کد خبر 1230125
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵

به گزارش مشرق کمیل خجسته در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: وضع موجود شرایطی را به جامعه تحمیل کرده است که اسم آن را می‌توان شرایط «تحمیل درد به مردم» گذاشت.

گرانی، دلار، پول ملی، بورس ، بیکاری و... چیزهایی است که به پیکره‌ی جامعه درد تحمیل کرده است. درد نشانه بیماری است، نه خود بیماری. با درد می‌توان راه علاج را یافت. به قول مولوی "حسرت و زاری که در بیماری است؛ وقت بیماری همه بیداری است".

عده‌ای امروز با دیدن این دردها چاره بهبود وضع موجود را در عدم مشارکت می‌بینند. اما این راه‌حل نه تنها درد را درمان نمی‌کند بلکه آن را علیه مردم تشدید خواهد کرد. درد امروز از چهار ناحیه اصلی به پیکره جامعه تحمیل شده است.

اول: دردتحمیلی: نفیو معمار تحریم‌های امریکای اوباما در کتابش می‌نویسد که تحریمگذاری ابزار استراتژیک در دستگاه سیاست خارجی ما است. در آن به دنبال تحمیل درد بر کشور هدف هستیم تا

استقامت مردم آن کشور شکسته شود. لذا امریکایی‌ها بر دو پایه‌ی اصلی تبادل دلار و صادرات نفت تاکنون 1700 تحریم ظالمانه بر مردم تحمیل کرده‌اند. آنان به دنبال شکستن استقامت مردم هستند.

دوم: دردناکارآمدی: روش‌های دولت در مقابل دو مسئله بزرگ پاسخگو نبود. اول مشکلات داخلی که احتیاج به مدیریت کارآمد و در میدان داشت و دوم تحریم‌ ها که تنها راهی که این دولت هشت سال بر آن اصرار کرد راه دیپلماسی سیاسی با چهار کشور غربی بود. آنچنان که رهبری در دیدار مهرماه سال99 با تیم اقتصادی دولت تصریح کردند که این مسیر مذاکره ناکارآمد است و باید روش دیگری اتخاذ شود.

سوم: اشتباهات_خودی‌ها و دلسوزان در برخی مقاطع و اتفاقات فرصت سواستفاده و تزریق ناامیدی بین مردم داد.

چهارم: تهاجم_رسانه‌ای: راه افتادن ایران‌اینترنشنال، اینپندنت فارسی، تقویت من‌وتو، بی‌بی‌سی، مرکز اعتدال سعودی و کانال‌های تلگرامی امنیتی-رسانه‌ای مانند آمدنیوز و... برای اینکه بر روی سه عنصر بالا سوار شوند و درد را به ضعف و ناامیدی تبدیل کنند. به قول آن استاد روانشناس دانشگاه، کسی که ممتد ایران اینترنشنال را می‌بیند دچار افسردگی می‌شود.

پنجم: داستان بیرانوند: رهبرانقلاب از دولت خواستند مثل تیم ملی باشد که "آنها در میدان تلاش کردند، دروازه‌بان با هوشمندی و فداکاری و سرعت عمل، یک کاری کرد که کارستان بود؛ این را مردم وقتی ببینند از شما، برایتان شعار میدهند؛ به نفعتان شعار میدهند؛ این باید احساس بشود."

اما متاسفانه دولت به آن توجه نکرد. حتی در تعامل با مردم هم از پشت شیشه ماشین احوال مردم را نظرسنجی می‌کرد و این نقصان به آن تشدید درد و ناامیدی کمک می‌کرد.

در مقابل این پنج عامل چه باید کرد؟

چگونه می توان شرایط "تحمیل درد بر مردم" را تغییر داد؟

دانلود

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس