سردار جلالی نمایه

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با بیان اینکه خاطره عبور از خیابان‌های حلبچه از ذهن ما فراموش نمی‌شود، گفت: هیتلرهای امروز در آلمان صنایع شیمیایی تولید می‌کنند و دیکتاتورهایی مثل صدام را مسلح می‌کنند

به گزارش مشرق، همزمان با روز «مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی»، چهارمین همایش ملی پدافند شیمیایی به همت سازمان پدافند غیرعامل کشور و با همکاری دانشگاه بقیة الله در باغ موزه دفاع مقدس با حضور مسؤلان کشوری و لشکری آغاز شد.

سردار غلامرضا جلالی در چهارمین همایش ملی پدافند شیمیایی، گفت: این همایش‌ها باید حقانیت نظام جمهوری اسلامی و مظلومیت ملت ایران را به دنیا مخابره کند.

رییس سازمان پدافند غیر عامل افزود: حملات شیمیایی دنیا ترسناک و غیرقانونی است و رژیم آمریکا و غرب هر جایی که منافعشان را در خطر می‌بینند از سلاح‌های شیمیایی استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

تاسیس فرماندهی امنیت هسته‌ای

وی تصریح کرد: کنوانسیون‌های جهانی کارایی و بازدارندگی لازم در این رابطه را ندارند و دنیا باید با عاملان بمباران حلبچه و سردشت برخورد می‌کرد. اروپاییان به اصطلاح متمدن در باطن دارای خوی حیوانی بوده و باید این‌ها را محاکمه می‌کردند.

جلالی با بیان اینکه خاطره عبور از خیابان‌های حلبچه از ذهن ما فراموش نمی‌شود، اضافه کرد: هیتلرهای امروز در آلمان صنایع شیمیایی تولید می‌کنند و دیکتاتورهایی مثل صدام را مسلح می‌کنند.

هیتلرهای امروز در آلمان سلاح شیمیایی تولید می‌کنند

رییس سازمان پدافند غیر عامل با بیان اینکه ریشه استفاده از سلاح‌های شیمیایی در دنیا خشک نمی‌شود مگر آنکه عامل و بانیان استفاده از حملات شیمیایی محاکمه شوند، گفت: قوانین بین‌المللی فاقد بازدارندگی برای مقابله با این موضوع هستند.

بیشتر بخوانید:

زوال رژیم کودک‌کش سریع‌تر از تصور ما رخ می‌دهد

جلالی تأکید کرد: شهدا و جانبازان شیمیایی ما شاهد و گواه مظلومیت ایران در این رابطه هستند و باید این رویکرد در همه برنامه‌های در قالب همایش بین‌المللی پدافند شیمیایی مورد توجه قرار بگیرد.

رییس سازمان پدافند غیر عامل افزود: استفاده از سلاح شیمیایی را در جریان تجاوز داعش به جهان اسلام و سوریه و عراق دیدیم.

وی تصریح کرد: توسعه و زیرساخت‌های خوبی در حوزه نفتی و پتروشیمی داریم. این موضوع در شرایط تحریم یکی از ارزآورترین بخش‌های کشور محسوب می‌شوند، در حالیکه آمادگی مقابله با تهدیدات ضرورت جدی برای کشور است.

جلالی اضافه کرد: نیازمند صنعت پدافند شیمیایی هستیم و باید نگاهی جدی به این صنعت داشته باشیم، وزارت دفاع و صنایع مختلف بخش خصوصی به این کار همت کردند.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل با اشاره به اینکه تمام تجهیزات پدافند شیمیایی در کشور تولید می‌شود، اضافه کرد: این تولیدات قابل رقابت با نمونه‌های خارجی است و تجهیزات پدافند شیمیایی را برای حوزه‌های مختلف مانند رفع آلودگی نیاز داریم.

وی افزود: دانشکده پدافند شیمیایی را نمی‌توانیم یک شبه تولید کنیم و باید یک فرایند آموزشی داشته باشیم، فعالیت‌های شیمیایی پرخطر است که از درون آن سرو تولید می‌شود و الزام فعالیت‌های اقتصادی با ارزش به رعایت ایمنی و زنده ماندن اکوسیستم پدافند شیمیایی است.

جلالی تأکید کرد: حوادث کشور در پالایشگاه‌ها و شهرک‌ها و بیمارستان‌ها که ابزار شیمیایی استفاده می‌کنند ناشی از سهل انگاری در حوزه ایمنی است و شاخص‌های ایمنی باید رشد پیدا کند.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل با اشاره به اینکه نیازمند مرکز الزامات ایمنی و شیمیایی هستیم، تصریح کرد: قطع برق و فوتی در بیمارستان‌ها یک فاجعه است و باید تهدیدات پایه را بشناسیم و طرح‌های برخورد با این. نوع تهدیدات را آماده کنیم.

جلالی تصریح کرد: مصون‌سازی یعنی نگاه مهندسی و فنی به زیرساخت‌های شیمیایی که در حال ساخت هستند و آن را در برنامه داریم. بخشی از آتش سوزی پالایشگاه‌های تهران به مباحث ایمنی بر می‌گردد و به دلیل فرسودگی در نهایت این اتفاق افتاد.

رییس سازمان پدافند غیر عامل اضافه کرد: آیین نامه‌های در این رابطه باید به روز رسانی و ضعف‌های گذشته اصلاح شود و نسبت به ایمنی در مصون‌سازی زیرساخت نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم.

وی بیان داشت: آنچه ساخته شده و در حوزه زیرساخت‌های شیمیایی و پتروشیمی می‌سازیم باید مصون باشد. اگر نباشند باید آن را امن کنیم.

جلالی اظهار داشت: استانداران مکلفند برای همه مراکز شیمیایی ایمنی لازم را در نظر بگیرند و تجهیزات آموزش و مهارت لازم را در این رابطه به شکل منظم کنترل کنیم.

ابوالقاسمی فرمانده دانشگاه بقیه الله در ادامه چهارمین همایش ملی پدافند شیمیایی، گفت: ایران بزرگترین قربانی سلاح‌های شیمیایی بعد از جنگ جهانی است و باید به این موضوع بپردازیم و برای احتمالات آینده آمادگی داشته باشیم.

ابوالقاسمی تصریح کرد: معاهده‌های بین‌المللی برای محدود کردن قربانیان و بازگذاشتن دست ظالمان است و برای اینکه آمادگی داشته باشیم تا در آینده تحت تأثیر قرار نگیریم باید هوشیار باشیم.

وی ادامه داد: قبل از جنگ تحمیلی و شروع آن رژیم بعث عراق از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرد و اولین بار بعد گذشت ۴ ماه از دفاع مقدس، سلاح شیمیایی در ۵۰ کیلومتری ایلام در دی ۵۹ استفاده شد.

ابوااقاسمی با تأکید بر اینکه ۶۰۰۰ بمب شیمیایی در دفاع مقدس علیه ملت ایران توسط رژیم بعث استفاده شد، افزود: این حملات به شدت ادامه داشت و بمباران شیمیایی به غیرنظامیان و بمباران مناطق غیرنظامی در حلبچه را در دفاع مقدس داشتیم و افرادی که اهل عراق بودند به شهادت رسیدند.

رییس دانشگاه بقیةالله با بیان اینکه رئیس‌جمهور آمریکا استفاده از سلاح‌های کوچک اتمی را بارها تأکید کرد، گفت: عامل بازدارنده برای جلوگیری از استفاده از قدرت‌ها از این سلاح آن در جهان وجود ندارد.

ابوالقاسمی اظهار داشت: هزینه درمان جانبازان شیمیایی الآن چندین برابر شده و این عزیزان ما نیاز به حمایت دارند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    5 0
    بعد از جنگ هرگز شاهد نبودیم که دولتهای مختلف بابت تامین سلاحهای شیمیایی صدام توسط دول اروپایی و آمریکا پیگیر تنبیه و غرامت و محکومیت آنان باشند، بعبارتی مسئله را مثل خیلی از مسائل مسکوت و ماست مالی کردند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس