همتی

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: میانگین رشد اقتصادی در حدود ۱۶ سال اخیر اقتصاد زیر یک و نیم درصد بوده که اصلا قابل پذیرش نیست و باید حداقل به ۵ درصد برسد.

به گزارش مشرق، عبدالناصر همتی در برنامه گفتگوی ویژه شبکه دو سیما گفت: باید برای حل مشکل درامد مردم و توانمندسازی مردم باید همه عوامل رشد را به خدمت بگیریم و بخش خصوصی باید میدان دار باشد.

وی تأکید کرد: بدون اینکه به رشد اقتصادی بالای پنج درصد برسیم، امکان خروج از این بحران اقتصادی موجود؛ وجود ندارد.

او با اشاره به چگونگی رشد اقتصادی، تولید و افزایش آن افزود: مشکل کنونی کشور این است که ۱۶ سال است میانگین رشد اقتصادی سالانه ما حدود یک و نیم یا دو درصد بوده است و این برای کشور بزرگی مانند ایران قابل پذیرش نیست.

عبدالناصر همتی : اگر ما نتوانیم تحریم ها را حل کنیم رشد اقتصادی مان محدود خواهد شد.
وی افزود: الان دو دهه است که به خاطر تحریم ها رشد اقتصادی کشور آسیب دیده است.

نرخ رشد اقتصادی کشور قابل قبول نیست

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مشکل اصلی کشورمان این است که ۱۶ سال است میانگین رشد آن زیر ۲ درصد است و این برای کشوری مثل ایران اصلا قابل پذیرش نیست.

عبدالناصر همتی در برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود:‌ درباره رشد اقتصادی و تولید ما چاره ای نداریم که حتما رشد اقتصادی سالانه را به بالای ۵ درصد برسانیم و بدانیم برای این کار با توجه به شرایطی که وضعیت اقتصادی آن واقع شده است، امکان ندارد.

وی گفت:‌ برای رشد اقتصادی باید دید که چه شرایطی فراهم شود و برای احیا و افزایش نرخ رشد آن باید چه شرایطی باید فراهم شود؟

همتی ادامه داد:‌ مشکل اکنون کشور ما این است که تقریبا ۱۶ سال است که میانگین رشد اقتصادی ما میانگین سالانه حدود یک و نیم یعنی زیر دو درصد بوده است و این برای کشور بزرگی مثل ایران اصلا قابل قبول و پذیرش نیست و ما اگر بخواهیم واقعا مشکل اشتغال را حل کنیم و اگر بخواهیم مشکل درآمد و توانمندسازی مردم را حل کنیم چاره ای نداریم که تمام عواملی را که منجر به رشد بالا می شوند به خدمت بگیریم ، زمینه لازم را برای آن فراهم کنیم.

وی گفت: من ابتدا از بخش دولت شروع می کنم دولت در این خصوص سرمایه گذاری می کند و عامل اصلی است که بستر لازم را برای رشد تولید فراهم کند که مجری برنامه پرسید یعنی از طریق بودجه عمرانی که همتی پاسخ داد بله از طریق بودجه عمرانی و فضای کسب و کار.

وی ادامه داد: مشکلی که اکنون ما داریم این است که دولت خودش را در سرمایه گذاری های تولیدی درگیر کرده است .

همتی افزود: در حالی که وقتی ما می گوییم دولت باید سرمایه گذاری در زیرساخت ها کند و امکان فراهم شدن سرمایه گذاری آسان تر را و با هزینه کمتر برای بخش خصوصی فراهم کند.

وی گفت:‌ نکته دوم این است که بخش خصوصی را با فراهم ساختن فضای کسب و کار مناسب تشویق کنیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد:‌هر چند که فضای کسب و کار ما جزو ۲۰ درصد بدترین هاست و این برای کشور ما قابل قبول نیست.

وی گفت:‌اکنون اگر جوانی بخواهد برای فعالیت اقتصادی یا راه اندازی یک واحد مجوزی دریافت کند باید از هفت خوان رستم بگذرد، در حالی که این گونه در هیچ جای دنیا این گونه نیست و آن هایی که قبلا مجوز گرفته اند راحت کار خود را می کنند اما آن هایی که تازه می خواهند شروع می کنند مشکلات فراوانی دارند.

عبدالناصر همتی: افراد ذینفعی در کشور هستند که روی اقتصاد چنبره زده اند. ریل اقتصادی کشور دست دلال ها افتاده است که از تحریم ها و مالیات ندادن ها نفع می برند.

بدون حل مشکل تحریم ها رشد اقتصادی ما محدود خواهد بود

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما باید بر توسعه صنایع کاربر و واحدهای کوچک تاکید کنیم چرا که اینها نقش مهمی در ایجاد اشتغال دارند.

عبدالناصرهمتی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: ما اکنون به بخش های مهمی از کشورمان اصلا به آن ها نگاه اقتصادی نداریم و اکنون همه کشور به شهرهای بزرگ و مراکز متمرکز شده است و در پیرامون دچار مشکل هستیم و اکنون شما می بینید بیکاری در جاهایی مانند سیستان و بلوچستان، کردستان یا خوزستان و هرمزگان و یا بسیاری از استان های حاشیه ای بیکاری کولاک می کند که ما باید به طور جدی رشد را در کل کشور توزیع کنیم.

وی ادامه داد: در بحث سیاست پولی نیز سیاست پولی وظیفه اش ایجاد ثبات اقتصادی است و باید ثبات اقتصادی را با ابزارهایی که در اختیار دارد فراهم کند که تولید با صرفه باشد به خصوص سرمایه گذاری میان مدت و بلندمدت یعنی اقتصاد را پیش بینی پذیر کند، اکنون مشکلی که ما داریم این است چون پیش بینی پذیر نیست عملا کارها به سمت سوداگرایانه و سفته بازی می رود.

همتی گفت: برنامه ای که بنده دارم این است که این رشد اقتصادی از سال اول به بعد باید روی ۵ درصد قرار بگیرد و حداقل باید ۵ درصد باشد.

وی درباره سهم دولت از این رشد اقتصادی به ویژه در بخش عمرانی نیز گفت: بخش عمرانی متناسب با توانایی دولت در بحث بودجه دارد ما اگر تاکید کنیم که توانایی بودجه چقدر می تواند رشد اقتصادی ایجاد کند به راه انحرافی رفته ایم و با این بودجه ای که متاسفانه تصویب شد که من خودم چندین بار در دولت تذکر دادم و حدود ۷۰ درصد نیز خود دولت بالا برد و ۳۰ درصد نیز دوستان مجلس بالا بردند یعنی صد درصد بودجه اضافه شد بدون اینکه درباره منابع آن به طور جدی فکری شده باشد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اکنون در این بودجه قیر رایگان و کمک به صدا و سیما و فضای مجازی و همه این ها جمع شده و یک بودجه وحشتناکی را به وجود آورده که از این چیزی برای دولت به وجود نمی آید که بخواهد سرمایه گذاری کند یا بودجه عمرانی را با آن اصلاح کند.

وی گفت: من حتما تلاش خواهم کرد که این را اصلاح کنم و تلاش هم کردم که این بودجه تصویب نشود اما من در دولت رایی نداشتم و عملا نظر من نیز نه در دولت و نه در مجلس اثرگذار نبود و پیش از این نیز اعلام کردم که این بودجه ، بودجه تورمی است و ممکن است نتایج خوبی نداشته باشد.

همتی افزود: نمی دانم چرا همه به دنبال این ( بودجه ) هستند که البته وقتی می گویم قیر رایگان این یک مثال است که از این موارد در بودجه ما زیاد است که بهرحال مسایل و اهداف سیاسی دارند ، انتخاباتی دارد و باید ببینید پشت این قضایا چه کسانی هستند که این موارد را متاسفانه در مجموعه ایجاد می کنند.

وی در ادامه به بحث تحریم ها اشاره کرد و گفت:‌ اگر ما نتوانیم تحریم ها را حل کنیم رشد اقتصادی ما محدود خواهد بود و این مسئله بسیار مهمی است ما نمی توانیم بدون در نظر گرفتن رفع تحریم ها رشد اقتصادی داشته باشیم و اکنون دو دهه است به خاطر تحریم ها رشد اقتصادی ما آسیب دیده است و توانایی مردم کاهش پیدا کرده و قدرت رقابتی ما با دنیا کاهش پیدا کرده است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در دنیا خیلی نمی توان کشور معرفی کرد که بدون مبادلات خارجی و بدون آزادی صادرات بتواند رشد اقتصاد خوبی داشته باشد برای اینکه برای توسعه تولید نیاز به بازار و سرمایه خارجی داریم و نیاز به تکنولوژی و سرمایه خارجی داریم و همین طور با دور بسته نمی توان پیشرفت اقتصادی کرد و این یک مسئله مهمی است.

وی گفت: ما در کشورمان تعارض منافع داریم، شفافیت وجود ندارد ، من کاری که در دولت خواهم کرد، این است و این کلید حل مشکل است.

همتی افزود:‌ رانت خوار در کشور زیاد است و این رانت خوارها نمی گذارند تولید راه بیفتد.

وی ادامه داد:‌ عواملی که درگیر این رانت ها هستند اعم از گروه های رانت خوار ،‌ عوامل دلالی ،‌ قاچاقچیان و قیمت گذاری های دستوری یا مالیات نمی دهند و کاسبان تحریم اند همه در آن دخیل هستند.

همتی گفت: این چرخه معیوب باعث می شود همین طور ادامه دارد.

وی افزود:‌ در واقع یک مجموعه ای به اقتصاد کشور چنبره زده اند و اجازه نمی دهند که تولید در کشور شکل بگیرد مثلا فرض کنید بخش قابل توجهی از فرآورده ها را صادر می کنند و پول آن به داخل کشور می آید اما این پول کجا می رود؟ از این پول که مالیات نمی گیرند. اکنون مالیات ما تراز بین المللی اش این است که درآمد مالیاتی نسبت به جی بی پی نزدیک ۱۶ درصد است که البته ممکن است در برخی کشورها بالا و در برخی کشورها پایین باشد که در کشور ما نصف آن است یعنی ۵۰ درصد فعالیت اقتصادی ما غیر رسمی است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در واقع به صورت غیررسمی ۵۰ درصد مالیات نمی دهند و شناسایی نمی شوند، من در بانک مرکزی شروع کردم حساب ها را و این تراکنش ها را بستم و چند نمونه نیز قبل از اینکه من از بانک مرکزی خارج شوم وجود داشت که برخورد کردم.

وی افزود: اکنون می بینید که دو تا سه هزار نفر افراد زیر ۱۸ سال یک دفعه ای ۴ هزار میلیارد تومان تراکنش مالی دارند که ما خیلی در این خصوص بررسی کرده ایم که اکنون سامانه هایی در بانک مرکزی درست شده است که من حتما آن ها را درست می کنم هرچند که پیش از این نیز من گزارش داده ام که کسی توجه نکرد.

دلالان از تحریم و ندادن مالیات نفع می برند

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت : ریل اقتصادی کشور ، دست دلالان افتاده است و آنها از تحریم و ندادن مالیات نفع می برند.

عبدالناصر همتی در ادامه سخنانش در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود : قبل از اینکه از بانک مرکزی خارج شوم با برخی مفاسد برخورد کردم.

وی گفت : یک دفعه می بینید که دو سه هزار نفر از افراد زیر ۱۷ سال یک دفعه در عرض یک هفته ۴ هزار میلیارد تومان تراکنش دارند و من خیلی جستجو کردم و سامانه هایی در بانک مرکزی درست شده است که حتما پیگیری می کنم و من گزارشهایی دادم اما کسی پیگیری نکرد و بعنوان رئیس جمهور نمی گذارم این مسائل ادامه پیدا کند.

همتی با اشاره به اینکه کاسبان تحریم اجازه نمی دهند تحریم رفع شود، افزود : ما در سال ۲۰ درصد هزینه تحریم می دهیم به این ترتیب که در سال گذشته ۸۰ میلیارد حجم تجارت خارجی مان بود که ۱۶ میلیارد دلار هزینه مبادلاتی تحریم می شود و این مبلغ کجا می رود؟

همتی افزود : شما اگر ۱۶ میلیارد دلار را در ۲۳ هزار تومانی ضرب کنید رقم قابل توجهی می شود و ۷ تا ۸ برابر یارانه ای است که به مردم می دهیم بعد می گوییم پول نداریم که یارانه بدهیم.

وی شبکه مالیاتی را غیرشفاف دانست و گفت : باید کاری کنیم که تعارض منافع در کشورمان برچیده شود زیرا افراد ذینفعی هستند که روی اقتصاد کشور چنبره زدند.

همتی تصریح کرد: حدود سه سالی که رئیس بانک مرکزی بوده ام همه این شبکه ها را شناختم و دیدم و اقداماتی هم کردم و خدمت مقام معظم رهبری ارائه کردم و ایشان هم حامی ما بودند و تاکید فرمودند که همت مان را ادامه دهیم تا وضع نابسامان پولی و مالی و فعالیت های اقتصادی از بین برود.

همتی افزود : فقط بانک مرکزی نمی تواند در این موضوع وارد شود و من قدرتی فراتر از بانک مرکزی می خواهم و به همین سبب گفتم که آمده ام حکمرانی اقتصادی ایجاد کنم.

وی گفت : ریل اقتصادی کشور ، دست دلالان افتاده است و از تحریم و ندادن مالیات نفع می برند و من معتقدم که مالیات را نباید فقط از تولید کننده گرفت بلکه باید مالیات شان را کاهش هم داد.

همتی در بخش دیگری از سخنانش بخش خدمات را در اشتغال بسیار مهم خواند و گفت : ۵۵ درصد ارزش افزوده ما بخش خدمات است که به خاطر کرونا آسیب دید و قطعا باید به کرونا هم توجه جدی کرد تا رخت بربندد و فعالیت های ما آغاز شود.

وی گفت : از دیگر بخش ها، صنعت است که باید روی واحدهای کوچک و متوسط متمرکز شویم چرا که اشتغال زاست.

نامزد ریاست جمهوری افزود : دولت باید روی زیرساخت های جاده ای ، ریلی ، ارتباطات و انرژی متمرکز شود و تمرکز دولت روی کالاهای عمومی باید باشد و بقیه را به بخش خصوصی دهد تا انگیزه سرمایه گذاری پیدا کنند.

همتی گفت : ما باید تعارض منافع را پیدا کنیم و اینکه مردم می گویند همه چیز دست خودشان است و یک گروهی می خورند و می برند، درست است.

وی افزود : چندین بار مقام معظم رهبری فرمودند که ساختار بودجه را اصلاح کنید و هدف ایشان رفع همین مشکلات بوده است.

همتی گفت : اگر لایحه شفاف سازی و تعارض منافع را هم مجلس تصویب نکند خودم راسا در دولت اجرا می کنم.

وی درباره راهکارهایش برای افزایش بهره وری هم گفت : سرمایه گذاری ها باید در سه بعد نیروی انسانی ، دانشی و فیزیکی یا همان عمرانی باشد و در خصوص بهداشت و منابع انسانی هم دولت باید توجه جدی کند.

وی افزود : مثلا کیفیت مدارس دولتی باید افزایش پیدا کند و نباید این مدارس جزو کم کیفیت ترین باشند و اینجاست که انسان خوب پرورش پیدا می کند.

همتی گفت : در کشور ما تا ثبات اقتصادی و اطمینان برنگردد و تا قیمت گذاری های دستوری و شبکه های زیرپوستی و کاسبان تحریم باشند اجازه نمی دهند تولید شکل بگیرد.

وی افزود: چه کسانی قاچاق می کنند و وزارت اطلاعات سال گذشته گزارش داد که در ۶ ماه ابتدایی آن سال ۷ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد شد ؛ چطور این ها وارد می شود و چرا جلوی آن را نمی گیرند؟ اشکال این است که بستر فساد را درست کردیم و بعد معلول ها را بررسی می کنیم.

همتی درباره راهکارهایش برای رفع تورم گفت : مشکل اصلی تورم ما کجاست ؟ یکی از مسائل اساسی ایجاد تورم در کشور ، سلطه مالی است چرا که دولت کسری بودجه دارد و این کسری بودجه ناشی از سیاسی نگاه کردن مجلس یا دولت به بودجه است و ما سالهاست می گوییم که بودجه را عملیاتی کنید، اما نمی شود.

وی گفت: تورم دلیل عمده اش به رابطه دولت با بانک مرکزی ارتباط دارد یعنی دولت به این نتیجه رسیده است که هر چه دلش بخواهد هزینه ایجاد کند و از بانک مرکزی بگیرد و این ریشه ۵۰ ساله دارد و ما نتوانستیم میانگین تورم سه تا چهار دهه گذشته را اصلاح کنیم و روی ۲۰ درصد بوده است.

همتی افزود: این معنا ندارد و ۱۵۰ کشور در دنیا مشکل تورم را حل کردند و برخی ها فکر می کنند راه حل تورم، کنترل قیمت است در حالی که اصلا کنترل قیمت معنا ندارد و تورم است که قیمت را بالا می برد.

همتی افزود : مبارزه با گرانی اصلا معنا ندارد چرا که ما در اروپا ، چین و ژاپن چیزی به نام مبارزه با گرانی نداریم چون تورم را حل کرده اند.

وی گفت : سال گذشته مبالغی از صندوق توسعه ملی برداشته شد و درست است که می گویند کسری بودجه نداریم اما وقتی از این صندوق برداشته می شود یا اوراق به مردم می فروشیم خوب این به معنای کسری بودجه است.

 ۵۰ درصد تولید، مالیات نمی پردازد

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی (جی دی پی) ما مالیات نمی پردازد, گفت: پارسال ۲۵۰ هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت شد پس به همین میزان باید از جاهایی که مالیات نمی دهند گرفته شود.

عبد الناصر همتی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به ریشه های ایجاد تورم افزود: زمانی که پول زیادی از طرف بانک مرکزی چاپ می شود، تورم ایجاد می کند.

همتی گفت: بانک مرکزی دوست ندارد، پول چاپ کند زیرا به دردش نمی خورد و دولت است که دوست دارد از بانک مرکزی پول بگیرد.

وی ادامه داد: پارسال از صندوق توسعه ملی، پول برداشت شد و این نشان دهنده کسری بودجه است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی (جی دی پی) ما مالیات نمی پردازد, گفت: پارسال ۲۵۰ هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت شد پس به همین میزان باید از جاهایی که مالیات نمی دهند گرفته شود؛ آن هایی که بر اقتصاد کشور چنبره انداخته اند مالیات نمی پردازند و اصلاً وارد سیستم مالیاتی نمی شوند؛ این موارد باید شفاف و مشخص شود که چه کسانی هستند و کجا فروش خود را انجام می دهند و پول خود را چگونه جا به جا می کنند؟

وی افزود: اگر رئیس جمهور شوم, سازمان امور مالیاتی باید زیر نظر مستقیم رئیس جمهور قرار گیرد زیرا اگر زیر نظر وزیر اقتصاد باشد, نمایندگان مجلس شورای اسلامی به علت تعارض منافع ها، به محض اینکه وزیر اقتصاد به آن ها امتیاز ندهد بلافاصله او را استیضاح می کنند.

همتی گفت: دلیل کسری بودجه این است که نمی توانید از آن هایی که درآمدهای وحشتناکی دارند مالیات بگیرید؛ البته مالیات بر تولید و مالیات بر حقوق ثابت بگیران باید کاهش یابد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: برنامه ما این است که باید نقدینگی را کنترل کنیم؛ بانک مرکزی می تواند نقدینگی را کنترل کند و ابزار آن موجود است و از طریق عملیات بازار باز می توانیم اقدام کنیم.

همتی گفت: دوستان می گویند تحریم ها تاثیری ندارد؛ میانگین چند سال گذشته، ۴۵ میلیارد دلار درآمد ارزی بانک مرکزی بوده که حدود ۵۰ درصد​ آن سهم دولت است.

وی با بیان اینکه پارسال فقط ۵ میلیارد دلار وصولی بانک مرکزی بوده است, افزود: در مقاطعی از پارسال، صادرات نفت کشور به ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه رسید.

آقا همتی اضافه کرد: در دو سال گذشته یعنی سال های ۹۸ و ۹۹, هفتاد و پنج میلیارد دلار از درآمدهای ارزی کشور ناشی از صادرات نفت، کاهش داشته است؛ اگر این رقم در ۲۰ هزار تومان ضرب شود یعنی دولت و مجموعه خارج از آن, ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان کم آورد.

وی ادامه داد: معلوم است که این روند برای دولت, کسری ایجاد می کند؛ چرا می خواهیم اصرار کنیم که هیچ تاثیری نداشته است؟

همتی تاکید کرد: اگر این موضوع اصلاح شود کنترل تورم، کاری ندارد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه اصلاحات نظام بانکی آغاز شده است, گفت: بهترین اقتصاددان را به عنوان رئیس کل بانک مرکزی منصوب خواهم کرد و به او اختیارات کامل خواهم داد و در کار او دخالت نخواهم کرد.

همتی افزود: بانک مرکزی اقداماتی را آغاز کرده است که با قدرت باید ادامه یابد؛ سرمایه بانک ها باید اصلاح شود و معنی ندارد که بانک ها با سرمایه حداقلی کار کنند.

وی با بیان اینکه اقدامات احتیاطی را آغاز کردیم, ادامه داد: رشد دارایی های بانک ها باید محدود باشد و نباید بی حساب و کتاب رشد و خلق پول کنند.

همتی اضافه کرد: علت اینکه با تدبیر مقام معظم رهبری, ۵ بانک نظامی را در بانک سپه ادغام کردیم, همین موضوع بود .

وی با اشاره به اینکه بانک قوامین لطمه زیادی به اقتصاد کشور وارد کرد، گفت: آیا می دانید چه کسانی پشت این بانک بودند؟ چرا کسی پاسخگو نیست که چگونه این بانک چندین ده هزار میلیارد ناترازی و پایه پولی را بالا برد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه بانک مرکزی, قدرت دارد، افزود: این موضوع را جمع کردیم اما قدرتی مافوق بانک مرکزی مورد نیاز است؛ دولت نباید در جیب بانک مرکزی دست کند.

وی ادامه داد: اگر رئیس جمهور شوم در جیب بانک مرکزی دست نخواهم کرد و برای نخستین بار نشان خواهم داد که بانک مرکزی مستقل, تورم و نقدینگی را کنترل می کند.

همتی افزود: اکنون جلوی اضافه برداشت ها را گرفتیم و دیگر اضافه برداشتی نداریم.

قوه قضائیه باید اسامی ابربدهکاران بانکی را اعلام کند

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با طرح این پرسش که چرا افراد پشت پرده موسسات مالی را معرفی نمی کنند؟ گفت: سوال کردند که چرا بانک مرکزی اسامی ۱۱ بدهکار بانکی را اعلام نمی کند در حالی که اعلام این اسامی, وظیفه بانک مرکزی نیست و قوه قضائیه باید این اسامی را اعلام کند.

عبدالناصر همتی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: اسامی این افراد را داریم اما اگر اعلام کنیم بعداً می گویند آبروی این افراد را بردید بنابراین امکان اعلام این اسامی را ندارم و قوه قضائیه باید آن را اعلام کند.

او با بیان اینکه نقش گروه های ذینفع در افزایش نقدینگی از نقش کسری بودجه و بی انضباطی بانک ها در خلق پول بیشتر است، اضافه کرد: چه کسانی ۲۰ درصد فرآورده ها را صادر می کنند؟ ارز این صادرات به بانک مرکزی وارد نمی شود, این ها کجا می رود و در دست چه کسانی است؟

وی ادامه داد: اگر رئیس جمهور شوم اعلام خواهم کرد روزنامه ها و خبرنگاران آزاد هستند علیه همه کارگزاران دولتی و همه مدیران، هر خبر نشانه فساد و رانت را اعلام کنند و به هیچ وجه علیه هیچ خبرنگار و رسانه ای شکایت نخواهم کرد زیرا مردم باید در جریان قرار بگیرند .

همتی اضافه کرد: اکنون رشد نقدینگی کشور روند کاهشی پیدا کرده و از حدود بیش از ۳۰ درصد به حدود ۲۶ درصد رسیده است و این روند ادامه خواهد یافت.

وی تاکید کرد: حتماً سیاست هایی را که در بانک مرکزی آغاز کردیم ادامه می دهیم و این تحریم باید برداشته شود.

همتی با بیان اینکه نشانه های مثبتی از برداشت تحریم ها داریم, افزود: اگر موضوع تحریم حل شود به راحتی می توانیم تورم را بین ۸ تا ۱۲ درصد قرار دهیم و راه آن را بلدم و برنامه ریزی آن را هم انجام دادیم.

وی با تاکید بر اینکه حتماً باید نقدینگی را کنترل کنیم، گفت: نقدینگی قابل کنترل است؛ علت رشد نقدینگی در دو سال اخیر، برداشت دولت از صندوق توسعه ملی و تسعیر ریالی بود و چیزی دیگری نبود اگر این ها نبود نقدینگی, ۱۰ درصد هم رشد نمی کرد .

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: خیلی ها فکر می کردند ایران ونزوئلا می شود اما نشد اگر رئیس جمهور شوم اجازه نمی دهم اقتصاد ما شبیه اقتصاد کره شمالی شود.

وی اضافه کرد: به عنوان کارگزاران مردم در سیستم دولتی، وظیفه مان این است که رفاه و آسایش را برای آن ها فراهم و اشتغال ایجاد کنیم.

همتی افزود: اگر زمینه لازم را فراهم نکنیم و اگر سوداگری و سفته بازی در کشور ول باشد بدون اینکه از آن مالیاتی بگیریم و اگر زمینه های نااطمینانی وجود داشته باشد وسرمایه گذاران, سرمایه گذاری بلند مدت انجام ندهد چگونه می تواند رشد اقتصادی به وجود بیاید؟ و اگر رشد اقتصادی ایجاد نشود چگونه می توان اشتغال را درست کرد؟ و اگر اشتغال درست نشود چگونه می توان فقر را از بین برد؟

وی ادامه داد: نمی شود با چاپ پول، فقر را از بین برد. نمی شود۱۰۰ تومان به دست مردم بدهیم اما ۲۰۰ تومان تورم ایجاد کنیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر این راهبردها یعنی بودجه بر مبنای واقعیت ها، اصلاح شود و فشار بودجه بر بانک مرکزی را به حداقل برسانیم و اجازه ندهیم دولت در جیب بانک مرکزی دست کند و تحریم ها برداشته و منابع مالی ما آزاد شود, می توانیم رشد نقدنیگی ایجاد شده به علت فشار تحریم ها در ۲ سال گذشته را عقیم کنیم و از جا بکنیم.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    3 0
    تازه فهمیدی؟ ببخشید که من تو دوران مسئولیتم نتونستم این کارا رو انجام بدم. واقعا شرمنده ام. شنیدیم همراه کاندید! دیگه ی اصلذح طلبا حرف های تجزیه طلبی هم زدین! مطمئن باش پیگیر این ماجرا هستیم.
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    1 0
    مدیریت فاجعه بار شما بر اقتصاد رو هم دیدیم جیب ملت رو به هر اسمی بزنید تا بودجه نجومی دولت بی خاصیت و ناکارآمد تأمین شود، آزموده را آزمودن خطاست
  • IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    2 0
    شما از طرف خودتان ببخشید رئیس بانک مرکزی بی عرضه دولت تحقیر امید را
  • IR ۰۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    5 0
    همتی از بازماندگان بنی صدر ملعون است
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    2 0
    ما در سال ۲۰ درصد هزینه تحریم می دهیم به این ترتیب که در سال گذشته ۸۰ میلیارد حجم تجارت خارجی مان بود که ۱۶ میلیارد دلار هزینه مبادلاتی تحریم می شود و این مبلغ کجا می رود؟
  • REZA IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    3 0
    بزرگترین دلال تحریم که خود تو بودی
  • SMAH1 IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    3 0
    چرا نمیگه در هشت سال رشد اقتصادی صفر بوده! چرا 16 سال رو میگه؟!!!!
  • امید IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    0 0
    آقای همتی 1-چرا دلار در دوران مسولیت شما 30 هزار تومان شد؟ 2-کارنامه شما در بانک مرکزی چیست ؟ چرا افشا نمی کنید؟ 3-درآمد های ارزی را چگونه مدیریت کردید؟ 4-مگر خود شما کاسب کسری بودجه نبودید؟ 5-ما زمانیکه گزارش کاملی از عملکرد و برنامه اجرایی با زمان بندی ارائه نگردد نه تنها به شما رای نمی دهیم بله خواستار محاکمه شما نیز هستیم .به هیچ وجه به شما و امثال شما اعتماد نداریم.
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    1 0
    سرچ کنید:مجتبی مقیم امانی کیست. از پدری کشاورز-لوله کشی بی سواد تا مجتمع تجاری اوپال تنها با تفکر و فرشتگان مجتبی مقیم امانی و پسر تازه به دوران رسیده اش علیرضا مقیم امانی رو سرچ کنید. فقط بالای ۳۰ فقره سند بنام خودش در سعادت آباد تهران دارد بغیر از اسنادی که بنام پسر و همسرش و وابستگان افراد ذی نفوذ در دستگاههای مختلف بعنوان رشوه انتقال داده ، حسابهای بانکی خود را در داخل کشور خالی و به ارز و سکه تبدیل کرده و در خارج از کشور و در کانادا با پول مردم سرمایه گذاری کرده است.(اقامت کانادا رو گرفته)در حالیکه برادرانش زندگی متوسط رو به پایینی دارند؟!!!
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
    0 0
    راستی آقای همتی ببخشید جناب آقای همتی کارمند محترم بازم ببخشید همش اشتباه میکنم مدیر محترم چرا زمانی که در راس بانک مرکزی بودی کاری نکردی این فاجعه اقتصادی رخ بده؟ ببخشید یادم نبود آقای رییسی نگذاشت.جدیدا چقدر هواس پرت شدم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس