این روزها خبرها، گزارش ها و رویداد های گوناگونی در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نقل محافل و رسانه های مجازی است. اخبار و گزارش هایی که حسابی درفضای مجازی داغ شده است و حتی در مواردی کاربران شبکه های مجازی برای موضوعات گوناگون کمپین و گروه های حمایتی اینترنتی تشکیل داده اند. این در حالی است که به باور کارشناسان باید هوشیار بود، چرا که حال و هوای این روزهای فضای مجازی همانند شمشیری از رو بسته شده است که تیغ تیز آن بر گردن اخلاق و اعتقادات مذهبی قرار گرفته است.

مشرق- اگر شما هم اهل اینترنت گردی باشید و ساعتی از روز را برای رصد فضای مجازی اختصاص دهید، بی شک درروزهای گذشته با جریان های گوناگونی که در فضای مجازی به وجود آمده است، مواجه شده اید. اخبار و اطلاعاتی که احتمال دارد به طور مستقیم با کار و کاسبی شما و یا موضوعاتی که با آن سرو کار دارید، در ارتباط باشد.

*تشکیل کمپین های مجازی در واکنش به اهانت به ائمه

همزمان با اهانت خواننده شیطان پرست رپ به امام دهم و همراهی رسانه های ضد ایرانی - ضد اسلامی با این خواننده فراری، موجی ازانزجار نسبت به این اهانت دربین اقشار گوناگون جامعه به وجود آمده است،این حرکت خودجوش مردمی تنها مختص به فضای واقعی نیست و درفضای مجازی هم همزمان با اعلام زمان تجمع های مردمی، کمپین هایی برای حمایت از این جریان و اعلام انزجار عمومی تشکیل شده است.

هرچند که باز هم رسانه های وابسته به جریان ضد ایرانی - اسلامی در تلاش هستند تا با حمایت های مجازی و تشکیل گروه های اینترنتی اقدام خواننده توهین کننده مقیم آلمان را به سود خود پوشش دهند، اما شواهد موجود نشان می دهد که ابتکارعمل در دست کمپین های اعتراضی به این جریان ضد اسلامی است، چرا که درحال حاضر پیشنهاد هایی مانند شرکت در تجمع هیات های مذهبی با نماد های مشکی، برگزاری تجمعات دانشجویی  و نام گذاری هفته محکومیت اهانت به ائمه ، مورد استقبال کاربران فضای مجازی قرار گرفته است.

البته باید هوشیار بود، چرا که جریان سازمان یافته جنگ نرم با توسل به شگرد ها و تاکتیک های تازه و استفاده ازابزارهای گوناگون در فضای مجازی همواره در تلاش است که کفه ترازو را به سود خود سنگین تر کند. ساخت کلیپ ها و فیلم  های اهانت امیزی به ائمه و تکثیر گسترده ان در شبکه اجتماعی فیس بوک مصداق بارز این موضوع است.

علی مطهری شاخ شماد فضای مجازی

اما در فضای مجازی بحث و گفت و گو درباره خبرهای دیگری هم وجود دارد و نام بعضی ها همواره در صدر اخبار سایبری قرار دارد. این افراد در حقیقت شاخ شماد فضای مجازی هستند و در گزارش ها و مطالب فضای مجازی دو گروه در گزارش از نام علی مطهری استفاده می کنند. گروه اول به دلیل اظهارات اخیر این نمانیده مجلس و اتهام زنی به سپاه پاسداران و توهین به رئیس جمهور خواستار محکومیت و برخورد با علی مطهری هستند و حتی درخواست ابطال اعتبارنامه نمایندگی وی را دارند.

اما گروه دوم مانند همیشه ازنماینده منتقد مجلس دفاع می کنند و این شاخ شمشاد مجلس به عنصر فعالی برای بیان نظارت و دیدگاه های آنها تبدیل شده است. این گروه با ادامه اتهام زنی ها با مسئولان نظام تلاش می کند تا در پوشش حمایت از اظهارات علی مطهری مواضع خود از طریق فضای مجازی انتشار دهد. در حقیقت سنگ حمایت از مطهری بر سینه می زنند، اما قصد دیگری دارند!

این درحالی است که ماجرای دریاچه ارومیه در صدر اخبار رسانه های مجازی قرار دارد و اخبار این تجمعات را آنطور که می خواهند انعکاس می دهند. برای مثال پس ازبرگزاری تجمع مردمی برای اعتراض به وضعیت دریاچه ارومیه، بسیاری از شبکه های اجتماعی وابسته به جریان ضد ایرانی این روزها در تلاش هستند که این اتفاق خبری را یک رویداد بزرگ و مخالف علنی مردم ایران با جمهوری اسلامی نشان دهند!

البته دراین بین عناصر و سرشاخه های این گروه بیکار نبوده اند و با توسل به تاکتیک فرادستی استراتژیک در تلاش هستند تا با دامن زدن سه موضوع گرانی های اخیر، اظهارات علی مطهری  و تجمعات دریاچه ارومیه درفضای مجازی و سایت های وابسته به خود در حقیقت از کاه  خبر برای خود کوهی از اخبار را بسازند و با انجام مصاحبه های گوناگون به هر طریق این جریان را به سود خود و علیه کشور تغیر دهند.

استفاده از تاکتیک نظر سنجی علیه حجاب

جالب اینجاست که موضوع بد حجابی و آغاز مرحله جدیدی از برخورد با افراد بد حجاب توسط نیروی انتظامی هم به لیست اخبار این جریان اضافه شده است و از طریق قراردادن لینک های نظرسنجی در سایت ها و شبکه های اجتماعی در اصطلاح یا موضوع نظرسنجی مردمی ! تلاش می کنند تا کاربران شبکه های مجازی به ویژه جوانان را به سمتی که می خواهند گرایش دهند.
برای مثال در یکی از شبکه های اجتماعی وابسته به جریان جنگ نرم به تازگی نظرسنجی با این موضوع قرارگرفته است :« برای مخالفت با اقدام نیروی انتظامی در برخورد با زنان و دختران در نظرسنجی ما شرکت کنید تا از این طریق بتوانیم صدای اعتراض خود را به گوش مسئولان جمهوری اسلامی برسانیم!»

متاسفانه در این میان، رسانه ملی هم که باید دراین شرایط برای رصد و بازتاب موضوعات اجتماعی مانند حجاب و عفاف پررنگ ظاهر می‌شد، در برابر این موضوع سکوت اختیار کرده است و در بخش‌های خبری رسانه ملی خبری از گرانی ، طرح جدید نیروی انتظامی برای برخورد با بد حجابی و مشکلات مردم نیست. در حالی که این انتظار از رسانه ملی وجود دارد که با توجه به حوزه وسیع در برگیری مخاطب بهتر از گذشته در انعکاس اخبار روز نقش داشته باشد و در حقیقت پرچم‌دار این موضوع باشد !

یک برهیچ به نفع ایران در مذاکرات بغداد

موضوع مذاکرات بغداد هم از جمله موضوعاتی است که در روزهای گذشته نقل محافل خبری و شبکه های اجتماعی بوده است، مذاکراتی که به باور بسیاری از تحلیگران و کارشناسان نتایج آن علیرغم تلاش گسترده رسانه های غربی برای وارونه جلوه دادن نتایج مذاکرات به نغع جمهوری اسلامی بوده است. این دور از مذاکرات به دلیل اهمیت بازتاب گسترده ای در رسانه های فضای مجازی داشته است و این روزها با پایان گرفتن آن دور تازه ای از نظرات و دیدگاه های موافق و مخالف درباره مذاکرات بغداد در فضای مجازی منتشر می شود.

البته باید به این نکته هم اشاره کرد که شواهد موجود در فضای مجازی نشان می دهد تعدادی از کاربران شبکه های اجتماعی با قرار دادن لینک هایی با موضوع مذاکرات بغداد به دنبال جریان سازی علیه نتایج این مذاکرات هستند.

به باورکارشناسان در شرایطی که هجمه های گوناگون ازطریق فضای سایبرعلیه کشور وجود دارد، اطلاع رسانی دقیق، شفاف و به موقع رسانه ملی می تواند همچون آبی بر آتش بسیاری از تاثیر گذاری های منفی رسانه های مجازی را خنثی کند.

فضای مجازی و اخبار و مطالبی که این روزها در آن منتشر می شود، بیشتر ازگذشته دقت و هوشیاری برای برخورد مبتکرانه با جریان های گوناگون را درفضای مجازی نشان می دهد. فراموش نکنیم فضای مجازی همچون شمشیردولبه ای است که چنانچه دست پر و با ابتکار عمل در آن حضور نداشته باشیم، به شمشیر برنده ای علیه خودمان تبدیل خواهد شد.


×علی البرزی



 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس