کد خبر 1236635
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۰
مصر

پس از تیرگی روابط دو کشور قطر و مصر و چالش‌های فراوان برای عادی‌شدن روابط دو طرف پس از نشست «العلا»، مصر امروز رسما برای خود در قطر سفیر تعیین کرد.

به گزارش مشرق، منابع رسمی مصری، عصر امروز (چهارشنبه)، گزارش دادند که این کشور برای خود سفیر فوق‌العاده در قطر تعیین کرده است.

بر اساس گزارش روزنامه مصری «الیوم السابع»، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، امروز، بخشنامه‌ای به شماره ۲۵۸ برای انتصاب برخی افراد در دیوان کل وزارت امور خارجه و همچنین برای تعیین برخی افراد به عنوان سفرای مصر در دیگر کشورها صادر کرد.

بر اساس این بخشنامه، «عمرو کمال الدین بری الشربینی» به عنوان سفیر فوق‌العاده مصر در کشور قطر تعیین شده و نام او در روزنامه رسمی این کشور به ثبت رسیده است.

این تعیین سفیر پس از آن صورت می‌گیرد که برخی مقامات قطری، اخیرا، لحن اظهاراتشان در خصوص مصر را تغییر دادند.

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر به تازگی در مصاحبه با شبکه «العربی» اظهار داشت که از نظر قطر، مصر کشور بزرگی است و در پرونده‌های منطقه‌ای نقش تعیین کننده بر عهده دارد و دوحه نیز از این جایگاه حمایت می‌کند و این مسأله موجب می‌شود تا دو کشور در پرونده‌های مختلف با یکدیگر هماهنگ باشند.

وی مسأله فلسطین را بهترین نمونه برای همکاری دو کشور قطر و مصر عنوان کرده بود.

چهار کشور عربی، عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات، در سال ۲۰۱۷ روابط دیپلماتیک خود با قطر را به بهانه حمایت این کشور از تروریسم قطع کردند و تمامی گذرگاه‌های زمینی، هوایی و دریایی را به روی این کشور بستند.

اما در تاریخ چهارم ژانویه ۲۰۲۱ ( ۱۵ دی ماه ۱۳۹۹) و پس از گذشت حدود چهار سال از قطع روابط کشورهای یادشده، چهل و یکمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس به میزبانی عربستان سعودی در شهر «العُلا» در شمال غرب این کشور برگزار شد که این نشست به نشست آشتی چهار کشور عربستان سعودی، بحرین، امارات و مصر با قطر معروف شد.

در آستانه برگزاری این نشست، رسانه‌های خبری گزارش دادند که «سامح شکری» ‌ وزیر امور خارجه مصر نیز در این نشست مشارکت خواهد کرد؛ اما به‌رغم مشارکت وزیر خارجه مصر در این نشست روابط دو کشور به‌سرعت به حالت عادی‌ بازنگشت بلکه دوحه و قاهره پس از رایزنی‌های بسیار و توافق در خصوص مسائل مختلف به آرامی روابط خود را عادی‌سازی کردند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس