نظامی

برخی کارشناسان آمریکایی سه گانه اتمی چین و افزایش کمیت و کیفیت زرادخانه این کشور را از جمله چالش‌های پیش روی ارتش ایالات متحده بر شمردند.

به گزارش مشرق، ‌ کارشناسان آمریکایی به کمیسیون کنگره ایالات گفته‌اند که زرادخانه اتمی چین تهدید فزاینده‌ای برای امنیت ایالات متحده محسوب می‌شوزیرا واشنگتن و پکن بر سر تایوان و بسیاری از مسائل دیگراختلاف دارند.

به گزارش وبگاه «چاینا مورنینگ پست» «فیلیپ ساندرز» مدیر مرکز مطالعات امور نظامی چین در دانشگاه دفاع ملی گفت: «احتمال درگیری بر سر تایوان وجود دارد. گرچه من معتقدم که در حال حاضر این مسئله زیاد نیست، اما مطمئناً افزایش یافته است.»

  «فیلیپ ساندرز» مدیر مرکز مطالعه امور نظامی چین در دانشگاه دفاع ملی گفت: «ممکن است مشکلی پیش بیاید. چین از زمان اولین آزمایش سلاح  اتمی خود در سال ۱۹۶۴ بارها و بارها سیاست بازدارندگی اتمی را در نظر گرفته است.»

 این کارشناس آمریکایی افزود که قدرت رو به رشد اقتصادی، نظامی و سیاسی چین، جاه طلبی‌های این کشور و لابی‌های موفق توسط نیروی دریایی و هوایی این کشور برای داشتن نیروهای اتمی  معادلات آمریکا را تغییر داده است.

«کیتلین تالمدج» دانشیار مطالعات امنیتی در دانشگاه «جورج تاون» گفت: «دلایلی وجود دارد که فکر می‌کنیم یک جنگ متعارف ممکن است شکل گیرد.»

کارشناسان آمریکا تخمین می‌زنند که زرادخانه اتمی چین متشکل از ۲۰۰ تا ۳۵۰ سلاح اتمی است و ممکن است  این کشور برنامه‌ای برای دو برابر یا حتی سه برابر شدن این رقم در دهه آینده  داشته باشد.

این در حالی است که  موشکهای میان برد چین نیز  هم از نظر دقت و هم از نظر توانایی  به سرعت پیشرفت کرده است. این کشور استفاده از موشک های قادر به حمل کلاهک‌های مختلف را گسترش داده است.

این کارشناسان بر این  باورند که تغییر نگاه چین به یک سه گانه اتمی از جمله سیلوهای زمینی، موشک‌های اتمی مستقر در ناوهای و بمب افکن‌های مجهز به بمب اتمی از جمله چالش‌های آمریکاست.

روزنامه انگلیسی زبان «گلوبال تایمز» نیز اخیرا  در تحلیل خود  نوشت، تظاهرات در هنگ کنگ، تایوان، بیماری کرونا اتهامات علیه چین در زمینه نسل‌کشی مسلمانان اویغور، اختلافات عمیق‌تری را در روابط متشنج چین و ایالات متحده موجب شده است. با توجه به اینکه پکن یکی از مهمترین نگرانی‌های آمریکاست و «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا تلاش کرده تا لحنی سختگیرانه اتخاذ کند، چین در عین حال بسیاری از اقدام‌ها و اظهارات آمریکا را تجاوز به حاکمیت خود می‌داند.

به نوشته این روزنامه، تشدید سخنان تحریک آمیز و رزمایش‌های دو کشور باعث نگرانی در مورد یک جنگ احتمالی شده و باید برای تشدید رقابت بین چین و ایالات متحده آماده شد. با توجه به این موارد، شمار کلاهک‌های اتمی چین باید به میزانی برسد که نخبگان ایالات متحده را در صورت داشتن ایده درگیری نظامی با چین مشغول به خود کند.

این روزنامه از افزایش سریع تعداد کلاهک‌های اتمی و ساخت موشک‌های بالستیک قاره پیمای «دانگ فنگ-۴۱» حمایت کرد.

گلوبال تایمز در خاتمه نوشت، تقویت زرادخانه اتمی چین به توجه به تشدید مهار راهبردی آمریکا بسیار مهم بوده و تقویت بینه نظامی سنگ بنای بازدارندگی راهبردی چین مقابل آمریکاست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس