کد خبر 1230929
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶
روایت پزشک دانمارک از لحظات هولناک سکته اریکسن

دکتر مورتن بوئسن، پزشک تیم ملی دانمارک، درباره لحظات ترسناک پس از ایست قلبی کریستین اریکسن در زمین بازی صحبت کرده است.

به گزارش مشرق، کریستین اریکسن، بازی‌ساز تیم ملی دانمارک و اینتر، روز گذشته در اواخر نیمه اول بازی این تیم برابر فنلاند در نخستین مسابقه از گروه B در یورو ۲۰۲۰، ناگهان به زمین افتاد و مشخص شد که دچار ایست قلبی شده است. در حالی که تیم پزشکی مشغول عملیات CPR و احیای این ستاره ۲۹ ساله بودند، جهان فوتبال ۱۲ دقیقه پر هول و هراس را پشت سر گذاشت. اریکسن پس از عملیات موفقیت آمیز احیا به بیمارستان منتقل شد و وضعیت  او ثابت گزارش شده است.

دکتر مورتن بوئسن می گوید که هنگامی که او بالای سر اریکسن رسید احساس کرد که نبض این بازیکن در حال ایستادن است و بلافاصله عملیات CPR را آغاز کرد.

روایت پزشک دانمارک از لحظات هولناک سکته اریکسن

دکتر بوئسن درباره وضعیت ترسناک اریکسن وقتی تیم پزشکی بالای سرش حاضر شد، گفت: "من خودم افتادن او را ندیدم اما کاملا مشخص بود که او هشیار نیست. وقتی من به او رسیدم نفس می کشید و من نبضش را احساس کردم. اما ناگهان اوضاع تغییر کرد و همانطور که همه دیدند ما شروع به CPR کردیم."

تصاویر تلویزیونی بازیکنان دانمارکی را نشان می داد که در حالی شوکه شده بودند و بسیاری از آنها نمی توانستند جلوی اشک های خود را بگیرند، دیواری به دور اریکسن و تیم پزشکی تشکیل دادند تا وضعیت هم تیمی خود را از چشم دوربین های حاضر در ورزشگاه دور نگاه دارند.

۱۲ دقیقه طولانی و ترسناک از زمانی که اریکسن به زمین افتاد تا زمانی که او را از زمین بیرون بردند طول کشید، اما بوئسن می گوید که تیم پزشکی پیش از رساندن اریکسن به آمبولانس موفق شده بود که این بازیکن را برگرداند.

روایت پزشک دانمارک از لحظات هولناک سکته اریکسن

بوئسن گفت: "کمک تیم پزشکی و بقیه کارکنان واقعا خیلی خیلی سریع  رسید و با همکاری آنها ما توانستیم کاری را که لازم است انجام دهیم. ما موفق شدیم که کریستین را برگردانیم و او پیش از آنکه به بیمارستان منتقل شود با من صحبت کرد."

طبق گفته متخصص قلب و عروق سابق وی در تاتنهام، کریستین اریکسن احتمالاً دچار ایست قلبی شده است، اما توانسته آن را به خوبی پشت سر بگذارد.

پروفسور سانجی شارما، که هافبک سابق تاتنهام را بین سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۲۰ از طریق تست ها و معاینات متعدد پزشکی تحت نظر داشته، گفت اریکسن هیچ سابقه مشخصی در مورد مشکلات قلبی نداشته است، اما هیچ تست "بی‌اشتباه و مصون از خطا" نیست.

پرفسور شارما گفت که با توجه به گزارش هایی که حاکی از ایستادن قلب او برای پنج دقیقه است، به نظر می رسد ستاره ۲۹ ساله دانمارکی "خیلی سریع" بهبود یافته است.

روایت پزشک دانمارک از لحظات هولناک سکته اریکسن

پرفسور شارما گفت: " اگر آنها CPR تهاجمی (احیای قلبی ریوی) را بر روی او انجام داده‌اند و اگر مجبور به استفاده از دفیبریلاتور (دستگاه شوک) شده‌اند، من این را ایست قلبی اولیه می دانم که نتیجه ریتم بد قلب است.

چیزی که من دیدم این بود که او به سوی توپ دوید، کاملا کنترل پاهایش را از دست داد، کاملا مشخص بود که در آن لحظه اتفاق بسیار بدی افتاده است، تلو تلو خورد، به زمین افتاد  و شروع به تشنج کرد."

روایت پزشک دانمارک از لحظات هولناک سکته اریکسن

پروفسور شارما معتقد است که تشنج اریکسن احتمالا نتیجه نرسیدن اکسیژن به مغز بوده است: "لحظه ای که به زمین می خورید تا لحظه ای که دوباره قلب به کار بیفتد را ما به عنوان downtime یا زمان از کار افتادگی و ایست می نامیم. هر چقدر downtime شما بیشتر باشد، نتیجه و چشم انداز بهبودی بدتر خواهد بود.

اگر CPR مناسبی دریافت نکنید، برای هر دقیقه ای که آنها نتوانند شما را برگردانند، هفت درصد شانس نجات شما کاهش می یابد.

روایت پزشک دانمارک از لحظات هولناک سکته اریکسن

به طور معمول برای کسی که پنج یا شش دقیقه ایست قلبی و downtime داشته، اگر تیم پزشکی بتواند آنها را برگرداند، حال آنها چنان بد است که باید به دستگاه تنفس و ونتیلاتور وصل شوند.

اما به خاطر داشته باشید که اریکسن مرد بسیار جوان و از نظر جسمی آماده ای است. او مانند آدم های مسن تری که دچار ایست قلبی می شوند، نیست. او آدمی است که از نظر قلبی و عروقی وضعیت فوق العاده خوبی داشته است."

منبع: ورزش سه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
    12 10
    اگر در کشورهای عقب افتاده و مسلمان میبود تا امبولانس و دکتر و وسایل بیاورند بیمار صد درصد فوت میکرد
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
      1 1
      خب چیز طبیعی هست که برای همچین بازیهایی بایدکادرپزشکی باشد. درضمن اون چندبازیکنی که فوت کردن رو چرا نمی گی
    • زیبا IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
      0 2
      دقیقا همین طوره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس