ترامپ نمایه

یک نماینده مجلس سنای آمریکا تحریم‌های رئیس‌جمهور سابق کشورش علیه ایران را بی‌اثر توصیف کرده و خواستار عقب‌گرد دولت جدید از سیاست‌های او علیه تهران شده است.

به گزارش مشرق، «کریس مورفی»، نماینده مجلس سنای آمریکا با اشاره به بی‌اثر بودن تحریم‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا علیه ایران توصیه کرده مقام‌های دولت فعلی کشورش بدون بیم و هراس اقدامات او را به عقب برگردانند.

مورفی در واکنش به خبر یک رسانه آمریکایی که گزارش داده دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا بسیاری ا زتحریم‌های دوران دونالد ترامپ علیه ایران را قانونی می‌داند و حاضر به رفع آنها نیست در توییتر نوشت: «نابخردانه است که بخش ناچیزی از مباحثات درباره رفع تحریم‌های ایران بر این سئوال متمرکز است که "آیا آنها کارساز بودند؟"»

او در ادامه به این سئوال خود اینطور پاسخ داده که هیچ‌یک از تحریم‌های دوران ترامپ رفتار ایران باعث «بهتر شدن رفتار ایران» (از نگاه آمریکا) نشده است.

بیشتر بخوانید:

بایدن تحریم‌های ضدایرانی ترامپ را قانونی می‌داند

او سپس در یک پیام توییتری دیگر نوشته است: «البته، اوباما نشان داد که تحریم‌های هدفمند چندجانبه علیه ایران به شرط داشتن هدف نهایی واقع‌بینانه می‌توانند موثر واقع شوند. بر عکس، ترامپ هر جنبده‌ای را بدون برخوردار بودن از حمایت متحدانمان و برای دستیابی به یک هدف خیالبافانه تحریم می‌کرد. دیوانگی است که از برچیدن آشوب تحریمی او بترسیم.»

ساعاتی قبل‌تر، پایگاه خبری-تحلیلی «پولیتیکو» گزارش داد مقام‌های آمریکایی به ایران اطلاع داده‌اند که «جو بایدن» حاضر به رفع تمامی تحریم‌های اعمال‌شده توسط «دونالد ترامپ» علیه ایران نیست زیرا معتقد است که بسیاری از این تحریم‌ها مبنای قانونی دارند.

گزارش «پولیتیکو»، همراستا با خبری بود که «پرس‌تی‌وی» شامگاه دوشنبه به نقل از منابع خبری آگاه منتشر کرده بود. این رسانه ایرانی گزارش داد ایالات متحده آمریکا کماکان از انجام تعهدات خود برای بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها خودداری می‌کند.

بر اساس اطلاعاتی که این منابع در اختیار پرس تی وی گذاشته‌اند واشنگتن باید تمامی تحریم‌های ایران را اعم از قانون کنگره و دستورات اجرایی و مقررات اوفک و خزانه داری و دادگستری و .. را لغو کند که تاکنون حاضر به انجام این کار نشده است.

نمونه این تحریم‌ها دستورات  اجرایی ۱۲۹۵۹ و  ۱۳۵۹۹ و  ۱۳۸۷۶ و  ۱۳۹۴۹ رئیس جمهور آمریکا و قوانین کاتسا، ISA و ویزا و قانون میهن پرستی پاتریوت بخش ۳۱۱  و U Turn دلار است که هنوز هیچکدام از آنها لغو نشده است.

بنابر اطلاعات منابع نزدیک به مذاکرات وین، دولت آمریکا هنوز حاضر به لغو تحریم تسلیحاتی و لغو دستور اجرایی ترامپ در این زمینه نشده است.

این خبر در شرایطی منتشرشده که تا کنون ۶ دور گفت‌وگو در شهر وین برای مشخص کردن وضعیت اجرای توافق هسته‌ای برجام برگزار شده است.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی روز دوشنبه گفت که احتمالاً دور بعدی مذاکرات برجامی وین یک هفته تا ۱۰ روز دیگر آغاز خواهد شد.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده تنها در صورتی که واشنگتن، به صورت قابل راستی‌آزمایی به تمامی تعهداتش عمل کند اقداماتی را که در واکنش به نقض عهد طرف‌های غربی در جهت کاهش تعهدات برجامی‌اش در پیش گرفته به عقب برخواهد گرداند. تهران گفته البته اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    3 0
    به نام خدا سلام علیکم در حالی که جمهوری اسلامی ایران به همه ی تعهدات خود در برجام عمل نمود، غربی ها روز به روز طی 6 سال گذشته نه فقط تحریم ها را برنداشتند، بلکه بر تحریم های خود افزودند و به تعهدات خود عمل نکردند و ما را معطل نگه داشتند. اکنون نیز با پررویی تمام دنبال برجام های دیگر هستند تا به طور صوری به برجام قبلی برگردند. لذا باید مقابله به مثل لازم با آن ها به شرح و ترتیب زیر صورت گیرد: 1- لغو دائمی تمام تحریم ها و اعلام زمان برداشتن آخرین تحریم توسط غربی ها 2- راستی آزمایی آن توسط ایران به مدت 6 سال پس از برداشتن آخرین تحریم 3- توسعه ی صنعت هسته ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن طی 6 سال راستی آزمایی 4- گذاشتن پیش شرط های فرا تحریمی در تقابل با سیاست های استکباری ظالمانه ی غرب پس از گذشت 6 سال تنها در صورت انجام 4 بند فوق است که می توان گفت مقابله به مثل صورت گرفته است و این حق ما و انتظار ما از مجلس و دولت انقلابی است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس