کد خبر 1227859
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۶
خسرو پناه

رئیس شورای اندیشه‌ورز سازمان فرهنگی هنری و فرهنگسرای اندیشه با انتشار یادداشتی نسبت به مناظره اخیر واکنش نشان داد و توصیه‌هایی به نامزدها کرد. 

به گزارش مشرق، این روزها تب انتخابات در کشور داغ است و نامزدهای ریاست جمهوری به روش‌های مختلفی سعی می‌کنند تا آرای مردمی را به خود جلب کنند. برگزاری برنامه‌های تخصصی در صدا و سیما جهت ارائه برنامه‌ها، مناظرات سیاسی و اقتصادی و سخنرانی‌های نامزدها از جمله روش‌های تبلیغی است 

اولین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری در حالی در روز ۱۵ خرداد برگزار شد که علیرغم تاکیدات و توصیه‌های مقام معظم رهبری و بزرگان کشور به منظور حفظ شئون اخلاقی و رعایت ادب برخی از نامزدها بی‌اخلاقی کرده و اتهاماتی را به بقیه وارد کردند. 

«حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه»، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس شورای اندیشه‌ورز سازمان فرهنگی هنری و فرهنگسرای اندیشه در یادداشتی با اشاره به اتفاقات مناظره اخیر و توصیه بر رعایت اخلاق، پیشنهاداتی را به دولت آینده مطرح کرد. 

در زیر این یادداشت را می‌خوانید: 

بسم الله الرحمن الرحیم 

الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ

«ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺳﺨﻦ ﺭﺍ ﻣﻰﺷﻨﻮﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺑﻬﺘﺮﻳﻨﺶ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻣﻰﻛﻨﻨﺪ، ﺍﻳﻨﺎﻧﻨﺪ ﻛﺴﺎنی ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﻫﺪﺍﻳﺘﺸﺎﻥ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺍﻳﻨﺎﻥ ﻫﻤﺎﻥ ﺧﺮﺩﻣﻨﺪﺍﻧﻨﺪ.(الزمر، ١٨)» 

سخن آغازین عرض تسلیت سالگرد شهادت امام صادق علیه السلام احیاگر شریعت نبوی و طریقت علوی و حقیقت الهی و ارتحال امام خمینی رضوان الله تعالی علیه باشد و دومین سخن اینکه لطف الهی شامل حال ملت عزیز ایران اسلامی در زمینه‌سازی سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری شد.

اولین مناظره توسط صدا و سیما برگزار شد. متاسفانه عده‌ای به جای ارائه برنامه و پاسخ به پرسش‌های مجری محترم، بی‌مبالاتی و بی‌اخلاقی کردند و تهمت و افترا بستند، صریحا به تحصیلات حوزوی و تلویحا به بزرگان تمدن ایران اسلامی همچون فارابی و بوعلی و خواجه نصیرالدین و شیخ بهایی و ملاصدرا و امام خمینی و رهبر معظم انقلاب و سایر مراجع عظام توهین کردند، ساختار آموزشی تمدن‌ساز را فدای ساختار آموزشی صد ساله اخیر کردند و متکبرانه خود را باسواد و دیگران را بی‌سواد خواندند. 

این مغروران روزگار به صراحت ادبیات بنی صدر را زنده کردند که شهید رجایی را بی‌سواد می‌خواند و امام خمینی رضوان الله تعالی علیه، عقل رجایی را بر سینه آن فراری منافق زد. واقعا این غرب زدگان اگر به توحید و قیامت باور داشتند اینگونه بی‌حرمتی نمی‌کردند و مدرک دکترای فقه و حقوق از دانشگاه شهید مطهری را ۶ کلاس نمی‌خواندند.

باری از این سنت سیئه بی‌اخلاقی غرب‌زدگان بی‌اخلاق و مدل تبلیغاتی کابویی آمریکایی بگذریم و وارد چگونگی تعالی کشور و خروج از بحران کنونی و افتضاح اقتصادی جریان عافیت طلب غیر انقلابی بشویم، چند پیشنهاد محضر عزیزان عرض می‌کنم:

اول: حکمرانی حِکمی اقتضا می کند که دولت آینده در حد سیاست‌گذاری، تنظیم‌گری و نظارت بماند و خدمات عمومی را عادلانه نه رانت‌خوارانه به بخش‌های خصوصی واگذار کند و هر جا نقصی در آنها نسبت به نیازهای مردم دید، ورود کند، مشارکت نخبگانی که معتقد به جمهوری اسلامی هستند در سیاستگذاری و تنظیم‌گری جدی گرفته شود تا حکمرانی شبکه‌ای ولایی تحقق یابد.

دوم: عالمانه و با سرعت، جلو خلق پول بانک‌ها را بگیرد و تنها اجازه خدمات مالی به آنها بدهد و خلق پول با پشتوانه را تنها به بانک ملی واگذارد.

سوم: وام‌های کلان مفسدان اقتصادی را سریعا به بانک‌ها برگرداند و مفسدان اقتصادی به همراه روسای بانک‌های فاسد را محاکمه کند تا درس عبرتی برای دیگران باشد.

چهارم: تسهیلات بانکی را در ساخت و ساز مسکن، تولید و صادرات توسعه دهد و جلو بنگاه‌داری بانک‌ها را بگیرد تا بیش از این به تولید داخلی آسیب وارد نشود.

پنجم: تسهیل‌گری و بازتوزیع، ۲ رویکرد مهم حکمرانی حِکمی است که باید دولت جدی بگیرد و قوانین تولید و اقتصادی و بازرگانی و صنعتی کشور را اصلاح، کاهش و روان سازد. 

ششم: دولت در راستای تسهیل‌گری تولید در هر وزارت خانه‌ای یک اتاق تولید راه‌اندازی کند؛ جهت بررسی طرح‌های تولیدی و تصویب آنها از جهت مالی و بازرگانی و محیط‌زیست و غیره و نظارت بر آنها تا تولیدکنندگان در ادارات سر درگم نشود و به راحتی تولید در جریان قرار گیرد.

هفتم: شورای فضای مجازی را مأمور سازد تا با سرعت، اینترنت ملی را در راستای رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی در فضای سایبری راه‌اندازی کند تا زیرساخت‌های دولت الکترونیک فراهم و با طرح عدالت الکترونیک متصل شود.

هشتم: ساختار دانشکده‌ای از دانش محوری به موضوع محوری و مهارت محوری تغییر یابد تا کشور از رتبه ۱۵۰ مهارتی ارتقا یابد و اشتغال رشد کند.

نهم: سیاست داخلی و خارجی باید با رویکرد اقتصاد مقاومتی و رشد تولید همراه باشد و سیاست و دیپلماسی خارجی در سفارت خانه‌ها به سمت رشد تولید داخلی و رشد واردات مواد اولیه و صادرات حداکثری تولیدات داخلی هدایت شود.

دهم: حکمرانی فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گیرد و فعالیت‌های فرهنگ عمومی اعم از رمان، سینما، مستند و سریال‌های خانگی به سمت امید و تولید و اشتغال و تقویت خانواده جهت پیدا کند و در یک کلام فرهنگ و علم و سیاست با هدف رشد اقتصادی و تقویت خانواده دنبال شود.

همه آنچه این مسکین نگاشت؛ واقعیت‌های شدنی در جامعه ایران کنونی است که البته به دست مدیران جهادی و ولایی همچون شهید حاج قاسم عزیز و شهید حاج محسن فخری‌زاده بزرگوار شدنی است که بسیار دلتنگ‌شان هستیم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

عبدالحسین خسروپناه دزفولی 

طلبه حوزه علمیه قم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
    6 1
    مردم عزیز و دوست دار ملت مملکت و کشور عزیز و با اقتدار ایران !! به خدا قسم اگر طالب سعادت فرزندان عزیز این مرز و بوم هستید ، تنها وتنها راه انتخاب گزینه رییسی و بعد جلیلی و قاضی زاده است . یک بار بیایید با ذکر نام مقدس یا علی انتخاب صحیح رییسی را داشته باشیم و بعد عاقبت به خیری را به دنبال آن ببینیم.
    • علی IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
      0 0
      یکبار ب توصیه شما عمل کردیم و عاقبت بخیری "(احمدی)رو باتمام وجود لمس کردیم هیچکسم گردن نگرف
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
    0 6
    حضرت استاد اولین نفری که این بازی شوم را شروع کرد آقای رضایی نبود؟
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
    7 1
    سلام ودرود خدا بر نویسندگان دانا وحکیم و خداجو ممنونم که زبان و فریاد ما مردم عامی هستید که درک میکنیم ولی بیان رسا و مستدل نداریم بسییییییاررر حکیمانه ودلسوزانه و مهمترآن که کارشناسانه بود
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
    9 26
    رئیس کجا؟چه چیزهایی درست کردین برا مفت خوری /شواری اندیشه ورز سازمان ..... نیم کیلومتر اسمشه!!!
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
      4 0
      معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی رو ندیدی و اون شورای اندیشه‌ورز رو دیدی؟ از کجا میدونی برای اون عنوان پول میگیره ایشون؟ چرا سوء ظن داری؟
    • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
      8 0
      تمام این مفت خوری ها را جمع کنی به اندازه مفت خوری یک تیم فوتبال یا یک فیلم بیخاصیت سینمایی یا درامد ماهیانه اجاره یک ملاک مفت خور گردن کلفت که با رانت پایتختی مغازه و خانه اش را به چند برابر قیمت واگذار میکند و مالیات هم نمیدهد و پول بیزبان باد اورده را در دبی و ترکیه حرام میکند نمیشود
    • مانی IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
      4 1
      یک کیلومتره نیم کیلومترش رفته تو چشمت و ... ت
    • حامد IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
      3 0
      بله اندیشه ورزی به درد کشور ما نمیخوره ، این کارها رو باید غربی ها انجام بدهند که برای کوچکترین مسائل در کشورهای اسلامی موسسه دارند و محقق دارند و اندیشه ورز و ... تا بتونند به راحتی مسلط بشوند بر ما ، البته بعدا ما نتایج تحقیقاتشون رو به عنوان وحی منزل رو سرمون میذاریم !!!!!!!!!!!!!
    • جویا IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
      1 0
      هر آنچه هست ، اولا نان از علم خود می خورد دوما شما نگران دولتمردان بی سواد ، مدرک گرایی باش که چند صباح دیگر کسی برایشان تره هم خرد نمی کند .
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
    7 0
    الحق والانصاف اون خیری که تا الان ما از وجدان وتقوی وتحصیلات دکتری حقوقی ایت اله رییسی دیدیم بسیار بیشتر از تحصیلات من دراوردی غربی ومدارک دکوری وپوچ دکتر ومهندسی که معنویت درش نیست بوده. مگر تا الان قسمت اجرایی کشور ما جز با دکتر ومهندس های با مدارک دانشگاههای خارجی اداره میشده؟؟؟؟
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
    13 2
    ورود افرادی مثل ایشان در جهت روشنگری ، در این برهه های حساس نوعی جهاد و حرکت انقلابی است.
  • IR ۰۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    2 0
    مهرعلیزاده وهمتی بایدردصلاحیت بشن!
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    0 3
    ایشون استاد تاریخ تحلیلی ما بود. اندازه نخود هیچی حالیش نیست
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    0 0
    همین گونه است که نوشته اید و ضمناً راه کار خوبی نیز برای رُشد کشور پیش نهاد کرده اید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس