مشخصات شناور غرق شده ایران در خلیج فارس + تصاویر و فیلم

ناو لجستیک «خارک»، بعد از چند دهه قدمت در نیروی دریایی ارتش بامداد امروز دچار آتش‌سوزی شد و در عمق خلیج همیشه فارس آرام گرفت.

به گزارش مشرق، شناور پشتیبانی آموزشی نیروی دریایی که چند روز قبل عازم مأموریت دریانوردی آموزشی در آب‌های آزاد شده بود، بامداد امروز چهارشنبه ۱۲ خرداد در حوالی بندر جاسک در یکی از سامانه‌ها دچار حریق شد.

بیشتر بخوانید:

تلاش برای نجات شناور نداجا بی‌نتیجه ماند/ کارکنان شناور «خارک» نجات یافتند +عکس

آن‌طور که روابط عمومی منطقه دوم دریایی جاسک، اعلام کرده است، با حضور تیم کنترل صدمات ناو، ضمن مبارزه با حریق تمامی کارکنان تحت آموزش به سلامت از ناو پیاده و به ساحل منتقل شدند و خوشبختانه این سانحه تلفات جانی نداشته است و عملیات مبارزه با حریق همچنان ادامه دارد.

دانلود

شناور خارک با قابلیت سوخت‌گیری و تدارکاتی و آشیانه بالگرد با بیش از چهار دهه عمر در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در بیکرانه خلیج همیشه فارس آرام گرفت، ناو خارک طولی برابر ۲۰۷ متر و عرضی ۶/۲۶ متر و ارتفاع ۵/۲۵ متر با تناژ ۳۳۰۰۰ تن بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین ناو تاریخ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته(تا قبل از ساخت ناوهای مهم اخیر) و دارای چهار توربین بود.

این ناو لجستیکی سنگین از آشیانه فرود بالگرد برخوردار بود، سرعت این ناو ۲۱ گِره دریایی و محدوده پیمایش آن به میزان ۱۸ هزار کیلومتر بود، سال ۱۹۹۳ این ناو لجستیک به تجهیزات دفاعی مجهز شد و در سال ۲۰۱۱ به همراه ناو الوند به مدیترانه رسید.

نهنگ پیر صنعت دفاعی ایران در آغوش خلیج فارس

ناو لجستیک خارک سال ۱۳۹۲ در یکی از اسکله‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پهلو گرفت و اُورهال آن انجام و به سیستم‌ها و تجهیزات جدید مجهز شد و طی دهه‌های اخیر مأموریت‌های مختلفی را در بیکرانِ آب‌های بین‌المللی انجام داد.
 

مشخصات شناور غرق شده ایران در خلیج فارس + تصاویر


این ناو در بامداد روز ۱۱ خرداد ماه دچار حریق شد، پس از انتقال کارکنان به ساحل، تلاش شناورها و دستگاه‌های کشوری و لشکری برای اطفاء حریق و نجات این شناور بی‌نتیجه ماند و در آغوش آب‌های محدوده جاسک آرام گرفت، شناور خارک در بیش از ۴ دهه عمر خدمتی خود در مأموریت‌های عملیاتی در حوزه‌های آموزشی به کار گرفته شده بود.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 9
  • مهدی IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    62 1
    خجالت میکشید بگید غرق شد ؟
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    12 34
    دیگه عمر خودش رو کرده بود.
  • سید IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    21 0
    بعد از چند دهه خدمت !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • rad IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    41 10
    اون از دماوند و کنارک و اینم از خارک.خداوکیلی آدم چی بگه؟ یه مقدار بفکر آبروی کشور باشید .بخدا زشته .
  • محمد IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    39 8
    یعنی می‌خاید بگید یه چنین شناور مهم و سنگینی به خاطر دوتا دیگ بخار غرق شده به خدا ما رو اسکل گیر آوردین
    • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
      24 7
      صداش در میاد کار اسرائیل بوده
  • حسین IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    6 9
    خدا رحمتش کنه
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    16 8
    چند تن آهن داره ؟! میدادید ضایعاتی
  • علی IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    23 3
    ما عادت کردیم همیشه دنبال غرق شدن و سقوط و کشته شدن و ... مدتیست که اتفاقات عجیب برای ما میافتد حادثه عجیب برای سانچی و غرق شدنش غرق شدن تنها ناومان (ناوچه)در دریای خزر سقوط هواپیمای اوکراینی و مرگ نخبگان ایرانی در آن چندین سقوط هواپیمای جنگی و تا دیروز که باز در یک حادثه عجیب تر ایجکت دو خلبان اف- 5 در داخل شلتر و مرگ دو عزیز و امروز هم آتش سوزی در ناو بزرگ لجستیک خارک و غرق شدنش . داریم کم کم عادت میکنیم و منتظر حادثه و اتفاق بعدی هستیم ظاهرا این داستان نقص فنی عمر زیاد هواپیما و اشتباه خلبان یا ناخداو... ادامه دارد اما یکی از دلایل مهم برای غرق خارک اگه خرابکاری و حمله نباشد مدیریت بسیار ضعیف و اهمیت ندادن چون بعد از مدتی به فراموشی سپرده میشود -نبود بازرسی و نظارت فنی و علمی و استاندارد و آموزش ضعیف میتوانددلایل بسیاری از این حوادث و اتفاقات باشد . کار ما این ایام شده حسرت خوردن و غصه خوردن برای از دست دادن عزیزانمان و از دست دادن تجهیزات کهنه مان که تمامی هم ندارد . یکی از راههای کم کردن این مصیبت ها مدیرت قوی و نظارت علمی و استاندارد و سختگیرانه میباشد . البته ما در اوج مظلومیتیم ونباید ناامید بشویم با توکل بخدا و توسل به پیامبر ص ائمه ع با تلاش و کوشش دو چندان و فرصت دادن به نخبگان داخلی و فراری ندادن اونها خود را قوی کنیم ان شالله.
  • مسعود IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    23 9
    چرا وقتی تو ایران اتفاقی میفته هیچکس پاسخگو نیست و مسئولیت نمیپذیره کسی هم محاکمه نمیشه!؟
  • ایرانی RO ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    22 10
    بابا دلیل یکی از این اقایون ارتش بیاد توضیج بده ان از خلبانامون این هم ار این ناو به ابن بزرگی این چه اتیشی بوده که مسی همون اول متوجه نشده چرا فرمانده ارتش یا نیروی دریایی یه توضیجی درباره جادثه نمیدن
  • برسام IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    10 0
    تواین زمان که هیچ کشوری ازترس تحریم های آمریکابه ماتجهیزات نظامی نمیفروشه بودن ناوخارکذغنیمتی بودبرای ما این ناوبزرگترینذناولجستیک وسوخترسان مابود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس