارت امین الله توسط جعفر ملائکه، سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین انصاریان و قرائت دعای امام رضا(ع) برای فرج امام زمان توسط حجت الاسلام فیروزی نیا، دیگر برنامه‌های روز زیارتی در صحن پیام اعظم(ص) خواهد بود.

بخش دیگری از برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت ۲۳ ذی القعده، در رواق امام خمینی(ره) برگزار می‌شود. آن طور که معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی برنامه ریزی کرده است، مراسم این رواق از ساعت ۸:۴۵ صبح فردا و با قرائت زیارت جامعه کبیره توسط مهدی سروری آغاز و در ادامه بر نامه‌هایی همچون همخوانی قرآن کریم، اجرای گروه سرود گلدسته‌های حرم، دکلمه خوانی امیرعباس موسوی، شعرخوانی حمیدرضا برقعی پیش بینی شده است. سخنران این مراسم، آیت الله علم الهدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه مشهد مقدس خواهد بود که از ساعت ۱۱ در جمع زائران حاضر در رواق امام خمینی (ره) ایراد سخن خواهد کرد.

در ادامه حاج امیر عارف مرثیه سرایی خواهد کرد، سپس نماز ظهر و عصر به امامت حجت الاسلام و المسلمین راشد یزدی اقامه خواهد شد و در ادامه نیز ذاکر اهل بیت(ع)، حاج علی برادران همراه با زائران زیارت امین الله را زمزمه می‌کند.

زائران همچنین می توانند در روز زیارتی حضرت(ع)، از برنامه‌های مسجد گوهرشاد بهره مند شود. این برنامه‌ها از ساعت ۴ صبح فردا، با قرائت زیارت امین الله توسط محمدحسین پویانفر و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حاتمی آغاز خواهد شد. بخش دوم مراسم مسجد گوهرشاد نیز از ساعت ۱۰:۲۰ با قرائت زیارت جامعه کبیره توسط محمد عطاپور دنبال می شود و دکلمه خوانی مهدی بهرزویان، شعرخوانی علی زمانیان و سخنرانی حجت السلام و المسلمین راشد یزدی دیگر بخش‌های آن خواهد بود.

معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی، برنامه‌هایی را نیز برای اجرا در صحن جمهوری اسلامی حرم مطهر پیش بینی کرده است. برنامه بامدادی این صحن از ساعت ۴ صبح یکشنبه ۲۳ ذی القعده و با قرائت زیارت مخصوص امام رضا(ع) توسط مهدی نیکبخت آغاز می‌شود. بخش دوم برنامه های این صحن، شامل برنامه‌های شامگاهی است که از ساعت ۱۹:۴۰ آغاز می‌شود. در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین اسلامی فر سخنرانی خواهد کرد و ذاکر اهل بیت(ع) مهدی منصوری نیز زیارت امین الله را همراه با زائران قرائت می‌کند.

برنامه‌های پیش بینی شده برای زائران در صحن امام حسن مجتبی(ع) نیز شامل سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مقری است که از ساعت ۱۹:۴۰ آغاز می شود. همچنین در این محفل زائران همراه با محمد فیروزی، ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت، زیارت امین ا... را قرائت خواهند کرد.

امین بهنام در همین زمینه بیان کرد: در آستانه ۲۳ ذی‌القعده، روز زیارت مخصوص امام هشتم(ع) و به روایتی شهادت این امام همام، اقدامات خاصی را از فضاآرایی صحن‌ها تا تهیه اقلام بهداشتی به منظور آرامش خاطر زائران و مجاورانی که برای شرکت در برنامه‌های این روز به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند، در نظر گرفته‌ایم.

وی گفت: سیاه‌پوشی صحن و سرای رضوی با نصب پارچه‌های مشکی در گوشه و کنار این آستان مقدس انجام شده است. همچنین کتیبه بزرگ «فقیر و خسته به درگاهت آمدم رحمی» در صحن انقلاب اسلامی به همین مناسبت نصب شده است.

معاون خدمات زائران حرم مطهر رضوی ادامه داد: همچنین برای پذیرایی از زائران در مسجد گوهرشاد و رواق امام خمینی(ره)، ۶ هزار بسته صبحانه ساده بین صفوف نماز صبح روز یکشنبه، ۱۳ تیر ۱۴۰۰ توزیع خواهد شد.

بهنام اظهار کرد: برنامه تشرف گروهی از زائران زیارت اولی از مناطق کم‌برخوردار و محروم حاشیه شهر مشهد در قالب طرح «یا معین الضعفاء» با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در صبح روز زیارتی در دستور کار این معاونت قرار دارد.

وی افزود: این زائران پس از تشرف و زیارت در پشت پنجره فولاد صحن انقلاب، با رعایت کامل و دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی میهمان ویژه برنامه‌های رواق کوثر و غذای متبرک مهمانسرای حضرت رضا(ع) به صورت برون‌بر خواهند شد.

معاون خدمات زائران حرم مطهر رضوی با تأکید بر افزایش تعداد نیروهای خدمه و خادمیار برای میزبانی شایسته از زائران در این روز زیارتی گفت: به طور مثال تعداد نیروهای بخش صندلی چرخدار دو برابر می‌شود و در لحظه ۱۵۰ نیرو با صندلی چرخدار در صحن‌ها حضور خواهند داشت.

وی تصریح کرد: همچنین تمامی پیش‌بینی‌های لازم در حوزه‌های مختلف؛ از فرش‌آرایی ویژه تا تأمین اقلام مصرفی همچون مُهر نماز، محلول ضدعفونی دست، ماسک، لیوان یک‌بار مصرف، صابون مایع و.... با توجه به نیاز زائران انجام شده تا دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی به بهترین شکل ممکن رعایت شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    1 0
    السلام علیک یا امام رئوف جانم فدایتان
  • محمد IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    1 0
    دست لرزان منو دامان تو/ چشم گریان منو احسان تو/ گر مرا از خود برانی وای من/ من گدای این درم آقای من/عاشقان گرد حرم در جسجو/ سائلان با حضرتت در گفتگو/ هر کسی دارد تمنایی به دل/ من پریشانم ز عسیانُ خجل
  • IR ۰۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    0 0
    السلام علیک یا امام رئوف، السلام علیک یا علی بن موسی الرضا علیک آلاف التحیة و الثناء

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس