گوترش: وقت پایان دادن به یک دهه کابوس در سوریه است

دبیرکل سازمان ملل متحد تنها راه خاتمه دادن به درگیری سوریه را راه حل سیاسی دانست و گفت وقت آن است که به یک دهه کابوس در این کشور پایان داده شود.

به گزارش مشرق، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت که با موضوع خاورمیانه و سوریه برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: وضعیت بسیاری از مردم سوریه نسبت به آغاز درگیری‌ها بدتر شده است. ۱۳ میلیون و چهارصد هزار نفر به کمک‌های نیازهای اولیه محتاجند. ۱۲میلیون و چهارصد هزار نفر امنیت غذایی ندارند و تولید ناخالص داخلی از سال ۲۰۱۱ تاکنون ۶۰ درصد کاهش یافته است.

دبیرکل سازمان ملل متحد ادامه داد: مشاغل از دست رفته، قیمت‌ها سر به فلک گذاشته و کالاها کمیاب شده است. مردم با کاهش اندازه غذا یا کنار گذاشتن همه آنها کنار می‌آیند. بحران اقتصادی با خشکسالی تشدید می‌شود. کمبود آب در حوضه فرات کمترین میزان را دارد. 

گوترش اضافه کرد: در صورت پایین آمدن سطح آب، سدهای تیشرین و تبقا تولید برق را متوقف می‌کنند. کووید-۱۹ ، با نرخ انتقال بالا در حال گسترش در سراسر کشور است و یک سیستم بهداشتی شکننده وجود دارد. 

وی اظهار کرد: در حالیکه آتش‌بس عمدتا برقرار است، مرتب موارد نقض از جمله حمله وحشتناک به بیمارستان الشفا در اوایل ماه جاری وجود دارد. عملیات بشردوستانه سازمان ملل در سوریه بزرگترین عملیات در جهان است. آخرین درخواست ما ۴.۲ میلیارد دلار برای سهولت مخمصه در این کشور است.

 دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد: ۵.۸ میلیارد دلار دیگر نیز برای حمایت از پناهندگان در منطقه درخواست می‌شود. از امروز ، ما ۶۳۶ میلیون دلار برای پاسخ سوریه و کمی کمتر از ۶۰۰ میلیون دلار برای پاسخ منطقه‌ای ثبت کرده‌ایم. این کمتر از نیاز است.

گوترش تصریح کرد: من از اهدا کنندگان می‌خواهم که کمک‌های نجات‌دهنده زندگی و کمک به ایجاد مقاومت برای مقابله با این چالش‌های عظیم را افزایش دهند. بگذارید اکنون به وضعیت حاد در شمال غربی، بدترین موقعیت سوریه بپردازم. 

وی مدعی شد: بیش از ۷۰ درصد از جمعیت منطقه نیازمند هستند؛ تقریباً همه آنها به شدت نیازمند هستند و برای زنده ماندن به کمک‌های اولیه بشردوستانه نیاز دارند. ۲.۷ میلیون نفر آواره هستند. حفظ و افزایش سطح پشتیبانی کاملاً ضروری است.

دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار تسهیل در ارسال کمک‌ها به داخل سوریه شد و گفت: به همین دلیل است که من به روشنی بیان کرده‌ام که حفظ و گسترش دسترسی از جمله عملیات مرزی و خطی، از اهمیت زیادی برخوردار است. ما در حال مذاکره با ترکیه و گروه‌هایی هستیم که منطقه را کنترل می‌کنند و من امیدوارم که به زودی بتوان عملیات بین خطی را آغاز کرد. 

گوترش افزود: اما باید تشخیص دهیم که آنها هرگز قادر به جایگزینی کمک‌های مرزی نخواهند بود. باید بدانیم! من زمانی که کمیساریای عالی پناهندگان بودم ، نخستین کاروان‌های بزرگ و بین خطوط مرزی را در سوریه سازماندهی کردم و عملیات عبور مرزی فعلی را در شمال شرقی از نزدیک دنبال می‌کردم.

وی که همسو با خواسته غربی‌ها صحبت می‌کرد، ادامه داد: حتی با این تلاش بیشتر، از آنجا که عملیات مرزی سال گذشته تعطیل شده، وضعیت در آنجا دشوارتر شده است. در ۱۲ ماه گذشته، ما عملیات مرزی را در شمال غربی انجام داده‌ایم و بیش از هزار کامیون در هر ماه از یک نقطه عبور می‌کنند. 

دبیرکل سازمان ملل متحد اضافه کرد: من به شدت از اعضای شورا درخواست می‌کنم که در مورد اجازه دادن به عملیات مرزی به عنوان کانال حیاتی حمایت برای یک سال دیگر به اتفاق نظر برسند. عدم تمدید مجوز شورا پیامدهای مخربی به همراه خواهد داشت.

گوترش اظهار کرد: مردم سوریه به شدت نیازمند هستند و بسیج همه ظرفیت‌های ما در همه کانال‌ها ضروری است. اما فراموش نکنیم که راه حل فاجعه سوریه فقط می‌تواند سیاسی باشد. سوری ها برای رسیدن به توافق درباره آینده خود باید دور هم جمع شوند. وقت آن است که به کابوس یک دهه پایان دهیم.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس