ایران و اعضای اروپایی برجام - نمایه

سفیر سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ لندن در واشنگتن با اشاره به سفر جو بایدن به انگلیس برای نشست گروه ۷، از بی‌اعتمادی و تردید متحدان آمریکا به این کشور با توجه به تجربه برجام خبر داد.

به گزارش مشرق، سفیر پیشین انگلیس در آمریکا معتقد است که با توجه به اقدام دونالد ترامپ در خروج از توافق هسته‌ای ایران، «متحدان و دشمنان» واشنگتن درباره توافق با این کشور تردید دارند.

روزنامه «گاردین» گزارشی درباره سفر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به انگلیس برای حضور در نشست سران «گروه ۷» منتشر کرد و نظرات یک چهره شناخته شده انگلیسی را درباره محور گفت‌وگوهای سران این هفت کشور جویا شد.

بیشتر بخوانید:

ظریف با وزیر خارجه انگلیس گفتگو کرد

نشست سران گروه هفت قرار است ۱۱ تا ۱۳ ژوئن (۲۱ تا ۲۳ خرداد) به میزبانی انگلیس برگزار شود و جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در اولین سفر خارجی خود بعد از آغاز به کار قرار است به انگلیس برود.

در گزارش گاردین آمده است: «جو بایدن اولین سفر خود به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده را طی این هفته انجام خواهد داد و مصمم است که متحدان و دشمنان (واشنگتن) را متقاعد کند بعد از چهار سال زمامداری دونالد ترامپ، "آمریکا دوباره (به عرصه تحولات جهانی) برگشته است"».

بایدن قرار است در جریان این سفر، ضمن حضور در نشست گروه ۷، به صورت دوجانبه با نخست‌وزیران انگلیس، بلژیک و روسای جمهور روسیه و ترکیه دیدار کند.

«پیتر وستماکوت» سفیر اسبق انگلیس در آمریکا در مصاحبه با گاردین گفت: «چیزی که بایدن و بسیاری از دیگر اعضای تیم او از آن کشورها (در نشست گروه ۷) که این تیم تلاش خواهد کرد آنها را به انجام کاری متقاعد کند، خواهند شنید این است که "چطور ما بتوانیم حرف آمریکا را بپذیریم؟"»

با وجود شبه‌ترامپ‌ها، فایده توافق با بایدن چیست؟

اوباما و «پیتر وستماکوت» سفیر پیشین انگلیس

سفیر پیشین انگلیس در آمریکا با اشاره به حصول توافق برجام در دولت باراک اوباما و خروج از این توافق در دولت ترامپ تصریح کرد: «ببینید چه اتفاقی برای توافق هسته‌ای ایران افتاد: (این توافق) توسط رئیس‌جمهور بعدی (آمریکا) پاره شد».

سفیر سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ لندن در واشنگتن افزود: «اگر یک ترامپ دیگر یا فرد شبیه به ترامپ در کاخ سفید حضور یابد، چه اتفاقی می‌افتد؟ چه فایده‌ای دارد که با شماها (اعضای دولت بایدن) در حال حاضر به توافق برسیم وقتی که ارزش کاغذی که توافق روی آن پرینت می‌شود را ندارد؟ به نظر من، آنها متوجه آسیب وارد شده به وجهه آمریکا به عنوان یک متحد قابل اتکا هستند».

ترامپ در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ در اقدامی غیرقانونی و خلاف تعهدات مصرح آمریکا در برجام و همچنین قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، این کشور را از این توافق بین‌المللی کرد و با هدف رسیدن به آنچه «توافق بهتر» با ایران خوانده بود، کارزار فشار حداکثری را در پیش گرفت.

جو بایدن از زمان کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ اعلام کرد که در صورت پیروزی و رئیس‌جمهور شدن، به شرط بازگشت ایران به تعهدات کامل برجامی، آمریکا را به این توافق برمی‌گرداند.

مقام‌های ایران اعلام کرده‌اند آمریکا طرفی بوده است که به صورت غیرقانونی از برجام خارج شد و در صورت اقدام واشنگتن برای پایبندی کامل به تعهداتش در این توافق و راستی آزمایی آن توسط تهران، اقدامات جبرانی ایران برداشته خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
    0 0
    شاید حمایت تلویحی و یا بی عملی دولت بایدن از نتانیاهو کمی قبل و خاصه بعد از اتفاقات غزه که از طرف دولت اسرائیل دو گروه روانه واشنگتن شدند تا آمریکا را ترغیب کنند . تن به مصالحه با ایران طبق برجام ندهد و شروط دیگر مانند حضور منطقه ای و موشکی حتما در مذاکرات قید شود . همان چیزی که ترامپ دست نشانده میخواست که در واقع نتانیاهو و جناح صهیونیزم در نظر داشت . بیش از یک دهه حکومت نتانیاهو که مبنا را بر ضعف و براندازی جمهوری اسلامی . با انواع کارهائی که با آمریکا و دوستان منطقه و بخشی از اروپا مثل همین تحریم و داعش سازی . گذاشت . که باز هنوز در بر همان پاشنه و اصرار . حتی با همین نکته بی اعتمادی دنیا به آمریکا در پی خروج از توافقی که سالها با حضور قدرت های جهانی شکل گرفته بود و در نوع خودش بینظیر بود . فقط بخواست نتانیاهو . که ضربه زده به اعتبار آمریکا. . که وقتی اکنون مشاهده میکنند . میبینند نه تنها ایران ضعیف نشده . بلکه الان مقاومت غزه . اسم ایران را میبره . درست بغل اسرائیلی که درخواست آتش بس داده . عین همانی که عربستان یار غار اسرائیل از انصارالله داره . خب معلوم میشه آمریکا بخاطر همان کسب اعتماد دوباره . چاره در. بازگشت به برجام دیده .. و دو مورد مهم دیگر . اینکه ایران با روابط با چین و روسیه . آینده منطقه را از آن خود میکنند و آمریکا ک اروپا احساس خطر نمودند و صلاح در مذاکرات با بازیگر و قدرت بزرگ منطقه یعنی ایران. میبینند . همان کاری که چین کرد . آنها هم با ایران قرارداد های اقتصادی داشته باشند . تا از این طریق به دیگر کشورها هم مسیر داشته باشند .. مطلب بعد بقول خودشان حضور در برجام و ادامه دادن قرارداد تا حداقل خیالشان بابت سلاح هسته ای آسوده باشه و بهانه از برخی بگیرند ... نتانیاهو هم در پی خداحافظی با قدرت راهی زندان میشود . که خود عبرتی است . خدایا شکرت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس