به گزارش مشرق یک کاربر در رشته توئیتی نوشت: در ابتدا بگم که نه کارشناس سیاسی ام و نه کارشناس امور افغانستان، بلکه این مطالب رو به عنوان یه خبرنگار و شخصی اهل استان سیستان و بلوچستان که اغلب آنها را به چشم دیده و مشاهده کرده،نوشته ام؛ لطفا تا انتها مطالعه نمایید.

اونی که ۲۰ ساله افغانستان رو اشغال کرده آمریکاست، اونی که ۲۰ ساله مردم بیگناه افغانستان رو به شهادت میرسونه آمریکا وغربه، اونی که از ۲۰ سال قبل باعث افزایش کشت مواد مخدر در افغانستان شده آمریکاست، اونی که به بهانه مبارزه با طالبان به افغانستان لشکرکشی کرد آمریکاست، اونی که از هیچ جنایتی علیه ملت مظلوم افغانستان کوتاهی نکرد، آمریکاست.

در عوض اونی که در ۴۲ سال گذشته میزبان مهاجران عزیز افغانستان بوده، ایرانه. اونی که مقصد اول کاروان های مواد مخدر کشت شده در افغانستان بوده، ایرانه، اونی که بیشترین شهید و جانباز و هزینه در راه مقابله با قاچاقچیان مواد مخدر رو داشته، ایران بوده. اونی که دیپلمات های کشورش(علی رغم مصونیت) در افغانستان به شهادت رسیدن، ایران بوده. اونی که بیشترین خسارت های ناشی از خشک شدن تالاب بین المللی هامون به دلیل عدم اختصاص حق آبه از سوی دولت افغانستان رو داشته ، ایران بوده. اونی که در سال های اخیر مرزهایش بارها از سوی اشغالگران، این مهمانان ناخوانده تهدید شده، ایران بوده.

«با اینحال همواره در کنار مردم شریف افغانستان هستیم و قطعا حساب آنها را از دولت این کشور، اشغالگران سرزمینشان (آمریکایی ها و غربی)، تروریست های ساکن در این کشور جدا می دونیم.

لیکن طوری نشود که در ماجرای اخیر جنگ داخلی افغانستان (طالبان و...)، ایران مظلوم که در هیچ کجای این ماجرا نقشی ندارد، بشود بدهکار و آمریکایی‌ها و دولت مقصر افغانستان و تروریست ها بشوند طلبکار ».

روایت جالب جوان اهل سیستان و بلوچستان از افغانستان

روایت جالب جوان اهل سیستان و بلوچستان از افغانستان

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • محمد IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    50 18
    سلام تحلیل درستیه .حتما لازم نیست عنوان کارشناس داشته باشی کافیه چشم بینا داشته باشی.
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      26 5
      درود بر شما ... دقیقا" ...
    • ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
      5 0
      آفرین
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    22 39
    بستن مرز و اجازه عدم ورود مواد به ایران برای دولت مثل آب خوردنه اما این که چرا این کار رو نمی کنه خدا داند و بس.شاید به نفعشه ملت بدبخت بشن.
    • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      31 9
      تا حالا یه مرز را از نزدیک دیدی؟؟
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      14 9
      داداش رسانه رو دست کم گرفتی، تو هیمن ایران خودمون چقدر افراد با نگاه ضد ایرانی به خصوص توی مسئولانمون داریم؟ توقع داری مردم افغانستان که ۲۰ سال زیر تیغ موشک ها و بمباران رسانه ای غربی ها بودن نگاهشون چجوری باشه، رئیس جمهورشون یه.... دست اموز امریکاست. تا تهش رو بخون. این همه کشتار کرده امریکا اما رئیس جمهورشون امریکاییه، مردم این کشور فکر ندارن؟ قوه ی تحلیل ندارن؟ چرا سکوت کردن؟ میخوام بگم کم بی فکر نداریم که صب تا شب منتظر پخش بی بی سی و سعودی هستن. اونا بدتر از ما.
    • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      20 9
      شما اصلا با جغرافیای مناطق مرزی شرقی ایران آشنایی ندارید مرزهای شرقی ایران 1845 کیلومتره ، وجود ناهمواری ها و شیارهای بین کوه ها ، کوره راه های فراوان ،مناطق بدون جمعیت یا بسیار کم جمعیت یا حتی استفاده از شترهای معتاد برای رساندن محموله مواد مخدر واقعا همین قدر که جلوش رو هم میگیرن کار خیلی بزرگیه تازه ما سالی ده ها شهید در مبارزه با مواد مخدر سر مرز میدیم
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      14 0
      نه اتفاقا عزیز جون، اون چیزی که مثل آب خوردنه حرف مفت زدنه
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      18 1
      میدونی ایران چندین کلیومتر مرز با افغانستان دارد ؟ چرا وقتی سواد جغرافی سواد و شعور سیاسی نداری اظهار فضل میکنی عزیزم ! ایران چه منافع و سودی از ورود مخدر و اعتیاد جوانانش دارد ؟ چرا حرف و سخن شبکه ها و سایت های ایرانستیز رو طوطی وار تکرار میکنی ؟. آرزوی تفکر و تعقل !
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      8 0
      تو در خونتون که 1-2 متره رو نمیتونی کنترل کنی که کی رد میشه کی رد نمیشه کی کی رد میشه با خودش چی داره، چیکار داره، چیزی قایم کرده یا نه، قانونی میاد دزدکی میاد، روز میاد شب میاد، حالا توقع داره چن صد کیلومتر شاید هم هزار بشه نمیدونم، مرز رو..... کمتر مصرف کن، بیشتر و بهتر جک بگو
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    12 8
    عالی درست ودقیق گفتی اما باید خودمان ودولت مراقب باشد
  • سیب IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    18 9
    سلام،اندازه یه دیپلمات حسابی وکارکشته ایرانی حرف حق گفتی .
  • iran IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    14 3
    ایران طی این چند دهه همواره میزبان مهاجرین و اتباع غیر قانونی افغان بوده و همچنان هم جمعیت عظیمی از اتباع افغان بصورت غیر قانونی در ایران حضور دارند دارای کار و شغل و امکان استفاده از مدرسه و تحصیل و امکانات بهداشتی ایران ... ولی متاسفانه گویا این عزیزان هرگز از ایرانیان راضی و خشنود نخواهند شد و ایرانیان همیشه بدهکار این عزیزان مهاجرین غیر قانونی افغان هستند !!! ایکاش شرایطی فراهم میشد این عزیزان به کشور خودشان بر می‌گشتند و موجب سازندگی و آبادانی کشورشان می‌شدند
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    12 1
    ایکاش شرایط اقتصادی ایران این امکان رو برای ایران فراهم می‌کرد که مانند ترکیه مناطق حساس مرزی رو دیوار و حصار کشی میکردیم هم از ورود مواد مخدر جلوگیری میشد و هم از ورود اتباع غیر قانونی به کشور جلوگیری میکردیم ..
    • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      4 0
      کانالهای وسیعی در مرز شرقی کشیده شده دیوارهای بتنی زیادی هم در مسیرهای بین دره ها ساختن همچنین در خیلی جاها سیم خاردار و فنس متصل به برق کشیدن ولی تمام اینها نمی تونه صد درصد جلوی قاچاق یا ورود غیر قانونی و امثالهم رو بگیره ترکیه هم حداقل از طرف مرز ایران خیالش راحته که دولت مستقر و نیروی نظامی قوی ای هست که جلوی خیلی از موارد خلاف قانون رو بگیره ولی در مورد ایران هم در مرز با پاکستان و علی الخصوص افغانستان ما همکاری مناسب رو از طرف او دو دولت نمی بینیم و تمام بار حفاظت از مرز افتاده گردن ایران اصولا بالای 80 درصد کنترل مرز افغانستان دست نیروهای طالبان هست و در پاکستان هم کنترل دولت مرکزی روی مرز خیلی پایینه
  • محسن IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    2 9
    درود بر جناب بامری دوست خوب توئیتری ام
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    2 0
    نه آمریکا خوبه نه طالبان
  • US ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    1 0
    ب هر دو جهت باید نگاه کرد تا راه حل را پیدا کرد. از یک طرف ایران احتیاج ب نیروی کار دارد و از طرف دیگر افغان ها نیاز ب درآمد دارند. اینطور هم که هر کسی هر موقع خواست برود و بیاید همه چیز از کنترل خارج میشه. اگر ویزای کار برای مدت محدودی ب افغان ها داده بشه و افراد غیر قانونی و بدون ویزا اخراج شوند ب نفع هردو طرف هست.
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    4 0
    دلگرمم کردی مرد بلوچ
  • ما IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    2 0
    آخیش... دلم را خنک کردی. اخیرا بعضی از افغانی های گول خورده خیلی از این تهمت ها به ما می زنن
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    2 0
    آفرین به این بصیرت . واقعیت همینه ، منتها غربگراها در ایران که جای شهید و جلاد را عوض کردند حالا هم به کمک رسانه هایشان و .... آنچه در افغانستان گذشته و می گذرد را تحریف می کنند .
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    1 0
    من با کارگران افغانی سروکار دارم. می تونید برید خودتون ازشون بپرسید.؟
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    1 0
    سلام. ممنون از تویت شما. نگاهتون کارشناسانه و واقع بینانه بود.
  • علی IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    0 0
    با سلام متاسفانه خوی استکبارگری غرب و اینکه جهان را با تمام منابعش برای خود می خواهند غرب وبخصوص آمریکاست این جماعت بخاطر مثلا مبارزه با طالبان به افغانستان لشکر کشی کردند اما چی شد طالیان را تقویت کرده و وقتی اطمینان پیدا کردند قدرت گرفته طالیان وبا بهرمندی از منابع افغانسان مردم افغانستان رو رها کردند و جا زدند
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    0 0
    آفرین مجید خان.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس