اردوغان: انتظار رویکرد بدون پیش‌شرط را در دیدار با بایدن دارم

رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه انتظار دیداری بدون پیش‌شرط با همتای آمریکایی خود را دارد، گفت باید مشکلات دوجانبه را بعد از دیدار در نشست ناتو پشت سر بگذارند.

به گزارش مشرق، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه گفت از دیدار روز دوشنبه با «جو بایدن» همتای آمریکایی خود انتظار دارد که مشکلات دوجانبه را پشت بگذارند و اختلافات اخیر بر سر مسائل مختلف از جمله خرید سامانه پدافندی روسی را حل کنند.

اردوغان، که قرار است امروز در حاشیه اجلاس سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای اولین بار با بایدن دیدار کند، تاکید کرد واشنگتن باید «رویکردی بی‌قید و شرط» برای این نشست داشته باشد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی طی گفت‌وگو با خبرنگاران در فرودگاه استانبول پیش از عزیمت به بروکسل، اظهار داشت که درباره تصمیم اخیر کاخ سفید در به رسمیت شناختن حادثه موسوم به «نسل‌کشی ارامنه» در سال ۱۹۱۵ میلادی و همچنین اقدام آمریکا برای کنار گذاشتن ترکیه از برنامه تولید مشترک جنگنده‌های «اف-۳۵» با بایدن صحبت می‌کند.

رئیس‌جمهور ترکیه در این‌باره توضیح داد: «پیش از هر چیز، ما باید روابط ترکیه و آمریکا را روی میز بگذاریم. شایعه‌های داخلی و خارجی زیادی مطرح شده، پس ما باید درباره این صحبت کنیم که چگونه این مشکلات را پشت سر بگذاریم و اینکه چه کاری می‌توانیم در این خصوص انجام دهیم. ترکیه [برای آمریکا] مانند سایر کشورها نیست، بلکه یک متحد است».

بر اساس این گزارش، اردوغان همچنین افزود:‌«کشوری متحد (آمریکا) که چنین موضعی در قبال مسئله‌ای که هیچ ربطی به ناتو ندارد اتخاذ کرده، منظورم [نسل‌کشی] ارامنه است، ما را ناراحت و آزرده‌خاطر است. نمی‌توان بدون گوشزد کردن این مسئله [به بایدن]‌ از آن گذشت».

به نوشته رویترز، وی درباره تصمیم واشنگتن برای حذف آنکارا از برنامه اف-۳۵ نیز گفت: «متاسفانه با وضعیتی مواجه هستیم که در آن ترکیه به تعهدات خودش عمل کرده و ایالات متحده وعده‌های خود را محقق نکرده و به قرارداد پایبند نماند».

رئیس‌جمهور ترکیه درباره انتظار خود از اجلاس امروز سران ناتو تصریح کرد: «ما باید شاهد رویکرد بدون پیش‌شرط از سوی آمریکا، بدون هیچگونه اما و اگر باشیم، که می‌تواند به همکاری و تقویت ناتو کمک کند».

روابط ترکیه و آمریکا طی چند سال گذشته، بر سر مسائلی همچون حمایت های آمریکا از کردها که ترکیه آنها را گروه های تروریستی می خواند و همچنین اختلافات شدید در خصوص خریدهای تسلیحاتی ترکیه از روسیه بویژه سامانه دفاع هوایی اس ۴۰۰، کنار گذاشتن ترکیه از برنامه ساخت جنگنده‌های اف-۳۵ به دلیل خرید تسلیحات روسی و به رسمیت شناخته شدن کشتار ارامنه از سوی آمریکا از سوی نظامیان امپراتوری عثمانی با فراز و فرودهای زیادی روبه رو بوده است.

امروز همچنین مدیر ارتباطات دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه با ضروری دانستن ناتو برای امنیت این کشور، از این سازمان خواست در پی تغییر چهره امنیتی منطقه غرب آسیا، مفاهیم استراتژیک خود را بازتعریف کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس