کد خبر 1230647
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۵
اقدام باکو در تحویل 15 اسیر جنگی ارمنستانی - کراپ‌شده

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از آزادی ۱۵ اسیر جنگی ارمنستان در ازای دریافت نقشه مناطق مین گذاری شده خبر داد.

به گزارش مشرق، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان شنبه شب به وقت تهران اعلام کرد که در ازای نقشه‌ای که محل مین‌های کار گذاشته شده در بخشی از منطقه مورد مناقشه قره باغ را نشان می‌دهد، ۱۵ اسیر ارمنستان را تحویل داده است.

به گزارش وبگاه «رادیو اروپای آزاد» در اعلامیه وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان آمده است که نقشه‌های تحویل گرفته شده از مقام‌های ارمنستان محل دقیقاً ۱۰۰ هزار مین را در منطقه آغدام در قره باغ  را نشان می‌دهد.

این وزارتخانه اعلام کرد: «پانزده اسیر ارمنستانی با مشارکت نمایندگان گرجستان در مرز جمهوری آذربایجان و گرجستان تحویل داده شدند.»

در همین حال، رسانه‌های روسی نیز به نقل از  «نیکل پاشینیان» کفیل نخست وزیر ارمنستان ، این مبادله را در روز شنبه تایید کرد. پاشینیان در سخنرانی خود هنگام بازدید از یک منطقه شرقی ارمنستان ، این مبادله را تایید کرد. وی گفت:«من خبر خوبی دارم. پانزده برادر اسیر شده ما در حال بازگشت به وطن هستند. آنها اکنون در راه هستند.»

اقدام باکو در تحویل ۱۵ اسیر جنگی ارمنستانی

شمار اسرای جنگی ارمنستانی در جمهوری آذربایجان مشخص نیست. مقام‌های ارمنستان پیش از این گفته بودند که ۶۹ اسیر جنگی و برخی بازداشت شدگان توسط باکو تحویل داده شده‌اند.

 به دنبال این رویداد وزیر خارجه آمریکا از باکو تشکر کرد. «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا گفت که واشنگتن از آزادی ۱۵ اسیر ارمنستان توسط  باکو استقبال می کند. ما از دولت گرجستان و نقش حیاتی آن در تسهیل بحث و گفتگو بین طرفین سپاسگزاریم. چنین اقداماتی مردم منطقه را به آینده صلح آمیز که شایسته آن هستند، نزدیک می‌کند.

این در حالی است که وزارت دفاع جمهوری آذربایجان  از تیراندازی نیروهای ارمنستان به نیروهای این کشور در خطوط مرزی طی دو نوبت خبر داد. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد که قوای ارمنستان در منطقه «آیرم پایین» در شهرستان «کلبجر»  واقع در ۸۵ کیلومتری مرز با ارمنستان شلیک کردند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان افزوده که به نیروهای این کشور طی این تیراندازی هیچگونه تلفاتی وارد نشد. وزارت دفاع ارمنستان ادعای باکو را رد کرده است. وزارت دفاع آذربایجان هفته گذشته نیز  از شناسایی تیم خرابکاری و شناسایی ارتش ارمنستان در نقاط مرزی خبر داده بود.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان چهارم آبان ۱۳۹۹ بعد از ۴۴ روز درگیری، با وساطت روسیه بر سر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی به توافق رسیدند. بر اساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در «آغ‌دام»، «کلبجر» و «لاچین» را تخلیه کند و کریدوری زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند.

در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. شهر آزاد شده شوشا به همراه همه مناطق آزادشده به باکو واگذار شد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس