ماکرون: دیدار با اردوغان در فضایی مسالمت آمیز برگزار شد

رئیس جمهور فرانسه روز دوشنبه در حاشیه نشست سران کشورهای عضو ناتو با همتای ترکیه‌ای خود دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش مشرق به نقل از اسپوتنیک، «امانوئل ماکرون» روز دوشنبه پس از دیدار با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت: «فضای حاکم بر این دیدار مسالمت آمیز بود. بدون هرگونه عذرخواهی (رسمی) یا درخواست برای عذرخواهی از سوی دو طرف (برگزار شد)، اما روشن است که تمایلی برای از سرگیری تلاش‌ها وجود دارد».

رئیس جمهور فرانسه در ادامه افزود که دو طرف در مورد لزوم همکاری برای حل «چالش‌های مشترک» با یکدیگر توافق کردند.

رؤسای جمهور دو کشور همچنین بر سر لزوم حفظ آتش بس در لیبی و برگزاری انتخابات در روز ۲۴ دسامبر در این کشور توافق کردند.

بنا به گفته ماکرون، اردوغان همچنین آمادگی خود را برای همکاری در راستای خروج نیروهای مزدور خارجی از لیبی تأیید کرد.

رئیس جمهور فرانسه در این باره گفت: «همان گونه که گفتم، من و رئیس جمهور اردوغان آمادگی خود را برای همکاری در راستای خروج (نیروهای خارجی از خاک لیبی) اعلام کرده‌ایم… اما من می‌توانم به شما بگویم که اردوغان در جریان نشست ما تمایل خود را نسبت به خروج هر چه سریع‌تر نیروهای مزدور خارجی از خاک لیبی تأیید کرد».

لازم به ذکر است که سال میلادی گذشته، اردوغان در واکنش به اظهارات رئیس جمهور فرانسه در دفاع از کاریکاتورهای موهن پیامبر اسلام (ص)، به ماکرون پیشنهاد کرد که برای درمان «مشکلات روانی» خود اقدام کند. آنکارا همچنین خواستار تحریم کالاهای فرانسه شد و دولت ماکرون را واداشت که سفیر خود را برای مشاوره و رایزنی به پاریس فراخواند.

گفتنی است، نشست ناتو روز دوشنبه در بروکسل، پایتخت بلژیک برگزار شد و سران کشورهای عضو این ائتلاف نظامی با پذیرش خط مشی استراتژیکی این ائتلاف برای یک دهه آینده پیرامون روابط با چین و روسیه و همچنین مقابله با تغییرات آب و هوایی و تهدیدات سایبری بحث و گفتگو کردند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس