عراقچی

اگر تهران استراتژی و شکل برخورد با غربی‌ها را تغییر ندهد؛ مذاکرات وین به زنجیره‌ای فرسایشی و بدون نتیجه تبدیل خواهد شد.

سرویس سیاست مشرق- از همان روز اول آغاز مذاکرات احیای برجام در وین به‌صورت مداوم دیپلمات‌های ایرانی اعلام می‌کردند که دور بعدی مذاکرات احتمالاً دور آخر بوده و همه‌چیز روبه‌پیشرفت قرارگرفته است.

اما پس از دور ششم مذاکرات و مشخص شدن رئیس‌جمهور بعدی به ناگهان ادبیات دیپلمات‌های ایرانی تغییر کرد. دیگر از آن افق در دسترس دیگر خبری نبود و عباس عراقچی با ریختن آب پاکی روی دست مذاکرات گفت: مسیر باقی‌مانده ساده نخواهد بود[۱]

در تهران حسن روحانی رئیس‌جمهور که تا پیش‌ازاین از ترک خوردن دیوار تحریم‌ها و پایان آن سخن می‌گفت در آخرین اظهارنظر می‌گوید: اگر اختیارات بیشتری به عراقچی بدهند همین امروز تحریم‌ها به پایان می‌رسد.

درحالی‌که تیم مذاکره‌کننده کشورمان با فراغ بال و اختیارات لازم پا به وین گذاشته این سخنان حسن روحانی معنای مشخصی داشت: آنچه ایران با چنگ و دندان در برابر گانگستر آمریکایی حفظ کرده بود؛ برخی مایل بودند آن را در سینی طلا گذاشته و به دموکرات‌ها بدهند.

اخیراً دنیس رأس (نماینده اوباما در خاورمیانه) و جیمز جفری سفیر سابق آمریکا در ترکیه و عراق در مقاله‌ای مشترک نوشته‌اند که توافق هسته‌ای با ایران مسئله نیست، بلکه خود ایران مسئله است. اشاره این دو دیپلمات آمریکایی به آن است که توافق هسته‌ای لزوماً برطرف‌کننده حساسیت‌های امنیتی غرب بر ایران نشده و باید تهران در مسئله بالستیکی و منطقه‌ای کنترل شود. [۲]

ادبیات حاکم بر این مقاله واقعیت موجود بر روحیه و ذهنیت غربی‌ها در مذاکرات وین است و به‌صورت حتمی گروه ایرانی توانایی پاسخ‌گویی به این باج‌خواهی را نداشته و به تعبیر حسن روحانی «اختیار بیشتر» می‌خواهد تا آنچه به ترامپ ندادیم را بدون هزینه به بایدن تقدیم کنیم.

البته این فقط آمریکایی‌ها نیستند که میل به زیاده‌خواهی در وین دارند؛ اخیراً آلن فراشون، سرمقاله نویس روزنامه لوموند، در مطلبی درباره  نتیجه آخرین انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشته است که رئیسی قصد تغییر سیمای بیرونی ایران را ندارد حاضر به گفتگوی سیاسی و اقتصادی با آمریکا نیست و نمی‌خواهد به ترکیب زرادخانه موشک‌های بالستیکی سپاه پاسداران و شبکه گروه‌های شبه‌نظامی ایران در منطقه دست بزند.

اما در وین چه اتفاقی افتاده که  ماهیت مذاکرات هسته ای تغییر کرده و به سمت زیاده خواهی فرا برجامی برود:

واقعیت آن است که روحیه حقوقی و سازمان مللی حاکم بر وزارت امور خارجه باعث شد تا در وین گره در کار تیم مذاکره‌کننده افتاده و آن‌ها نتوانند به‌صورت مقتدرانه با تروئیکای اروپایی و سایه آمریکایی آن به نتیجه قابل فهم برسند.

درحالی‌که برخی از کارشناسان وزارت خارجه اعتقاددارند که حفظ تیم مذاکره‌کننده زمان رسیدن به توافق را برای دولت جدید کم‌تر می‌کند؛ باید گفت که حفظ شاکله این روحیه در ادامه مذاکرات نه‌تنها مؤثر نیست، بلکه طرف غربی را بر خواسته‌های نامشروع خود جسورتر خواهد کرد.

اگر تهران استراتژی مذاکره با غربی‌ها را تغییر ندهد؛ مذاکرات وین به زنجیره‌ای فرسایشی و بدون نتیجه تبدیل خواهد شد؛ پنج اشتباه بزرگ عراقچی در مذاکرات وین باعث شد؛ خوی وحشی و زیاده خواه غربی جای مذاکرات برابر را بگیرد.

۱-ایده تقسیم تحریم‌ها به موارد «رفع شدنی» و «رفع نشدنی» و پذیرش آن از سوی تیم مذاکره‌کننده فعلی از همان ابتدا به معنای ورود ایران به تونل مذاکرات فرسایشی بود، در این شکل از رویارویی دیپلماتیک تا بدین جا هر دور از مذاکره به‌عنوان توافق نهایی به ایران فروخته‌شده و به‌نحوی‌که آورده ایران در هر مرحله هرگز به‌اندازه‌ای نباشد که ایران بتواند برای مذاکره بعدی مقاومت کند.

۲- ادغام مذاکرات «نجات برجام» و «بازگشت آمریکا به برجام» شانس ایران را برای رسیدن به توافق منصفانه و پایدار کم‌تر کرد.

۳- نتیجه عجله ابتدایی تیم ایرانی دررسیدن به توافق قبل از انتخابات ریاست جمهوری باعث شد اسلحه آمریکا برای فشار به ایران مسلح‌تر شده و آمریکایی‌ها آن را برای کنترل رفتار ایران به کار ببرد (درحالی‌که پیش از آغاز مذاکرات تنها حل مسائله هسته‌ای روی میز بود؛ به ناگهان به روح شروط ۱۲ گانه پمپئو منحرف شد)

۴- ترک مذاکرات قبل از اغاز دور چهارم؛ اقدام شجاعانه‌ای از سوی ایران بود که متأسفانه اجرا نشده و تیم حاکم بر مذاکرات جسارت آن را نداشت. نوع واکنش آمریکا به خرابکاری نطنز نشان می‌داد تضعیف ایران را به توازن در خاورمیانه ترجیح می‌دهد.

۵-ایران در مذاکرات وین هرگاه از آمریکایی‌ها ناامید می‌شد به پاریس تکیه می‌داد فرانسه هیچ‌گاه ستون سیاست خارجه تهران نبوده و ذاتاً خود را رقیب منطقه‌ای ایران می‌داند.

محسن امین زاده معاون وقت وزارت خارجه در دولت اصلاحات در اظهارنظر جالب‌توجهی گفته است که ماندن ظریف در مذاکرات وین ضروری است؛ البته دستور ماندن ظریف در وزارت خارجه به معنای ماندگاری وزیر فعلی در آن وزارتخانه نیست؛ برای اصلاح‌طلبان افراطی حفظ روحیه و منش ظریف در وزارت خارجه از حضور فیزیکی او مهم‌تر می دانند.

 پنج اشتباه بزرگ عراقچی در وین/ ضرورت شخصیت‌سازی جدید از وزارت امور خارجه

ایران در یک سال نخست دولت جدید قاعدتاً روزهای دشواری در بعد بین‌المللی پیش رو دارد؛ مهم‌ترین آن «جانمایی» جدید و فهم آشکار از مفاهیم حاکم بر سیاست خارجه و اقتصاد ماست. وقت آن رسیده است که به‌جای تلاش برای شکست تحریم، میزان اثرات تحریم پذیری را پایین بیاوریم؛ این تغییر بزگ استراتژیک نیاز به یک شخصت سازی جدید از وزارت خارجه کشورمان دارد.

 

[۱] https://www.farsnews.ir/news/۱۴۰۰۰۴۱۰۰۰۰۴۲۱

[۲] https://www.theatlantic.com/ideas/archive/۲۰۲۱/۰۶

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 76
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • شاکی IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    52 7
    به همین راحتی . پنج اشتباه . یعنی این مصیبت هشت ساله فقط برای ما مردم بوده . این اقایون که کک شون هم نمیگزه .
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      14 1
      تازه فقط 5 اشتباه؟؟! بیاین 25 تاشو خودم براتون لیست کنم از ... وندی ... بگیر تا این اظهارات متناقض با شرایط مذاکرات!!!!
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      8 2
      از دکتر روحانی رسیدیم به رئیسی از لاریجانی رسیدیم به قالیباف از دکتر ظریف رسیدیم به امیر عبداللهیان از دکتر حناچی رسیدیم به زاکانی
    • DE ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      1 1
      برای هرروز که تیم مذاکره‌کننده در وین همراه خانواده هاشان بودهاندعلاوه بر کلیه مخارج اقامت و تفریح هم حقوق دلاری و هم تومانی می گرفتند اخرش هم تعداد زیادی سکه می گرفتند. هیچ کاری هم انجام نمی دادند: فقط نشسته بودندو دستورات ان چهار + 1 را یادداشت می کردند. خدایا اخر تا کی به کی درد دلمان را بگویم. بقال سر محل ما بهتر مذاکره می کرد تا این تیم بیسواد رو...
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    49 18
    وقتیکه اختیار مذاکرات بدست چند واداده که درمقابل زباد خواهی دشمن کوتاه می آیند وضع همین میشه
    • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      9 0
      دقیقا
  • مهدی IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    50 15
    از روز اول هم مشخص بود که هدف آمریکا برداشتن تحریم ها نیست و فقط یک حیله برای به دام انداختن ایران است مثل کاری که با شوروی و لیبی و کره شمالی و حتی صدام کردند آمریکا تحت هیچ شرایطی تحریم ها را بر نمی دارد و به هیچ وجه هم به ایران حمله نظامی نخواهد کرد حالا هر چقدر هم که دولت ها به آمریکا امتیاز بدهند و تسلیم شوند هیچ فایده ای نخواهد داشت تنها راه پیشرفت نگاه به داخل است
  • رزمنده IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    51 8
    بنده یکی رزمندگان دفاع مقدس هستم به هیچ عنوان از برناموشکی حرف نزنید چطور اسرائیل حاضر نیست درباره برنامه هسته ای که داره حرف بزند بعد ما بیایم خودمان لیبی کنیم نه آنها برنامه موشکی را نمی خوان اونها رمز و راز دقیق زدن موشکها را میخوان که فکری بکنند
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    44 12
    آقا زودتر این تیم مذاکره کننده رو خلع ید و ممنوع الخروج کنین و طرز تفکرشونم از وزارت امور خارجه بندازین بیرون!!!!
    • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
      0 0
      تفکر شمارو جایگزین کنند بعد؟
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    25 7
    این مسئولین ناکار آمد کی وکجا به ملت راست گفته اند هر چه بوده دروغ ودروغ این مردم چه گناهی کرده که این همه ولخرجی ها در این مدت چند هفته توسط تیم غیر فنی انجام شده وآخرش باد هوا چرا ا این فراد بی سیاست وبی کقابت را محاکمه نمی کنند تا عبرتی باشد برای آیندگان ودر آخر با وقاحت اغلام میشود ( مذاکرات وین به زنجیره‌ای فرسایشی و بدون نتیجه تبدیل خواهد شد.)
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    31 7
    اشراف بنفش و عشقه آمریکا قبل از رفتن بمعنای واقعی کلمه اقتصاد کشور رو شخم زدن و رفتن . ای مرده شور اون ننگنامه برجامتون رو ببرن با گلابی های کثافت و کرموش
  • روح الله IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    19 44
    یکی نیست بگه مشرق جوجه سیاسی تو در چه حدی هستی که به عراقچی کارکشته اشکال در می آوری ؟
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      24 9
      حیف این اسم که روی توی آلبانی نشینه احمق این کارکشته تون بلد نیست مذاکره کنه چرا حرف رایگان میزنی ؟؟؟؟ جوجه سیاسی تویی که تمام ارکان قدرت رو از دست دادید و بازم شر و ور میگید بدبختا خخخخخخ
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      18 6
      از آلبانی هستین؟
    • LB ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      15 4
      خخخخ به فامیل ما میگه کار کشته! ببین، عراقچی فقط امثال شما رو کشته ببم جان
    • نظر یک دانشجو IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      10 35
      به نظرم تاریخ قضاوت میکنه که دکتر ظریف و دکتر عراقچی با چه رویکردی مذاکرات رو پبش بردند. ولی به شخصه معتقدم این دو فرهیخته همچنان باسواد و با تجربه ترین دیپلمات های ایران هستند و خواهند ماند.
    • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      13 4
      دیپلمات در پیت
    • پژمان IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      6 0
      .... کارکشته، از بنی صدر درس گرفتن سوتی تابلو نمیدن
    • DE ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      10 1
      کدام کارکشتگی ؟ مثالی بزن. دراین هشت سال چه دستاوردی برای ایران داشت که کسی ندید؟ اگر به این غربی های حیله گر باشه حتی اب و غذا نباید بخوریم ، بلکه سرمون رو بذاریم و بمیریم! دیپلمات لازمه جنگنده، زیرک و تیز باشه پراز ترفند ، پدافند روانی ،سیاسی و اجتماعی و سرسخت باشه. زیر بار تحمیل ، باج و این حرف ها نره. اگر پررویی کردند ، پررو باشه و تعارف رو بذاره کنار و شجاعانه مثل کوه پراز نه باشه. حداقل یک کم هارت و پورت بلد باشه! مثل دکتر مصدق یا بیسمارک آلمانی. رفتارهای مودبانه سازمان مللی درحد کشورهای درجه 3 افریقایی مستعمره فقط اونا رو پررو تر میکنه. اتفاقا لازمه در دنیای دیپلماسی ایران موج انقلابی بوزه. یک هویت جدید رو تو رگ دنیا بدمه. غربی ها خون وایکینگ های وحشی تو رگ شونه و فقط قانون جنگل سرشون میشه. از ادب و متانت ایرانی بویی نبردند. ولی نقطه ضعف زیادی در معیشت واقتصاد نفتی دارند و یک دیپلمات این نقاط ضعف رو بشناسه. گدایی و التماس معنی نداره ، بلکه باید غربی ها بدونن اگر دردسر و مزاحمت درست کنن. ایران هم براشون شر و دردسر بلده درست کنه و نذاره اب خوش از گلوشون پائین بره ، جوری که از کرده خود به غلط کردن بیافتن. زیرا این غربی های بی شرف ها 42 ساله الکی برای ایران مزاحمت درست میکنند. اونام هم باید ضرر ببینن. همانطور که نامه نگاری ایده الیستی وار اقای احمدی نژاد غلط بوده ، روش مودبانه جواب نمیده. گاهی حتی لازمه برای بدست اوردن حق پررو گری نجومی بخرج داد.
    • محمد IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      7 0
      تویکی ساکت
    • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      7 1
      به عبارت ساده و همگان فهم هیأت مذاکره کننده ایران جمعی زود باور و ساده لوح بودند که در قبال دیدن عکس آبنبات ها قبول کردند که صنعت هسته ای کشور را تا مرز نابودی سوق دهند و نیز پذیرفته اند که اگر چند بار دیگر عکس آن آبنبات ها را بهشان نشان دهند بر سر برنامه موشکی و دفاعی کشور هم همان بلایی را بیاورند که قذافی در لیبی بر سر هسته ای و موشکی کشورش آورد!
    • DE ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      3 0
      من 45 سال در اروپا زندگی می کنم اینها نه ادب حالیشان هست نه فرهنگ. بهشان احترام بگذارید سو استفاده می کند از ضعف دیگران به نفع خودشان استفاده می کند یک مذاکره گر باید جسور و بی پاک باشد در زمین مذاکره احترام و فرهنگ و.... به درد نمی خورد عراقچی اصلا به درد مذاکره نمی خورد کاملا بیسواد.
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    24 5
    تیم جاسوسهای دو تابعیتی و لیبرالهای مزدور داخلی،رانندگی قطار توسعه و پیشرفت کشور را در حالی که فهم و نقشی در ساخت آن نداشتند غصب کردند، در داخل و خارج غمزه سر دادند که سرمایه در چاه ویل ریختن است،سرانجام با غمزه نفوذی بهایی برای عوام جا انداختند که قطار در حال حرکت پنچر است،اول قطار را ترمز کنید و کل قطار را از هم باز کنید تا پنچری را بگیریم،مسافران در راه مانده وقتی چرخ قطار را میبینند که فلزیست و پنچر نمیشوند چه حسی دارند؟
  • مهرناز IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    19 4
    عراقچی " معاون سیاسی وزارت خارجه نبود " تبدیل شده بود به سخنگوئی روحانی در باره برجام " دیگر در مسیر منافع کشور حرکتی نداشت .
  • رضا IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    18 7
    با امدن اقای امیر عبد الهیان به جای ظریف مطمعنا سیاست خارجی ایران رو به جلوست وما در مزاکرات دست برتر را خواهیم داشت چون اقای عبد الهیان مرد انقلابی و در سیاست خارجی با تجربه است ظریف غرب گرا و سست رای و منفعل بود
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      12 1
      امیر عبداللهیان معاون ظریف و نزدیک به لاریجانی نبوده ؟؟؟ فکرنکنکم انتخاب خوبی باشه!!
  • حسن IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    13 2
    تفکرات و نگرش عراقچی برای حضور و یا عدم حضور ایشان در تیم مذاکرات مهم است تفکرات ایشان با تفکرات دکتررئیسی همخوانی ندارد
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    19 5
    تیم مذاکره کننده قبلی عرضه و توانایی خوب مذاکره کردن و دفاع از حقوق مردم و کشور را نداشت. دادن کادو به وندی شرمن ننگ آور است.
  • امیرو IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    14 1
    محاکمه
  • محمدعلی IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    15 1
    واقعا متاسفم برای افکاری که اینقدر ذلیل آمریکا و .. هستن.
  • دانا IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    9 1
    اروپا و آمریکا فقط حرف زور می فهمد
  • دانشجو IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    19 1
    مذاکره فقط برجام بی فرجام خخخ
  • داود IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    8 2
    سیات التماس و وادادگی باید عوض شود
  • عباس IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    4 7
    با همین منطق است که کشته های کرونا را به بالای 500 نفر رسانده اید
    • ایران زمین IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      3 0
      دیگه دروغ سازمان یافته نگین
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    10 2
    خدا روشکر مذاکرات وین کنسل شدوگرنه معلوم نبود چی از کشورمون می موند
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    6 1
    استکبار اگر بدانند(ظ...،رو...،خاتمیچیها و...)رودرو ویا پشت صحنه حضور خواهندداشت -قطعا از موضع وابستگی نفوذ وغارت ایران را درنظر میگیرند
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    8 1
    قرار است در این هشت سال هم دوباره بگوییم تقصیر قبلی هاست؟
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    11 5
    یه سری هام معلوم نیست کی میخوان بزرگ شن کامنتا رو ببینین از آلبانی هستی؟ از خواب بیدار شین همه موافق نظر شما هستند؟و اگر کسی مخالف باشه از آلبانیه؟
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      3 0
      15:34 بله از آلبانیه، سؤال بعدی!!!!
    • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      4 0
      چطور هرکی مخالف نظر شماها باشه یا سپاهیه یا جیره خور نظام؟؟! پس بعله، هرکسی هم مخالفت نظر ما باشه آلبانیائیه تا زمانیکه خلافشو ثابت کنه!!!!!
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      1 0
      بله خودتم از آلبانی هستی دستت رو شد خخخخخ
    • ایران زمین IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      4 0
      بله داوری کردن کار نادرستی هست ولی نمیشه حضور هزاران کامنت نویس فیک در فضای سایبر ایران رو نادیده گرفت در ضمن مخالفت دارید دلیل رو بگید خوشحال میشیم از اشتباهات احتمالی خودمون البته با دلیل و منطق آگاه بشیم
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    9 3
    من موندم این دیپلماتها و مثلا سیاستمدارهای ما که یک چنین مسائل بدیهی رو متوجه نمیشن چجوری ادعای سیاستمداری شون میشه ؟!!!واقعا چجوری؟!!!!
  • ناصر IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    2 1
    این مردک غرب زده از همان روز اول تو زمین اروپایی ها بازی میکرد
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    0 1
    اینجا یا موافق هستس یا حذفی؟ سیاست کلی فراگیر شده همه جا
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    1 0
    اف بر ظ... وتیم مزدورش
  • گشتاسب IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    3 0
    اینها خیلی مزخرفن .با برجامشون میخواستن خود شخصیت سازی در حد امیرکبیر و دکتر مصدق بکنند.امیر کبیر و مصدق تاریخ سازن تا ایران هست زنده آمد.مصدق انگلیس شکست داد نه اینکه با تملق از انگلیسی ها امتیاز بگیرد.قدرتمندانه اینکار کرد.مردم و کشور هنوز دارن منتفع میشوند . برجام و برنامه هایی که کشور رو بزیر برجام و تحریم همه جانبه برد هیچ نفعی نداشته برای ملت.
  • علی IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    2 2
    کشور ایران سیاستمدار پخته و با سواد در حد و اندازه دکتر ظریف نه دارد و نه خواهد داشت گذشت زمان این را ثابت خواهد کرد بدون اغراض#
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    0 0
    فشار حداکثری در مقابل فشار حداکثری . بوسیله همان چیزهائی که قصد دارند از ایران بگیرند .. از جمله . اثرات تحریم پذیری در داخل کاهش یابد ... و فشار بر اسرائیل و آمریکا .... و اروپا
    • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
      1 0
      ظ... یک فرد اگرنگویم خائن بایدگویم ساده لوح بود به‌ دشمنان‌ ايران اعتماد کزدوصنعت هسته‌ای کشور تقريبا درمقابل هیچ نابود کرد
  • رهام حسامی IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    0 0
    اخه وقتی من و شما ازپولتیک چیزی نمیدونیم چرا نظر بدیم که فلانی اشتباه کرد کانون سیاست خارجی اوباما کلید واژه sequence یا توالی قرار داشت simultaneousیا همزمانی؛یعنی تجربه برجام نشان داد که نمی توان مشکلات با ایران را بصورت گام به گام یا بصورت متوالی و پشت سر هم حل کردیران با انباشت حدود 3هزار و 241 کیلوگرم اورانیوم غنی شده(طبق برجام ایران مجاز به داشتن 202 کیلوگرم اورانیوم غنی شده بود)نقطه گریز خود را از یکسال برجام تقریبا به حدود 2ماه رسانده است.(ایران با راه اندازی سانتریفیوژهای پیشرفته خود پس از خرابکاری نطنز تا کنون 6.5 کیلو گرم اورانیوم 60درصدی نیز تولید کرده است)در این میان برداشت غرب این است که اگر تهران همین مسیر را ادامه دهد احتمالا می تواند خیلی زود نقطه گریز را به یک ماه هم برساند.ین سطح می تواند در ماههای آینده به بالای 90 درصد هم برسد.همچنین ایران می تواند در ماههای آینده ابتدا به توافق فراپادمانی به شکل رسمی پایان دهد و در مرحله بعدی نظارت های پادمانی را بسیار محدود و در پایان بطور کلی آن را متوقف کند.در واقع آینده را این فشارهای متقابل تاکتیکی و سپس راهبردی مشخص خواهد کرد خوب حالا به نفع کی هست .
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    1 0
    یانکی ها فقط حرف زور میفهمن
  • حسن IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    3 0
    روزی دکتر امیر احمدی گفت : امریکا یک کشور امپریالیست است ایران نمی تواند ذات و سرشت انرا تغییر دهد . حالا باید ایران طرق برخورد و بازی بدون باخت را انجام دهد . بسم الله سه قوه ایران یکدست و ید واحده انقلابیون بر سر کار بفرمایید این گوی و این میدان . مردم منتظر دیدن پهلوانی و شجاعت شما هستند و هیچ عذر و بهانه ای قبول نیست .
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    1 0
    حالا ظرف چند ماه آینده همه واقعیت ها روشن میشود
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    0 0
    سیاسیت های التماسی ظ... به درد ایران قوی نمیخوره
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    0 0
    چی بگم
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    3 0
    اگه برجام ۲ و ۳ هم اجرا کنیم که دیگه خودمون باید کشور و همه چیز دقیقا همه چیز رو تسلیم غربیها کنیم. اونوقت به نفع هیچکس نخواهد بود. حتی اصلاحات بی مغز
  • شهروند شهرستان ارومیه IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    0 0
    سلام وزیری باید در راس وزارت امورخارجه قرار بگیرید که با مقاومت تجارب خود را در مقاومت حس و افزایش داده است وزیری باید در راس امرخارجه قرار بگیرید که امنیت ایران اسلامی را مساوی با گسترش و حمایت از مقاومت در سرتاسر جهان بداند و بنظر ما آقای امیر عبدالهیان بهترین گزینه می باشد چرا که بخوبی مقاومت را شناخته و تفسیر می کند باز ریس جمهور صاحب اختیار است و ما تابع ریس جمهور هوادار مقاومت هستیم انشاالله و توکل الله.
  • CA ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    2 0
    اصلا خوب نبود ظریف، تمام شد رفت. شما یک خوبش رو انتخاب کن ردیف کن بره. بسه دیگه هی تقصیر خاتمی بود تقصیر احمدی نژاد بود تقصیر روحانی بود. خوب اینجوری هشت سال دیگه تقصیر یکی دیگه میشه. اوه رف.... یادم رفت.
  • hg IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    1 0
    خدا کنه شرایط طوری پیش نره که حسرت روزهای بی سر و سامان و افتضاح و پر از هرج و مرج زمان دولت رو... متکبر رو بخوریم
  • خادم RO ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    1 0
    همه ی مشکلات ریشه در تفکر لیبرالهاست
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    1 0
    آمریکایی‌ها باید تمام تحریمها را لغو کنند، بعد ما راستی‌‌آزمایی خواهیم کرد؛ اگر چنانچه به معنای واقعی کلمه لغو شده بود، آن وقت ما به تعهّدات برجامی‌مان برمیگردیم، یعنی بدون هیچ مشکلی به تعهّدات برخواهیم گشت؛ این سیاستِ قطعی است. قول آمریکایی‌ها را [هم] معتبر نمیدانیم؛ اینکه بگویند ما برمیداریم و روی کاغذ بردارند، این فایده‌ای ندارد؛ عمل لازم است؛ باید در عمل تحریمها را بردارند، ما هم راستی‌آزمایی کنیم و مطمئن بشویم که تحریمها برداشته شده، آن وقت به تعهّداتمان عمل میکنیم.
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    1 0
    دیگران باید از تجربه‌های شما استفاده کنند. خب حالا یک تجربه را من بخصوص یادداشت کرده‌ام، حرفی است که من مکرّر [در گفتگو] با شماها و با مردم تکرار کرده‌ام، حالا هم همان حرف را تکرار میکنم؛ این تجربه عبارت است از بی‌اعتمادی به غرب؛ آیندگان باید از این تجربه استفاده کنند. در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمیدهد؛ به ما کمک نمیکنند و هر جا بتوانند ضربه میزنند؛ آنجایی که ضربه نمیزنند، آنجایی است که امکانش را ندارند؛ هر جا امکان داشته‌اند ضربه زده‌اند؛ این تجربه‌ی بسیار مهمّی است. مطلقاً نبایستی برنامه‌های داخلی را به همراهی غرب موکول کرد و منوط کرد،‌ چون قطعاً شکست میخورَد، قطعاً ضربه میخورَد.
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    0 1
    اون کسی که میگه تاریخ قضاوت میکنه این ۸ سال که گذشت هنوز جز تاریخ نشده ؟ کی اضافه میشه ؟
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    2 1
    در [مورد] همین مذاکرات اخیر هم بد نیست یک جمله‌ای گفته بشود؛ آقایان هم غالباً در جریان مسائل هستید. در همین مذاکراتی که اخیراً در جریان بود، خب این همه دیپلمات‌های ما زحمت کشیدند، بعضی از دیپلمات‌هایمان واقعاً در این قضیّه خوب ظاهر شدند، [امّا] آمریکایی‌ها بر سر موضع عنادآمیز خودشان محکم ایستادند و یک قدم جلو نیامدند. روی کاغذ یا در مقام وعده میگویند بله، ما تحریمها را برمیداریم، [امّا] برنداشتند و برنمیدارند هم؛ شرط میگذارند؛ میگویند اگر میخواهید تحریمها برداشته بشود، باید الان در همین توافق یک جمله‌ای را بگنجانید که این جمله به معنای آن باشد که بعداً باید درباره‌ی این موضوعات با شما صحبت کنیم و توافق کنیم؛ اگر چنانچه این جمله را نگنجانید ما الان با همدیگر توافقی نخواهیم داشت. این جمله چیست؟ این جمله یک بهانه‌ای است برای مداخلات بعدی؛ درباره‌ی خود برجام، تمدید برجام، درباره‌ی مسائل گوناگون، درباره‌ی موشک، درباره‌ی منطقه، که اگر شما بعداً گفتید که نه من در این مورد بحث نمیکنم یا مثلاً سیاست کشور اجازه نمیدهد یا مجلس اجازه نمیدهد، خواهند گفت خیلی خب شما نقض کردید، پس هیچ، توافق بی‌توافق. الان روش اینها و سیاست اینها این است؛ کاملاً ناجوانمردانه و خباثت‌آلود برخورد میکنند و هیچ اِبائی هم از اینکه آنچه را قول دادند نقض کنند ندارند؛ هیچ.
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    1 1
    هر لحظه حضور عراقچی خسارته. بیچاره دانشجویانی که باید با این اعجوبه درس پاس کنن. کاشکی تا بیشتر جوونای مردمو گمراه نکرده بازنشستش می کردن.
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    2 0
    «يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْديهِمْ» اگر جناب رییسی در خط رضای خدا وخدمت مردم باقی بماند تمام خدعه و نیرنگ های دشمنان هم خنثی خواهد شد.
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    0 1
    اقا دست نخورده تحویل شما همه را انجور که دلخواهان است رفع کنید فقط مواظب باشید مساعل موشکی و پهپادی همچنان خط قرمز باشد و معیار ها ناگهان غییر نکند.
  • mojtaba SE ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    2 0
    البته که بازیگر غربند و خودشان علنا مستقیم گفتند و 8 سال هم ثابت کردن...
  • DE ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    2 0
    دولت انقلابی جناب آقای رییسی باید کل گروه مذاکره کننده را از کار برکنار و جریمه کند تا دشمن چشمش به حساب بیاید که مطلب جدیست و این دولت با کسی هرهر کرکر و خنده ندارد
  • DE ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    4 1
    پنج اشتباه بزرگ عراقچی در وین / اشتباه اول :رفت وین. اشتباه دوم :رفت وین . اشتباه سوم : رفت وین .اشتباه چهارم : رفت وین . اشتباه پنجم : رفت وین....اشتباه ششم : کلا از وین برگشت ایران!!
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
    1 0
    ظریف و عراقچی فقط با کاترین اشتون - موگرینی - وندی شرمن کار می کنند . علی برکت الله به ..................... . بعنوان جایزه شان هم 500 و 300سکه گرفتند . خوش به احوالشان .
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
    0 0
    کره شمالی برای مذاکره با امریکا تمام هزینه هیئت خود را بر دوش انها گذاشت.
  • محمدرضا IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    1 0
    زنده باد دکتر ظریف و دکتر عراقچی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس