کد خبر 1236530
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۵

قیمت ورق گالوانیزه و عوامل تاثیر گذار در آن

فولاد یکی از محبوب ترین وپرکاربرد ترین فلز در صنعت ساختمان می باشد . مقاطع فولادی پر کاربرد در صنعت ساختمان از جمله میلگرد ، تیر آهن و انواع ورق های فولادی می باشد .

 پروفیل ها که محصول نهایی تولید شده از انواع ورق ها می باشد علاوه بر صنعت ساختمان در صنعت خودرو سازی ، راه سازی و تولید لوازم خانگی و ... مورد استفاده قرار می گیرد .

انواع ورق های فولادی تولید شده میتوان از موارد زیر نام برد :

· ورق سیاه

·  ورق گالوانیزه

·  ورق رنگی

·  ورق روغنی

·  ورق آجدار و ...

تحلیل قیمت آهن آلات در بازار ایران

ورق گالوانیزه  به دلیل داشتن مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی در صنایع گوناگونی کاربرد دارد، از جمله در:

· ساخت و تولید لوازم خانگی مانند انواع وسایل گرمایشی و سرمایشی، لباسشویی و ...

· صنعت برق مانند تابلوها و سینی کابل برق

· صنعت کامپیوتر و الکترونیک

· صنعت خودرو سازی (ساخت بدنه و قطعات داخلی)

· صنعت خودرو سازی

· در صنایعی که رنگ آمیزی، برشکاری و شکل دهی فلز مورد نیاز است.

تولید ورق گالوانیزه به دو روش انجام می شود. یکی تولید ورق گالوانیزه به صورت پیوسته و دیگری گالوانیزه عمومی (گالوانیزه دسته ای ورق پیش ساخته). اکثر خطوط گالوانیزه ورق به صورت پیوسته (حدود 83 درصد) به روش پوشش دهی حوضچه داغ روی بوده و حدود 17 درصد باقی مانده با روش های گالوانیزه به صورت الکتریکی تولید می شوند.

تحلیل قیمت آهن آلات در بازار ایران

گالوانیزه کردن یا گالوانیزاسیون (golvanaize) یکی از اقتصادی ترین روش های محافظت فلزات در محیط های خوردنده است. طی این فرآیند که نوعی حفاظت گالوانیکی است، فلز پایه به منظور مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی به طور کامل با لایه ای از فلز روی (zn)  پوشانده می شود که برای این منظور می توان فولاد را در حمام مذاب روی غوطه کرد.

میزان پوشش روی بر روی ورق بر اساس جرم فلز روی آن ها متفاوت است در محدوده 100 الی 350 گرم بر متر مربع قرار دارد. . ورق گالوانیزه به دو صورت رول فرم و فابریک تولید می شود

ورق رول گالوانیزه دارای ضخامت گوناگون است که از ضخامت 18/0 میل الی 6 میل با دو عرض 100 سانتی متر و 125 سانتی متر در بازار موجود می باشد. همچنین ورق فابریک گالوانیزه با اندازه های 2000*1000 میلی متر و 2500*1250 میلی متر تولید می شود. وزن هر ورق رول گالوانیزه با توجه به عرض و ضخامت آن حدود 5 الی 7 تن می باشد.

از مزایای ورق گالوانیزه می توان به موارد زیر اشاره کرد :

· استحکام بالا

·  قابلیت انعطاف بسیار عالی 

·  مقاوم در برابر خوردگی

· ظاهر زیبا

·  صرفه اقتصادی

قیمت ورق های گالوانیزه با توجه به ضخامت و عرض متفاوت می باشد . همچنین کیفیت کار و تولید کارخانه ی سازنده این ورق ها نیز در قیمت نهایی تاثیر گذار خواهند بود . طول ورق های موجود در بازار معمولا ۶ متر و عرض آن ۱.۲۵ و۱.۵و۲متر است .

پارامتر دیگر وزن ورق ضخامت آن است و طبیعتا هرچقدر ضخامت بیشتر باشد قیمت و وزن آن هم افزایش می یابد. پس ضخامت ورق یکی از مهم ترین پارامترها و معیارها برای قیمت آن نیز است و همچنین علاوه بر عوامل بالا مواد تشکیل دهنده ورق و کارخانه سازنده و تاریخ تولید و قیمت دلار نیز باعث نوسان قیمت آن می شود. پس برای محاسبه قیمت گالوانیزه کل عوامل بالا را باید در نظر گرفت و با توجه به آن ها هزینه را محاسبه کنیم .

قیمت پروفیل و نوسانات بازار

پروفیل های فولادی در ساختمان سازی و ماشین سازی کاربرد فراوان دارند. پروفیل‌ از نورد ورق فولادی تولید می‌شود.

 از آنجایی که پروفیل‌ها به عنوان یک محصول ثانویه فولادی محسوب شده و از ورق های فولادی تولید می‌شوند، قیمت پروفیل بسیار تاثیر پذیر از ورق است. علاوه بر این قیمت این مقطع فولادی به نوع، سایز و ضخامت آن نیز بستگی دارد.

تحلیل قیمت آهن آلات در بازار ایران

گاهی اوقات به جای پروفیل، از کلمه قوطی استفاده می‌شود که خود قوطی، یکی از انواع پروفیل است. پروفیل‌ها بر اساس شکل ظاهری به دو گروه بسته و باز تقسیم می‌شوند.

پروفیل به دو روش مستقیم و غیر مستقیم تولید می شود :

روش مستقیم همان روش نورد سرد است و دارای  سه مرحله برش ورق ، فرمینگ و جوشکاری می باشد .

 در مقابل سرعت تولید در این روش پایین بوده و دستگاه‌های موجود در خط تولید زود مستهلک می‌شوند.

تحلیل قیمت آهن آلات در بازار ایران

پروفیل تولیدشده در روش غیر مستقیم ، در واقع همان لوله فلزی درزدار است که با روش‌های فرم‌دهی مرکزی، لبه‌ای و شعاعی به شکل قوطی درمی‌آید.

در این روش‌ها، از قالب‌های مختلف و قابل تعویض برای تولید پروفیل در اشکال مختلف استفاده می‌کنند. لوله‌ای که به عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود، به دلیل عبور از قالب‌های مختلف، تاب بر می‌دارد.

 به همین دلیل در این روش نیز از عملیات تاب‌گیری استفاده می‌شود. این روش سرعت تولید بالایی دارد اما  مثل روش تولید مستقیم، دقیق نیست.

وزن پروفیل تاثیر مستقیم در قیمت پروفیل دارد . در دسته بندی آن می توان به پروفیل صنعتی یا پروفیل سنگین و پروفیل سبک اشاره کرد .

پروفیل سنگین،  توان باربری و استحکام بالایی دارد بنابراین در طراحی های غول آسا استفاد می شود. پروفیل صنعتی با شکل سطح مقطع چهارگوش، در یک سازه و یا یک ساختمان همانند ستونی با توان باربری بالا عمل می نماید. دلیل استفاده از این محصولات فولادی، امکان اتصال آنها در چند روش می باشد

کاربرد پروفیل صنعتی بیش از همه در سازه های عظیم است. سازه های عظیم همچون پل ها، برج های فلزی، تاسیسات صنعتی در کارخانه های و .... از دیگر کاربردهای پروفیل صنعتی می توان به استفاده از آنها در ساخت ماشین آلات و تجهیزات صنعتی نام برد.

به پروفیل  سبک، نوع مبلی نیز می‌گویند. ورق‌های مورد استفاده در فرآیند تولید این نوع ورق روغنی است که این ورق‌ها از طریق فرآیند نورد سرد تولید می‌شوند. پروفیل‌های نبشی با بال ۲۰ تا ۵۰ میلی‌متر و ناودانی‌ها با سایز ۱۰، ۱۲ و ۱۸ در این گروه قرار دارند. پروفیل سبک از طریق فرآیند سرد حاصل می‌شود.

 استفاده از کشش سرد در این صنعت باعث شده تا مقاطع تولید شده، با هزینه و انرژی کمتری تولید شوند، از نظر کیفیت سطحی در شرایط مطلوبی قرار داشته باشند و با سرعت بالایی تولید شوند.

تفاوت عمده پروفیل سبک و سنگین، در ورق‎ مورد استفاده در آنها است. برای تولید پروفیل سنگین از ورق‎های سیاه استفاده می‌شود. این ورق‎ها در دمای بالا تولید می‎شوند و اصطلاحا تحت نورد گرم قرار می‌گیرند، به همین دلیل از نظر ظاهری، شکلی مات به خود می‎گیرند.

 از ورق‌های سیاه در صنایعی مانند سد سازی، پتروشیمی، تانکرسازی و سازه‌هاس سنگین استفاده میشود. پروفایل سنگین با توجه به نوع ورقی فولادی که در آن استفاده شده است از ضخامت و ابعاد بیشتری برخوردار بوده و طبیعی است که وزن بیشتری نیز داشته باشند.

همانطور که ذکر شد، برای تهیه پروفیل سبک از ورق‌های سرد استفاده می‎شود.

 قیمت پروفیل سبک  با توجه به وزن آن مشخص می شود. همانطور که می دانید پروفیل از ورق های فولادی تهیه می شود و هرگونه تغییر قیمت مواد اولیه بر قیمت نهایی پروفیل سبک تاثیرگذار خواهد بود. از جمله این عوامل میتوان به قیمت اهن آلات ،  قیمت ورق ورق روغنی، قیمت دلار، هزینه‌های کارخانه، هزینه‌های مربوط به مصرف انرژی، ضخامت و ابعاد ورق اشاره کرد.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس