کد خبر 1231520
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹
رئیسی: به ۷۰ درصد جمعیت کشور تا پایان سال واکسن کرونا تزریق می‌شود

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تا پایان سال قطعاً همه ۷۰ درصد جمعیت کشور که گروه هدف هستند حداقل یک دوز واکسن دریافت خواهند کرد که این وعده بر مبنای اطمینان از تولید داخل است.

به گزارش مشرق، دکتر علیرضا رئیسی در اختتامیه پویش سپاس از مدافعان و سفیران سلامت که امروز برگزار شد، ضمن تشکر از همراهی و همکاری مدیران کل آموزش و پرورش استانها با دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، به ارتباط خوب وزارت بهداشت با وزارت آموزش و پرورش اشاره و اظهار کرد: گروه هدف اصلی ما در حوزه پیشگیری و بهداشت، دانش آموزان هستند و به همین دلیل باید از سفیران سلامت دانش آموزی که همکاری بسیار خوبی با این حوزه داشتند، تشکر کنیم.

وی با اشاره به اینکه قریب به ۱۵ ماه است که ما درگیر کرونا هستیم، عنوان کرد: ویروسی که وارد جهان هستی شد، بسیار عجیب و غریب و با اجداد خودش هم متفاوت بود؛ ویروس کرونا جدید نبود و قبلا باعث سرماخوردگی میشد و حتی در کتاب‌ ها و مراجع پزشکی اشاره کوچکی به کرونا شده بود اما از ۲ سال قبل طوری خود را رونمایی کرد که گویی شبیه ویروس سارس و مرس بود، اما باز نسبت به آنها هم تفاوت داشت و بسیاری از معادلات را به هم ریخت.

رئیسی ادامه داد: بسیاری از ویروس‌ها عمدتا فصلی هستند، همان‌طور که تجربه داریم ویروس آنفلوآنزا پاییز و زمستان درگیری ایجاد می‌کند و بهار و تابستان کم می‌شود. دنیا منتظر بود ویروس با شروع فصل گرما از بین برود اما دیدیم قوی‌تر وارد شد؛ اگر نگاهی به آمار سال گذشته داشته باشیم خواهیم دید که این ویروس در فصل گرما استان‌های جنوبی را درگیر کرد و پیک بیماری در بهار و تابستان گذشته از استان‌های جنوبی شروع شد. متوجه شدیم که این ویروس در فضای بسته و بدون تهویه چرخیده و همه افرادی را که در آن مکان حاضر هستند را درگیر می‌کند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه مراسم به روند واکسیناسیون در کشور اشاره و اظهار کرد: در فاز یک کادر بهداشت و درمان را واکسینه کردیم. فاز دوم، گروه‌های سنی است و ۷۰ سال به بالاها را جزو اولویت واکسیناسیون قرار دادیم. در استان تهران بالای ۸۰ درصد افراد واجد شرایط، واکسن دریافت کرده‌اند که در این بین گروه های دیگری همچون جانبازان بالای ۵۰ درصد و غیره هم واکسن دریافت کردند.

وی با بیان اینکه قرار بود محموله‌ای از واکسن طی دو هفته قبل به دست ما برسد که بنا به دلایلی میسر نشد، عنوان کرد: علت این است که میزان تقاضای واکسن با عرضه همخوانی ندارد؛ متاسفانه بیش از ۸۰ درصد واکسن‌های دنیا را ۶ کشور زده‌اند و کشوری مثل امریکا و یکی از کشورهای اروپایی ۲۰۰ میلیون دُز واکسن در حال انقضا دارند اما به کسی نمی‌دهند؛ سهم کشورهای فقیر ۲۵ عدد تزریق واکسن است. یک بار دیگر با اطمینان به مردم عزیز می گویم که تا پایان سال قطعا همه ۷۰ درصد جمعیت کشور که گروه هدف هستند حداقل یک دُز واکسن دریافت خواهند کرد که این اطمینان از تولید داخل است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ما تا پایان خرداد، یک میلیون دوز واکسن ایرانی کرونا را آماده داریم و در تیرماه سه میلیون، در مرداد بالای هفت میلیون و از شهریور به بعد ماهانه حداقل۱۰ میلیون دوز واکسن دست ما خواهد بود، بیان کرد: گروه هدف ما حدود ۵۵ میلیون نفر است که تا پایان سال با توجه به اینکه بالای ۷۰ میلیون دوز واکسن در دست داریم، با خیال راحت می‌توانیم واکسیناسیون را پیش ببریم. این آمار جدا از واکسن‌هایی است که خریداری کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در آبان سال گذشته، ۱۶.۸ میلیون دُز واکسن از سبد کوواکس خریداری کردیم که متاسفانه به دلیل بدعهدی کشورها به دست ما نرسید و حدود ۲ میلیون دُز به دستمان رسید، بیان کرد: همچنین تلاش کردیم از کشورهای دیگر هم واکسن بگیریم و قرارداد بستیم اما به کشور خود اولویت دادند. واکسن در فرودگاه بود که برای ما ارسال شود اما دادستانی آن کشور، صدور واکسن را متوقف کرد. اینکه برخی از خواب بیدار می شوند و می‌گویند سه ماهه به همه واکسن تزریق می‌کنیم، فکر می کنند واکسن کرونا، بستنی است که این‌گونه نیست. کشورهای بزرگ دنیا با نظام قوی سلامت به زانو درآمده‌اند اگر با واقعیت با مسائل برخورد کنیم می‌توانیم موفق باشیم با شعار فایده‌ای ندارد. مردم عزیز نگران دوز دوم نباشند. دوز دوم واکسن اسپوتنیک را توزیع کردیم و دوز دوم سینوفارم را هم از شنبه توزیع می‌کنیم. فاصله بین دریافت دو دوز واکسن برای سینوفارم تا هشت هفته و برای اسپوتنیک تا ۱۲ هفته ایرادی ندارد؛ اینکه واکسن دیگری را به عنوان دوز دوم تزریق کنیم فعلا در دستورکار ما نیست و اگر در آینده ثابت شد ممکن است این کار را انجام دهیم.

رئیسی در پایان تصریح کرد: اکنون خوشبختانه پنج واکسن ساز داخلی به سرعت کار خود را پیش می‌برند. مطمئن باشید از سال آینده نیازی به خرید واکسن خارجی در زمینه کرونا نداریم. زیرساخت‌ها بسیار خوب فراهم شده و با ظرفیتی که اکنون داریم می‌توانیم روزانه تا ۵۰۰ هزار دوز واکسن تولید کنیم و در هفته‌های آینده وضعیت واکسیناسیون مطلوب خواهد شد.

حتما نیاز است تهویه مناسب در فضاهای بسته صورت گیرد

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه حتما نیاز است تهویه مناسب در فضاهای بسته صورت گیرد، تصریح کرد: در آینده باید در طراحی فضاهای بسته، بحث تهویه را جدی بگیریم. سالن‌های ساختمان صدا و سیما هیچ تهویه ای ندارند و این عزیزان در معرض خطر هستند یا به عنوان مثال باشگاه‌های ورزشی عمدتاً در زیرزمین‌ها ساخته می‌شوند و تهویه مناسب ندارند که این موضوع باید در آینده بازنگری شود.

وی در ادامه به زمان شیوع ویروس کرونا در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: کرونا از ۳۰ بهمن ۹۸ وارد کشور شد که بلافاصله اعلام کردیم. به جرات می‌گویم یکی از شفاف‌ ترین کشورها در منطقه و در مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا در حوزه شفافیت اطلاع ‌رسانی، جمهوری اسلامی ایران است. با وجود اینکه دو روز بعد، انتخابات بود اما با این وجود ورود ویروس اعلام شد و هیچگونه ملاحظه‌ کاری نداشتیم. کشورها و رسانه‌های معاند سعی کردند از نظر تفکر و برداشت در مردم اختلال ایجاد کنند و این‌طور جا بیندازند که آمارهایی که ما می‌دهیم کم است و درست نیست، اما بعد مشخص شد یکی از شفاف ‌ترین آمارها مربوط به کشور ماست، کشورهای منطقه در بحث اطلاع رسانی اصلا قابل مقایسه با ما نیستند؛ عزیزانی که در حوزه آمار و اطلاعات حوزه سلامت تخصص کافی دارند می‌توانند قضاوت کنند که چه اتفاقی افتاده است. سال گذشته بحث‌های زیادی در این زمینه داشتیم و در این میان برخی تلاش کردند مدیریت کرونا را تحت تأثیر قرار دهند، اما این اتفاق نیفتاد.

رئیسی با اشاره به اینکه در کشور ما اولین جایی که بعد از شیوع این ویروس تعطیل شد مدارس و سپس دانشگاه‌ها بودند، عنوان کرد: آموزش و پرورش کار بسیار بزرگی انجام داد و راه اندازی شبکه دانش آموزان کار بسیار بزرگی بود. اینکه بگوییم کم و کاستی داشته، طبیعی است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: هیچ چیز جای آموزش حضوری را نمی‌گیرد. آموزش مجازی تا حدودی می‌ تواند تاثیرگذار باشد. یادمان باشد در آموزش مجازی عمدتاً آموزش داریم اما در آموزش حضوری هم بحث آموزش و هم بحث پرورش وجود دارد که پرورش بر آموزش مقدم است؛ در آموزش حضوری دانش آموزان با محیط مدرسه آشنا می شوند.

آسیب ناشی از آموزش مجازی از کرونا بدتر است

وی با تاکید بر اینکه آسیب ناشی از آموزش مجازی و بسته بودن مدارس به ویژه در دوره ابتدایی، از خود کرونا بدتر است و باید این موضوع را به عنوان اصل مهم مدنظر داشته باشیم، مطرح کرد: ما خیلی تلاش کردیم بازگشایی مدارس را داشته باشیم اما به علت شرایط خاصی که وجود داشت، این امر محقق نشد. آنقدر که نگران مدارس هستم نگران بازگشایی دانشگاه ها نیستم. دانشگاه ها هم باید باز شوند؛ اکنون می ‌بینیم که برخی در حال دریافت مدرک فوق لیسانس هستند اما هنوز دانشگاه خود را ندیده ‌اند و مدرک گرفته اند، در خانه نشسته و فوق لیسانس گرفته اند.

رئیسی افزود: این قدر که نگرانی برای بازگشایی مدارس وجود دارد به چند دلیل برای دانشگاه‌ها نگرانی نداریم. کسانی که وارد دانشگاه می ‌شوند از قبل پرورش را گذرانده‌اند و از این بابت نگرانی وجود ندارد، اگرچه زندگی اجتماعی جریان دارد اما افراد بالغی هستند و توانایی استفاده آنها از وسایل هوشمند از دانش آموزان بیشتر است و بسیاری از دروس دانشگاه‌ها را دانشجویان خود باید بخوانند اما مدرسه اینگونه نبوده و شرایط کاملا متفاوتی دارد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: کنترل افرادی که سن بالاتری دارند راحت ‌تر است، دانش آموزان مقطع ابتدایی ممکن است در کلاس منظم نشسته باشند اما به محض اینکه زنگ می ‌خورد کنار یکدیگر رفته و فاصله اجتماعی از بین می ‌رود این درحالی است که دانشجوها بهتر می‌توانند این موارد را رعایت کنند، نکته بعد بحث واکسن پذیر بودن است، می‌توانیم درصورت داشتن واکسن، دانشجوها را که ۱۸ سال به بالا هستند را واکسینه کنیم اما فعلاً برای دانش آموزان کمتر از ۱۸ سال‌ واکسن مورد تأییدی در دسترس نیست که این موضوع یکی از مشکلات موجود است.

وی تاکید کرد: من قویاً بر این موضوع اعتقاد دارم که باید اصل را بر بازگشایی مدارس بگذاریم اما بازگشایی نیاز به یک برنامه جامع دارد که باید با همکاری وزارت آموزش و پرورش ابعاد مختلف آن دیده شود. خانواده‌ها نقش بسیار مهمی در تحقق این موضوع دارند، خانواده‌ها باید در حوزه آموزش، علائم شناسی و کنترل فرزندان خود آموزش ببینند؛ ما این توانایی را داریم و از مرداد ماه معلمان را در سراسر کشور واکسینه خواهیم کرد که جزو برنامه‌های اصلی ماست.

رئیسی با بیان اینکه در طرح بازگشایی مدارس قادر هستیم درصورت تایید آموزش و پرورش، رانندگان سرویس مدارس را هم واکسینه کنیم تا رفت و آمدها ایمن‌تر انجام شود. اگر لیست تأییدیه از آموزش و پرورش استان‌ ها در اختیار ما باشد می‌توانیم آنها را هم از آخر مرداد در برنامه واکسیناسیون قرار دهیم که این عزیزان تا قبل از شروع مدرسه در یک فاصله چهار هفته‌ای دو دُز واکسن خود را دریافت کنند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه بحث اصلی رعایت استانداردها و آموزش مدیران و معلمان است، توضیح داد: استاندارد ها کاملا مشخص است و آموزش و پرورش آن قدر خوب آنها را اطلاع رسانی کرده که بسیاری از مدیران مدارس از کارشناسان ما هم بهتر می دانند و این بسیار ارزشمند است. فاصله گذاری مناسب، تهویه مطلوب، مدیریت ورود و خروج دانش آموزان، وجود ماسک به مقدار کافی، نصب دستگاه اتوماتیک ضدعفونی، وجود شوینده به مقدار کافی، اطمینان بخشی به والدین و رضایت آنها از جمله استانداردهایی هستند که یکی از مدیران مدارس در دبیرستان دخترانه رضوان در یکی از شهرستان های خوزستان برای مدرسه خود تعیین کرده که بسیار ارزشمند است.

وی در ادامه ضمن تشکر از فرایند مطلوب برگزاری حضوری آزمون‌های پایه‌های نهم و دوازدهم اظهار کرد: برگزاری این آزمون‌ها را در سراسر کشور بررسی کردیم و تقریباً در هیچ استانی میزان رعایت پروتکل‌ها کمتر از ۹۰ درصد نبود. در برخی مدارس اشکالاتی وجود داشت، اما روی هم رفته بالای ۹۰ و ۹۵ درصد رعایت پروتکل‌ ها را شاهد بودیم. اگر میانگین رعایت پروتکل‌ها در جامعه ۷۰ درصد و در مدرسه ۹۰ درصد باشد، یعنی محیط برگزاری آزمون امن‌تر از جامعه بوده است.

رئیسی با اشاره به اینکه ما پروتکل‌های بالای ۸۵ درصد را به عنوان وضعیت مطلوب در نظر می ‌گیریم، خاطرنشان کرد: امتحانات دیگر پایه‌ها به صورت مجازی برگزار شد اما چون نتیجه آزمون‌های دانش آموزان پایه های نهم و دوازهم در سرنوشت آنها تاثیرگذار است، به صورت حضوری برگزار شد. کرونا بدی ‌هایی داشت، اما مزایایی هم داشت؛ اکنون مردم قدر آموزش و پرورش را بیشتر می ‌دانند و تازه فهمیدیم که آموزش و پرورش چقدر در تربیت فرزندان ما مؤثر است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت در کشورهای توسعه نیافته یا در حال توسعه، میزان ترک تحصیل و کودکان کار فوق العاده بالا رفته و مشکلات روحی و روانی و خودکشی در دانش آموزانی که در ایام کرونا از تحصیل بازمانده ‌اند بیشتر شده و این افت تحصیلی می ‌تواند در آینده خطرناک باشد. دبیرکل سازمان جهانی بهداشت معتقد بود اگر مجموع این عوامل را کنار هم بگذاریم، خسارت نرفتن دانش آموزان به مدرسه از خود کرونا بیشتر است، این حرف پایه علمی دارد. بدن افراد زیر ۱۸ سال از نظر سیستم ایمنی و مواجهه با ویروس ‌های مختلف نسبت به بزرگسالان متفاوت و قوی تر است. به طوری که میزان بستری دانش آموزان در بیمارستان ها اصلا قابل مقایسه نیست. موضوع دیگری که باید به آن توجه ویژه ای داشت این است که در حوزه بیماری ‌های غیرواگیر، دانش آموز چاق زیاد داریم که این خطرناک است، کرونا گرچه بیماری واگیر است اما تلفاتش در بیماری‌های غیرواگیر است و افرادی را می‌ کشد که مبتلا به بیماری های غیرواگیر مانند دیابت، بیماری تنفسی، کم تحرکی، مشکلات قلبی - عروقی، سرطان، ریوی هستند؛ اگر سبک زندگی را به دانش آموزان به ویژه در حوزه غیرواگیر آموزش دهیم، ضمانتی برای سلامت آنها در آینده خواهد بود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در ارتباط با دانش آموزان باید اصل را بر بازگشایی مدارس بگذاریم، گفت: تا زمانی که واکسن برای افراد کمتر از ۱۸ سال در دسترس قرار گیرد، می توانیم به معلمان و کادر مدارس واکسن تزریق کنیم. امریکا و چین تزریق واکسن به زیر ۱۸ ساله ها را آغاز کرده‌اند اما تا در دسترس قرار بگیرد زمان می ‌برد؛ ما باید اصل را بر این بگذاریم که دست به دست هم بدهیم تا بسته کاملی را برای بازگشایی مدارس تهیه کنیم.

رئیسی درباره آزمونی که از کتاب بهداشت سلامت در پایه دوازدهم گرفته می‌شود، هم گفت: این موضوع بسیار جای خوشحالی دارد. کرونا به ما یاد داد برای مهار این ویروس همه باید تلاش کرده و دستورالعمل ها را رعایت کنیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ابراهیم IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    2 0
    اول سال که گفتن تا آخر سال واکسیناسیون تموم میش.حالا اکه تونستن 30 در صدم بزنن خوبه.اینجا ایرانه.کشور حرف زدن.عمل وجود نداره
  • .... IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    1 0
    مگه قرار نبود همه تا پایان سال واکسن بزنن چی شد حالا ۷۰درصد شد؟دو ماه دیگه هم حتما میگن۱۰درصد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس