ربیعی

سخنگوی دولت گفت: در صورتی که نتوانیم در مذاکرات با طرف هایمان تا پایان دولت آنچه مد نظر ماست به تحقق برسد بنابر تشخیص تصمیم گیرندگان عالی نظام دولت سیزدهم این قضیه را برعهده خواهد گرفت.

به گزارش مشرق، علی ربیعی سخنگوی دولت صبح امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری‌ که با اهالی رسانه به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد اظهارداشت: دیروز هفتم تیر، سالروز شهادت آیت الله بهشتی و ۷۲ یارش بود. شهید بهشتی مردی است که نامش یادآور مفاهیم و موضوعات متعددی است. شیوه شهادت بهشتی در مقابل با تروریستها، یادآور گلوله در مقابل گفتگو بود.

بیشتر بخوانید:

ربیعی: ما جهش تاکتیکی داشتیم

ربیعی گفت: بهشتی واضع گفتگو بود. نسل‌های گذشته مشی گفتگوهای او را با جریان‌های مخالف و نحله‌های فکری سیاسی فراموش نمی‌کند. دفاع از آزادی‌،‌ امنیت و گسترش عدالت بنیاد تفکری شهید بهشتی به عنوان رییس دستگاه قضای ما در ۴۰ سال قبل بود.

وی افزود: بهشتی از پدران قانون اساسی محسوب می‌شد. نام بهشتی در تاریخ ایران با نام قانون اساسی و با حقوق شهروندی پیوند خورده است. بهشتی در فضایی که برخی مدعیان انقلابیگری حرفه ای به دیده سوء ظن به جامعه می نگریستند به دفاع از حقوق اساسی شهروندان برخاست و نگاه جرم انگارانه نسبت به مخالفان سیاسی را نپذیرفت.

سخنگوی دولت تاکید کرد: مشی بهشتی مشی گفتگویی و تحمل مخالف بود. او در همان حال که در راس دیوان عالی کشور قرار داشت در مناظره‌های تلویزیون در کنار رهبران احزاب مخالف حاضر شد مناظره را جایگزین منازعه کند.

ربیعی با اشاره به روز مبارزه با سلاح های شیمیایی و میکروبی گفت: سالگرد حادثه تلخ و جانگداز بمباران شیمیایی سردشت که روز مبارزه با تسلیحات شیمیایی و میکروبی نامگذاری شده، مجالی است برای تاکید بر قربانی بودن ایران در استفاده از تسلیحات کشتار جمعی و تصریح این واقعیت که چرا جمهوری اسلامی ایران قاطعانه با ساخت، انبار و استفاده‌ی این نوع تسلیحات مخالف است.

وی ادامه داد: در چهار دهه گذشته و پس از انقلاب اسلامی دشمنان ایران برنامه هجومی وسیعی را برای ترور سه ارزش بنیادین عدالت، امنیت و آزادی ملت ما در پیش گرفتند. ترور شهید بهشتی نمادی از ترور عدالت و دادگستری بود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: بمباران شیمیایی سردشت نماد ترور امنیت بود که البته به آن محدود نمانده و با حمایت از گروه های تروریستی در داخل و خارج از ایران علیه امنیت این مرز و بوم ادامه داشته است و با ترور بزدلانه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نمادی دیگر از آن ساختند.

ربیعی تصریح کرد: تحریم های تمام عیار اقتصادی نمادی از ترور ضلع سوم ارزش‌های ما یعنی آزادی است؛ آزادی از فقر و آزادی از ترس در از دست دادن حق برخورداری از زندگی عزتمندانه و شایسته. البته ما هیچگاه در برابر این نحله‌های پلید تروریسم و نیات بدخواهانه در پس آن، تسلیم نشدیم و بنای تسلیم هم نداریم.

ببینید:

فیلم/ ربیعی عذرخواهی کرد

وی ادامه داد: امروز آن دسته از ملت های غربی که با پناه دادن به عاملان ترور شهید بهشتی و دیگر شهیدان آن حادثه ی تروریستی و با حمایت از صدام حسین و تجهیز او با تسلیحات شیمیایی و در سال‌های اخیر نیز با وضع تحریم های غیرانسانی و یا سکوت در برابر آن، معیشت میلیون ها شهروند بیگناه ایرانی را به خطر انداخته اند، باید در برابر ملت ایران عذرخواه و پاسخگوی این جنایت‌ها باشند؛ هرچند امروز شاهدیم که نه تنها نادم نیستند بلکه همچنان بر ادامه تحریم‌های اقتصادی و آزار رساندن غیرمنصفانه به مردم ما پافشاری می کنند.

سخنگوی دولت گفت: این پیشینه تاریک، دلیلی کافی برای پی بردن به ریشه‌های بی اعتمادی ایران به غرب و به ویژه آمریکاست. ما در سالگرد شهادت شهید بهشتی و رخداد حمله شیمیایی به سردشت و شهادت صدها بیگناه دیگر، همه دولت های غربی و به خصوص دولت آمریکا را به بازنگری در سیاست های غلط گذشته و جبران آن که در نقطه آغاز خود نمی تواند جز پایان دادن به تحریم اقتصادی مردم ما باشد، دعوت می کنیم و از آنها می خواهیم که با برداشتن گامی در مسیر درست به چهل سال ترور بی نتیجه‌ی آزادی، آزادگی و استقلال یک ملت سربلند خاتمه دهند.

ربیعی ضمن تسلیت درگذشت خبرنگاران محیط زبستی و سرباز معلمان گفت: مهشاد کریمی و ریحانه السادات یاسینی دو خبرنگاری که با قلم و دوربین خود به دنبال زیست بهتر مردمانمان می نوشتند در حادثه ای خونبار جان خود را حین انجام ماموریت از دست دادند. این حادثه را به خانواده داغدیده گان و همکاران رسانه ای بویژه ایسنایی ها و ایرنایی ها تسلیت می گویم.

وی ادامه داد: همچنین درگذشت ۷ سرباز معلم عزیز در مسیر دانش افروزی برای کودکان در مناطق محروم را غم از دست دادن خبرنگاران محیط زیستی را مضاعف کرد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ایران این فرزندان فداکار راه علم و آگاهی بخشی را از یاد نخواهد برد. فقدان این عزیزان به خانواده هایشان و همه ایرانیان تسلیت می‌گویم. ضمن تاسف عمیق خود از حوادث اخیر پیش آمده برای فرزندان سرزمینمان، با تسلیت از جان و دل به خانواده این عزیزان خاضعانه از هر گونه نقصان متصوری پوزش می طلبم.

ربیعی با گرامیداشت روز صنعت و معدن گفت: پنجشنبه روز ۱۰ تیر روز صنعت و معدن است فرصت را مناسب می دانم توضیحاتی به استحضار ملت شریف ایران برسانم. با برنامه ریزی های صورت گرفته و سیاستگذاری های صنعتی همراه با به ثمر رسانیدن برجام دوره ای بسیار درخشان در رشد صنعتی را ما داشتیم. حتی ما در یک سال‌هایی ۱۲ درصد رشد را در بخش‌هایی از صنعت تجربه کردیم.

وی ادامه داد: اولین جنگ اقتصادی از کار انداختن گردش تولید در ایران بود و دولت متناسب با الزامات این جنگ با سیاستگذاری ها و حمایت ها شرایط را به گونه ای پیش بردیم که نه تنها در تولیدات داخلی دچار کمبود نشدیم و حتی برخی از صنایع مثل لوازم خانگی و پوشاک و مواردی دیگر به رشد های قابل توجهی دست یافتیم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: با ممنوعیت واردات کالا از صنعت داخلی حمایت شد. زمینه صادرات بیش از گذشته تسهیل و صنعت جای نفت را در این ۳ سال گرفت. در یک تبلیغات «غیرمنصفانه» دولت را متهم به نگاه به خارج می کردند اما دولت با اعتقاد به اصل تعامل و حل مسائل بین الملل تقویت داخل و مقاومت اقتصادی را فراموش نکرد. رشد اقتصادی سال ۹۹ و ۳ ماه اول ۱۴۰۰ گواه بر این ادعاست. روز صنعت و معدن بر همه کارگران زحمت کش در صنایع و معادن و صنعت گران و کارآفرینان تبر یک می گویم.

ربیعی به ۲۰ اقدام و دستاورد شاخص هشت ساله وزارت صمت اظهار کرد: احیاء هشت هزار و۹۱۴ واحد تعطیل در سراسر کشور، آزادسازی شش هزار محدوده و معدن غیر فعال کشور برای فعالسازی از طریق واگذاری با برگزاری مزایده قانونی، برگزاری ۱۴ میز تعمیق ساخت داخل و کاهش ارزبری معادل ۱ میلیارد و ۲۳۱ میلیون یورو، ممنوعیت واردات یک هزار و۵۳۹ردیف تعرفه دارای کالای دارای مشابه خارجی و غیرضروری، تدوین برنامه توسعه چهار زنجیره اثرگذار صنعتی شامل لوازم خانگی، پوشاک و کفش، فلزات گرانبها، غذایی و آشامیدنی، راه اندازی ۳۰۵ طرح مهم و ملی(ایجادی و توسعه ای) با مجموع سرمایه گذاری ۲۸۵۶.۷ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۹۲۸۹۲ نفر طی سالهای ۱۳۹۲ تا پایان ۱۳۹۹ از جمله این دستاوردها است.

وی ادامه داد: افتتاح فاز اول پروژه ملی شیرین سازی آب و قطعه اول انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران با سرمایه گذاری بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۲۰۰ نفر، انعقاد ۱۰ تفاهم نامه توسعه سرمایه گذاری در راستای پروژه اقتصاد مقاومتی با شرکت‌های برتر طی دو مرحله به ارزش ۴۵۱ هزار میلیارد تومان، بازگشت به چرخه تولید ۱۵۵۷ واحد راکد درون شهرکها و نواحی صنعتی کشور

و احیای مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها در قالب اجرای اقتصاد مقاومتی(این طرح در قالب «مدل مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی» در دستور کار قرار دارد که با مشارکت ۳۲۹ شرکت اقتصادی در ۱۳ استان‌ مختلف اجرا شده است.) از دیگر موارد مربوط به دستاوردهای هشت ساله وزارت صمت است.

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به دیگردستاوردهای حوزه صنعت گفت: اجرای پروژه افزایش حجم و تنوع محصولات صادراتی( کالا و خدمات) به ۱۵ کشور همسایه به میزان ۲۵ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۸ و انجام ۲۰.۱ میلیارد دلار صادرات به کشورهای همسایه و ۱۰.۲ میلیارد دلار به چین و هند و ۴.۶ میلیارد دلار به سایر کشورها در سال ۱۳۹۹ و امضای ۱۲ موافقتنامه با کشورهای هدف، شناسایی و اولویت بندی ۳۱۲۰ معدن، انجام اقدامات کلینیکی بر روی ۱۴۶۳ معدن و احیای ۳۹۹ معدن در ۳۱ استانو انجام برداشت‌های ژئوفیزیک هوایی به میزان ۶۴۰ هزار کیلومتر خطی، از جمله این موارد است.

ربیعی گفت: راه اندازی سامانه جامع تجارت و زیرسامانه های آن به منظور مدیریت زنجیره تجاری کشور و انجام بیش از ۶۹۰ هزار بازرسی به منظور شناسایی و برخورد با عرضه کنندگان کالاهای قاچاق، شناسایی بیش از ۷۰۰ هزار مرکز نگهداری کالا در قالب سامانه انبارها و رتبه بندی بیش از ۲۱ هزار بازرگان فعال دارای کارت بازرگانی و تهاتر مواد معدنی و محصولات صنایع معدنی با نیازهای وارداتی صنایع کشور که تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال حدود ۲ میلیارد دلار کالا و مواد اولیه استراتژیک مورد نیاز تولید وارد و محصولات صادراتی بخش صادر گردیده است.

وی ادامه داد: اجرای پروژه توسعه مناطق محروم و کمتر برخوردار شامل ۱۲ استان با همکاری و مشارکت استانداران و سایر دستگاه‌های ذیربط و تکمیل برنامه های محرومیت زدایی در ۶ محور با ۱۵۰ برنامه و مصوب شدن ۴۷ طرح سرمایه گذاری خارجی به میزان ۱۱۰۲ میلیون دلار در سال ۱۳۹۲ که در سال ۱۳۹۹ به تعداد ۱۵۸ طرح سرمایه گذاری خارجی به میزان ۲۴۶۹ میلیون دلار رسیده است که از جمله دستاوردهای حوزه صمت است.

سخنگوی دولت پیگیری و ابلاغ سیاست‌های جدید صادراتی از سوی ستاد اقتصادی دولت (رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان، بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور، گشایش‌های صادراتی و جلوگیری از تشکیل پرونده‌های قضایی برای صادرکنندگان) را از جمله دیگر موارد مربوط به دستاوردهای حوزه وزارت صمت دانست و گفت: اجرای طرح تامین مالی از شبکه بانکی(طرح تام) و تأمین مالی از بازار سرمایه و عملیاتی نمودن اوراق گام با همکاری بانک مرکزی و تشکلهای تولیدی و تامین مالی زنجیره تولید از این طریق به ویژه در صنعت خودرو سازی و قطعات یکی دیگر از این موارد است.

ربیعی به مصوبات دولت اشاره کرد و گفت: به دنبال احقاق حقوق مردم و ارتقای حمایت های اجتماعی و حقوق شهروندی هیات وزیران هدف کلان حمایت از نقش و جایگاه مادری و منافع عالیه کودکان و مرتفع نمودن محدودیت قانونی پدیدآمده برای مادران در افتتاح انواع حساب های بانکی برای اطفال و برداشت از آن تهیه و تدوین شده است، مادر می تواند به نام فرزند صغیر خود حساب های بانکی افتتاح نماید. حق برداشت از این حساب ها نیز تا رسیدن صغیر به سن ۱۸ سال تمام شمسی فقط با مادر است.

وی افزود: دولت در راستای قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مبنی بر پیش بینی مشوق های مالیاتی مندرج در قانون رفع موانع تولد رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، آیین نامه اجرایی مربوط به این قانون تصویب کرد.

رئیسی و روحانی گفتگویی درباره کابینه سیزدهم نداشته‌اند

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه برخی اخبار حکایت از رایزنی و فشار برخی دولتمردان دوازدهم برای ابقا و حضور در کابینه سیزدهم دارد. آیا از ناحیه دولت آقای روحانی، پیشنهادی برای ترکیب کابینه سیزدهم به آقای رئیسی داده شده است؟ گفت: اینگونه عبارات مثل فشار کاملا نادرست و درست در مانند سلسله اتهامات ناصحیحی است که در این ۸ سال به دولت وارد شده است. بنابراین پاسخ صریحم به سوال شما، خیر است.

ربیعی گفت: آنچه که بر عهده دولت ما بود همان ساماندهی مقاومت علیه فشار حداکثری آمریکا بود که به موازات فشار ناامید کننده برخی رسانه و تریبون‌ها حالتی مضاعف می‌یافت و بر رنج و مشقت شهروندان می‌افزود.

وی ادامه داد: خوشبختانه این دولت در کنار این ملت به خوبی از عهده آن برآمد و آمریکا را به آنجا رساند که صریحا بر شکست فشار حداکثری اعتراف کرد و آنچه از واژه فشار در ذهن من شکل گرفته تحمل فشارهای مختلف و سکوت بوده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: این بسیار طبیعی است که رئیس‌جمهور منتخب چنانچه تشخیص داده و برای همکاری با هر مسئول فعلی نظری داشته باشد، آن افراد مخیر به تصمیم گیری هستند.

ربیعی گفت: همچنین اگر دولت طرف مشورت در این نوع رایزنی‌ها قرار بگیرد، حتما بی‌طرفانه و دلسوزانه نظرات خود را به مسئولان دولت آینده خواهد داد اما اینکه دولت افرادی را به رئیس‌جمهور منتخب پیشنهاد کرده باشد، تکذیب می‌کنم چون میان رئیس‌جمهور و رئیس‌جمهور منتخب درباره کابینه دولت سیزدهم، هیچ صحبتی نشده است.

منتظر تصمیم‌گیری طرف‌های برجامی بخصوص آمریکا هستیم

ربیعی در پاسخ به سوالی در رابطه با آخرین وضعیت مذاکرات وین عنوان کرد: از نظر ما تاکنون هر آنچه که می‌بایست در میز مذاکرات مورد گفتگو قرار می گرفته، میان طرفین به بحث گذاشته شده است. دیدگاه ما برای همه طرف ها کاملاً روشن است و ما نیز از مواضع آنها درباره موارد اختلاف اطلاع داریم.

وی اضافه کرد: ما برای همه طرف‌ها روشن کرده ایم که کدام تحریم ها که نقض برجام بوده و یا مانع اجرای کامل و بی نقص آن می شوند باید متوقف شوند و همینطور می دانیم که در صورت برداشتن این گام از طرف آمریکا و تعهد دوباره همه طرف ها به برجام، چه اقداماتی را با چه ترتیبی باید انجام بدهیم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در مورد اینکه مذاکرات وین چگونه ادامه پیدا خواهد کرد، باید صبر کنیم تا نتایج نشست ها روشن تر شود. نکته مهم این است که گفتگوها به جایی رسیده که همه طرف‌ها باید تصمیمات خود را اتخاذ کنند. تصمیماتی که ما باید اتخاذ می‌کردیم به نظر خودمان گرفته و اعلام کرده ایم.

ربیعی اضافه کرد: ما منتظر هستیم تا طرف های مقابل به شمول ایالات متحده آمریکا تصمیمات سیاسی خود را اعلام کنند تا بتوانیم بر اساس آن درخصوص دور آینده مذاکرات روشن تر صحبت کنیم.

وی در خصوص رفع تحریم ها، خاطرنشان کرد: تا این مرحله از مذاکرات، در خصوص رفع کلیه تحریم های بخشی علیه بخش های اصلی اقتصاد ایران مانند انرژی، مالی و بانکی، بیمه و غیره اتفاق نظر وجود دارد، گرچه تا در مورد همه موضوعات در دستور کار توافق حاصل شود، اصولا توافقی شکل نگرفته است.

سخنگوی دولت بیان کرد: با این حال باید تاکید نمود هر توافق الزاما در برگیرنده رفع تحریم های ظالمانه در حوزه اقتصادی علیه ملت ایران خواهد بود. بر اساس این رهنمود مقام معظم رهبری که «اگر رفع تحریم ها امکان پذیر باشد، حتی یک روز هم نباید تعلل کرد»، دولت خود را متعهد دانسته که صرف نظر از حاشیه ها، مذاکرات را با عزم کامل تا رسیدن به نتیجه ادامه دهد.

ربیعی ادامه داد: ضمن آنکه ما مصمم هستیم رفع تحریم ها را در اولین فرصت محقق کنیم؛ اما بیش از آنچه که لازم است، عجله ای هم نداریم. اگر در طول زمان باقی مانده از تصدی دولت، به نتیجه رسیدن مذاکرات دست یافتنی باشد، مانعی برای آن وجود ندارد. در غیر این صورت و با تشخیص تصمیم گیرندگان عالی نظام، دولت سیزدهم مسئولیت اجرای تداوم یا خاتمه مذاکرات را برعهده خواهد گرفت.

لبنان درخواست اقتصادی از ایران کند، بررسی می‌کنیم

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در رابطه با ارسال کشتی سوخت به لبنان و اینکه آیا این روند ادامه خواهد یافت؟ گفت: روابط ایران و لبنان به عنوان دو کشور برادر و دوست، یک رابطه عادی و مرسوم میان ملت هاست و بر علاقه دو کشور به تعمیق مناسبات بر اساس منافع دوجانبه بنا شده است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: ما همیشه مناسبات تجاری رو به پیشرفتی را با لبنان داشته ایم و همچنان مصمم به تقویت این روابط در همه ابعادی هستیم که به صلح، امنیت و شکوفایی دو ملت کمک می کند.

وی تاکید کرد: همه از ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران در حوزه تامین انرژی آگاه هستند. در تجارت بین الملل صادرات یک محصول و ایجاد بازارهای جدید همواره مورد توجه ما بوده و لبنان نیز می تواند بازارهای جدیدی برای ما ایجاد کند. لذا هرگاه درخواست اقتصادی مشابهی از ما صورت گیرد آن را با جدیت بررسی خواهیم کرد.

طرح پیام‌رسان‌های اجتماعی از دستور کار مجلس خارج شده است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در رابطه با مباحث مرتبط با طرح هایی که به دنبال ایجاد محدودیت در فضای اینترنت است، گفت: طبق اخبار غیررسمی گفته می شود که این طرح از دستور کار مجلس خارج شده است اما به هر حال حکمرانی سایبری مساله مهم و موضوع روز بسیاری از کشورهای جهان است.

ربیعی با بیان اینکه سیاستگذاری در این زمینه ها امری بسیار پیچیده و چند وجهی است و باید همراه با مطالعات عمیق باشد، اظهار داشت: طرح هایی از این دست، ابعاد مختلفی دارد که متاسفانه برخی فقط یا از جنبه امنیتی و یا جنبه خاص فرهنگی آن را در نظر می گیرند.

وی ادامه داد: امروز فضای مجازی فقط محدود به حوزه اطلاع رسانی نیست، بلکه فضای مجازی تبدیل به بستری برای ایجاد مشاغل، سرمایه گذاری های جدید، رشد اقتصادی از مسیر ارائه رشد خدمات، تجارت الکترونیک و آموزش آنلاین و بسیاری از موارد دیگر شده است.

اختیارات زیادی به نهادهای نوظهور در حوزه فضای مجازی داده شده است

سخنگوی دولت عنوان کرد: به اعتقاد اکثر کارشناسان، امروز فضای مجازی در حقیقت بخشی از زندگی روزمره مردم شده است و قطعا هر نوع تصمیم‌گیری در این حوزه نیازمند توجه به همه جوانب و اخذ نظرات کارشناسان، خبرگان و جامعه هست.

ربیعی با تاکید بر اینکه باید توجه داشت که فضای مجازی امروز بخشی از حقوق مردم است، گفت: لذا از آنجا که براساس اختیارات رییس جمهور و هیئت وزیران محدود شده و اختیارات گسترده ای به نهادهایی نوظهور داده شده است که تناسب مسئولیت با اختیارات را لحاظ نکرده است.

وی اضافه کرد: لذا با توجه به تاثیر این تصمیمات و از آنجا که رئیس جمهور منتخب در این خصوص دیدگاه هایی دارند و در ایام انتخاباتی مطرح کرده اند پیشنهاد می شود این طرح پس از استقرار دولت جدید و با هماهنگی با دولت جدید بررسی و تصویب شود.

تمامی فعالیت‌های دولت در نهاد ریاست‌جمهوری شفاف بوده است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از تخلف در نهاد ریاست جمهوری سخن می‌گویند و تاکید دارند نهاد ریاست جمهوری در سال‌های اخیر از مسیر اصلی خود خارج شده گفت: اتفاقا تمامی فعالیت‌های دولت در نهاد ریاست جمهوری،‌ بسیار شفاف بوده است؛ ضمن آنکه همانند بقیه دستگاه های دولتی، همواره سازمان های نظارتی بنابر وظایف ذاتی و قانونی خود در نهاد حضور داشته‌اند.

ربیعی ادامه داد: لذا نه تنها بر خلاف ادعای مطرح‌ شده، هیچ اقدامی خارج از چارچوب‌های قانونی صورت نگرفته بلکه اتفاقا از ابتدای این دولت تاکنون، تعامل بسیار خوبی بین نهاد ریاست جمهوری و دستگاههای نظارتی وجود داشته است.

وی با تاکید بر اینکه دولت ازهر گونه شفافیتی استقبال می‌کند و همواره پیشگام شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات بوده است، گفت: متاسفانه عده‌ای براساس حدسیات، این نوع موضوعات اتهامی را رها نمی کنند و امیدواریم قوه قضاییه به سرعت درخواست مطالبه اسناد و مدارک را کرده و به منظور روشنگری افکار عمومی به آن رسیدگی کند و در صورت اثبات بی اعتباری این ادعاها با عاملان انتشار این شایعه ها و مشوش کننده اذهان جامعه وارد عمل شود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: البته ما از هرگونه تصمیم مجلس برای بررسی صادقانه و منصفانه و به دور از سیاست‌زدگی، استقبال می‌کنیم اما ای کاش نمایندگان به جای اینکه وقت خود را صرف اموری بکنند که ده‌ها دستگاه نظارتی و اطلاعاتی بر آن نظارت دارند و رصد می‌کنند، لوایحی را که دولت برای بررسی به مجلس ارسال کرده است، مورد توجه قرار بدهند.

هنوز ۱۰ لایحه دولت اعلام وصول نشده است

ربیعی خاطرنشان کرد: متاسفانه به رغم پیگیری‌های صورت‌گرفته از سوی معاونت پارلمانی دولت، هنوز ۱۰ لایحه دولت اعلام وصول نشده است که تمامی این لوایح نیز بسیار مهم است. دولت بر این باور است که به نفع کشور است این لوایح در دستور کارمجلس محترم قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: لوایحی مانند ارتقاء نظام سلامت اداری، مدیریت تعارض منافع، لایحه تجارت، لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم، لایحه رسیدگی به جرائم اطفال و نوجوانان، لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی مصوب ۱۳۵۱ (حذف چهار صفر از پول ملی)، لایحه مشارکت عمومی _ خصوصی، لایحه شفافیت، لایحه شوراهای حل اختلاف از دیگر لوایح معطل مانده عنوان کرد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: همچنین لایحه یک فوریتی نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی، لایحه یک فوریتی مقابله با فساد و ارتقای سلامت نظام اداری – مالی، لایحه یک فوریتی حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت و لایحه ثبت اشخاص حقوقی نیز از جمله مهمترین لوایح اعلام وصول نشده است.

ربیعی اظهار کرد: اما سوال شما بهانه‌ای شد تا از این فرصت استفاده کرده و به موضوع دیگری هم اشاره کنم. اخیرا اظهارات عجیبی درباره نهاد ریاست‌جمهوری شایعه شده که بیشتر شبیه داستان‌سرایی آنهم از نوع تخیلی ‌است و در آن،‌ برداشت‌های فضایی و بی‌ربط به‌هم دیده می‌شود. نمی‌دانم چه می‌توان در پاسخ به این قصه‌پردازی‌ها گفت جز اینکه به سازندگانش بگویم، لااقل از خدا بترسید.

برای تامین و توزیع کالاهای اساسی تا ۵ ماه آینده برنامه‌ریزی کرده‌ایم

وی در خصوص برخی نگرانی ها درباره کمبود کالاهای اساسی در دولت جدید، گفت: یکی از مشکلات کشور همواره برخی از اظهارات و کشاندن موضوعات به افکار عمومی و ایجاد نگرانی با اطلاعات ناقص می باشد.

سخنگوی دولت ادامه داد: این مهم نیست که تلاش های کارکنان دستگاه ها نادیده گرفته می شود مهم این است که این گونه اظهارات هم بر رفتار مصرف کنندگان و توزیع کنندگان کالا و بسیاری از عوامل دیگر تاثیر گذار بوده و عامل ناامنی ایجاد می کند.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: بنابر گزارش شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران به عنوان مباشر تأمین، تدارک و نگهداری ذخایر کالاهای اساسی گندم، برنج، روغن و شکر ضمن تکذیب اظهارات فوق الاشاره، نه تنها در حال حاضر ذخایر کشور از میزان قابل اطمینانی برخوردار است بلکه برنامه ریزی لازم جهت تأمین و توزیع کالاهای مورد نظر حداقل تا ۵ ماهه آتی سالجاری انجام گرفته است و این جریان تأمین مطابق برنامه ریزی های انجام شده پس از استقرار دولت جدید نیز تا پایان سال و به مرور هدف گذاری و اجرایی خواهد شد.

ربیعی تاکید کرد: من در اینجا لازم است تاکید کنم دولت تا آخرین روز کاری خود، خود را مکلف به انجام وظایفش همچون مرداد ۹۲ می باشد. درسال ۹۲ به عنوان دولتی که رای آورده بود نگران تمام شدن کالاهای اساسی را درک کرده بودیم، بنابراین تمام تلاش خود را برای اینکه دولت آینده فارغ از نگرانی از کالاهای اساسی باشد برنامه ریزی کرده و اقدام خواهیم نمود.

استفاده از خشونت در حل اختلافات در افغانستان را مفید نمی‌دانیم

وی همچنین در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران را در برابر تحرکات اخیر طالبان در مناطق مختلف افغانستان و نیز نتایج رایزنی‌های اخیر نماینده ویژه ایران در امور افغانستان در کابل و اسلام‌آباد درباره تحولات افغانستان بیان بفرمایید؟ گفت: به دولت و مردم افغانستان اطمینان بدهیم که جمهوری اسلامی ایران در کنار آنها باقی خواهد ماند.

سخنگوی دولت افزود: با حسن نیت کامل از همه اقوام، گروه ها و نیروهای سیاسی افغانستان می خواهیم که با یکدیگر متحد بمانند و با دست رد زدن به هرگونه مداخله خارجی، به راه حل های صلح آمیز برای رفع اختلافات طبیعی میان خود متعهد باشند.

ربیعی با بیان اینکه حفظ تمامیت ارضی افغانستان، حفظ وحدت ملی و رعایت حقوق اقلیت ها و دستاوردهایی که ملت افغانستان در طول دو دهه گذشته به سختی به دست آورده برای ما بسیار مهم است و بر آن تأکید داریم، گفت: گفتگوهای اصیل بین‌الافغانی تنها راه حل پایدار برای مسئله افغانستان است.

وی تصریح کرد: طالبان هم بخشی از افغانستان است و بخشی از راه حل آتی افغانستان است. آنچه که برای ما مهم است تشکیل دولتی فراگیر با حضور تمامی گروه های افغانستانی و رسیدن به راه حلی مسالمت آمیز و پایدار در این کشور است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: ما همچنان به عدم مداخله در امور داخلی افغانستان از سوی همه کشورها اصرار داریم و برای تحقق این اهداف و همینطور به دلیل اهمیت پیوندهای فرهنگی، تاریخی و جغرافیایی میان افغانستان و ایران، به رسالت خود برای ارتباط با دولت این کشور و ارائه هرگونه مساعدت ضروری ادامه خواهیم داد.

ربیعی عنوان کرد: ما تحولات داخلی افغانستان را به دقت زیر نظر داریم و با نگرانی تحولات اخیر را دنبال می کنیم. ضمن دعوت همه طرف ها به آرامش، استفاده از خشونت و رفتارهای غیرمسالمت جویانه را در حل اختلافات مفید نمی دانیم و به مشورت های خود با کابل برای پایان دادن به منازعات غیرسازنده و جایگزین کردن گفتگو و تعامل با مشارکت همه گروه ها و نیروهای سیاسی موثر ادامه خواهیم داد.

تمدید توافق با آژانس نباید به معنای مذاکرات فرسایشی باشد

وی در ادامه این نشست در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه مذاکرات وین هنوز به نتیجه نرسیده و توافق مشروط ایران وآژانس هم پایان یافته آیا ایران تصمیمی برای تمدید این توافق دارد؟ در صورت عدم تمدید این توافق رابطه تهران وآژانس انرژی اتمی به چه صورت خواهد بود؟ اظهار داشت: پیش از این یکبار تمدید توافق ایران و آژانس به دلیل وجود فضای مثبت و چشم انداز امیدبخش برای رسیدن به توافق انجام گرفت.

سخنگوی دولت اضافه کرد: با این حال، ما همواره این ملاحظه را هم داشته ایم که تمدید این توافق به معنای مذاکرات فرسایشی نباشد. ما به این نتیجه رسیده ایم که مذاکرات به اندازه کافی تداوم داشته و انتظار داریم که طرف آمریکایی تصمیم نهایی خود را برای بازگشت به تعهدات و اجرای مقررات بین المللی اتخاذ کند.

وی بیان کرد: ما در حال بررسی ضرورت و امکان تمدید توافق با آژانس بین المللی انرژی هسته ای هستیم و در این مسیر همه گزینه ها را در نظر خواهیم گرفت. نحوه رابطه ایران با آژانس در صورت عدم تمدید این توافق صرفاً بر اساس پادمان خواهد بود و جمهوری اسلامی ایران تعهد بیشتری را برعهده نخواهد گرفت.

سخنگوی دولت در پایان تصریح کرد: قانون مجلس در خصوص تعهدات و وظایف دولت کاملا روشن است و تا کنون نیز در همان راستا حرکت شده است. در مورد موضوع توافق سه ماهه با آژانس و چگونگی تداوم یا عدم تداوم آن، هنوز تصمیمی اتخاذ نشده و به محض اتخاذ تصمیم اطلاع رسانی خواهد شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • NL ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    1 0
    "در چهار دهه گذشته و پس از انقلاب اسلامی دشمنان ایران برنامه هجومی وسیعی را برای ترور سه ارزش بنیادین عدالت، امنیت و آزادی ملت ما در پیش گرفتند." خود این دولت با این بهانه که به عقب باز نمی گردیم، عدالت رو ترور کرد و ارزاق ملت رو زد به جیب دلال هاش
  • DE ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    8 0
    مطمئن باشید دولت با همراهی باقی خائنین چنان توافق ننگینی رو آخر سر در کیسه ملت و میهن میزاره که تا سالیان طولانی کشور رو درگیر تبعات هولناک اش کنه. هیچی شکی نکنید، برای همین هم چنان هول کرده و شتابزده دنبال قرارداد خائنانه دیگه هستند.
    • IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
      0 2
      دولت بعدی هم مذاکره رو ادامه میده. وگرنه منتظر دلار 100 هزارتومانی باشید.
    • DE ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      0 0
      تو فرق مذاکره ذلت بار التماسی را که کلا اصلا پایه و اساس تبلیغات انتخاباتی یک نامزد بود و بخاطر خودش و دار و دسته اش 8 سال ترمز زد جلوی همه چیز کشور با مذاکره کسی که کلا در معرفی برنامه هاش برای انتخابات ریاست جمهوری کلا مذاکره التماسی اصلا جایی نداشت را یکی میدانی ؟؟ واقعا برو یکم شیرگاو بخور خونت صاف بشه بتونی فک کنی
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    7 0
    چرا تمام نمیشی؟ چرا نمیری؟
    • وطن پرست DE ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
      0 0
      نه ترخدا در دولت بعد هم شما به مذاکره ادامه بدید. پس سیب و گلابی های برجام چی می شه؟
  • حزب فقط حزب الله IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    6 0
    حاج عباد! دولت شما میخ رو تو همون برجام کوبوند و نظام رو مجبور به توافقات در زمینه های موشکی و حقوق بشر و منطقه کرد. رجوع کنید به سخنان موگرینی در اتحادیه اروپا راجع به راز مذاکرات و اصطلاح روح برجام. البته این نظام ، اسلامیه و سر ناموسش مذاکره نمیکنه.
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    4 2
    بهتره این دولت بی خیال مذاکره بشه وگرنه بدبختیاش گردنش میفته. باید وقت تلف کنه تا دولت بعد بیاد.
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    3 0
    وی بیان کرد: ما در حال بررسی ضرورت و امکان تمدید توافق با آژانس بین المللی انرژی هسته ای هستیم و در این مسیر همه گزینه ها را در نظر خواهیم گرفت. نحوه رابطه ایران با آژانس در صورت عدم تمدید این توافق صرفاً بر اساس پادمان خواهد بود و جمهوری اسلامی ایران تعهد بیشتری را برعهده نخواهد گرفت./ بالاخره جاسوسی از صنایع هسته ای ما بر هر اساسی اعم از فراپادمانی یا پادمانی باید ادامه یابد تا هر وقت که خواستند دوباره یک خراب کاری انجام دهند یا دانشمندان هسته ای را ترور کنند.
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    10 0
    مذاکره بس است! اول رفع همه ی تحریم ها دوم راستی آزمایی سوم مذاکره
  • DE ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    8 0
    ادامه مذاکرات در صورت عدم تامین دیدگاه‌ها به دولت آینده موکول می‌شود/ آ قربونِ پسر بارک الله تا حالا زحمت کشیدید 8 سال به همه چیز ترمز زدید به امید اینکه اگه دوغ بشه چه دوغی میشه .بگذار قربونت دولت آینده قاشق قاشق ماست بریزه تو دریا دوغ درست کنه !!خخ . شخصی ماهی تابه گرفته بود دستش به آسمون نگاه میکرد و یه ده نفری هم پشت سرش پته کت های همدیگر را گرفته بودند.پرسیدن. شینوو؟ گفت ماهی تابه گرفتم اگر پرنده ای در آسمان تخم کرد صاف بیافته داخل ماهی تابه نیمرو کنم بخورم.پرسیدند اینها برای چه جمع شدند؟ گفت بالاخره یک لقمه هم به اینها میرسه .حالابرجامی ها سبد تخمرغ دستشون گرفتند کدخدا براشون تخم کنه یه تعدادی هم راه افتادند یه لقمه دلار و رانت گیرشون بیاد
  • رضا IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    6 0
    آقای ربیعی اون هفته چیز دیگه گفتی این هفته چیز دیگه داری میگی آخرش شد هیچ البته اولش هم هیچ بود هیچ برای هیچ خلاصه مطلب غرب از جنگ نظامی علیه ایران نتیجه نگرفت در جنگ اقتصادی هستیم
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    5 0
    دیدار بعدی ما دادگاه عدل الهی خواهد بود جایی که اثری از پارتی و نفوذ و سفارش وجود ندارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس