کد خبر 1229894
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳
آمریکا، امارات را با «اف-35» تهدید کرد

به گفته منابع آگاه، دولت آمریکا مقام‌های اماراتی را برای حذف تجهیزات شرکت چینی «هوآوی» از شبکه‌های ارتباطاتی خود تحت فشار قرار داد.

به گزارش مشرق، به گفته منابع آگاه، دولت بایدن امارات را برای حذف شرکت فناوری چینی هوآوی از شبکه ارتباطات مخابراتی خود و برداشتن گام‌های دیگر برای دور شدن از چین تحت فشار قرار داده و احتمال در خطر قرار گرفتن قرارداد ۲۳ میلیارد دلاری فروش جنگنده‌های اف-۳۵ و پهپادهای آمریکایی را مطرح کرده است.

شبکه آمریکایی «بلومبرگ» به نقل از سه منبع مطلع از گفت‌وگوهای خصوصی که به شرط ناشناس ماندن حاضر به گفت‌وگو شدند، گزارش داد ایالات متحده از امارات عربی متحده خواسته تجهیزات هوآوی را از شبکه‌های خود ظرف چهار سال آینده قبل از زمان مقرر برای دریافت اف-۳۵ در سال ۲۰۲۶ یا ۲۰۲۷ حذف کند، اما مقامات اماراتی در پاسخ گفته‌اند که به زمان بیشتر و گزینه‌ای مقرون به صرفه برای جایگزینی نیاز دارند.  

طبق این گزارش، در مذاکرات، امکان استفاده امارات از تجهیزات جایگزین شرکت‌های «سامسکونگ»، «اریکسون»، «اِی‌بی» یا «نوکیا» مطرح شده است.

به نوشته پایگاه اینترنتی این شبکه، اختلافات درباره استفاده امارات از هوآوی از زمان دولت ترامپ وجود داشته که در آن زمان مقام‌های آمریکایی به شکلی ناموفق تلاش کردند مقام‌های اماراتی را متقاعد کنند که تلاش برای روابط اقتصادی و نظامی قوی‌تر با چین را تغییر دهد.

چند فرد آگاه با وضعیت در آن دوره گفتند که مقام‌های دولت ترامپ در ابتدا اماراتی‌ها را به جایگزین کردن هوآوی و جلوگیری از هر گونه طرح چین برای پایگاه‌هایی در منطقه متقاعد کردند اما اماراتی‌ها بر زبان مبهم‌تر در توافقی که در ساعات پایانی ریاست‌جمهوری ترامپ منعقد شد، اصرار کردند.

طبق این گزارش، جو بایدن هنگام ورود به کاخ سفید دستور بررسی معامله فروش اف-۳۵ به امارات را اعلام کرد. این معامله در حال حاضر در جریان است اما افراد آشنا به موضوع می‌گویند که اختلافات بر سر آنچه آمریکا و امارات روی آن توفق کردند، یعنی مسئله هوآوی و سایر نگرانی‌ها درباره فناوری چین، به حدی جدی است که هنوز هیچ ضمانتی وجود ندارد که اماراتی‌ها این جنگنده‌های پیشرفته ساخت شرکت «لاکهید مارتین» را دریافت کنند.

وضعیتی که نشان می‌دهد دولت بایدن تلاش دولت ترامپ برای تحت فشار قرار دادن متحدان به منظور منع هوآوی، بزرگترین شرکت فناوری چین از سیستم‌های ۵G را با این استدلال که این تجهیزات می‌تواند برای جاسوسی به نفع دولت چین مورد استفاده قرار بگیرد، ادامه خواهد داد. ادعایی که چین رد کرده است.  

به نوشته بلومبرگ، مقام‌های آمریکایی از اظهارنظر علنی درباره این گزارش خودداری کردند.

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرده «ما هم این نظر را داریم که همکاری چین و امارات به نفع هر دو کشور است و هیچ ارتباطی با طرف‌های سوم ندارد و مداخله آن‌ها را تحمل نخواهد کرد».

این وضعیت یادآور تقابل آمریکا با ترکیه است که بعد از اقدام آنکارا به خرید سیستم دفاع موشکی «اس-۴۰۰»  از روسیه، پنتاگون به عنوان فروشنده و تامین‌کننده قطعات، ترکیه را از برنامه تولید جنگنده‌های «اف-۳۵» آمریکا کنار گذاشت.

«مایک پامپئو»‌ وزیر امور خارجه سابق آمریکا اخیراً در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» تأیید کرد که معامله فروش جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکایی به امارات در امضای توافق عادی‌سازی روابط میان ابوظبی و تل‌آویو نقش بسزایی داشته و حتی یکی از شروط اساسی این توافق بوده است.

روزنامه آحارانوت در این خصوص گزارش داد به‌رغم آنکه بسیاری از مقامات آمریکایی، ارتباط میان معامله فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به ابوظبی و ارتباط آن با عادی‌سازی روابط را تکذیب کردند، پامپئو اولین مقام رسمی و بلندپایه آمریکایی است که علنا اهمیت این معامله را به عنوان یکی از شروط به اتمام رساندن توافق میان ابوظبی و تل‌آویو تأیید می‌کند.

فروش اف‌-۳۵ به امارات متحده عربی یکی از بخش‌های توافق موسوم به «پیمان ابراهیم» برای عادی‌سازی روابط این کشور با رژیم صهیونیستی است. تلاش نماینده‌های کنگره آمریکا برای جلوگیری از فروش این سلاح‌ها به امارات و عربستان چند بار به شکست انجامیده است.

مقامات ابوظبی پس از امضای توافق عادی‌سازی روابط با تل‌آویو مدعی شده بودند که این توافق به منظور متوقف کردن شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری صورت گرفته و معامله فروش جنگنده‌های اف-۳۵ ارتباطی با این توافق نداشته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس