کد خبر 1238500
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸
افزایش نرخ شیرخام به اواخر تیرماه و احیای قانون انتزاع موکول شد

وزارت صمت موافق افزایش قیمت شیر خام است اما تصمیم گیری در این خصوص را به اواخر تیرماه که وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت تنظیم بازار محصولات کشاورزی را برعهده خواهد گرفت،موکول کرده است.

به گزارش مشرق، افزایش نرخ شیر خام طی چند ماه اخیر حواشی زیادی ایجاد کرده است؛ دامداران می‌گویند با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های تولید (نهاده‌های تولید، واکسن دام و....) قیمت تمام شده هر کیلوگرم شیرخام به ۷,۴۰۰ تومان و با احتساب حداقل سود ۱۵ درصد، به ۸,۵۱۰ تومان افزایش یافته است؛ حال آنکه میانگین قیمت خرید شیرخام توسط کارخانجات لبنی از دامداران در حال حاضر ۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است. با این حساب، دامداران روی هر کیلوگرم شیرخام ۳,۵۰۰ تومان ضرر می‌کنند.

۳۱ خرداد ماه امسال مقدسی رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران از تصمیم معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش قیمت شیر خام به ۶ هزار و ۴۰۰ تومان خبر داد و آنطور که اعلام کرد قرار بود یکم تیر ماه این نرخ جدید از سوی ستاد تنظیم بازار ابلاغ شود.

انتشار این خبر، با واکنش صنایع لبنی مواجه شد و صنایع لبنی اعلام کردند اگر قیمت شیرخام به ۶,۴۰۰ تومان افزایش یابد، باید قیمت محصولات لبنی هم تا ۷۰ درصد افزایش یابد.

این اظهارنظرها موجب واکنش مسئولان دولتی شد؛ محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری در واکنشی عجیب به این اظهارات، تصمیم برای افزایش قیمت شیر خام را تکذیب و اعلام کرد «آقای رئیس‌جمهور دستور دادند در این ماههای آخر دولت، بدون هماهنگی نباید هیچ قیمتی افزایش پیدا کند.» 

مواجهه منفعلانه دولت با تصمیم منطقی ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمت شیرخام، در شرایطی که دامداران کشور ماههاست تحت فشار هزینه‌های سرسام آور قرار دارند، واکنش‌های زیادی را از سوی دامداران و اتحادیه‌ها در پی داشت؛ به عنوان نمونه اتحادیه سراسری دامداران در نامه‌ای به وزیر جهاد، خواستار افزایش قیمت شیرخام متناسب با افزایش قیمت نهاده‌های تولید شد و اعلام کرد که دامداران هم اکنون هرکیلوگرم شیر خام را با ۳,۵۰۰ تومان زیان می‌فروشند. 

سوال دامداران این است که با توجه به افزایش شدید هزینه‌های تولید، چرا رئیس جمهور تصمیم ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمت شیرخام را ملغی (تکذیب) کرده است؟ آیا دامداران برای احقاق حق خود باید تا استقرار دولت سیزدهم صبر کنند و در این مدت همچنان باید شیرخام را با زیان به کارخانجات بفروشند؟

وزارت صمت می‌خواهد توپ را به زمین وزارت جهاد بیندازد

پیگیری‌ها درباره موضوع حاکی از است که وزارت صمت (ستاد تنظیم بازار) بر افزایش قیمت شیرخام اذعان دارد اما ورود رئیس دفتر رئیس جمهور به موضوع و نقل قول ایشان از رئیس جمهور مبنی بر اینکه «در ماههای آخر دولت، بدون هماهنگی نباید هیچ قیمتی افزایش پیدا کند»، دست ستاد تنظیم بازار برای ابلاغ مصوبه افزایش قیمت شیرخام را بسته است.

یک مقام آگاه در این زمینه گفت: قطعاً نرخ شیرخام باید تعیین تکلیف شود اما با توجه به دستور رئیس جمهور، قرار شد صبر کنیم که از ۲۲ تیرماه مسئولیت تنظیم بازار محصولات کشاورزی به وزارت جهادکشاورزی بازگردد و خود جهادکشاورزی درباره نرخ شیرخام تصمیم گیری کند.

وی ادامه داد: تعیین تکلیف قیمت شیر خام و به تبع آن صنایع لبنی مورد توافق مسئولان صمت و کشاورزی قرار گرفته است و قطعاً شاهد تغییر قیمت خواهیم بود اما تصمیم قطعی درباره افزایش و میزان افزایش، با وزارت جهادکشاورزی خواهد بود.

وی در مورد اینکه اگر قیمت شیرخام به ۶,۴۰۰ تومان افزایش یابد، آیا منجر به افزایش ۷۰ درصدی قیمت محصولات لبنی خواهد شد، توضیح داد: قطعاً نرخ صنایع لبنی تا این حد افزایش نمی‌یابد و اعداد کمتر از این خواهد بود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    1 3
    دامدارها دروغ میگن ،باور نکنید.دامدارها هم مثل تولید کننده های خودرو و لوازم خانگی دنبال سو استفاده از مردم هستند.امیدوارم رییسی حسابی مجازاتشون کنه بابت آزار مردم.
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
      0 0
      تورو جان عزیزت نمک روزخم دامدارا نپاش که دلشون خووووونه
    • دامدار IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
      0 0
      دین ندارید لطفا آزاده باشی لااقل در مورد چیزی که نمیدونید اظهار نظر نکین
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    1 0
    خب از الان تا ۲۲ تیر چی مخواد بشه غیر اینکه دام مولد و ابستن بیشتری زبح بشن بنظر من بخاطر کشتار دام ابستن دامدار مقصر نیس چون به اعتقاد ما دام ابستنو گناه داره بکشی گناهش به بند گردن مسعولینه با مدریت کردنشون
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    1 0
    با اینکارشون فقط بازارو اشفته میکنن بس لبنیاتی شیرو از دامدار ارزون میخره گرون میده به مردم
  • امیر IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    0 1
    قیمت شیر کیلویی 8000 تومنه و تصمیم ستاد تنظیم بازار برقیمت 6400 تومن منطقیه؟ سیکل معیوب موجود در قیمت گذاری ستاد تنظیم بازار اینه که اتحادیه هر صنفی میاد اعلام قیمت میکنه و معمولا هم بیشتر ، بعد بدون کارشناسی از سوی یک دستگاه بیطرف، به قیمت کمتری تراضی میکنند . این ساختار از اساس غلطه . منافع مصرف کننده کجا دیده میشه ؟؟؟؟ سازمان حمایت وزارت صمت هم نه توان کارشناسی واقعی داره و ازسوی دیگر هم رگولاتوره هم ناظره و هم مجری وعموما سنگر تولید کننده ها برای حمله به مصرف کننده هاست .
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    1 0
    مسولین کشور آیا از نابودی ذخایر ژنتیکی کشور خبر دارید؟ آیا می دانید روزانه صدها گاو آبستن و شیرده و مولد روانه کشتارگاه ها می شود. آیا می دانید روزانه صده ها هزار بره ماده در کشتارگاه ها سلاخی می شوند. مسولی این اقدام کیست. ایا می دانید کاه و یونجه به کشورهای دیگر صادر می شود. مسولین از خواب غفلت بیدار شوید و به داد دامداران برسید. دامداران اخرین نفس های خود را می کشند نهادهای دامی 5 برابر شده است.
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    0 0
    اون خری که میگه دامدار دروغ میگه بیاد ۲ماه دامداری رامدیریت کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس