به گزارش مشرق، در بازار جهانی توجه خودروسازان روی ساخت مدلهای شاسیبلند متمرکز شده است؛ اما بسیاری از برندهای اروپایی اعتقاد دارند که استیشن واگن در میان مشتریان محبوبیت دارد. پژو یکی از این خودروسازان به شمار میرود که از نسخه استیشن واگن ۳۰۸ SW رونمایی کرده است تا با مدلهای گروه فولکسواگن شامل سئات لئون اسپرتستورر، اشکودا اکتاویا کمبی و فولکسواگن گلف واریانت رقابت کند.
به گزارش موتوروان، پژو ۳۰۸ SW بدون شک یکی از زیباترین استیشن واگنهای جمعوجور در قاره سبز است؛ زیرا طراحی عملیاتی هاچبک را تا حد زیادی حفظ میکند و در عین حال، برای کاربردی بودن بیشتر، سقف بلندتری دارد. صادقانه بگوییم، پژو میتوانست بدون خروجیهای اگزوز مصنوعی این خودرو را عرضه کند؛ اما این اگزوزها امروزه متداول هستند و باید آنها را تحمل کنیم.
در مدلهای استیشن واگن، ظرفیت بار اهمیت بسیار زیادی دارد. در این مورد، ظرفیت بار از ۴۱۲ لیتر در مدل هاچبک به ۶۰۸ لیتر افزایش مییابد. اگرچه خیلی زیاد به نظر نمیرسد، اما پژو ۳۰۸ SW هنوز چیزهای بیشتری ارائه میدهد که احتمالاً مشتریان آن را میپسندند. در صورت کافی نبودن فضا، جمع شدن نیمکت عقب استاندارد ۴۰:۲۰:۴۰، حجم را به ۱۶۳۴ لیتر افزایش میدهد و امکان بارگیری جسمی با طول بیش از ۱٫۸۵ متر را فراهم میکند.
در مقایسه با نسخه قبلی پژو ۳۰۸ SW، نسل جدید ۶ سانتیمتر طول بیشتری دارد و ارتفاع آن ۲۰ میلیمتر کاهش یافته است. عرض محورهای جلو و عقب بدون تغییر هستندِ درحالیکه شیشه جلو خودرو دارای طرح جدیدی است تا جلوه زیبایی به این استیشن واگن بدهد.
در مقایسه با هاچبک معمولی، پژو ۳۰۸ SW دارای اورهنگ عقب است که ۲۱ سانتیمتر کشیده شده و فضای بار وسیعی ایجاد میکند. در صندوق عقب بهصورت هندزفری باز میشود و مشتریان امکانات مفیدی مانند پریز برق ۱۲ ولت، دو محل ذخیرهسازی بار، قلاب نگهداری کیف و نورپردازی LED را در آن پیدا خواهند کرد.
جدای از برخی تغییرات، نسخهی جدید پژو ۳۰۸ SW در اصل همان هاچبکی است که چندین ماه پیش رونمایی شد. این خودرو دارای چراغهای جلو ماتریسی LED در بالاترین تیپ همراه با چراغهای عقب تمام LED، رینگهای ۱۶ تا ۱۸ اینچی و صفحهنمایش ۱۰ اینچی دوگانه در داخل کابین است. کابین تقریبا بدون تغییر مانده است و به پژو ۳۰۸ SW اجازه میدهد در میان رقبای محافظهکار از جمله استیشن واگن رنو مگان برجسته شود.
تقریباً مانند نمونه پنجدر، پژو ۳۰۸ استیشن واگن هم روی پلتفرم EMP۲ سوار میشود و از دو پیشرانه پلاگین هیبریدی بهره میبرد. هر دو مدل پلاگین هیبریدی (PHEV) دارای موتور الکتریکی ۸۱ کیلوواتی، بسته باتری ۱۲٫۴ کیلووات ساعت و جعبهدنده هشت سرعته اتوماتیک هستند؛ درحالیکه پیشرانه بنزینی ۱۵۰ و ۱۸۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. قدرت خروجی در حالت ترکیبی به ترتیب ۱۸۰ و ۲۲۵ اسب بخار است. باتری انرژی کافی برای پیمایش حدود ۶۰ کیلومتر را طبق استاندارد WLTP فراهم خواهد کرد.
پیشرانه بنزینی ۱٫۲ لیتری توربوشارژ سه سیلندر بنزینی متداول نیز با قدرت ۱۱۰ و ۱۳۰ اسب بخار ارائه میشود که با جعبهدنده استاندارد ۶ سرعته یا هشت سرعته اختیاری متصل میشوند. پیشرانه دیزلی ۱٫۵ لیتری با قدرت ۱۳۰ اسب بخار و همان جعبهدنده قبلی نیز برای علاقهمندان به طی مسیرهای طولانی وجود دارد. پژو قبلاً تولید هاچبک ۳۰۸ کاملاً الکتریکی را تأیید کرده؛ اما خیلی زود است که بگوییم نسخهی استیشن واگن نیز برقی میشود یا نه.
نسخهی هاچبک پژو ۳۰۸ بهتدریج وارد بازارهای اروپایی میشود؛ اما نسخهی استیشن واگن تا ابتدای سال ۲۰۲۲ وارد بازار نخواهد شد. دقیقاً مانند نسخهی هاچبک، استیشن واگن در کارخانه مولهاوس استلانتیس مونتاژ میشود. در آیندهی نزدیک، اوپل نسل بعدی آسترا (Astra) را که از نظر مکانیکی تفاوت چندانی با این خودرو ندارد، در هر دو سبک بدنه رونمایی خواهد کرد.
منبع:زومیت