کد خبر 1234974
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۹
حسین مرعشی

حسین مرعش نوشت: برای تحلیل این دوره از انتخابات و سرانجام جریان‌های سیاسی در پی آن باید تحلیلی از آمار این دوره و میزان مشارکت‌ها و مقایسه آن با دوره‌های پیشین داشته باشیم.

به گزارش مشرق، حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران در روزنامه همشهری نوشت: برای تحلیل این دوره از انتخابات و سرانجام جریان‌های سیاسی در پی آن باید تحلیلی از آمار این دوره و میزان مشارکت‌ها و مقایسه آن با دوره‌های پیشین داشته باشیم که در نکات زیر آنها را به‌صورت اجمالی اما مجزا مورد اشاره قرار می‌دهم.

اول: سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در سخت‌ترین دوره سیاسی و اجتماعی ایران برگزار شد. ۳سال تحریم‌های ظالمانه از یک سو و تشدید برخی اختلافات داخلی میان مسئولان از طرف دیگر، مردم را در سخت‌ترین فشارها قرار داده بود که با درنظر گرفتن این موارد، این میزان شرکت در انتخابات مناسب است. البته آمار قابل توجه آرای باطله که مقام دوم این انتخابات را به دست آورد میزانی از مشارکت را در بر می‌گیرد که در جای خود معنادار است. به هر حال طبق آمار رسمی، مشارکت ۴۸.۸درصد بوده است. اگر ما نرخ متوسط ۱۲دوره گذشته را درنظر بگیریم می‌شود ۶۸درصد معادل۴۰میلیون نفر که در این حالت ۱۱میلیون نفر مشارکت نداشته‌اند؛ اما اگر مبنا را پیک مشارکت که در سال ۷۶ بوده در نظر بگیریم، یعنی۸۰درصد که ۴۷.۵میلیون نفر بوده، در این حالت می‌شود گفت که ۱۸.۸میلیون نفر قهر بوده‌اند و رأی نداده‌اند.

دوم: از سوی دیگر در تحلیل محصول این انتخابات، آرا را می‌توان به ۳ بلوک تقسیم کرد: یکی رأی ۱۸میلیونی آقای رئیسی است که به جناح موسوم به «جبهه انقلاب» اعتماد کرده‌اند. ۱۱میلیون رأی باطله و آقایان رضایی و همتی است که این ها در انتخابات شرکت کرده‌اند، اما کاندیدای شان برنده نشده است. بلوک سوم ۱۱تا ۱۸.۵میلیون نفر کسانی هستند که مشارکت نداشته و قهر بوده‌اند. با توجه به این دسته بندی آنچه باید از سوی ما اصلاح‌طلبان مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد رای ۲۴میلیونی است که در انتخابات گذشته به آقای روحانی داده شد و این‌بار بخش اعظمی از آن در انتخابات غایب بودند. چرا که اگر رای‌های باطله که اعتراضی بودند و آرای آقای همتی را با هم جمع کنیم مجموعا ۷میلیون می‌شود، اگر میزان آرا را از رأی آقای روحانی یعنی ۲۴میلیون کم کنیم متوجه می‌شویم که جمعیتی حدود ۱۷میلیون نفر در این انتخابات رأی نداده‌اند که حتما برای آن باید چاره جویی کرد.

 سوم: اگرچه نظریه تحریم انتخابات با همه هیاهویش در این انتخابات عملا شکست خورد، اما غیبت ۱۷میلیون رأی در انتخابات ۲روز گذشته نکته مهمی است که جبهه اصلاحات و میانه‌روهای ایران باید دلیل آن را بررسی و تجزیه و تحلیل کنند.

این امر منوط به این است که شخصیت‌های سیاسی اصلاح‌طلب متحدتر شوند و جبهه‌های سیاسی تجدید ساختار کنند و تقویت شوند و روابط خود با مردم را از نو باز تعریف کنند. من به پایان جریان سیاسی اصلاحات معتقد نیستم؛ اما حقیقت آن است که این جریان تضعیف شده و باید خود را باز تعریف کند. به هرحال ما با ۲۵میلیون رأی و پتانسیل قوی اجتماعی روبه‌رو هستیم که می‌توان با تغییر ساختار و برنامه‌ها و توسعه دادن سازمان‌های اصلاح‌طلب آنها را در آینده دوباره جذب کرد. من معتقدم ما اصلاح‌طلبان با سازوکارها و سازمان‌های کنونی نمی‌توانیم این ۲۵میلیون رأی را با خود همراه کنیم و باید در ساختارهای خود تجدید نظر کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • سید IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    1 0
    بهترین چاره جویی برای اصلاح طلبان این است که یک بولدوزر کرایه کنند و از دم همه این سنگواره های بی خاصیت پرمدعا مثل مرعشی و تاجزاده و زیباکلام و حجاریان و صوفی و ....... را به دریا بریزد! اما آبزیان دریا نفهمند که این جماعت اصلاح طلب هستند که دوباره از دریا بیرون می اندازندشان و باز مصیبت برای خشکی نشینان می شوند!!!
  • راد IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    22 0
    به نظرمن برگشت ازاسلام ليبرال به اسلام اصيل وهمراهي بارهبري ومردم بهترين چاره کاراست.
    • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
      18 0
      اصلاح‌طلبان بایدسکوت کنند ولاغیر
    • علی مشهدی IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
      3 0
      آقای مرعشی …… السلام یعلوا و لا یعلی علیه…… دعوت میکنم شما و همه اصلاح طلبان را به تفکر و تأمل و استغفار و توبه در این ماه ذی القعده که به اسلام ناب محمدی و انقلاب اسلامی بپیوندید……و با مردم دین مدار و ولایتمدار و بصیر ایران باشید
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    0 0
    این آقا را یکی از خواب بیدارش کنه . اقای مرعشی شما و رفقایت نمی خواهد برای مشارکت فکری کنید . شما و رفقایت بروید و این پول هایی که از بیت المال مسلمین به هر نحوی مال خود کردید برگردونید . شما ما ملت را چی فرض کردی . فکر می کنی ما مردم نمی دونیم شما در این ۳۲ سال فقط به فکر مال اندوزی و جمع کردن شرکت و کارخانه بودید . اصلاح طلب ها و اعتدالی و کارگزاران در نظر ما مردم بعنی دزدان بیت المال .
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    0 0
    احمق پیک مشارکت سال 88بوده با،85درصد ملعونا میخوان همه چیو ببندن خاتمی دروغ انقد راحت
  • سید فروزان CH ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    24 0
    آقای مرعشی بیخود جمع و ضرب و تفریق برای رای مردم نکن به جمع و صرب ثروت رانتی خود و فامیل برس ، البته انشالله از حلقومتان بیرون خواهیم کشید با دولت انقلابی
  • شاکی IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    13 0
    نثار جمیع اموات و رفتگان . جمیعا صلوات
  • یاور انقلاب IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    10 0
    اقای مرعشی تمام تحلیلتان اگر همینطور باشد باید فاتحه اصلاحات را خواند ، چرا اینقدر ابکی تحلیل میکنید ؟ برای مثال واقعا فراموش کرده اید در سال 76 که بگفته شما پیک مشارکت بوده سن رای دهندگان را 15 سال تمام اعلام نمودند .
  • احمد IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    9 0
    پیک مشارکت سال 88 بوده با 84 درصد وسط دعوا اینجوری نرخ تعیین می کنند
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    8 0
    این آقا با کی کار داره یه ماشین حساب بهش بدید
  • چه کسی باید از خیریه مولی الموحدین حساب کشی کند IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    13 0
    آقای مرعشی یک گزارش از بنیاد خیریه مولی الموحدین (هواپیمایی ماهان - شرکت خودروسازی و.........) با دهها هزار م تومان سرمایه بده در حالی که جنوب کرمان در عذاب نداری هستند شما با این خیریه چه می کنید سیاست باید در خدمت دیانت باشد
  • محمدایوب IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    7 0
    آقای مرعشی چنانچه به آن .مغز خود فشار بیاورند. وبه جای جدول وضرب. بررسی نمایند. شیخ م. ا. ف.... زمانی که از بهرمان آمد قم وان 300قطعه زمین را از عامل شاه گرفت. چند فروخت وبعد ازان چندنفر ازقبیله بهرمان را آورد ومانند آقای مرعشی درمسند کارها گذاشت. پارسال 67کشور را به صورت قبیله ای میان افراد قبیله تقسیم کرد ویک نمونه مهدی هاشمی وفائزه وشما برادر زن برادر خواهرزاده وووو جمع آوری ثروت‌های افسانه ای وامروز وعده خداوند محقق گردید وپرده کنار رفت تمامی دزدان وغارتگران ورانت خواران همه و همه در برابر اراده خداوند هیچ غلطی نتوانستید بکنید. ..... برو گلاسکو حقوق هلند مهندسی اقتصاد بخوان مغز تو وامثال تو که شکمتان پراز حرام است قدرت درک اراده الهی راندارد
  • رضا IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    11 0
    الفاتحه
  • سوخته IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    14 0
    انشاالله مرگ راه چاره شما نکبتهای دزد غرب پرست بی ایمان خائن جاسوس دو تابعیتی است
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    10 0
    چاره ای نیست وندارید ! تا وقت است از کرده وناکرده خود در درگاه الهی توبه کنید . نه بعنوان یک منتقد سیاسی بلکه بعنوان یک مسلمان عرض میکنم
  • رضوی نژاد IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    9 0
    روغن ریخته را نذر امام زاده میکنید؟! انها که رای ندادند شاید 10 مییلون به علت شرایط کرونایی بود که با همین درصد 6 میلیون حتما به رییسی رای می دادند! اصلاخات مرد و مرده هم زنده نمی شود! جای اصلاحات زباله دان گورستان سیاسی هست!
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    5 0
    امیدوارم قدر این ۱۸ میلیون رای در سال ۱۴۰۰ دانسته بشه تا به سرنوشت ۲۴ میلیون رای در سال ۹۶ در ۴ سال بعد یعنی۱۴۰۴ مبتلا نشه.چرا که در آنصورت واقعا دیگه نمیشه کاری کرد.
  • بهمم IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    3 0
    با وجود شرایط سخت که در آن قرار داریم این میزان مشارکت قابل توجه است . شرایط سخت معیشتی و کرونا و نارضایتی مردم از گرانی ها تاثیر گذار بودند. بعلاوه انگیزه‌های مردم در عدم مشارکت متفاوت ‌‌‌‌‌‌است و چنین نیست که اگر مشارکت میکردند فقط به طیف واحدی رای میدادند بعلاوه ‌‌‌‌‌‌مرحوم‌ هاشمی رفسنجانی هم با ۵۰ در صد انتخاب شدند که با ۴۹‌درصد تفاوت چندانی ندارد اختلالاتی هم‌گویا در ساعات اولیه رای گیری صورت گرفت.
  • DE ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    0 0
    مرعشی: اصلاح‌طلبان باید چاره‌جویی کنند. در چنین مواردی آلمانی ها به طرف به زبان محلی میگن هِنگ دیش اوف . یعنی خودت را دار بزن .هم خودت راحت میشی ، میشی هم ملت ایران. حالا تازه میخواد تهلول هم بزنه .یک مرغ غشی بهتر است از این مرعشی. حداقل روزی یه تخم میکنه بعد غش میکنه. این مرعشی فقط نطق میکنه بعد به طرف امریکا غش میکنه
  • محمد IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    5 0
    این نه ی بزرگ پیش درامدش بودامثال تووخانواده تان بزودی بدستمردم به ... ریخته میشوند.
  • رضا IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    8 0
    فرار را برقرار ترجیح داده به سوی انگلیس باغ روباه
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    5 0
    سلام. بله، حتما باید تجدید ساختار کنید! چون دیگر مردم به دوقطبی هایی که ایجاد می کنید اعتنایی نمی کنند!
  • محمدایوب IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    6 0
    محضر استاد پررویی نجومی. این انتخابات یک انقلاب دیگر بود مانند انقلاب اول که رژیم پهلوی سرنگون شد. ودراین انقلاب. رژیم وسلسله اشرافیگری وتجملگرایی بهرمانیه که بنیان گذار آن م. ا.ف.. بود سرنگون شد و حال به یاری خدا مانند انقلاب امام خمینی در سال 57مانده محاکمه ومصادره اموال به غارت برده شده مردم توسط دزدان ووابستگان آن مرحوم از اصلاح طلبان گرفته تا اقوام و. بستگان وهم قبیله بهرمانی ها.
  • DE ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    6 0
    اصلاحات بی غیرت! تااین ساعت مواضع اش رودرمقابل تعرضات داعشی های سلطنت طلب و منافقین قاتل علیه ایرانی ها و بانوان ایرانی اعلام نکرد و سکوت پیشه کرد ، مرگ اش رو به جامعه ایرانی و بانوان ایرانی رسمااعلام کرد. شما اقای مرعشی باتنفس مصنوعی این مرده رو نمیتونید زنده کنید!
  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    7 0
    مرعشی اگه نیم نگاهی به جیب خود و خانواده اش و دار و دسته اش بیندازد چاره را پیدا می کند . یک نگاهی هم به جایگاه و اموالتان در اوایل انقلاب و اکنون بیندازید، حساب و چاره دستتان می آید. مردم از دزد فاسد نجومی و پررو که مثل .... بر زندگی و معیشت شان چنبره زده اند و خود را ناجی مردم هم می دانند ، خسته شده اند .
  • مهران IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    0 0
    با سلام آقای مرعشی، چاره اصلاحات آنست که بساتشان را جمع کنند و یکراست بروند قبرستان. ریشه تمام مشکلات کشور از این طیف خیانتکار غرب پرست است.
  • رضا IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    8 0
    حتما یه فکر بکنید تا سوراخ موش نایاب نشده چون تعداد اختلاس گرها زیاده میخزند تو سوراخ موش
  • حسين DE ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    0 0
    مرعشى دلال بيسواد تو رو چه به اين غلطها ،شرايط اسفناك جامعه ما ناشى از سياستهاى ليبرالى و اشرافى گرى يك مشت دلال زالو صفت و خون آشامى است كه ميراث شوم اون شيخ مرحوم است،من مطمئن هستم كه تو يك روزى آويزونت ميكنند
  • DE ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    0 0
    مرعشی: اصلاح‌طلبان باید چاره‌جویی کنند// شما اولیش باش طنابش از ما .غصه طناب نخور هم خودت راحت میشی هم ملت ایران از دست اصلاحاتی که ۳۲ سال غیر از اینکه جیب خودش و رفقاش رو پر کنه هیچ عرضه دیگری نداشت.
  • بنده خدا IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    4 0
    اصلاح طلبان دروغین فقط بروند و بمیرند.
  • علی IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    0 0
    این مملک تبه یک پاک سازی اساسی نیاز داره اینا تا مغز استخوان نفوذ کردن در دستگاههای دولتی و اگر ایت الله رئیسی پاک سازی نکنه این مدیراین میانی به بالا را مطمئنن با مشکل مواجه میشه دولت ایشان .بخاطر اینکه اینا بجای کار کردن سنگ اندازی میکنند.
  • میثم IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    0 0
    آقای مرعشی همانطور که خودتان گفتید فشار روی مردم بوده روی شما نبوده، تعداد افراد شرکت کننده در انتخابات معیار نیست، معیار این است چه کسانی رأی می دهند. مگر وقتی امام حسین جنگید و شهید شد جمعیت یاران امام چند نفر بود؟
  • یکی از همه MX ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    0 0
    از اعلام احتضار ظاهری اصلاحات به وسیله خودشان باید احتیاط کرد. قومی که به این راحتی دست از قدرت نمی کشند. جبهه ی انقلاب حواسها لطفا جمع باشد.
  • صمصام CA ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    0 0
    به نظر ما سلاح اصلی آمریکا هم در این منطقه که ما در جمهوری اسلامی مراقب این معانی هستیم، نفوذ است -نفوذ در مراکز حسّاس و تصمیم‌گیر- ایجاد تفرقه است، ایجاد تزلزل در عزم ملّی ملّتها است، ایجاد بی‌اعتمادی میان ملّتها، میان ملّتها و دولتها، دستکاری در محاسبات تصمیم‌گیران و وانمود کردن اینکه حلّال مشکلات این است که زیر پرچم آمریکا بروید و تسلیم آمریکا بشوید.. بیانات رهبر معظم انقلاب .۱۳۹۸/۰۸/۲۴
  • US ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    دولت تدبیر، قاتل امید مردم بود که ۸ سال ذره ذره ی امید مردم را از آنها گرفت. جوانی جوانان را سوزاند و کشور را به حالت احتضار رساند. حالا دولت جهادی در آخرین نفسهای جامعه، از راه رسیده است. امیدوارم این دولت بتواند جامعه ی در حال مرگ را اندکی احیا کند.
  • US ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    اصلاح طلبان باید بازخواست شوند بخاطر آسیبهای بزرگی که به کشور وارد کردن
  • CA ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    اصلاحطلبان اختاپوس صفت در این چهل روز باقیمانده بارها رنگ عوض خواهند کرد. یک روز تخریب میکنند،روز دیگر دم از انتقال تجربه میزنند ، یک روز میگویند رییس جمهور حد اقلی و روز دیگر ادعا و تمنای تشکیل دولت وفاق ملی دارند.دولت انقلابی باید بی توجه به این حرفها تیمی قوی بچیند تا مملکت را از پرتگاهی که اصلاحات تدارک دیده اند نجات دهد.
  • نادر IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    0 0
    برای چطور خارج شدن از کشور چاره جویی کنند
  • اکبر IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    0 0
    آقای مرعشی بهترین دوران انقلاب در اختیار شما و باند کارگزاران بود! شما با گدایی از آموزگار!رستاخیزی ستم شاهی و تیم اقتصادی؟... چه برسر مردم و نهاد های انقلابی اوردید؟ جز دروغ و وعده عبور از سربالایی توسعه!!! تجمل گرایی و در یک جمله فقر تحمیلی به اقشار متوسط به پایین حذف حزب اللهی های دوران انقلاب از همه نهادها ی انقلاب و ... با چه جراتی از اصلاحات صحبت میکنید.شما ایران انقلابی را به کشوری در مرز ورشکستگی و فلاکت کشاندید. سیاست بازی را کنار گذاشته و ماقبل الموت بگذارید مردم نفسی تازه کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس