افاضلی: آیا در آسیا هم برای پرسپولیس مهندسی می‌شود؟/ماجرای امثال ویلموتس نباشد پول برای تکنولوژی خواهیم داشت

کارشناس فوتبال کشورمان گفت: آیا در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا که پرسپولیس در آن موفق بوده هم بازی‌ها مهندسی شده است؟

به گزارش مشرق، هومن افاضلی درباره اینکه  برخی تیم‌های لیگ برتری در هفته‌های اخیر بارها از کلید واژه‌هایی مثل برابری، عدالت و ... در قیاس بازی‌های‌شان با تیم پرسپولیس استفاده کرده‌اند اظهار داشت: یک سوال می‌پرسم، آیا در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا که پرسپولیس در آن موفق بوده هم بازی‌ها مهندسی شده است؟ مقداری باید صحبت‌ها از  جو هواداری فاصله گرفته و  کارشناسی باشد. این مباحث کارشناسی نیست. مربیان هم زیر فشار دوست دارند چیزهایی بگویند اما واقعیت این است پرسپولیس هم مثل تمام تیم‌های دیگر از اشتباهات داوری سود برده و ضرر هم کرده است.

وی افزود: من سال گذشته سرمربی پارس جنوبی بودم. در آن زمان حتی یک پنالتی هم در طول فصل برای این تیم گرفته نشده بود. وقتی پارس جنوبی در رتبه یازدهم بود از این تیم به ماشین‌سازی رفتم که 8 ماه نبرده و از 10 مسابقه آخرش فقط 2 امتیاز گرفته بود. در ماشین‌سازی هم چنین صحبت‌هایی می‌کردند اما بازی اول مان مقابل ذوب‌آهن اتفاق برعکسی افتاد.

سرمربی سابق تیم‌های پارس‌جنوبی و ماشین‌سازی اضافه کرد: پس از آن بازی مهیج و پرگل که با برتری چهار بر سه ماشین‌سازی تمام شد، تیم حریف اعتقاد داشت داور اشتباهات زیادی داشته و حق ذوب‌آهن را خورده است. پس از تماشای فیلم‌ها مشخص شد داور بیچاره فقط یک اشتباه کرده است. ذوب‌آهن در آن زمان می‌گفت از مسابقات کنار می‌کشیم و فلان و فلان اما در دیدارهای بعدی ماشین‌سازی اشتباهات زیادی علیه ما شد. آفساید را نگرفتند و گل خوردیم. این اشتباهات برای همه تیم‌ها است.

افاضلی خاطرنشان کرد:  در برخی مسابقات حق تیمی تضییع می‌شود و در برخی بازی‌ها هم بیشتر از آنچه باید به آن تیم داده شده و اشتباه به سودش است. اینکه بگوییم اشتباهات داوری سازمان‌یافته است، درست نیست و در کل اینگونه سازماندهی کردن در کشور ما کار خیلی سختی است زیرا فاکتورهای زیادی وجود دارد که می‌توان مسائل را با هم تطبیق داد. وزارت ورزش مالک استقلال و پرسپولیس است و وزارت صنایع 6، 7 تیم دارد. در این وضعیت چگونه می‌توان حرف از مهندسی و سازماندهی شدن مسابقات زد؟

بیشتر بخوانید:

داور استقلال شانس آورد بازی تماشاگر نداشت/ قرعه تیم ملی بهتر از این نمی‌شد

وی تصریح کرد: وقتی چنین صحبتی می‌کنید باید مدارکی هم داشته باشید.  اگر هر چه در ذهن‌مان می‌رسد بدون آنکه سند و مدرکی داشته باشیم، بگوییم فقط موضوع را به بحثی تبدیل می‌کند که در ذهن مردم می‌نشیند و در کشورهای دیگر برای اینگونه حرف‌ها تنبیهات بسیار سختی وجود دارد. اگر به من بگویند در فوتبال شرط‌بندی وجود دارد می‌گویم دست کم برای آن در لیگ‌های پایین مدارکی وجود دارد و اگر به این بحث ورود کنیم فوتبال‌مان نجات خواهد یافت. به جای اینکه بگوییم همه می‌خواهند یک تیم قهرمان شود، به بحث شرط‌بندی ورود کنیم.

کارشناس فوتبال کشورمان درباره اینکه بهتر نیست در شرایط فعلی که امکان استفاده از سیستم VAR در فوتبال ایران وجود ندارد از سیستم آفلاین برای کمک به داوران استفاده شود، عنوان کرد: برای اینکه بخواهیم میزبان رقابت‌های انتخابی جام جهانی شویم باید سیستم VAR داشته باشیم در غیر اینصورت به ما میزبانی نمی‌دهند. استفاده از تکنولوژی‌های داوری در فوتبال دنیا روتین شده و ما هم برای عقب نماندن فکری کنیم. با عقب ماندن از قافله خیلی چیزها را از دست می‌دهیم و با این همه استعداد و پتانسیل به یک کشور درجه دو تبدیل می‌شویم.

افاضلی تصریح کرد: در برخی کشورهای اروپایی بیش از ده سال است از تکنولوژی خط دروازه استفاده می‌شود و از حدود چهار سال قبل هم کشورهای مختلف به سیستم VAR مجهز شده اند. در زمینه تکنولوژی گذشت چهار سال مانند گذشت 20 سال در صنایع معمولی است. به همین دلیل اگر خودمان را به روز نکنیم، عقب می‌مانیم.

وی اضافه کرد: البته اگر قراردادها را به شکلی ببندیم که مثل ماجرای ویلموتس نشود، پول برای ما می‌ماند تا از تکنولوژی استفاده کنیم. به تازگی هم شنیده‌ام عزیزی خادم گفته پول ویلموتس را نمی‌دهم. وی حق دارد ناراحت باشد زیرا وارث فدراسیونی شده که هزار مشکل دارد اما فیفا قرارداد ویلموتس را از پولی که در این نهاد داریم کسر می‌کند.

مربی سابق تیم ملی فوتبال کشورمان ادامه داد: فدراسیون دوست ندارد این مبلغ را پرداخت کند اما دست ما نیست. به هر حال این فاجعه اتفاق افتاده اما باید بگویم از این مسائل خیلی جاها رخ می‌دهد و درست نیست فقط فوتبال را خراب کنیم. در جاهای دیگر هم از این قراردادها بسته می شود که کسی به آن ورود نکرده اما به این دلیل که مردم فوتبال را دوست دارند، بلاگردان مسائل دیگر شده است. امیدوارم چنین اتفاقاتی نه فقط در فوتبال بلکه در جای دیگر هم نیفتد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    4 15
    گرچه افتخاری برای کشور خواهد بود اگر بشه، ولی مگر قهرمان آسیا هم شده؟!!
    • پیمان رضازاده IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      0 0
      خدای ناکرده نمیخوام صحبتی رو عرض کنم که موجبات فحش خوردنم باشه. اما وقتی شما می فرمائید پرسپولیس قهرمان آسیا نشده من عرض میکنم دو جواب برای شما موجوده : 1- پرسپولیس یک بار قهرمان جام در جام آسیا شده. جامی که با جام قهرمانی باشگاهها ادغام شد و لیگ قهرمانان فعلی رو بوجود آورد. 2-بحث نتیجه گیری برخلاف نظر شما تنها جام گرفتن نیست.پرسپولیس در سه سال اخیر دوبار به فینال جامی رسیده که استقلال در بهترین وضعیت بیست سی سال اخیر به نیمه نهایی اون رسید.وقتی بازیکنانی نظیر جوادنکونام ، آندوتیموریان ،مجتبی جباری ،مهدی رحمتی ، فرهاد مجیدی ، خسرو حیدری و ... در اون بازی میکردند. جالب اینکه بعداز شکست استقلال از اف سی سئول اقای فتح اله زاده مدیرعامل وقت استقلال برای نشون دادن موفقیتشون فرمودند ما بمقام سوم اسیا رسیدیم. طبق اظهار نظر یک استقلالی دوبار رسیدن به فینال این جام اونهم با دو پنجره بسته نقل و انتقالات و از دست دادن تعداد زیادی بازیکن در هر دوبار (طارمی امیری مسلمان احمدزاده و محرمی در نوبت اول و ترابی بیرانوند علی علیپور شجاع خلیل زاده در نوبت دوم ) موفقیت بحساب نمیاد؟؟؟!!!
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    4 12
    در پنج هفته اخیر پناتی سپاهان مقابل پرسپولیس گرفته نمیشود و بازی مساوی تمام میشود(یک امتیاز)...در هفته بغد پنالتی استقلا مقابل پرسپولیس در دقیقه 3 گرفته نمیشود و سه امتیاز به حساب تیم پرسپولیس میرود(سه امتیاز)... در هفته بعدی هم باز وقتی پرسپولیس مقابل ذوب عقب هست ترابی اخراج نمیشود(کارشناسان داوری هم تایید کردن) و تیم پرسپولیس دو گل میزند(سه امتیاز) در بازی با مس هم خطای هند عبدی گرفته نمیشود و توپ گل میشود(سه امتیاز).. دربازری با گل گهر وقتی بلازی دو-یک بود خطای پنالتی واضح به بیرون محوطه جریمه برده میشود(سه امتیاز)... وقتی در پنج هفته اخیر همه داوریها به نفع تیم پرسپولیس بود چجوری میگین مهندسی نشده؟؟؟
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      10 2
      ۱۲:۵۶ توای که برای اثبات حرفت پای کارشناسا رووسط می کشی کارشناسا نگفتن از چند زاویه دیدیم و گل عبدى هند نبود همون موقع که گل گهر گلش و زد همون کارشناسا نگفتن خطایی که منجر شد به گل اشتباه داور بوده و خطانبوده و حتی اگر پنالتی گرفته می‌شد نتیجه ۲ به ا می‌شد نمی فهمم چرا فقط وقتی کارشناس حرفش به مذاق یه عده خوش می یاد درسته و اصلاً انگار بقیش کارشناسی نیست!
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      9 2
      درد دارید؟ حق دارید، عاخه سرورتون پرسپولیس بوده و هست و خواهد بود. بدبختای بیچاره دارید همه غلطی میکنید که ۵گانه پرسپولیس کامل نشه که به کوری چشم شما میشه. چند سال که از گروهتون هم بالا نیومدید و امسال هم با نذر و نیاز و هزار فلاکت و شانسی تونستید، پس لطفاً زیپو بکشید در مورد تیم ۶ سوراخ خودتون حرف بزنید نه سرورتون پرسپولیس.
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    3 10
    بله. صد در صد مهندسی شده است ببم جان. نفوذ وقتی باشه آسیا که خوبه جهان هم مهندسی شده میشه مثل جام جهانی 98 فرانسه که جام رو دودستی دادن به فرانسوی ها یا جام جهانی 2014 برزیل که جام دو دادن به آلمانی ها
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      2 2
      فوقش ناداوری بشه یا بازدوبند بازیکن تيم و محروم کنن اتفاق دیگه‌ای نمی‌یوفته و حتی بفرض محال هم اگر نفوذی باشه تا تیمهای عربستانی و اماراتی قطری یا اونطرف کره ای ژاپنی باشن نوبت به ماها که حتی انقد نفوذ نداریم که واسه میزبانی تو این کشور و اون کشور الاخون بالاخون نشیم نمی‌رسه!
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    1 11
    اگه سیستم VAR تو مراحل گروهی و حذفی بود که شانس پولیس بالا نمیومد!! تو لیگ که وضعیت فاجعه بار تره بهتره حرف نزنید!!!
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    11 1
    یک مشت عقده ای و مافیا که چشم دیدن موفقیتهای پرسپولیس را ندارند با ایجاد جو کاذب و فشار روانی به مسولین و داورها و .... سعی دارند برای پرسپولیس مشکل و استرس ایجاد کنند تا جلوی پنجگانه قهرمانی پرسپولیس و موفقیت در آسیا را بگیرند، و اشخاصی مثل فرهاد مجیدی برای پنهان کردن بی عرضگی ضعف خودش به این چرندیات دامن میزنه و....!!!! وگرنه هر عقل سلیمی موفقیت پرسپولیس در آسیا با آنهمه مشکلات و (خیانت استقلال در همکاری با سعودی‌های بیشرف در مورد آل کثیر و ....) بسته بودن پنجره نقل و انتقال را نمی‌تواند به مهندسی و این چرندیات ربط داد، آنهم با وجود نفوذ تیمهای حاشیه خلیج فارس و با وجود خائنین و جواسیس داخلی «عوامل استخلال و سفاهان» و این اقتدار تنها حاصل هدفمندی و هماهنگی و اتحاد و لیاقت مجموعه پرسپولیس است. پس آنها که از این اقتدار میسوزند بهتر است بجای هوچیگری، اول آب را بریزند برجای سوختگیشان و بعد اگر دانش و علمش را دارند مجموعه زیر دستشان را درست کنند که برای کتمان ضعف و حقیقت مجبور به خاله زنک بازی و جیغ و ویله کشیدن نباشند.....
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      10 1
      ایول دادا، زدی تو خال. عاخه من موندم اینا چه جماعتی هستند، واسه اینکه تیم دیگری از کشورشون موفق نشه حاضر هستند برای دشمنان این مرز و بوم «سعودیها» جاسوسی و خبرکشی کنن تا بر علیه پرسپولیس بکار ببرند تا مانع موفقیت ملی تیم مملکشون بشن!!!! عاخه وطن فروشی و خیانت و جهالت تا چه حد!!!! اونوقت همینا میان حرف از فوتبال پاک و مهندسی و .... می‌زنند!!!! برید که آدم شرمش میشه از حضور و وجود شماها.‌....
  • زهره IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    3 1
    اگر وی ای آر نبود که کره جنوبی راشکست داده بودیم و استقلال نابود می شد.
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    5 1
    توجه توجه: تیمهایی مثل استقلال و سپاهان که حاضر به جاسوسی برای سعودی‌ها شدند و به یک تیم ایرانی و ایران خیانت کردند تا جلوی موفقیت پرسپولیس در آسیا را بگیرند، دهنشونو ببندن و در باره فوتبال پاک حرف نزنند. «نامردای وطن فروش خائن»
  • حمید IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    1 4
    اگر در آسیا هم قهرمان شدید میتونی این حرف رو بزنید جناب افاضلی، نه اینکه بزرگترین افتخارتون فینال آسیا بوده اونم با قرار گرفتن در ساده‌ترین گروه‌ها، و هرگز در گروه‌های به اصطلاح مرگ قرار نگرفتید
  • محمد IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    3 1
    درود به شرفت مرد
  • SE ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    4 0
    توهم ناشی از غرور کاذب و حسادت چشم و عقل کیسه کش ها رو کور کرده
  • رضا IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    0 2
    واقعا بعنوان یه استقلالی خجالت میکشم درباره تیم خوب وباکیفیت لنگ حرف بزنم... حداقل به خودمون دروغ نگیم...
    • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      1 0
      حداقل خودتو بخواب نزن اشکال نداره بالاخره یه روز بیدار می شی!
  • محمود US ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    0 0
    پرس پولیس بعد از ده سال حالا ۵ تا قهرمانی بیاره اگه سال بعد بابا مسعود نباشه چی، باز هم می تونید قهرمان بشید یا چیز دیگه می گید ، خدایی یک سری به یوتیوپ بزنید و صحبتهای اقای رییس کمیته داوران پیشین را ببیند بعد خودتان قضاوت بکنید
  • IR ۰۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    1 0
    اولا بله، نهایتا داورا تو آسیا طبق گفته یکی از کمک داورای بین المللی با 10/20 هزار دلار قابل خریداری هستند، ثانیا دادگاه کاس بازی النصر جواب اینو میده، ثالثا وقتی همه امکانات کابینه دولت برای یه تیم باشه باور کن تیمای مالدیوی هم قهرمان آسیا میشن حالا ما چیکار کنیم تیم محبوب افاضلی عرضه نداره، رابعا ریشه همه کارشکنی های همسر ایشون علیه استقلال قهرمان آسیا مشخص شد، زن و شوهر لنگی عقده گشایی می کردن.
  • پیمان رضازاده IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    0 0
    بعنوان یه پرسپولیسی عرض میکنم داور در بازی پرسپولیس و گل گهر باید پنالتی رو بسود گل گهر اعلام میکردند و یحیی رو اخراج چون اولا اعتقاد داشتم و دارم ترسو بازی کردن رو باید از پرسپولیس گرفت و مهمتر از اون اینکه پرسولیس قدرت این رو داشت که بازی رو بسود خودش تمام کنه که این مساله با گل زیبای احمد نور ثابت شد. اما اگر انسان به عدالت معتقده باید مساله رو از همه جهات ببینه نه فقط از سمتی که بسودش هست. اینروزها همه روی این پنالتی زوم کردند اما حاضر نیستند این مساله رو بیان کنند که اصلا گل اول گل گهر هم بعلت اشتباه داور به ثمر رسید. داور دایو بهنام برزای رو خطای ترابی روی ایشان تشخیص داد و اون خطا موجب گل اول گل گهر شد. چطوریه که همه اون پنالتی رو میبینند اینو نمیبینند.هفته فبل هم در بازی با مس همه عزیزان روی گل پرسپولیس اعتراض داشتند و علت رو هند مهاجم پرسپولیس - عبدی- عنوان میکردند. اما هیچکس به این نکته کمتر اشاره ای نکرد که در نیمه اول همون بازی داور باید یه بازیکن مس رو بدلیل ممانعت از گل احتمالی پرسپولیس تنها بایک کارت زرد تنبیه کرد در حالیکه مستحق اخراج بود. در بازی استقلال و الومینیم هم اگه گل سالم استقلال مردود شد پنالتی مسلم الومینیم هم دیده نشد با احترام به نظر همه من هم نظرم رو عرض کردم لطف بفرمایید توهین نکنید
  • مجید IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    0 0
    لعنت بر خیانتکارهای ششتقلالی شله زردی وطن فروش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس