افغانستان.jpg

استان فاریاب در شمال افغانستان در تب درگیری ها می سوزد و از هجوم شبه نظامیان طالبان مصون نمانده و با سقوط شهرستان های دولت آباد، شیرین تگاب و خواجه سبزپوش کار برای نیروهای دولتی سخت شده است.

سرویس جهان مشرق؛ پیشروی گسترده، سریع و خیره کننده شبه نظامیان طالبان برای دومین هفته متوالی در مناطق مختلف افغانستان ادامه دارد و روند تحولات نشان می دهد دولت مرکزی عزمی برای حفظ مناطق تحت کنترل ندارد.

یک منبع میدانی که تحولات را در شمال افغانستان از نزدیک دنبال می کند به جزئیات درگیری ها در استان فاریاب (هم مرز با کشور ترکمنستان) اشاره کرد و گفت: حال و روز این استان خوب نیست و نیروهای طالبان در تلاش هستند مناطق بیشتری را به تصرف دربیاورند.

براساس اطلاعاتی که این منبع میدانی در اختیار گذاشته است، درگیری ها نیروهای ارتش و گروه های مردمی با شبه نظامیان طالبان در برخی از شهرستان های استان فاریاب در جریان است و برخی نقاط میان دو طرف دست به دست می شود.

این منبع میدانی با بیان این که نیروهای دولتی کنترل شهرستان دولت آباد را از دست دادند، افزود: نیروهای ارتش و گروه های مردمی در یک مقطع زمانی کوتاه توانستند این شهرستان را باز پس بگیرند اما با حملات دوباره باز هم عقب نشینی کردند و طالبان این منطقه را به تصرف درآورد.

 جزئیات پیشروی گسترده طالبان در استان راهبردی فاریاب افغانستان + نقشه میدانی

شهرستان دولت آباد از محور غرب با کشور ترکمنستان و از محور شمال با شهرستان های «قرم قل و اندخوی» و از شرق با استان «جوزجان» و شهرستان «شیرین تگاب» هم مرز و همین مسئله بر اهمیتش افزوده است.

این شهرستان گذرگاه مرزی «خان چراغ» را هم در مرزهای مشترک با ترکمنستان به شهرستان «میمنه» مرکز استان فاریاب متصل می کند؛ شهرستان «قیصار» منطقه دیگری در استان فاریاب به شمار می آید که در روزهای گذشته از کنترل نیروهای دولتی خارج شد.

شهرستان های خواجه سبزپوش و شیرین تگاب مناطقی دیگری در استان فاریاب محسوب می شوند که در نیمه دوم خردادماه امسال به سیطره طالبان درآمدند؛ با سقوط خواجه سبزپوش راه برای باز شدن درگیری ها از محور شمال شرق به شهر میمنه باز شده است.

شبه نظامیان طالبان از شهرستان های تازه تصرف شده خواجه سبزپوش، شیرین تگاب و دولت آباد با شهرستان «میمنه» مرکز استان فاریاب به ترتیب ۲۲، ۳۴، ۵۵ فاصله دارند و کار را برای نیروهای ارتش و گروه های مردمی سخت کرده اند.

 جزئیات پیشروی گسترده طالبان در استان راهبردی فاریاب افغانستان + نقشه میدانی

استان فاریاب ۱۴ شهرستان بنام های «قیصار، کوهستان، المار، پشتون کوت، گرزیوان، میمنه، بلچراغ، خواجه سبزپوش، شیرین تگاب، دولت آباد، قرم قل، اند خوی، قرغان، خان چارباغ» دارد و اغلب مناطق شمالی در کنترل نیروهای دولتی است.

از سویی دیگر، بیشتر مناطق شهرستان «میمنه» و شهرستان «بلچراغ» در مرکز و شرق استان فاریاب در کنترل دولت مرکزی است؛ نیروهای دولتی بخش های کوچکی از شهرستان «کوهستان» را در سیطره دارند که در روزهای اخیر کانون درگیری میان دو طرف شده است.

به گزارش مشرق، در حال حاضر نیروهای ارتش و گروه های مردمی حدود ۴۰ درصد از خاک استان فاریاب را در کنترل دارند و سایر مناطق ( ۶۰ درصد از مساحت استان) در تصرف شبه نظامیان طالبان است و در روزهای آینده باید منتظر ماند تحولات به کدام سمت پیش می رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 64
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 24
  • KR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    34 31
    بعنوان یک هزاره که در ایران بدنیا اومده، هیچ امیدی به درست شدن شرایط هزاره ها در افغانستان و ایران ندارم.
    • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      به عنوان یک ایرانی بهت می گویم به ایران هم امید نداشته باش دیر یا زود شبیه افغانستان می شود
    • مهرداد دوم IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      87 10
      ۱۹:۵۱ قطعا ایرانی نیستی!! منتظر چنین روزی نباش
    • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      21 33
      راه حل هزاره ها همکاری با طالبان است. طالبان نشان داده در دوستی وفادار است و با کسی که با او مشکل نداشته باشند مشکلی ندارد.
    • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      46 7
      مگر زینبیون وفاطمیون مرده باشند هزاره دست دشمنان خدا بیفتد...نامیدی ویاس شرک است برادر افغان...توبه...
    • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      22 13
      برادر چه انتظاری از کشوری داری که جوانان خودش اینجوری بیکار هستند و شغل و مسکن برای خود مردم کشور هم پیدا نمیشه شرایط سخت هست باید همه در کنار هم باشیم
    • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      19 61
      طالبان قهرمان بزرگ اسلام و مایه افتخار و شرف افغانستان هستند. بر خلاف ادعاهای شما طالبان عمیقا در افغانستان محبوبیت دارد بین همه طوایف و حتی بین هزاره ها. پاکی و صداقت و جدیت و برقراری امنیت و عدالت سبب محبوبیت طالبان شده است. همین الان چند میلیون هزاره بدون هیچ مشکلی زیر حکومت طالبان دارند زندگی می کنند. فرق طالبان با شما این است که شما شعار حاکمیت دین دادید اما آنها به دین عمل کردند. اصلا هم برایشان مهم نیست که عفو بین الملل و یونسکو چه بگوید. مصداق واقعی لایخافون لومه لائم هستند.
    • علی IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      28 5
      19:51 تو قطعا یک ایرانی نیستی......
    • محمد IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      46 11
      منم بعنوان یک ایرانی بهت میگم سپاه پاسداران هیچ وقت نمیذاره ایران مثل افغانستان بشه میدونی یه خوبی که ایران داره ولی افغانستان نداره چیه اینکه ایران نیرویی به اسم سپاه پاسداران داره
    • جاویدایران NL ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      9 8
      مشرق واقعاً متاسفم که این کامنت وطن فروشانه رو منتشر کردی، اینها دست آموز دشمنان ایران هستن و نباید به اینها فضای آزاد داد، اینها وطن فروشن، البته همه میدونیم اینها ایرانی نیستن بلکه پرورش یافته اعراب ضدایرانی و عربستان و اسرائیل و انگلیس و امریکا هستن
    • NL ۰۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      4 14
      برید جمع کنید بابا، شما عرضه داشتید که آویزون این کشور و اون کشور نبودید، خودتون رو هم با ما مقایسه می کنید، ما هیچی هم نباشیم وضعمون خدا رو شکر از افغانستان هزار برابر بهتره، در ضمن کسی جلوی شما رو نگرفته میتونید تشریف ببرید اروپا.
    • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      6 5
      شما که در ایران به دنیا اومدی نباید یادت بره که وطن اصلیت افغانستان هست از همسایه چه انتظاری دارید همین که پذیرفته شدید هم جای سپاس دارد نه ایجاد توقع به دنبال ساختن کشورتون باشید.
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      5 12
      دعوتنامه بهت ندادن که. برگرد کشور خودت
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    46 1
    اینطور که پیداست دولت افغانستان سقوط می کنه به زودی به دست طالبان
    • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      12 4
      رعبرم در پایان داعش فرمود اینها روی افغانستان متمرمز خواهد شد سردار قاآنی هم متخصص افغانستان است اما دولت آنان مامور امریکا هستند ومامپرند این زخم لایش استخپان بمانند افغانی های عزیز مطالبه کننددولتشان از ایران بخپاهد مداخله کند راهنمایی کند امنیت مرزهای ماهم تامین خواهد شد و‌خیال همسایگان عزیزمان جمع
  • DE ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    38 24
    افغان ها زیادی پارو از گلیم دراز کرده بودند. اونقدر دراز، که حق همسایه رو هم زیر پا گذاشتن. یکم گوشمالی و یادآوری براشون لازمه. هنوز یادم نرفته اون نماینده زن خود فروخته ی مجلس افغانستان چطور از شهادت شهید سلیمانی ابراز رضایت و شادمانی میکرد. بخورید فعلا نوششش جان
    • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      51 9
      جناب یه تحقیق بکنید ببینید پشتون ها چه کسانی هستند ، مردم افغانستان و بخصوص هزاره ها و شیعیان مظلوم چه نظری نسبت بهشون دارند و پشتون ها چه تنفری نسبت به ایران و هزاره ها و شیعیان دارند و مهمتر اینکه اشرف غنی از کدام قوم و قبیله است! همه مردم افغانستان رو باهم جمع نبندید ، میلیون ها نفر در افغانستان عاشق ایران و مردم ایران هستند ، دولت امریکایی مستقر در افغانستان رو با مردم شریف افغانستان جمع نبندید.
    • AU ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      7 2
      سلام.یعنی الان این شد یک نظر؟! چه منطقی پشتشه! اگه اینطوری تویه خود ایران! گروهک مثل مجاهدین خلق و سلطنت طلب و کومله و .. یه مشت دیگه داریم،کارهای بسیار وحشتناک تری کردن! اونم بعضی هاشون بالایی 50 ساله! (مثل همین سلطنت طلب ها! که 24 ساعت در حال خیانت هستن).اونجا هم نظام امریکا است! افرادی رو میاره که نزدیک به خودشون ! درست مثل ارقام که سعی میکنه حاکمیتش تحت کنترول خودش باشه! اگر نباشه،که 1 روز می اندازنش بیرون! کی با امریکای هاست! جزء مزدورها و مواج بگیرها!. هرچند همه ما از حرف کهی از افغانستان میزنیم ناراحت هستیم اما پای همه مردمش نمی ذاریم. خائن وطنی و مقام ها فاسد هستن،که اظهار نظر میکن.
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    41 2
    فاطمیون به زودی ...
  • علی محمدی IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    21 4
    لازم است تا افغانستان این موضوع را بخوبی درک کند که ایران قدرت اصلی خاورمیانه است و دولت آن کشور نباید در مسایل مهم علیه ایران جبهه بگیرد و به منافع ملی ایران لطمه بزند وگرنه امکان دارد درگیر مشکلات مختلفی شود و کمک ایران را از دست دهد
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    30 4
    با آنکه افغانستان مانع رسیدن آب به مردم سیستان ایران شد ولی راضی به این همه کشتار در این کشور همسایه نیستیم.آرزوی ما سلامتی مردمش هست.
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    42 9
    حزب الله افغانستان به زودی باید ایجاد شود
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    10 13
    یا خدا... با خروج آمریکا کل افغانستان به دست طالبان میوفته...
    • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      27 6
      مگه طالبان غیر از آمریکاست؟
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      7 8
      بله. طالبان تنها جنبش واقعی اسلامی و مردمی افغانستان است که در مقابل آمریکا و مسیونرهای مسیحی دولت اشرف غنی قد علم کرده است. یک تار موی مجاهدان طالبان به تمام ایرانیهای غربگرا و سازشکار شرف دارد.
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    13 2
    اینم یه نقشه کثیف دیگس که دوبره ائتلاف بین الملی وارد منطقه بشه ومسلمانان رو بکشن
    • رضا صالحی IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      0 1
      این درسته. دقیقا دوباره ناتو وارد میشه و افغانستان و غیره و غیره رو میزنن. زیرساخت ها نابود میشه و دوباره تکرار مکررات. اما اینبار کمی شرایط فرق میکنه. خدا بخیر بگذرونه.
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    9 1
    شروع شد، روز از نو روزی از نو ، سرزمین من خسته خسته از جفایی...
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    11 7
    چرا نمی بینید مردم افغانستان در حال استقبال از طالبان هستند و کمترین مقاومتی در مقابل آنها نشان نمی دهند؟
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    6 11
    در مجلس گفتن جنبش اصیل اسلامی پس نگرانی نداره! ما هم به آن ها اسلحه می دادیم که مثلا با آمریکا درگیر بشن !!!
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      6 2
      خوب توقع داشتی به آمریکایی و نیروهای اشغالگر افغانستان سلاح می‌دادیم ؟ غیر از طالبان آیا نیروی شبه نظامی دیگری در افغانستان بود که با آمریکا و اشغالگران غربی جنگ و نبرد کند ؟ خیر .. پس کار درست انجام شده ..
  • شهروند شهرستان ارومیه IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    7 5
    سلام دیدار آقای بایدن و اردوغان بستر ساز اجازه میدان داری برای ترکیه و با هدف ایجاد دیوار دمکرات ها برای محاصره سیاسی ایران و چین و روسیه هشداری برای مدیران امنیتی ایران و چین و روسیه آیا امریکا توسط ترکیه در حال زایش داعش به سرعت گسترده در افغانستان می باشند کمسیون امنیت ملی مجلس آیا بیدار و هشیار است ؟ستاد نیروهای مسلح ایران آیا دیده بانان خود را هشیار کرده است انتخابات ریاست جمهوری ایران خواب امریکا و ترکیه را آشفته کرده است ؟نباید به چراغ سبز های روباه مکارانه عربستان دجار فریب شد امریکا در حال تغییر رهبریت عربستان با تایید ترکیه است زمان بن سلمان خاتمه یافته است چون نتانیوهو. امریکا ترکیه و مصر را وارد صحنه بازی های جدید خود می کند سپاه قدس هشیارانه وارد نگاه تیز به تحولات افغانستان بشود.
  • هومن IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    2 17
    الله أكبر ، تا إقامة إمارت إسلامي چند قدم بیشتر نمانده ، آمریکا هم گورش رو گم میکنه و مزدوران کابل هم فرار میکنند الإسلام يعلو و لايعلى عليه .
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      3 0
      بله امارات اسلامی به سبک داعش در افغانستان یک حکومت ایده آل برای شماست
  • بیسیمچی IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    4 2
    دیگه بهم ثابت شده هر حادثه ای که شاید در نگاه اول شر و خبیثه، آخرش برای نظام مقدس جمهوری اسلامی تبدیل به خیر میشه. بهم ثابت شده. به قول سردار دلها: یقینا کله خیر
  • رضا IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    1 1
    ایران باید با سازماندهی شبه نظامیان شیعه طالبان را محدود کند و نفوذ نظامی ایران در افغانستان تثبیت بشود
  • mojtaba SE ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    2 1
    دولت دوره احمد شاهی زمان ایران در افغانستان است.و متاسفانه افغانستان در هرج و مرج است و پول زیادی می خواهد تا افغانستان روی امنیت و زندگی نرمال رو ببینه...و تنها خوبیش این است که هرج و مرج طلبها با هر نامی که هستند نمیتونن افغانستان رو تجزیه کنند چون ایران هرگز برسمیت نمیشناسه و عملا بواسطه متحدینش روسیه و چین وتو میشه.اما متاسفانه کشتار ادامه پیدا میکنه...ابر قدرت ایران تنها زمانی میتونه به همسایه اش کمک کنه که کاملا مسلط بر همسایه اش باشد و الا همسایه ما میره زیر تسلط دشمن ما و میشه همین آش و همین کاسه که جلوم هست..پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر عزیزم
  • حسام RU ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    2 0
    افسران عالیرتبه پاکستان برای جنگ با هنود کافر آموزش وتا دندان مسلح شدند ولی جنگ با هند چون سخت وناممکن بود رو به سوی افغانستان مسلمان آورده ونیم قرن است که از کشته پشته می سازند واخیرا درسراسر پاکستان جمع آوری کمک ونیرو کرده با هماهنگی آمریکا تا همزمان با خروجش افغانستان تحویل طالبان نشود وایران نتواند هیچ مداخله ی کند همسوئی پاکستان آمریکا وترکیه برای محاصره ایران مسئولان ما باید بدانند اردوغان وپاکستان وامریکا قصد افغانستان دیگری در ایران را دارند تا از کشته ها پشته ها بسازند ولی صد حیف که مسئولان کشور ما چهل ساله که از پاکستان غافلند .صدحیف که غفلت آنان به ویرانی ایران تمام خواهد شد.
  • حسام RU ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    2 1
    احمدشاه مسعود نیست جای شیر پنج شیر خالی شد آمریکا پاکستان وترکیه چه از جان مردم منطقه می خواهند جواب خون های ریخته شده با اردوغان وپاکستان چه خواهد کرد آمریکا با پاکستان وطالبان هماهنگ شده تا همزمان خروجش افغانستان را به طالبان یا همان افسران پاکستان تحویل دهد وایران نتواند کمکی به مردم افغانستان برساند جای غفلت نیست سپاه قدس باید مداخله کند
  • IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    3 1
    نگران شیعیان مظلوم و بی دفاع افغانستان هستم
  • IR ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    1 1
    اونهایی که می خواستن آمریکا از افعانستان بره و به طالبان سلاح می دادن حالا بیان درستش کنند
  • IR ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    4 1
    در روز ۱۷ مرداد ۱۳۷۷ قتل دیپلمات‌های ایرانی در کنسولگری ایران در شهر مزار شریف
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      5 4
      البته توسط سازمان اطلاعات ارتش پاکستان و با دستور آمریکا با هدف راه انداختن جنگ بین ایران و طالبان. درایت رهبری مانع این جنگ برادر کشی شد.
  • ناراضی وضع موجود IR ۰۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    3 2
    تادیرتر نشده جبهه جدید نیروی قدس در افغانستان باید بازگشایی شود. نخ تسبیح اصلی طالبان دست آمریکایی ها و انگلیس است
  • مهرداد IR ۰۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    1 4
    وقتی این نظراتو میخونم تازه به عمق فاجعه پی میبرم ، خداوند مارا از شر خودمون نجات بده . نمیدونم بعضی آدمها با این همه خشم تعصبات چطور زندگی میکنن ، و اگه قدرت داشته باشن چطور میذارن بقیه زندگی کنن !!
    • IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      1 1
      زیاد به مغزت فشار نیار عزیزم بگذار همان آکبند باقی بماند بهتره !
    • مهرداد IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      0 0
      این مغز شماست که آکبنده و خوی حیوانیتون فعال ، واقعاً که سرنوشت افغانستان لایق شماست
    • علی IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      1 0
      ادم هاییی مثل من توی مرز سراوان تا 2 ماه قبل الانم هست ولی من نیستم هفته ای حد اقل 3 بار با گروهک ها در گیر میشن 2 تا 2 تا شهید میدن حتی بعضی وقت ها نمیگن که اونجا شهید دادیم تا تو راحت کامنتتو بزاری تو برای این کشور کاری نکردی پس حق نداری بگی ما لایق چی هستیم و نیستیم
    • مهرداد IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
      0 0
      در پاسخ به علی : من هم نمیخوام کسی کشته بشه ، هیچکی دوست نداره سربازا و جوانهاشو از دست بده و خانواده ها داغ دار . کشورتو درست کن ، اوضاع اقتصادیش درست بشه ، امنیت و آسایش در گرو پیشرفت علمی و اقتصادیه ، همون تجهیزات نظامی هم با پیشرفت علمی بدست میاد ، با تصمیمات منطقی ، برنامه ریزی و واقعگرایی ، اما این مردمی که من میبینم خودشون دوست دارن به سرنوشت افغانستان و عراق و سوریه دچار بشن ، چون بسیار احساسی ، جوی ، و نامعقول . از جنگ و کشتار در کشورهای همسایه خوشحال میشن و با شور و نشاط از این موضوع صحبت میکنن
  • IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    6 8
    این طالبان چه تفاوتی با القاعده و داعش دارند که ما احساس می کنیم می توانیم با آنها مذاکره کنیم و به توافق برسیم.
    • SE ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      5 3
      خیلی فرق دارند. همه وهابیون تکفیری نیستند. همین طالبان خودشان اجازه دادند در خود قندهار اقلیت شیعه این شهر علنا مراسم عزاداری روز عاشورا را برگزار کند. تا وقتی با طالبان همکاری کنید کاری به شما ندارند.
  • iman IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    2 4
    شروع دور جدید تحرکات طالبان پس از تمام شدن کار داعش در سوریه شروع شد. امریکا فرماندهان ارشد داعش را به افغانستان منتقل کرد و پس از سازماندهی مجدد با همکاری طالبان در حال گسترش نفوذ خود هستند تا تهدید دیگری از جانب مرزهای شرقی ایران باشند. علت اصلی بی توجهی دولت افغانستان دستور امریکا برای نادیده گرفتن پیشروی آنهاست. الان وقت حضور نیروهای محور مقاومت فاطمیون، حزب الله، حشد الشعبی،سپاه پاسداران و ... برای دفاع از ملت مظلوم افغانستان است
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      3 1
      جهت اطلاع شما طالبان تنها نیرویی است که دارد با داعش در افغانستان می جنگد. داعش عموما افراد غیر بومی و تکفیری هستند. اما طالبان همه از خود مردم بومی افغانستان و در مقایسه با داعش بسیار ملایم هستند.
    • IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      2 1
      سران و سر کردگان اصلی گروه طالبان همه پاکستانی و زیر نظر سازمان اطلاعات پاکستان و انگلیس هستند .. در سطوح پایین تر از افغان ها و مردم بومی افغانستان استفاده می‌کنند .. تصمیم گیرندگان مهره های اصلی طالبان پاکستانی هستند دوست عزیز ..
  • iman IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    2 2
    شروع دور جدید تحرکات طالبان پس از تمام شدن کار داعش در سوریه شروع شد. امریکا فرماندهان ارشد داعش را به افغانستان منتقل کرد و پس از سازماندهی مجدد با همکاری طالبان در حال گسترش نفوذ خود هستند تا تهدید دیگری از جانب مرزهای شرقی ایران باشند. علت اصلی بی توجهی دولت افغانستان دستور امریکا برای نادیده گرفتن پیشروی آنهاست. الان وقت حضور نیروهای محور مقاومت فاطمیون، حزب الله، حشد الشعبی،سپاه پاسداران و ... برای دفاع از ملت مظلوم افغانستان است
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    6 0
    متاسفانه ظاهرا دولت پشتون افغانستان برای انزوای پارسی زبانان با طالبان همکاری می کنند.
  • سعید IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    4 6
    هم تباران افغان نگران نباشند ،اینبار برادرانتان در ایران قاطعانه تر عکس العمل نشان خواهند دا د ،در ضمن آغوش ایران بزرگ بر روی تمام مردم هم زبان افغان باز است.و در کنارتان هستیم.به اذن خداوند
  • یک افغانستانی شیعه IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    2 2
    میخواهم بگویم حقیقتا در افغانستان چه در حال رخ دادن است. تا آخر بخوانید. ایران نیازی نیست ورود زمینی کند. ایران فقط کافیست تا مردم شیعه مذهب هزاره و تاجیک های فارسی زبان به رهبری پسر احمد شاه مسعود را مسلح کند. ولی متاسفانه بنظر میرسد ایران فریب حرف های طالبان را خورده. طالبان به ایران تعهد داده من اجازه عبور و ساخت خط آهن هرات به مزارشریف را میدهم. امریکا را اخراج میکنم.البته گفته با شیعه دشمنی ندارم ولی از آنطرف مقامات طالبان رسما گفته اند در حکومت آینده امارت اسلامی طالبانی مذهب شیعه را در قانون اساسی آینده به هیچ عنوان برسمیت نمی شناسیم.این ادعاهای طالبان سراسر کذب و دروغ است. طالبان مولوی ها و رهبرانش تماما در پاکستان و عربستان تعلیم دیده اند. همین طالبان با کمک گلبدین حکمتیار ده ها هزار مزدور برای بن سلمان و سعودی ها در جنگ یمن فرستاد اسناد اش هم موجود است. در واقع ایران موقتا دوست طالبان شده. طالبان نه از لحاظ قومی ( اکثریت رهبران طالبان پشتون هستند) نه از لحاظ فکری و نه از لحاظ مذهبی، نه از لحاظ زبانی . واقعا از هیچ لحاظی به ایران نزدیکی ندارد. دولت افغانستان هم دست پشتون هاست و موارد زیادی از ایرانی ستیزی در این سالها داشته اند.بنظر من بهترین گزینه تجزیه شمال و جنوب افغانستان یا حکومتی فدرالی شبیه هند و پاکستان است.هر چند که پشتون ها ( هم طالبان و هم دولت کابل) هر دو مخالف تقسیم قدرت به اقوام غیر پشتون هستند.فریب حرف های طالبان را هم نخورید.خر اینها از پل بگذرد .پشت پرده قطعا روابط شان را با ترکیه و سعودی و پاکستان گسترش میدهند و نه ایران.برای ایران خطر بزرگیست. طالبان گفته اولین هدف ما باز نگه داشتن مدارس و تعلیم کودکان درمناطق تحت کنترل طالبان توسط مولوی هایشان است. که البته مولوی هایشان هم تماما در پاکستان و عربستان سعودی آموزش دیده اند. نسل آینده افغانستان در حال طالبانیزه شدن و حتی وهابی شدن است.این زنگ خطر بزرگ برای ایران است.بروید تحقیق کنید عربستان با همکاری دولت پشتونی آمریکایی افغانستان در حال ساخت بزرگترین مراکز آموزش به اصطلاح اسلامی ( وهابی) در فغانستان است. تنها راه ایران مسلح کردن اقوام فارسی زبان و شیعه است.
    • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      2 1
      شما چه جور افغانستانی شیعه هستید که خبر ندارید در زمانی که طالبان قدرت کامل افغانستان را به دست داشت و در آستانه جنگ با ایران هم بود اجازه داده بود شیعیان افغانستان حتی در خود قندهار عزاداری محرم را به راه اندازند؟ شما چطور یادتان نیست که طالبان که مجسمه بودا را خراب کرد نسبت به مزار شریف و مرقد منسوب به حضرت علی علیه السلام در آن نهایت احترام را به جا آورد؟ و شما چه جور شیعه ای هستید که کشتار محله افشار کابل را از یاد برده اید و گویا یادتان نیست چه کسی مرتکب آن جنایت عجیب شد. طالبان کاری کرده که همین شیعیان اففانستان از شر داعش و دولت به او پناه می برند. .. اما نه احتمالا شما نه شیعه هستید و نه افغانستانی. شاید از همان جاسوسهایی باشید که ایران و طالبان را تا مرز جنگ پیش بردند.
    • IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      0 0
      کاربر گرامی یک افغانستانی با شما هم رای و هم نظر هستم دوست گرامی ..
    • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      0 0
      خدا خدا کمک افغانستان کن امام زمان (ع) ما را می بینی
  • علی اسحاقزهی IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    1 2
    دولت وارتش ایران باید به طالبان کمک کنه که امریکا و دولت مزدور را از افغانستان بیرون کنن
    • کمیل IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      2 0
      کمک نه پاکستان هم که متحد اول طالبان هست هم این کار را نمی کند دیگه برسه به ما چه دوست چه دشمن طالبان همشون می گن مذاکره کنید خودشون را طرفدار متحدشون نشون نمی دن فقط امریکا مواضع طالبان را می کوبد و کمک رسمی ایران به طالبان یعنی پیدا شدن دشمن برای ایران
  • وحید نادر شاگرد اتوبوس IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    0 0
    بنظر میرسد شیعیان افغانستان با طالبان مشکل نداشته باشند چرا که طالبان حنفی مذهب هستند؛ در حالیکه داعش و القاعده پیرو وهابیت و تشنه ریختن خون شیعه می باشند الان ترکیه در حمایت از دولت افغانستان اقداماتی انجام میدهد ولی در مورد نظر ایران دو سر باخت میباشد چرا که با قدرت گرفتن طالبان یوروها و دلارهای ارسالی به افغانستان قطع خواهد شد و در قیمت ارز در ایران و نرخ اشتغال در ایران تاثیر خواهد گذاشت و حسنی که خواهد داشت کاهش ورود مواد مخدر از افغانستان میباشد ؛ یادمان نرفته که دولت فعلی افغانستان و دولت آذربایجان در تحریم های سخت گیرانه ترامپ؛ مشارکت فعال نمودند؛ خدا کند که اولا این برادر کشی متوقف شود و دولت افغانستان با توجه به شرایط میل حاد فعلی؛ بیشتری به مذاکره بدهد؛ دوما شیعیان افغانستان تجربه تلخ شیعیان لبنان(قبل از حضور چمران) را تکرار نکنند که همواره هر گروهی یا حزبی و یا مذهبی و یا قومی با هم درگیر میشدند؛ خانواده های شعیان عزادار و کشته و معلول و مجروح میدادند که در هر دو خط مقدم طرفین جنگ؛ بچه های شیعه را گماشته بودند که در ادامه آن رواج فحشاء و فقر و... در بین شیعیان لبنان؛ گریز ناپذیر بود که هویت و موجودیت انها را بسوی محو شدن میبرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس