کد خبر 1228491
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۸
ایران چگونه به مرحله بعدی صعود می‌کند؟

پیروزی تیم ملی ایران مقابل بحرین، شاگردان اسکوچیچ را در موقعیت صعود به مرحله بعدی قرار داده است.

به گزارش مشرق، تیم ملی حالا دو بازی دیگر مقابل کامبوج و عراق دارد که پیروزی در یکی از این مسابقات، محتمل است. بنابراین ایران با ۱۵ امتیاز به استقبال هفته آخر خواهد رفت و اگر شگفتی خاصی در بازی هنگ کنگ - عراق رخ ندهد، یاران بشار رسن نیز ۱۷ امتیازی، بازی سرنوشت ساز مقابل ایران را برگزار خواهند کرد. بنابراین اگر اتفاق عجیبی رخ ندهد، ایران برای صدرنشینی باید هر دو بازی پایانی را پیروز شود.

اما طبق قانون ای اف سی، برترین تیم‌های دوم نیز راهی مرحله بعدی می‌شوند و حضور قطر (میزبان جام جهانی) در دور مقدماتی سبب شده تا ۵ تیم از ۸ تیم دوم جواز صعود به مرحله نهایی را کسب کنند. به عبارتی تنها سه تیم دوم حذف خواهند شد و حالا پس از بررسی حالت سرگروهی ایران، به سراغ شرایطی می‌رویم که تیم ملی به عنوان برترین تیم دوم صعود کند.

شاید توضیح تکراری مصوبه ای اف سی نیز لازم باشد: باتوجه به کناره گیری کره شمالی، برای ایجاد شرایطی برابر و عادلانه، ای اف سی در انتخاب برترین تیم‌های دوم، نتایج این تیم ها نسبت به قعرنشین گروه را محاسبه نمی‌کند. بنابراین در جدول تیم‌های دوم، هر یک ۶ بازی را خواهند داشت.

اکنون به ترتیب لبنان (۱۰)، ازبکستان، امارات، ایران و عمان (۹)، چین و اردن (۷) و تاجیکستان (۴) قرار دارند. تاجیک ها باتوجه به این که تنها یک بازی دیگر پیش رو دارند، از همان حالا حذف شده‌اند. در واقع از گروه F تیم دوم قطعا به مرحله بعدی صعود نخواهد کرد. حالا باید به سراغ دو تیم حذف شده دیگر برویم.

فوتبال ایران چگونه به مرحله بعدی صعود می‌کند؟

چین و اردن تنها تهدیدکنندگان ایران برای جلوگیری از صعود به عنوان برترین تیم دوم هستند. چین یک بازی با مالدیو خواهد داشت که تیم آخر گروه نیست و احتمالا در آن برنده خواهد شد و یک دیدار با سوریه نیز دارد که تساوی، نتیجه محتملی در آن خواهد بود. بنابراین می‌توان چین را تیم حداقل ۱۰ امتیازی و حداکثر ۱۱-۱۳ امتیازی دانست.

فوتبال ایران چگونه به مرحله بعدی صعود می‌کند؟

حذف تاجیکستان باتوجه به باخت مقابل ژاپن، قطعی است

اردن یک بازی با کویت خواهد داشت و یک بازی با استرالیا. اگر آنها به کویت ببازند، احتمال دارد اصلا تیم دوم نشوند چرا که کویت بازی آخر را برابر چین تایپه برگزار خواهد کرد. اردن اگر دست به یک شگفتی بزرگ نزند و ۴ امتیاز از این دو بازی نگیرد، موقعیت برتری نسبت به ایران نخواهد داشت. البته این احتمال با فرض شکست ناپذیری ایران مقابل عراق مطرح می‌شود.

فوتبال ایران چگونه به مرحله بعدی صعود می‌کند؟

۱۴ تفاضل ایران از بین خواهد رفت؛ اگر کره شمالی انصراف نمی‌داد، حالا خیال ایران از صعود تا حد زیادی راحت بود.

فوتبال ایران چگونه به مرحله بعدی صعود می‌کند؟

تساوی در بازی اردن - کویت، به سود ایران خواهد بود.

نکته مهم این است که ایران با تفاضل گل +۵ شرایط خوبی را در جدول دارد. ازبکستان باید با عربستان بازی کند که دیدار دشواری است و امارات با ویتنام بازی خواهد کرد. یعنی هر سه تیم ایران، ازبک و امارات با تیم های صدرنشین روبرو خواهند شد.

فوتبال ایران چگونه به مرحله بعدی صعود می‌کند؟

ازبکستان برای صعود به حداقل یک تساوی از بازی با عربستان نیاز دارد.

در این بین عمان با افغانستانی دیدار می‌کند که پیروزی در آن محتمل است. بنابراین عمان را به همراه لبنان باید یکی از تیم های صعودکننده به مرحله نهایی دانست و پنج تیم دیگر با شرایط کنونی از بین ایران، ازبک، امارات، چین و اردن انتخاب خواهند شد.

فوتبال ایران چگونه به مرحله بعدی صعود می‌کند؟

عمان با پیروزی مقابل افغانستان، صعودش را قطعی خواهد کرد.

فوتبال ایران چگونه به مرحله بعدی صعود می‌کند؟

خوش شانسی بزرگ برای لبنان است؛ جایی که کناره گیری کره شمالی، صعود احتمالی این تیم را در پی خواهد داشت.

برای جمع بندی باید گفت که پیروزی مقابل کامبوج و تساوی برابر عراق به احتمال بسیار زیاد منجر به صعود ایران می‌شود مگر این که از چهار حالت روبرو سه تا رخ دهد و ایران هم نتواند عراق و کامبوج را ببرد: ۱) امارات ویتنام را شکست دهد، ۲) ازبکستان با عربستان مساوی کند، ۳) چین مالدیو را ببرد و با سوریه مساوی کند و ۴) اردن، کویت را ببرد و با استرالیا مساوی کند.

فوتبال ایران چگونه به مرحله بعدی صعود می‌کند؟

شرایط امارات مثل ازبکستان است؛ حداقل یک امتیاز از بازی با ویتنام یا یک پیروزی.

فوتبال ایران چگونه به مرحله بعدی صعود می‌کند؟

چین از بازی با مالدیو و سوریه به ۴ امتیاز نیاز دارد اما برای اطمینان خاطر این تیم با ۶ امتیاز کسب کند.

در یک جمله، شکست ایران برابر عراق حذف ایران را در پی خواهد داشت و پیروزی مقابل این تیم، صعود را قطعی می‌کند. تساوی نیز احتمالاتی را به دنبال دارد که اغلب آن ها حکم به صعود ایران می‌دهند.

منبع: ورزش سه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سجاد IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    4 0
    اگه ایران با عراق مساوی کنه حذف میشه چون از بین تیمهای دوم پنج تیم بالا میره و همه تیمهای دوم به جز تاجیکستان وضعشون از ایران بهتره. چین بهتره ازبکستان بهتره عمان بهتره لبنان که صد درصد صعود کرده امارات بهتره اردن بهتره
    • IR ۰۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
      1 0
      دوره کیروش با پرتغال و اسپانیا رقابت برای صعود داشتیم کیروش که رفت رسیدیم به رقابت با عمان و تاجیکستان و لبنان و اردن و چین و امارات تازه برای صعود به مقدماتی انتخابی جام جهانی و جام ملت های اسیا
  • GB ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    6 9
    فقط رفتن به مرحله بعدی مهم نیست و باید حتما سر گروه بود مثل برنامه کی‌روش بزرگ چون نه تنها در مرحله بعدی سر گروه می شوی و با ژاپن و استرالیا و کره هم گروه نمی شوی بلکه در جام جهانی هم آخرین تیم در رده بندی گروه نیستی . البته خیلی بدشانس بودیم جام جهانی قبل چون تیم چهارم مراکش شد
    • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
      6 2
      کیروش بزرگ خخخخ
    • آصف IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
      5 1
      تیمهای کیروش تو فاز هجومی مشکل دارن
    • IR ۰۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
      1 0
      تو فاز هجومی مشکل داشتن به پرتغال و مراکش گل نمیزدن. 4 امتیاز تو گروه مرگ جام جهانی نمیگرفتن
  • محمدرضا IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
    2 0
    سلام کمی دقت کنید من تعجب می کنم در هیچ جا به این نکته توجه نشد که در صورت کسر امتیاز بازی با تیم اخر گروهها که الان در گروه cتیم کامبوج است ایران با یک بازی بیشتر نسبت به عراق تیم اول گروه است و عراق با کسر۶امتیاز بازی با کامبوج۸امتیازی است و ایران ۹امتیازی است و عراق بازی باهنگ کنگ و ایران را در پیش دارد و ما بازی با عراق را در پیش داریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس