کد خبر 1239768
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴
انتخاب کابینه توانمند؛ آزمون بزرگ آیت‌الله رئیسی در ابتدای دولت سیزدهم

بعد از برگزاری انتخابات، نور امیدی برای گره گشایی از مشکلات کشور در دل مردم زنده شد، برای همین باید وزرا و مسئولانی برای دولت سیزدهم انتخاب شوند که بتوانند شبانه روزی برای سامان دادن به وضعیت معیشتی مردم بکوشند.

به گزارش مشرق، پرونده انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، چند روز بعد از ۲۸ خرداد با شمارش آرا و مشخص شدن رئیس جمهور منتخب بسته شد تا بزودی با انتقال قدرت، پرونده  و فصل جدیدی در مدیریت اجرایی کشور آغاز شود. 

آنچه در این انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ مورد توجه قرار گرفت؛ حضور میلیونی مردم در پای صندوق های رای بود. با همه تبلیغاتی که علیه حضور مردم در انتخابات صورت گرفت و در شرایطی که کرونا همچنان جولان می داد و عملکرد دولت فعلی و کم کاری های مسئولان مشکلات اقتصادی زیادی را برای مردم به همراه داشت، می توان گفت مردم استقبال خوبی از انتخابات داشتند و نتیجه بررسی ها و همچنین بررسی انتخابات کشورهای دیگر نشان می دهد که اگر شرایط کرونایی وجود نداشت، حداقل ۱۰ درصد دیگر به مشارکت مردمی اضافه می شد.

نکته مهمی که هم اکنون دولت جدید و رئیس جمهور منتخب باید به آن توجه کند این است که بعد از برگزاری انتخابات و مشخص شدن منتخب مردم، نور امیدی برای گره گشایی از مشکلات کشور در دل مردم زنده شد، لذا باید وزرا و مسئولانی برای دولت سیزدهم انتخاب شوند که بتوانند شبانه روزی برای خدمت به مردم و سامان دادن به وضعیت معیشتی و اقتصادی تلاش کنند.

یکی از مباحث مهم دیگر بحث رویکرد دولت آینده به بحث سیاست خارجی است. سخنان و رویکرد آیت الله رئیسی نشان می دهد ایشان برای ادامه مسیر مذاکرات و استفاده از ظرفیت های همسایگان برنامه هایی دارد که اگر به درستی اجرا شود، در این حوزه هم می توان شاهد گشایش هایی به نفع ملت بود.

آقای رئیسی در نشست خبری خود با خبرنگاران بعد از پیروزی در انتخابات به نکات مهمی درباره بحث سیاست خارجی و برجام و استفاده از ظرفیت های همسایگان کشورمان اشاره کرد ولی نکته مهم و به نوعی ضربه کوبنده این نشست همان "خیر"ی بود که در پاسخ به سوالی درباره دیدار بایدن داد. شاید خیلی وقت بود که دلسوزان منافع ملی منتظر چنین برخوردی بودند ولی به هرحال رویکرد منفعلانه روحانی موجب شد واکنش بایدن تا پیروزی آقای رئیسی بی‌پاسخ بماند. البته این خیر به معنای به عدم ادامه رایزنی ها برای برداشتن تحریم ها نیست و مطمئنا دولت جدید همه تلاش هایش را برای برداشتن تحریم ها به کار خواهد بست، اما برنامه دولت سیزدهم آنچنان که از سخنان آیت الله رئیسی برداشت می شود این است که تنها منتظر رفع تحریم نخواهد ماند و در کنار مذاکرات، حل مشکلات مردم از طریق داخل و استفاده از کشورهای همسایه و کشورهایی که در هشت سال اخیر به آنها توجهی نشده را در دستور کار قرار خواهد داد.

شاید این سوال خیلی از مردم باشد که سرنوشت برجام در دولت جدید چه خواهد شد؟ اگرچه برجامی که نفعی برای ملت نداشته باشد به اندازه رسید کارتخوان بانک هم ارزش ندارد ولی با شناخت و عملکردی که از آقای رئیسی وجود دارد، احساس می کنیم چه با برجام چه بی برجام، شرایط به نفع مردم تغییر خواهد کرد. مسلما برجام هم حتما از موضع قدرت و عزت پیگیری خواهد شد.

مطمئنا ایران مانند آمریکا نیست که با تغییر یک رئیس جمهور عهدها و توافقات بین المللی زیرپا گذاشته شود. فقط آنچه تفاوت خواهد داشت روش مواجهه دولت با طرف‌های مقابل است و بی‌شک رویکرد آقای رئیسی این خواهد بود که در مذاکرات منافع ملت و نظام تامین شود، و این گونه نخواهد بود که دولت فقط وعده رفع تحریم به مردم بدهد و در عمل اتفاقی رخ ندهد. 

مردم در دولت تدبیر و امید بارها وعده رفع تحریم‌ها را شنیده اند ولی در عمل آنچه رخ داده این بوده که سفره آنها روز به روز کوچک‌تر شده است. برای همین به نظر می‌رسد دولت جدید همزمان با پیگیری رفع تحریم، مسئله خنثی‌سازی تحریم‌ها و پیگیری امورات داخلی را مورد توجه قرار دهد و برای رفع مشکلات تمام توان و نیرویش را روی مذاکره نخواهد گذاشت، موضوعی که در دولت روحانی به آن بی‌توجهی شد و نتیجه آن بهم ریختن اقتصاد و فراموشی ظرفیت های کشورهای همسایه و در نتیجه ایجاد مشکلات اقتصادی و معیشتی برای مردم بود.

نباید فراموش کنیم که دولت سیزدهم امروز قرار است در شرایطی اداره کشور را تحویل بگیرد که اقتصاد کشور با مشکلات زیادی مواجه است، نابسامانی در بازار و اقتصاد مردم را با مشکل مواجه کرده و رکود و تورم بی سابقه ای در کشور حاکم است. اما رئیس جمهور منتخب با به کار گیری نیروهای جوان، با تجربه، کارآمد و انقلابی می تواند اوضاع را سامان دهد.

رئیس جمهور براساس اختیار بالایی که دارد ضمن معرفی وزرا و کابینه نسبت به انتخاب و انتصاب هزاران نفر از استانداران، فرمانداران و روسا و مدیران ادارات هم مسئول است، اگرچه مسئولان ادارات و استانداران و مسئولان استانی مستقیم از سوی رئیس جمهور انتخاب نمی‌شوند، ولی اگر وزرا و کابینه از افراد شایسته، کارآمد و متدینی که دغدغه حل مسائل مردم و انقلاب را دارند، انتخاب نشوند، قطعا این زنجیره ناصواب تا انتها ادامه خواهد داشت و این هم نتیجه ای جز عدم کارآمدی برای حوزه مربوطه و اعتراض مردم نسبت یه عدم تحقق مطالبات خودنخواهد داشت، لذا در انتخاب کابینه باید ضمن دوری از سهم خواهان، به استفاده  از نیروهای توانمند و نظرات کارشناسان حوزه های مربوطه توجه کرد که کارنامه آیت الله رئیسی در گذشته نشان می دهد چنین رویکردی در دولت آینده اتخاذ خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • حسین IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    31 1
    خدا کمکش کنه انشالله ایشون موفق می شه
  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    10 0
    ان شا ءالله خدای تعالی توفیقشان دهد . با اتحاد و یکدلی __حل می شود هر مشکلی __ پس قدمی گذار بپیش __تا بشویم نزدیک و خویش _
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    6 0
    سلام بر ابراهیم اولین بتی که باید آقای رئیسی بشکند همین بت سهم خواهی و قبیله گرایی گروههای سیاسی ست. فقط افراد شایسته
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    0 1
    یه هشدار این دوره دیگه از رئیس جمهورتا مجلس وشوراها همه انقلابی هستن وهمه بهشون امید دارن ولی اگه این دوره هم نشه کاری واسه مردم کرد واوضاع رو سروسامان داددیگه خدابه داد این مملکت برسه ب دلیل نا امیدی مردم از کل مسئولین هراتفاقی ممکنه پیش بیاد
  • كشيك شب IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    0 0
    ازمون بزرگ آیت الله رئيسى را خواندم نظر سردار سعيد محمد را در بخش ديگرى خواندم و بهم ربط دادم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس